Not: Denna artikel är en världspremiär (världsembargo) i form av ett ingående test av Xbox Series X (postades först 5 november 15.00). Artikeln kommer att uppdateras dagligen med nya intryck allteftersom fler spel släpps och får optimering för Xbox Series X (fram till den officiella releasen 10 november 2020).
Söker du efter test av Xbox Series S? Klicka här
Microsoft hamnade rejält på efterkälken förra generationen, efter ett par oinspirerade beslut kring Xbox One, något som fixades till men kostade både tid och tappade marknadsandelar (det försenade Xbox One ett helt år i Sverige) och där Microsoft hamnade allt längre efter huvudkonkurrenten Sony Playstation 4. Man återkom med styrkebesked för två år sedan genom Xbox One X – marknaden mest kraftfulla konsol – som gav ordentligt lyft åt många spel, men kanske blev lite av en nischprodukt riktad till hard-core gamers, som ville ha bäst grafik på multiformats-titlar och inte tittade främst på priset. Förvillande namnlika Xbox One X och nedskalade Xbox One S är redan utfasade ur produktion och tanken är att nya generationens Xbox Series S (“grundmodellen”, klicka på länken för att läsa test av den) och Xbox Series X (“high-end-modellen”) ska bli ersättarna. Vi har haft ett par veckor med värstingen – Series X – och ger er all matnyttig fakta ni behöver för att göra ett informerat val i next-gen. Häng med!
Tekniken i Xbox Series X/S
Till skillnad från Sony, som ger ut två snarlika modeller av Playstation 5 (en med och en utan UHD 4K-Blu-ray-läsare) så är Xbox Series S och X två väldigt olika maskiner, med helt olika prislappar och tilltänkta målgrupper. Båda lämnar, precis som konkurrenten, AMDs underdimensionerade Jaguar-arkitektur och går över till senaste, purfärska arkitekturen Zen 2, som verkar mycket lovande för framtiden.
Xbox Series S är instegsmodellen, med ett aggressivt pris på 3 595 kr vilket möjliggörs på bekostnad av en något långsammare processor, mindre och långsammare minne (10GB, vilket är mindre än Xbox One X som har 16GB), ingen optisk UHD 4K-läsare och 512 GB SSD av nya generationens NVMe PCI 4.0 SSD-lagringsmedia. Series S siktar på 1440p-upplösning i 60 fps och går ända upp till 120 fps (med tv-apparter som stöder 120 Hz och HDMI 2.1). Maskinen beräknas pressa 4 TFLOPS (teraflops, ett sammantaget värde för grafikprocessorns totala förmåga att göra avancerade beräkningar, där högre siffra innebär bättre prestanda)
Xbox Series X kostar dryga två tusen kronor mer (5 695 kr), men får för det en snabbare processor, 60% mer och dubbelt så snabbt RAM-minne (16 GB), dubbelt så mycket SSD (1TB), snabbare grafikprocessor med fler enheter som jobbar samtidigt och en optisk UHD 4K-läsare för spel på skiva och filmmagi. Maskinen riktar in sig på 4K-upplösning (2160p) i 60 fps och stöder även den 120 fps, med kompatibel bildkälla. Series X är med 12.15 TFLOPS, på pappret, marknadens klart bäst presterande konsol (teoretiskt 20% fler teraflops än PS5-modellerna).
Nedan finns en sammanställning för kalenderbitarna (klicka för större version):
Som ni kan se så är Xbox Series X rejält mycket mer muskler för de extra slantarna. Ser man till spec:arna är Xbox Series S nästa under-dimensionerad, då dess sammanlagda TFLOPS till och med ligger lägre än den två år gamla Xbox One X (som presterade 6 TFLOPS). Men spelar alla mätsiffrorna någon roll i verkligheten? Och för vem? I detta test fokuserar vi på Xbox Series X – men vi återkommer snart med test även av “lillsyskonet” Xbox Series S.
Bakåtkompatibilitet och nya funktioner
Microsoft har fantastiska ingenjörer på bakåtkompatibilitets-sidan. Redan Xbox One imponerade med stöd för både den gamla, original-Xbox:en (från 2001) och Xbox 360. Series S/X fortsätter traditionen och lägger till stöd för de flesta spel från förra generationen, Xbox One. Så här har du en maskin som alltså spänner över totalt fyra konsolgenerationer, vilket är nästan 20 år! Imponerande, då det innefattar tusentals spel. Alla spel fungerar dock inte (framförallt inte dag 1, utan stöd för fler titlar läggs till allteftersom) – lejonparten vi hunnit testa har lirat fin-fint och med suverän prestanda (mer om det i sektionen nedan om Spel).
Det är praktiskt att man med gott samvete nu kan göra sig av med gamla Xbox-maskiner (eller ställa dem i ungarnas rum, alternativt sommarstugan) – men man bör också fundera på hur mycket faktiskt spelar riktigt gamla spel som inte piffats upp som remakes/remasters? Denna funktion är alltså väldigt mycket “nice-to-have”, men egentligen inget “must-have” för de flesta, eftersom antingen sitter du redan på en bakåtkompatibel Xbox One eller så kan du, om passion finns för gamla spel, köpa en gammal Xbox-modell idag för ganska små pengar.
En ny egenskap värd att nämna hos Series S/X är Auto HDR-funktionen, en teknisk finess som ger HDR-färger och kontrast även i spel som från början inte stöder det (eller ens skapats för det, då tekniken inte fanns). Färgpaletten och kontrasten i HDR, High Dynamic Range, är det kanske enskilt största, synliga lyftet för gemene man i Ultra HD 4K-revolutionen som började för ett par år sen (mer om HDR och hur det fungerar kan du läsa här). Vissa tillverkare har börjat snacka 8K redan, men upplösning gör betydligt mindre synlig skillnad för de flesta, normala användare (som inte sitter på 77-100″ bild). Dessutom finns i princip inget äkta 8K-material att tillgodogöra sig idag, utan allt skalas upp (mer eller mindre bra). Auto HDR gav ett ordentligt lyft åt vissa spel, framförallt spel med ganska jämn färgpalett (höga kontraster och spel som utspelar sig nattetid såsom Batman Arkham-spelen till exempel). Felinställd eller felvänd HDR kan dock ge för ljus och nästan utfrätt bild, som dödar detaljrikedomen i naturligt ljusa områden som sol, moln och himmel i horisonten. Det är ingen händelse att kalibrerings-bilden för HDR på Xbox Series är en stillbild på en höstdag från suveräna Forza Horizon 4…
Nya generationens SSD-lagring
Next-gen-konsolerna markerar (äntligen) slutet för de mekaniska hårddiskarna, som alltid varit känsliga för stötar och slitage och med åren även blivit påtagligt långsammare för den mängd data som förväntas skyfflas blixtsnabbt i moderna spel och gav oss alltmer torterande laddningstider (att det så sent som 2018 fortfarande satt 5400 varvs-hårddiskar i premium-konsoler är ett mysterium för kommande generationer att häpna över). Inuti Xbox Series X sitter en Seagate-SSD av formatet NVMe PCI 4.0. Den kan läsa 2,8 GB/s (gigabyte per sekund) komprimerad data och 4,8 GB/s okomprimerad data – 40 gånger snabbare än vad standard-hårddisken i Xbox One X klarar av. Detta, kombinerat med nytt chipset och minneshantering, gör att laddningstider nu i princip är eliminerade – såväl på Series X-optimerade spel som gamla, bakåtkompatibla (se mer under sektionen Spel, nedan).
