Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Watch Dogs – Legion

Recension: Watch Dogs – Legion

Watch Dogs: Legion är det tredje spelet i Watch Dogs-serien. Denna gång är vi i ett, realistiskt renderat, London med allt som det innebär. Hacker-gruppen vi tillhör har blivit blåsta och oskyldigt anklagade för bombdåd i London. Uppdraget blir att skrapa ihop spillrorna av teamet och rentvå sitt namn. En uppgift som såklart visar sig vara lättare sagt än gjort.

Watch dogs: legion - Ubisoft Toronto - screenshot xbox one X - copyright 2020
stillbilder ur Xbox One X-versionen

Sekunden jag slår igång Watch Dog: Legion så sprider sig ett fånigt leende i mitt ansikte. Det här är ett snuskigt snyggt spel. Eftersom patchen till Xbox Series X inte varit med oss tillräckligt länge för recension, så spelade jag igenom det på den äldre generationens Xbox One X, men här finns ändå kraft nog att presentera miljöerna förtjänstfullt. Att uppleva det här spelet i 4K och med ett vettigt ljudsystem är en fröjd för öra och öga!

Watch Dogs: Legion är samtidigt ett väldigt filmiskt spel och det är verkligen som att spela en spionthriller. Det blir en hel del twists and turns under resans gång och det är inte alltid lätt att skilja vän från fiende. Spelmekaniken bygger till största delen på stealth och hacking. Du smyger på dina fiender, hackar in dig i kameran bakom honom och så gillrar du en fälla eller så smyger du upp bakom honom och stryper honom. Möjligheterna är många och du många gånger behöver du inte ens vara beväpnad. Du kan även välj att aktivera perma-death, vilket ökar insatserna rejält: dör en medlem är den borta för alltid (den spelomgången).

Du kan spela online eller offline och det går att sätta ihop sitt egna hacking-team som ger sig ut på uppdrag. Du kan stjäla bilar och åka genom London och det finns många side-missions. Här finns massvis med timmars underhållning och vill man uppleva allt så gäller det att du avsätter en hel del tid. Hacking-momentet sker varje gång du ska in genom en dörr, en hiss eller vad det nu kan vara. Det som störde mig lite till slut är att verkligen alla dörrar är digitala med kod och inte en enda är med vanlig hederlig nyckel. Hacking-momentet blir därmed lite gammalt efter ett tag.

En annan sak som störde mig en del var att kontrollerna känns något bakvända och klumpiga, vilket resulterar i att fighting delarna blir onödigt svårmanövrerade och otighta.

Sammanfattningsvis så kan jag ändå inget annat än att rekommendera Watch Dogs: Legion varmt. Spelet är massor av snygg action med en spännande, filmisk historia. Det lilla smolket i bägaren är inte en deal-breaker, bara lite synd: annars hade det här helt klart varit ett måste.