En, lite otidsenligt, grej är valet av USB-portar: man kör med de gamla versionerna, (USB-A) med 3.1-stöd, förmodligen för att bibehålla maximal kompatibilitet med gamla tillbehör. Men (åtminstone) en USB-C-anslutning hade varit nice-to-have och öppnat upp för ännu snabbare överföringar framåt (kommer väl förmodligen i uppgraderingen om två-tre år, Series X2?)
I’ve got (hand) control
Handkontrollen bör också nämnas. Rätt lite har egentligen hänt där, i ärlighetens namn, men den ligger som vanligt skönt i händerna och svarar snabbt. Microsoft har tagit inspiration av digitala styrkorset från Elite Controller och trigger-knapparna känns ännu tightare och mer precisa än innan, kanske för att den räfflade sidan ger något bättre grepp. Konservativt nog så drivs kontrollen fortfarande på två AA-batterier och det är såklart en smaksak, men vi tycker det börjar kännas mossigt med batterier i handkontroller. Visst, fördelen är att du snabbt kan byta batteripar när de gamla tar slut (om du nu kom ihåg att ladda reserverna) men ett LiON-batteripack skulle helt enkelt kännas mer modernt och kan ge samma “tyngd” åt kontrollen (risken att glömma att ladda kontrollen mellan sessionerna är ju densamma som risken att glömma ladda det extra batteriparet?). En riktigt trevlig spelkontroll är detta i vilket fall som helst; knappast någon mening att snegla längre på dedikerade, dyrare alternativ såsom SCUF Prestige.
Smart Delivery – one patch to please them all
Ett spel, en release, en unik patch per system (Xbox One, Series X och S) = Smart Delivery. Du köper spelet till “Xbox” och det som behövs för att optimera din version av maskinen laddas ned. Smart – men kan det innebära ett glastak för Series X? Vissa spel kommer att byggas om från grunden för next-gen, exempelvis Madden 21 och NBA2K21 – där dedikerade versioner alltså släpps speciellt för Xbox Series S/X och PS5. Dessa versionerna kommer självfallet inte fungera med last-gen (PS4/XB1) och lyfter i teorin flaskhalsen att slippa stå på samma grund som förra generationen. Å andra sidan tillåter Microsoft inte några Series X-exklusiva spel, vilket innebär att Series S (som vi får återkomma med praktiskt test av) sätter lägstanivån (Playstation 5 har ju samma prestanda i båda modellerna). Hur mycket kommer detta att hämma Series X potential? Tja, bara tiden kommer att utvisa svaret. Allt ligger såklart inte i mer högupplösta texturer eller extramaterial, lägsta gemensamma nämnare – såsom tillgängligt minne och hastigheten på detta – kan komma att bli ett reellt tak ovanpå festen. Vi får helt enkelt se, och återkomma när vi fått in en Series S och fler spel att testa på båda maskinerna.
Xbox Series X – Spelen
Gamla spel känns (nästan) som nya
Den intern SSD:n i Xbox Series X är på 1TB och brutalt snabb, delvis på grund av att den är av senate PCIe 4-standarden, men också tack vare Xbox nya Velocity Architecture där lagring och minne samverkar på ett unikt sätt för att ge brutala hastigheter och Quick Resume (möjligheten att ha flera spel igång samtidigt och blixtsnabbt växla mellan dessa). Behöver du mer, internt lagringsminne duger dock inte vilken PCIe 4-sticka som helst – du måste du köpa en officiellt licenserad expansion från Seagate, som går loss på ögonvattnande 3 000 kr för ytterligare en terabyte. Den inbyggda terabyten räcker ganska långt, trots att 198 GB – nästan en femtedel av utrymmet – reserveras åt systemets funktioner (obekräftade rykten säger att Xbox Series S får 364 GB tillgängligt av sina 512). Intern lagrings-hastighet är samtidigt overkill för bakåtkompatibla spel.
Här vill vi på senses komma med två, prisvärda förslag, som lämnar dina gamla, externa hårddisk-lösningar långt bak i backspegeln (ja, du kan rent tekniskt koppla loss din gamla enhet från Xbox One och koppla in till Series X och köra rakt av – men det blir troligtvis en rejäl glädjedödare för next-gen-upplevelsen).
Vi gillar Kingstons SSD:er. De är enligt vår erfarenhet pålitliga och har bra prestanda för priset. KC600 körde vi som intern SSD till PS4 Pro, och även här kommer 1TB-versionen väl till pass. Med en maxhastighet på 550 MB/s duger den gott till bakåtkompatibla spel och har samtidigt ett schysst pris. Se dock till att koppla in den via en SATA-kabel som tillåter full blås, visst är det snyggt med ett “riktigt” 2,5″-case, men dessa case kan ha seriöst begränsade anslutningar i sin överförings-kapacitet. Vi gillar StarTechs USB 3.1 Gen 2-adapter som ger upp till 10 GB/s överföring (ifall du vill framöver vill koppla in något ännu snabbare än KC600). Och ja, det går utmärkt att hårddisken ligger “naken” i närheten av din konsol; SSD:er har inga lösa delar som måste skyddas utan är i princip en minneskrets omgiven av ett hölje i hårdplast. Men denna lösning kommer du undan för halva priset mot Seagates officiella expansion. Även om detta är långsammare och ämnat för bakåtkompatibla titlar som sagt, så klarar du dig långt på att reservera det interna utrymmet för Xbox Series X egna spel.
Ett ännu snabbare alternativ är att skaffa en NVMe SSD av m.2-format (ser i princip ut som en DRAM-minnesmodul). Kingston KC2500 på 1TB (eller gärna större, om budgeten tillåter) är ett bra alternativ, som når upp till 3,5 GB/s läs- och 2,9 GB/s skrivhastighet. Inte riktigt lika snabbt som den interna hastigheten, men heller inte långt efter (maxprestanda begränsas dock av själva USB-porten). Denna SSD kopplar du enklast in via en NVMe-docka. ASUS ROG Strix Arion är ett utmärkt alternativ där, som både ger lite RGB-glam, bra, nödvändig kylning åt kretsen och upp till teoretiska 10 GB/s tack vare USB 3.2 Gen 2. Detta paket kostar dig totalt runt 2 000 kr och ger dig brutalt bra prestanda.
Observera att begränsningen att bara kunna koppla in en, extern lagringsenhet via USB åt gången tyvärr kvarstår på Xbox Series X. Så ha det i åtanke är du köper lagringsutrymme – köp inte för litet.
Så hur stor blir skillnaden i laddningstider då? Om vi säger så här; ett erkänt segladdat spel som Final Fantasy XV tar cirka 16 sekunder att ladda från den interna hårddisken. Det tar 17 sekunder från NVMe via ASUS-adaptern, 20 sekunder från 2,5″-SSD:n via StarTech-adaptern och nästan 55 sekunder från en klassisk, mekanisk hårddisk från Seagate (5400 varv). Detta är en enorm skillnad, på flera hundra procent och det handlar inte bara om en laddningsomgång, utan återkommande. Witcher 3 kunde tråka ut oss till tårar med laddningsskärmar som tog nästan en minut att komma förbi, varje gång man dog till exempel. Dessa är nu nere i knappa 10 sekunder från externa SSD-diskar på Series X. Så Xbox Series X mår inte bara jättebra av externa SSD:er av hög kvalitet, utan är också en maskin som kan hantera och tillgodogöra sig data på ett sätt vi aldrig tidigare upplevt. Sjukt imponerande, snart är vi där hörrni – inga laddningstider (á la gamla cartridges)!
Så hur hur lirar spelen då, när man väl laddat in dom?
Jodå. Varierande bör sägas – men när det är som bäst är det helt strålande! Allra störst effekt kommer du att uppleva i gamla spel med olåst bilduppdatering (unlocked frame rate) – nyss nämnda Witcher 3 är helt magiskt i 4K med silkesrena 60 fps, likaså The Vanishing of Ethan Carter och 2019-remaken av Call of Duty: Modern Warfare.
Men inte alla spel drar nytta av Series X överlägsna prestanda. Vissa spel är av utvecklarna helt låsta till 30 fps och ibland även låsta till helt bisarra bilduppdateringar som 45 fps (Batman Arkham Asylum / Arkham City). En del spel lirade i 60 fps redan på Xbox One X, i högsta, möjliga upplösning – sällan 4K, men exempelvis 1440-1800p. Dessa får varken lyft i själva upplösningen eller i fram rate:n, däremot kan man se en påtagligt ökad kvalitet och bättre efter-behandling av bilden, exempelvis genom ökad anti-aliasing (skärpa och detaljer, ett exempel är Hellblade: Senua’s Sacrifice). Så stirra dig inte blind på upplösningar och frame rates, kolla även kvaliteten på grafiken som återges.
Rainbow Six Siege är ett lite kul experiment: det låter dig helt stänga av V-Sync – vilket vi ska varna kan resultera i helt söndertrasad bild – men det låser också upp all kraft du kan få ut ur maskinen (likt en PC, typ). I det spelet kan man lätt hamna på 120-130 fps, vilket är galet bra – men med risk för ordentliga bildstörningar, eftersom V-SYNCs uppgift är att se till att bilder synkar till en helhet vertikalt.
Så, många gamla spel både ser bättre ut (Auto HDR, bättre detaljer, högre frame rate – ibland) och laddar oftast betydligt snabbare. Men du ska inte räkna med några givna eller självklara förbättringar av gamla spel, eller att alla spel som presterade dåligt på Xbox One (X) plötsligt lirar felfritt med 4K-upplösning och 60-120 fps på något magiskt vis. Väldigt mycket beror på spelet i sig, vad det tillåter Series X göra och om Microsoft eller utvecklarna framöver väljer att ge oss patchar (smart delivery) för att uppleva spelen anpassade till Series X och inte bara “maxprestanda som kan pressas” (om spelen ens möjliggör något sådant).
Vi testade lite snabbt med ett spel från ursprungliga Xboxens tid, THQs Red Faction II. Det lirade riktigt bra, utan krusiduller och påminde oss om hur extremt mycket bättre FPS-spelen blivit senaste 18 åren… En klassiker från Xbox 360-tiden, Halo 3, var också ett angenämt återseende som fungerade fin-fint (om än med ganska långa laddningstider mot vad vi är vana vid på Series X). Halo 3 finns såklart i snyggare och bättre i Xbox One-version i utsökta samlingen Halo: The Master Chief Collection (ingår i Game Pass), som dessutom får en dedikerad Xbox Series X-patch framöver (kanske kan stilla hungern efter Halo: Infinite ett tag?).
Vi denna artikels publicering hade följande, Xbox One-spel fått förbättringar på Series X (via Smart Delivery) (klicka på spelets namn i rubriken för att läsa recension av spelen som finns i arkivet):
Ark: Survival Evolved
Studio Wildcards förstapersons-överlevar-simulator i multiplayer var ingen hit för två år sen, och blir – trots “förbättringar” på Xbox Series X – inget vidare spel nu heller. HDR-implementeringen och ljuseffekterna från solen är suveräna förvisso … men det är väl typ det man kan skriva upp på pluskontot. För Ark: Survival Evolved är – trots sina mördande 112 GB att ladda ned – fortfarande ett estetiskt fult och tidsödande spel, som ser ut att komma från PS3/Xbox 360-tiden, inte förra generationens konsoler. Lågupplösta texturer i horisonten, platt scaler (trots 16x anisotropiskt filter), tunna linjer som kryper påtagligt till hajtandsmönster och tidvis trasig V-SYNC gör ingen glad, även om allt detta nu sker i 4K och med skiftande 30-60 fps (något som nästan gör det hela ännu värre). Dinosaurierna ser på avstånd mäktiga ut, men vid närmare inspektion svävar de cirka 10 cm över marken. Det blir liksom bara spiken i kistan. Men du kan ju bilda dig en egen uppfattning om du vill, då spelet ingår i Game Pass.
Borderlands 3
Gearbox omåttligt populära looter-shooter får också en Series X-uppdatering redan dag 1 (klicka på rubriken för fullständig recension av spelet). Det härliga serietidningsgrafiken i celshading-skrud får två alternativ – upplösning (4K) eller fokus på prestanda (bästabilduppdatering). Det första läget är klart att föredra, då spelet ändå är såpass mjukt högupplöst (det håller rätt stadiga 60fps), att performance-läget knappast (som helt låser upp frame rate:n) ökar bilduppdateringen (utan VRR), men å andra sidan sänker det upplösningen riktigt påtagligt. Borderlands 3 coola estetik och knäppa, barnförbjudna humor gör sig helt perfekt med Series X ökade resurser och spelet blir ännu galnare att uppleva. Ljudet är as-snyggt, men mixen låg fel i kanalerna (när vi sprängde med missiler framåt så hördes explosionen i de bakre högtalarna?), men detta kan vara barnsjukdomar som tweakas as we speak. Ett tokroligt FPS med skön stil och nästan lite South Park-elak humor ibland. Måste upplevas på next-gen!
CrossCode
Gulligt, väldigt old-school JRPG-inspirerat-spel som först skrevs i HTML5 och sen portades till Xbox. Högtid för fans av gamla Square Enix-spel som Secret of Mana. Flyter såklart på som en dröm på Series X, med exakt vad som är nytt eller “optimerat” i denna version är högst oklart. Känns minst sagt overkill med optimerad version på en monster-konsol av ett Lo-Fi-spel som skulle kunna lira lika bra på mobil. Men ändå, värt att ge en chans för JRPG-fansen och så ingår det med GamePass.
Dead by Daylight
Kanadensiska slasher-survival-horror-spelet Dead by Daylight, där du i multiplayer kan ta dig an rollen som både offer och förövare, har sin växande fan-skara på nätet. Något av ett mellanstort spel (“AA”) så är det inte vansinnigt grafiskt avancerat eller omfattande, men patchen ger oss i alla fall stadiga 4K i 60 fps, vilket är trevligt och rätt ovanligt i första omgången Smart Delivery-uppdateringar, där en del spel får 4K får 30 fps istället, vilket är lite av en besvikelse på Series X enorma resurser. Skärpan och de finare detaljerna är välkomna, även om lyftet inte är lika markant här som i stora AAA-spel som Ori and the Blind Forest och AC: Valhalla. Ingår i Game Pass.
Forza Horizon 4
En av de bästa spelserierna på Xbox (numera även Windows). Horizon 4 är en leklåda av rolig racing, med fantastiska superbilar och på Xbox Series X rusar det fram utan minsta fördröjning. Laddningstiderna är nästan som bortblåsta. Du som kört PC på Ultra High Settings kommer att känna igen dig här: 4K, 60 fps med bättre detaljer, skuggor och partikeleffekter – dock inte helt utan kompromisser. En del skuggor fattas i nattläge (från exempelvis strålkastare mot träd) och det är synd att nästan inga som helst eftereffekter på objekt läggs på, vilket får dem att kännas lite “ditsatta”. Likaså animeras exempelvis din avatar i 30 fps. Småsaker förvisso, men ändå synd – vi hoppas på att detta justeras vidare Annan kritik är att gamman (ljusstyrkan) och färgerna känns något “mjölkiga”, HDR:en kunde ha gjorts mer med (kanske kommer en fix innan officiell release? Allt vi testar är ju tidiga versioner, både av mjukvaran i själva maskinen och spelens optimerings-patchar). Ett absolut måste blir det i alla fall, särskilt då det ingår i Game Pass. Vi ryser när vi tänker på vad ett Series-dedikerat Forza Horizon 5 kommer att innebära…
Fortnite
Epic Games omåttligt populära free-2-play, Battle Royale-spel Fortnite får såklart också ett lyft på Xbox Series X. Här bjuds det nu 4K i 60 fps, man har gjort omgivningen mer dynamisk – träd och växtlighet svajar och svarar på händelser, såsom explosioner – och den goda nyheten är 60 fps även hålls i split-screen multiplayer, vilket blir ett klart lyft. Man har också snabbat upp match-makingen och nästan fått bort laddningtiderna helt (minus vad som beror på själva servrarnas respons). Fortnite bygger forfarande på Epics egna Unreal Engine 4, men 2021 portas spelet till Unreal Engine 5, vilket öppnar upp för rätt grymma möjligheter. Gratis att ladda ned och börja spela, svårt att sluta med om man ska tro redaktionens junior-recensenter. Bonus: Den som köper något för riktiga pengar i Fortnite nu (exempelvis v-bucks) får två månader gratis Disney+ (gäller endast nya prenumeranter, ej befintliga)
Gears 5
Senaste Gears of War-spelet gjorde inte alla fans glada, men vår recensent på senses kallade det “ett av världens bästa actionspel“. Och Gears 5 är verkligen makalöst bra på Xbox Series X. Vi får inte riktigt 4K, i alla fall inte hela tiden, men upplösningen anpassar sig dynamiskt mellan 1800-2160p beroende på belastning (i rörelse hävdar vi att det är i princip omöjligt att se skillnad) – även om det i extrema situationer kan dra ned upplösningen hela vägen till Full HD (1080p, som på Xbox One X). Multiplayer har fått stöd för 120 Hz-uppdatering, vilket är superintressant och något vi återkommer till i årets referens OLED-tv-test. Du som kört spelet på en gaming-PC med Ultra-inställningar vet vad du kan vänta dig här också – bättre ljus, snyggare skuggor och fler detaljer. HDR:en gör sig också strålande (bokstavligen) och kan pushas till 4 000 nits (om du har en bildkälla som kan gå så högt). Xbox Series X får dock en slags ray tracing-funktion som kallas screen-space global illumination, som inte erbjöds på PC över huvud taget. Utöver detta minskas fördröjningen i kontrollerna och spelet får också stöd för VRR (mer om VRR nedan). Detta var ett av de snyggaste spelen redan förra generationen och det är fortfarande extremt imponerande att se nu, med alla förbättringar. Ett måste, särskilt som det ingår i Game Pass.
Gonner 2
Svenskutvecklade Gonner 2, från Raw Fury, börjar med texten “tryck på hoppknappen för att dö”. Detta spel – som är på gränsen att kallas “gammalt” då det kom för två veckor sen – är ytterligare ett i raden sköna, lo-fi-indies med inspiration från Super Meatboy och liknande; svåra men givande plattformsspel. Gonner 2 är dock en helt proceduellt genererad roguelike, så här kan du inte nöta banor på samma vis. Enkelt presenterat och småcharmigt så är detta ännu ett i raden spel som hade klarat sig fint på gamla maskiner och inte behöver ens i närheten av Xbox Series X prestanda, trots att det är optimerat för det (4K och 60 fps? Något oklart). Ingår i Game Pass.
Grounded
En “spelförhandsvisning” som kostar pengar (!) eller ingår om du har Game Pass. Microsoft-förvävade storstudion Obsidian Games (South Park-spelen) verkar ha varit upptagna med att, som första spel under Microsoft Game Studios, tolka kultfilmen Älskling, jag krympte barnen till en halv-allvarlig trädgårds-simulator i form av FPS-spel, där du är riktigt liten och problemen är riktigt stora (inte minst i form av gigantiska insekter, som inte alltid vill dig väl). Kul idé, som nu presenteras som någon slags “early access” och är svår att bedöma som slutprodukt. Väldans snyggt är det i vilket fall, med tjusiga ljuseffekter från solen som lyser in mellan grässtråna, vackert färgade kryp som boostas av välanvänd HDR och absurda situationer som kan uppstå i en stor trädgård när du är stor som en myra. 60 fps är givet och vi gissar att 4K-upplösningen just nu är dynamiskt anpassad efter situation (för att alltid klara stadig uppdatering av bildrutorna, vilket vi tycker är värt priset).
Mortal Kombat 11 Ultimate Edition
Övervålds-fightern Mortal Kombat 11 lirade fint redan på Xbox One X. Nu får vi en patch till next gen som ger oss dynamiskt skalbar upplösning, med siktet inställt på 4K i 60 fps (alltså inte låst). Spelet får även cross-plattform och cross-gen-stöd, så du kan spela mot alla oavsett format (måste bli fördelar för den som sitter på snabbast hårdvara i ett reaktionsspel, tänker vi?). Otaliga DLC-paket med bonusar och nya figurer ingår för den som skaffar Ultimate Edition (som släpps den 17 november). DLC Pack 2 ger oss ännu fler, kända pop-kultur-figurer, utöver Spawn och RoboCop – bland annat Terminator och Rambo! Ett måste för fighting-fantasten (gratis uppgradering via Smart Delivery för dig som redan äger spelet i någon utgåva).
No Man’s Sky
Hello Games sönder-hypade, “oändliga” rymdäventyr hade egentligen aldrig någon chans att leva upp till det orimliga förhands-buzzet, men har ändå haft sin stadiga nivå fans och utveckling under de två åren sen det släpptes. På Xbox Series X inför patch 3.10 ett Ultra-läge, vilket i princip innebär: fler objekt och större baser, upp till 32 spelare samtidigt, mer avancerade detaljer och miljö-simulering samt valet mellan 4K i 30 fps eller dynamisk upplösning i 60 fps. Denna uppdatering var inte vansinnigt imponerande vid test-tillfället, även om mer kan hända under de närmaste dagarna. Ingår i Game Pass.
Observer: System Redux
Polska cyberpunk-hyllningen till Bladrunner och den store Rutger Hauer, som tyvärr inte längre är med oss, är något av en indie-pärla (som ni kan läsa mer om i vår recension). På Xbox Series X får vi 4K, 60 fps och ray tracing vilket lyfter den retro-futuristiska designen till nya höjder. Ett lågmält, spännande och välskrivet sci-fi-resa som är värd att ta i bästa version vi någonsin haft det. Och Dolby Atmos-mixen är mumma.
Ori and the Will of The Wisps
Ett av de vackraste spelen förra generationen, fick en haltande start vid releasen, men pactchades snart till utmärkt flyt och en vacker HDR-palett, med några av de mest fantastiska ljus- och vädereffekterna vi sett på Xbox One X. Nu får det en Smart Delivery-patch som ger oss 4K HDR i 120fps eller 6K, supersamplat i 60 fps. Resultatet är helt förbluffande – (vi återkommer till 120Hz-testet), ett spel som redan var svidande vackert är på något vis ännu snyggare och bättre nu. Där Xbox One X-versionen var aningen “mjuk” så är Series X knivskarp och kontrasen är helt perfekt, med den lysande lilla Ori som självklar huvudroll. Det hela är som en Metroidvania-dröm. Detta är inget nytt spel, men det skvallrar om kraften i Xbox Series X och är ett fantastiskt spel, precis som föregångaren. Ett givet demo-spel för nya Xbox-generationen och ett måste att spela, särskilt då det ingår i Game Pass.
Planet Coaster
Ett av de äldsta spelen som får Series S/X-förbättring Dag 1 är nöjesparks-simulatorn Planet Coaster, från 2016. Strålande ljuseffekter, läskande vatten och utsökt HDR ramar in en knivskarp 4K-bild. Tyvärr hackar bilduppdateringen en hel del genomgående, och spelet ville av någon anledningen bara lira på spanska – men hey, “nemas problemas” för polyglotterna på redaktionen (OK, skämt åsido – du behöver verkligen kunna språket för att förstå alla menyer – men detta är givetvis en bugg som kommer att fixas). Ingår i Game Pass, så testa gärna om någon vecka eller så.
Sea of Thieves
Rares piratäventyr fick aldrig det lyft och genomslag det förtjänade, även om det utvecklats en hel del sen det släpptes 2018. Att man inte kan spela single-player känns fortfarande som en ganska stor brist tycker vi, men för dig som diggar konceptet att spela med okända (eller ännu hellre, kända) medspelare så är detta en indragande och trevlig liten pirat-simulator i förstapersonsperspektiv, med härlig estetik. På Xbox Series X lyfts den animerade presentationen till nya höjder, med perfekt kalibrerad HDR du kan ställa upp till 4 000 nits. Dessutom har bilduppdateringen dubblats från 30 till 60 fps, något som gör spelet betydligt snabbare och mjukare nu än då det begav sig. Senaste uppdateringen Fate of The Damned ger också lite Monkey Island-vibbar med odöda pirater. Ingår med Game Pass.
Tetris Effect: Connected
Ytterligare ett spel som har ett par år på nacken som får en make-over på Xbox Series X – det är snarast “The HDR Effect” som slår en när man laddar Tetris Effect: Connected; skärmen fullkomligen glöder av ljus och häftiga partiklar! Tetris Effect tar ett av världens bästa spelkoncept och lägger ett lager av transcendental mediation över det. Det är ljuseffekter, härligt soundtrack och perfekt design som samspelar i något som verkligen blir en spelupplevelse. Att det nu görs i sömlös 4K med perfekt frame rate och partiklar som känns som små supernovor, gör bara upplevelsen så mycket starkare – kontrasten mellan den svarta bakgrunden och alla detaljer är väl det bästa demot du kan få för HDRs förträfflighet (på en grym OLED med avgrundssvärta). Går att njuta av två spelare samtidigt och även med och emot motståndare online. Ett absolut måste. särskilt som det ingår i Game Pass.
The Touryst
Som en gullig avkomma till Minecraft och Animal Crossing, The Touryst (med den unika stavningen, förmodligen för att inte blandas ihop med Depp/Jolies kalkonfilm) är ytterligare ett indie-spel, som ingår i Game Pass och kommer optimerat för Series X. Och nog ser det krispigt ut och flyter på fint, spelet är faktiskt unikt i att det renderar i 6K på Xbox Series X och sen skalar ned till 4K, med vinsten att man får en slags supersampling-effekt, helt utan artefakter (mjukare och skarpare bild, nästan som en CGI-film). Inget som pushar gränserna, men spelet har med god marginal aldrig sett så skarpt och färggrannt ut som nu. Och så är det avslappnat kul för både stora och små spelare. Rekommenderas.
War Thunder
Dag 1-samlingens sanna ålderman, War Thunder, släpptes första gången redan 2012 (innan Xbox One alltså). Free-2-play-MMO-spelet har rullat på genom åren och marknadsförs som “ett realistiskt, fordonsbaserat krigsspel som i grunden tar plats under andra världskriget”. Spelet stöder cross-plattform play mellan Xbox, Playstation och PC och patchen på Xbox Series X ger oss nu 4K i 60 fps med förbättrade texturer och detaljer. Och visst gör det skillnad – även om åldern gör sig påmind, så gissar man inte att detta är ett spel som först kom för nästan två konsol-generationer sen (men som givetvis uppdaterats i omgångar genom åren). HDR lyfter vädereffekterna, och speciellt himlen med molnen gör sig fint här. Miljöer, husfasader och objekt som kan förstöras ser alla bra, om inte spektakulära, ut. Helt klart ett spel värt att prova för simulator- kris- och andra världskriget-fantasten. Särskilt som det är gratis att börja spela och innehåller köp inuti spelet för den som vill fördjupa sig. En andra andning.
Watch Dogs: Legion
Tredje spelet i Watch Dogs-serien höjer insatserna och samhällskritiken (något) och är ett trevligt och vrålsnyggt hacker-thriller-äventyr. Lite roligt är att på Xbox Series X får vi både 4K (i 30 fps) och ray tracing (strålspårning) vilket gör stor skillnad för ljushanteringen, i ett redan vackert spel men vi ges också bättre detaljer, skuggor och Xbox Velocity Architecture, vilket innebär snabbare laddningstider och en mer sömlös spelupplevelse. Ansiktsmodellerna känns dock aningen last-gen och Watch Dogs: Legion blir därför både en uppvisning och ett intressant löfte för vad vi kan komma att förvänta oss mer på next-gen i fråga om grafiska lyft. Värt att plocka upp vid release, om du diggade de tidigare spelen.
We Happy Few
Det Orwelliska mardröm-scenariot i We Happy Few levde kanske inte upp till de högt ställda förvätningarna att ge oss ett BioShock med samhällskritik/satir, men för den generöse och tålmodige finns här ändå godbitar att uppleva. Patchen på Series X ger oss 4K, låst till 30 fps och något förbättrade detaljer och miljöer. We Happy Few har aldrig varit ett grafiskt slående spel, så last-gen-grunden känns ändå påtaglig, trots den högre upplösningen. Inte ett spel för alla, men för de som ger det en chans är det en annorlunda spelupplevelse där du får testa din egen övertygelse om du vill ta “lycko-pillret”, eller inte. Ingår i Game Pass.
WRC 9
Konkurrenten till Dirt 5 vid release, WRC 9, är rally med fokus på realism. Här kan du inte köra som en biltjuv eller som i Burnout, för då kommer du finna dig utanför banan eller upp och ned snabbare än du kan säga “var är bromsen?”. WRC 9 släpptes i början på september till PS4 och XB1 och nu får det en Smart Delivery-patch som ger oss… japp, du gissade det: 4K i 60 fps på Xbox Series X. Miljöer och väder imponerar, om än att de inte är riktigt så spektakulära som Codemasters mer arkad-betonade racer (Dirt 5, alltså). Däremot är destruktionen av karossen mer realistisk och WRC 9 kan ha en av de bästa och mest chockerande krockljud vi någonsin hört i ett spel. En knivskarp presentation och medryckande ljud kommer att göra den trägne Rally-fantasten som älskar att ställa in allt på bilen och följa riktiga sporten lycklig (här är både lag och karaktärer från hela värden, av båda könen, licenserade att återges i spelet). Och du som har spelet sen tidigare kan bara uppgradera det helt gratis till next-gen.
(Listan uppdateras fram till Xbox Series X officiella release 10 november)
Nya spel, optimerade för Series X
Vissa nya spel, såsom Assassin’s Creed: Valhalla – som håller vid liv traditionen att ge oss ett nytt Assassin’s Creed-spel med ny Xbox (förra gången det begav sig fick vi ju AC: Origins) – är ett nytt spel som släpps 10 november. Men det är samtidigt samma spel till Xbox One, Series S och X med en Smart Delivery-patch som ska optimera varje version (något som kan göra stor skillnad, vilket vi ser i Watchdogs: Legion, som får ray tracing (strålspårning) på Series X via Smart Delivery-patchen). Andra spel byggs om från grunden, till exempel Madden 21 och NBA2K21. Det är svårt att sia om vad som blir “bäst” eftersom det hela är så nytt, men en kvalificerad gissning är att spel byggda från grunden för next-gen kan ducka fler begränsningar än de som får patchar från förra versionens grundspel. Å andra sidan kan en patch som ger ny upplösning och nya, grafiska inslag (som raytracing) känns som ett nog så stort lyft. Så återigen – tiden får utvisa.
Assassin’s Creed: Valhalla
Ett av de på förhand mest omtalade spelen till next-gen är också ett av de bästa. AC: Valhalla förvaltar arvet vidare (för sjunde gången i serien) och tar oss till vikingatid och återinför Brootherhood-delen som så många saknat. Eivor heter denna gång både kvinnliga och manliga (!) protagonisten du kan välja mellan och du som är våg kan få alternera mellan att spela med båda. Svidande vackra, nordiska, snötäckta landskap, horisonter med magiska ljus- och molneffekter och ett rungande bra ljudläggningsarbete du bara måste uppleva på en ordentlig hemmabio. Spelet siktar på 4K i 60 fps och klarar detta, för det mesta imponerande bra (det fanns lite småbuggar i form av pop-ins, tappade frames och felplacerade objekt vid release, men vi är tämligen säkra att dessa stryks ut snabbt inom närmaste framtiden). Kanske ett av de starkaste skälen att skaffa eller börja hypa kring next-gen. Ett måste.
Call of Duty: Black Ops Cold War
Slamkrypare, då detta tekniskt sett släpptes tre dagar efter Xbox Series-releasen – men ändå samma vecka. Call of Duty: Black Ops Cold War är det perfekta spelet att fira next-gen med då det är ett sant generationskliv mot förra delarna i spelserien. Series X får fullkomligt lysande HDR och raytracing i 60fps, med dynamiskt skalad upplösning upp till 4K eller 120fps om du har rätt skärm och är redo att fimpa strålspårningen. Helt makalöst snyggt, mjukt och medryckande – 80-talets kalla krig har aldrig varit så spektakulärt och flashbacken till kriget i Vietnam kan vara en framtida klassiker, inte minst för hur otroligt välgjort och udda det är, att styra en helikopter i dog-fights och måltavlor på marken. Zombies- och multiplayer är det bästa det varit på länge, tack vare flytet och de korta (nästan obefintliga) laddningstiderna. Next-gen-prislapp också dock (ca 800 kr) och ingen gratis uppdatering från last-gen, så det smakar men kostar.
Dirt 5
Codemasters (som verkar vara på gång att köpas upp av Take Two) släpper Dirt 5 lagom till Xbox Series X release. Och här bjuds vi verkligen snygg off-road racing (som bygger på härliga Onrush-motorn), med fin bilduppdatering skarp upplösning, bra vädereffekter, demoleringsfysik och 120Hz-läge. Det går att köra lokal multiplayer, i split-screen (upp till fyra förare, á la Mario Kart) och du kan välja på 120Hz-läge (som vi återkommer till med HDMI 2.1), dynamiskt skalad 4K-upplösning eller stadigt 60 fps (som verkar krypa ned till 1800p). Vår favorit var faktiskt 60 fps-läget av dessa, då spelet både såg riktigt bra ut och vrålade fram som en dröm. Dirt 5 gör mycket rätt och är riktigt kul att spela, även om det också påminner oss om att det är ett release-spel och det första av sitt slag till next-gen. Framtiden för racing på Xbox Series X ser mycket, mycket ljus ut.
Evergate
När man spelar Stone Lanterns handritade Everquest är det omöjligt att inte tänka på Ori and The Blind Forest eller Ori and The Will of The Wisps. Inspirationen är tydlig, med en varelse av ljus (en själ), fast i en mörk fantasivärld (i detta fall, livet på andra sidan) och en slags nordisk sago-ton som genomsyrar hela historien. Spelet är tidigare släppt på PC och Nintendo Switch, men på Xbox Series X den 10 november får man uppleva det i 4K med sammetslen 60 fps. Vi ser fram emot att få testa spel som dessa i 120 Hz snart, då processorkraften borde finnas där (om vi bara HDMI 2.1 kommer på plats ordentligt, mer om det nedan). Småskönt plattformsäventyr, med “kontrollera-en-stråle-och-hoppteknik” som får Ori att kännas enkelt… Aningen frustrerande pussel-upplägg, där minsta felsteg eller misstag innebär att börja om från början, men på det stora hela en trevlig liten indie, som lånar av Ori, Journey och andra fina förebilder. Värt att plocka upp om du inte räds utmaningar á la Super Meatboy och redan spelat igenom Ori-spelen. Kostar runt 250 kr på Marketplace.
The Falconeer
Ett passsionsprojekt från spelskaparen Tomas Sala, The Falconeer är ett ambitiöst flyg-actionspel där du rider på en jättefalk, utför heroiska dygder och deltar i en massa dog fights. Med snygg inramning och nästan sagolikt anslag, ackompanjerat av ett majestätiskt soundtrack, så flyter spelet på silkeslent på Xbox Seres X, antingen i 4K @ 60 fps eller 1800p i 120 fps, båda med smakfullt balanserad HDR. I sina bästa stunder påminner spelet om klassiker som Journey och Panzer Dragoon (även om detta inte är någon rail-shooter), men ibland vill denna indie aningen för mycket och det blir rörigt med kontroller när man både ska manövrera fågeln och precisions-skjuta på en massa motståndare i luften och på havet. Som helhet en skön flygtur, som är värd att spana in om du gillar genren (spelet släpps just nu exklusivt för Xbox och PC, inte på Playstation).
Gears Tactics (Smart Delivery)
Gear Tactics känns kanske som ett gammalt Xbox-spel, men det släpptes faktiskt bara till PC när det kom tidigare i år. Nu kommer det även till alla aktuella Xbox-modeller, den 10 november, optimerat för S/X vilket på X innebär högsta grafik-inställningar från PC-versionen. Vi får 4K, HDR (upp till 4 000 nits) och 60fps stadigt som ett schweiziskt urverk, samtidigt som vi bjuds en variabel skalare för skuggor och stora uppdateringar för spelet (nytt innehåll i form av roboten Jack som spelbar karaktär, nya fiender och ny utrustning – “Jacked mode”) på alla format. Ett riktigt kul, tur-baserat strategispel, som vi konstaterade i vår recension i våras. Ingår med Game Pass.
NBA 2K21
NBA2K21 är lite intressant och spännande, då det är ett av få spel vid release som är helt byggt från grunden för next-gen (Xbox Series och Playstation 5). Det innebär att det, tekniskt sett, inte är begränsat av stommen från last-gen men också att det är ett helt separat, “nytt” spel ocj ingen gratis uppgradering för dig som äger last-gen-versionen. En blytung nedladdning på 122 GB krävs att du sparar på interna lagringen, vilket käkar upp en god bit av tillgänglig utrymme. Det förra NBA 2K21 släpptes för last-gen för ett tag sen (recensionen av det kan du läsa här) och 2K Sports har nog gjort klokt i att välja denna väg istället för att patcha, även om det finns förbättringspotential. Rent tekniskt är det 4K @ 60fps med HDR som är målet, även om det är si och så med att hålla bilduppdateringen stadig – något vi hoppas ska optimeras genom uppdateringar närmaste veckorna (stora ny-releaser är ju sällan helt smärtfria). Det tappas en del frames, framförallt i mellansekvenserna, även om själva gameplayet är mer stabilt och ser riktigt smutt ut, med hög upplösning, snygga detaljer som svettdroppar och mycket mer och rörligare (realistisk) publik. 2K har också justerat skill-stick-funktionen så den känns ännu tightare (men fortfarande svårbemästrad) och även lagt till mängder med nya AI-spelare och mer subtila justeringar såsom kroppstyper (storlek och hastighet) och fler kontextuella kontroller och dynamiska kommentatorer. Har du en MyTEAM-sparfil kan enkelt migrera den till denna version. Köper du Mamba Forever Edition får du med en massa in-game-currency att låsa upp mängder av saker med och hyllar legenden Kobe Bryant. Men prislappen är också next-gen, 1 000 riksdaler får du räkna med för det (vilket inte är ovanligt för sådana här samlarutgåvor med extra-allt). Kanske inget måste att köpa en gång till om du äger tidigare versionen, men gillar du basket och har Series X bör du absolut spana in detta – det ser ut som en live-sänd NBA-match i sina bästa stunder!
Yakuza: Like a Dragon (Smart Deliery)
SEGAs sjunde (eller är det åttonde?) inslag i Shenmue-spinoffen om japanska maffian, Yakuza, är tidigare släppt i Japan, men nytt i västvärlden, så det hamnar på denna lista. Spelserien tar ett stort kliv framåt – och på visst sätt tillbaka, med Yakuza: Like a Dragon. Ännu mer vuxet och våldsamt, ännu roligare och mer (melo)dramatiskt, så återinför det ett klassiskt, turbaserat JRPG-stridande (á la Persona 5) och givetvis har det aldrig så vackert som nu. Det finns tre lägen för grafiken: High Resolution, High Frame Rate och Normal. Normal är “bara” på 1440p, med siktet på stadiga 60 fps och V-SYNC, vilket funkar bra för det mesta. Drar man på High Resolution höjs upplösningen till 4K (2160p), men den synliga skillnaden, i rörelse, blir inte enorm och spelet sänker snabbt ambitionen till 30 fps vilket blir en mycket mer påtaglig förlust. High Frame Rate sänker upplösningen ned till 1080p (Full HD), vilket är tänkt att garantera stadigt bibehållna 60 fps. Detta känns som aningen låg ambition på en maskin som Xbox Series X (vilket säkert har med spelets egna grafikmotor att göra) och just i dagsläget är Normal det bästa all-around-alternativet som både ser snyggast ut och känns bäst att spela, även om vi hoppas på att fler spel kan optimera så vi får 4K i 60 fps utan problem när man lärt sig optimera releaserna för Xbox Series X ordentligt. Yakuza: Like a Dragon är hursomhelst ett av de roligaste och mest engagerande spelen vid release 10 november, plocka upp det när du köper maskinen – oavsett om du har spelat Yakuza-spelen förr eller inte.
Då två av de stora dragplåstren, Halo: Infinite och Witcher-studion CD Projekt REDs Cyberpunk 2077 tyvärr försenats till nästa år, respektive nästa december (Halo på grund av dålig feedback på förhandsversionen som visades upp i somras) så måste erkännas att Dag 1-utbudet på Xbox Series X/S känns skralt. Några ljusglimtar finns i form av multiformats-titlar och några rejäla lyft på fina, gamla klassiker. Men har du redan spelat igenom dessa gamla klassiker så hade åtminstone en Xbox-exklusiv, “killer-app” (från Microsoft själva?) vid lansering varit trevligt. Kanske ingen katastrof för majoriteten som glömt boka i tid och ändå inte kan få en Xbox Series X vid release. Men ändå synd, känns som något av ett missat tillfälle.
Film i UHD 4K
Redan Xbox One hade UHD-Blu-ray-spelare för film, Xbox Series X tar det hela längre genom att erbjuda både Dolby Atmos-ljud, DTS:X (i skrivande stund bara för hörlurar) och snart även Dolby Vision HDR (genom gratis uppdatering 2021). Du kan nu alltså njuta av de allra bästa filmerna och tv-serierna på det allra bästa formatet, med stöd för bäst bild och ljud direkt på din hemkonsol. Bara att börja bläddra igenom Nordens största arkiv UHD 4K-recensioner och börja samla filmer på Black Friday-rean som kommer snart.
Apropå ljud – två tillverkare som är tidigt ute med hörlurar för Xbox Series X är Corsair och SteelSeries. Alla gamla tillbehör till Xbox ska fungera med Xbox Series X/S, men givetvis är det roligt att kika på nya tillbehör som är dedikerade till formatet. Vi har använt båda hörlurarna med nöje under veckorna vi testat, särskilt sena kvällar och nätter. Om vi börjar med Corsair HS75 XB så är det både bekväma och superenkla att koppla in (bara att synka med konsolen, som en handkontroll) och de kommer med stöd för Dolby Atmos (optimerat just för hörlurar i Atmos-appen på Xbox). Effekten är riktigt bra övertygande – klart mer levande och mer omslutande än vanliga stereo-hörlurar, även om det hela görs virtuellt och inte blir riktigt lika medryckande som en hemmabio med sju eller fler diskreta kanaler. Kostar cirka 2 000 kr vid release.
Steelseries Arctis 7X Wireless bygger vidare på arvet från den hyllade Arctis-serien, vilket innebär marknadens absolut bekvämaste och skönaste hörlurs-design, med ren och klar ljudåtergivning, dock utan stöd för Dolby Atmos och med krav på att kopplas in via dongle vilket å andra sidan lagg-fri 2,4 GHz-överföring, för dig som värderar pålitlighet och kanske e-sportar eller kör mycket online multiplayer (där rök andra USB-anslutningen…). Stöd för Windows Spatial Audio, för PC-gamers. Kostar samma lika, runt 2 000 kr och kan vara svåra att få tag på vid release. Vilken av dessa två du än väljer så får du en riktigt bra hörlur att komma igång med ditt next-gen-spelande.
The Sound of Silence
Där många (lyckligtvis inte vi) har haft stora problem genom åren med ljudnivån på fläktarna hos PS4 och framförallt PS4 Pro, så kan vi glädja er med att Xbox Series X är tyst. Som i helt knäpptyst. Vi försökte mäta med en decibelmätare i ett stilla rum – utsuget i rummet gav utslag. Det är en imponerande konstruktion, som är kompakt men ändå avleder värme effektivt och ljudlöst. Det är ingen enorm värmeutveckling att tala om; visst blir det varm luft som kommer ut genom hålen i toppen (eller sidan, om du väljer att ha maskinen liggande) men det är precis som det ska vara. Utblåset toppar som mest runt 60 grader, så det är varmt, men aldrig galet hett eller så man riskerar att bränna sig, som vissa nättroll spridit rykten om. Det är såklart en strålande idé att låta maskinen stå utanför instängda utrymmen i vardagsrums-möbler och ge den tillgång till mycket god ventilation, för att hålla funktionen optimal.
Xbox Series X presterar högt, avger mest värme och kan även dra mest ström av alla konsoler just nu – 370 Watt maximalt, vilket är rejält. Men för det mesta ligger den runt 200 W, vilket till och med är mindre än vad gamla Xbox One X drog (just för tillfället i alla fall, vi får se framöver med mer avancerade spel). Series X drar dock aningen mer ström i stand-by-läge, så elpris- och miljömedvetna konsumenter kan välja läget där maskinen stängs av helt och hållet. Nackdelen då är att maskinen inte kan användas för remote-play från annan plats och uppdateringar inte kan laddas hem automatiskt utan du får göra det varje gång du slår igång maskinen. Har du snabb lina och spelar ofta så kanske det kan vara värt besparingen?
HDMI 2.1 och VRR – vad är det och behöver jag det nu?
HDMI 2.1 har varit på gång i ett par år och är nästa hastighets-standard, som nästan tredubblar kapaciteten för överföring av högupplöst, digital bild och ljud via HDMI-kablar (det krävs en ultra high speed-kabel för det, vilket givetvis ingår i ditt Xbox Series X-paket). HDMI 2.1 är det som ska kunna ge oss bandbredden (48Gbps) att kunna visa 4K upp till 120fps och så småningom också 8K i 60 fps. I HDMI 2.1 ingår också VRR – Variable Refresh Rate, vilket innebär att bildkällan ska kunna optimera uppdateringsfrekvens efter materialet och inte vara bunden av “fasta” värden som idag (exempelvis 24, 25, 30 eller 60 Hz). Detta kan innebära att även spel utan optimal, eller jämnt bibehållen, frame rate kan göra sig mycket mjukare och bättre med VRR.
Allt detta kräver ny hårdvara för HMDI-anslutningen, såklart, eftersom det är frågan om så stort lyft i den tekniska kapaciteten. Rätt få bildkällor har idag HDMI 2.1 implementerat fullt ut, vissa är förberedda för det men saknar mjukvaran (som väntas komma på bred front 2021) och vissa apparater har stöd för delar av standarden, exempelvis den lägre latensen (ALLM) medan andra 2020-modeller helt saknar stödet. Det är lite av en djungel just nu och inget som egentligen kommer att påverka dig som konsument förrän kanske om något år eller så när det finns material att tillgå. Men ska du köpa ny tv eller annan bildkälla och vet att du ska använda den mycket till spel, gör du klokt att kolla stödet för HDMI 2.1 (vilket är en anledning till varför LG CX-OLED blivit så populär på sistone). Ett varningens finger: Det har rapporterats om problem med VRR-funktionen på årets OLED-paneler (de har svårt att hålla rätt gamma, ljusstyrka, vid skiftande bilduppdatering – och dessa verkar inte gå att lösa med firmware-uppdateringar) så det kan vara klokt att avvakta helt med detta tills vi vet mer (och framförallt har mer material att använda det till) under nästa år.
An offer you can’t refuse
Denna recension börjar närma sig 6 000 ord så vi måste verkligen sammanfatta intrycken nu, men det vore tjänstefel av oss att inte nämna Microsofts briljanta koncept All Access Pass. Detta är ett slags avbetalningsystem á la mobiltelefoner med abonnemang (som just nu bara erbjuds genom Elgiganten) där du för en låg månadskostnad (299 för Series X eller 370 för Series X, 24 månader) får maskinen, Game Pass Ultimate (som ersätter Game Pass + Live Gold) och EA Play. Det är ett otroligt smart och prisvärt paket, som lär locka många nu inför jul – särskilt föräldrar som söker en ny konsol till hemmet och istället för 6 000 kr + spel (som kan kosta upp till hisnande 800 kr styck på next-gen!) får hem en maskin och cirka 300 spel att börja spela direkt, för ett par hundringar i månaden. Med nuvarande tokbrist på både Xbox Series X och Playstation 5 inför jul, tror vi detta erbjudande kan locka många att välja Xbox Series S – både av nöd och att det är oslagbart värde för pengarna. Grymt tänkt Microsoft, mer sånt här tack!
Summering – Xbox Series X
Det råder ingen tvekan om att Xbox Series X är en grym spelkonsol, vars potential spinner under en motorhuv vi bara provkört på testbana och tjuvkikat på egentligen under dessa veckor som gått. Närmaste året (åren) lär vi få ta ut maskinen på autobahn och se fantastiska spel på aldrig tidigare skådad nivå. Med alla Microsofts förvärv av spelstudior som Lionhead och Bethesda så finns med all säkerhet en plan för det egna formatet, även det verkar dröja lite.
Samtidigt som vi är imponerade får vi skriva in en del plus på “potential” och “framtids”-kontot just nu. För vad vi faktiskt har framför oss just nu är en uppenbart högkvalificerad maskin, med ett par riktigt fina, förbättrade (gamla) spel i katalogen (varav de flesta ingår i Game Pass) – men annars än ganska blygsam release-line up av nya spel. Halo: Infinite känns väldigt saknat, lite som att Nintendo skulle släppa en ny maskin utan ett nytt Zelda eller Mario. Men även utan Halo (som vi vetat sen i somras att det blir försenat) så hade vi hoppats in i det sista på att Microsoft kanske skulle överraska, som gubben i lådan, med något, unikt förstapart-spel från en av sina tolv jättestudior – en “killer-app” man bara måste köpa med sig vid release, som man inte kan spela på konkurrenternas maskiner? Denna killer-app lyser ännu med sin frånvaro (men det är ju å andra sidan fem dagar kvar till release…;))
Då det hägrar några stora releaser till på horisonten, fram till den 10 november, så avvaktar vi med betyg tills vi fått med alla intryck av tillgängliga spel i denna artikel och kan göra en helhetsbedömning. Så återkom gärna varje dag fram till dess och läs om nyheterna!
Så här sätter vi betyg på Senses