Hem SpelPC Recension: Forza Horizon 5
forza horizon 5 recension senses Guld

Recension: Forza Horizon 5

Forza Horizon 5 är det första spelet i Microsofts otroligt populära – och otroligt välgjorda – spelserie med fokus på underhållande racing, galna utmaningar och exotiska platser som släpps till nya generationens Xbox-konsoler (och PC). Forza Horizon 2 blev årets spel 2014 här på senses och var också det ett stort generationskliv. Denna gång tar utvecklarna Playground Games med oss till Mexiko för att avnjuta vackra landskap, knivskarp next-gen-grafik på Xbox Series och kanske en liten gnutta för mycket igenkänning.

Forza Horizon 5 är en uppvisning i vad Series X kan klara. Foto: Microsoft

Eftersom vi recenserat alla Horizon-spel sen tvåan (ettan kom ju bara till Xbox 360) här på senses så antar vi att de flesta av er känner till konceptet nu: det handlar om en stor, öppen karta där du kan delta i race, galna evenemang, special-utmaningar och framförallt samla galet många bilar á la Pokémon (536 stycken, ”gotta have ’em all!”) samt utveckla din avatar och ditt kändisskap (ett inslag som infördes i senare delar).

Största nyheten i år är stödet för next-gen-konsoler; vi har bränt gummi och kaktusar på Xbox Series X och därmed haft en lysande upplevelse. Som Forza Horizon 2 på sin tid var en brygga mellan gamla Xbox 360 och Xbox One, så är även Forza Horizon 5 en brygga mellan den nu åtta år gamla (!) Xbox One (som kan köra spelet) och dagens muskedunder, Series X. Detta innebär stor variation i upplevelsen beroende på vilken maskin du sitter på, men det innebär också ett reellt tak för hur mycket man kan förvänta sig. I vanlig ordning kan du – på både Xbox Series S och X – välja mellan högre upplösning med bättre detaljer, låst till 30fps, eller silkeslena 60fps med aningen nedskalad upplösning och finesser. Xbox Series X får native 4K med Dolby Vision HDR i Quality Mode, vilket är imponerande men hade varit perfekt med 60fps också, något vi tror Playground games kan komma att bemästra senare in i generationen, när ”Series Pro” ersätter kravet på att spelserien måste vara bakåtkompatibel med Xbox One (One-ägare får väl streama istället via molnet från en Series-modell). Med tanke på att det är plattan i mattan som gäller här så utmanar vi dig att faktiskt kunna se skillnaden i upplösning och detaljer under spelets gång, så i vanlig ordning är det alternativ 60fps som är det allra bästa och verkligen ger en fantastik känsla av fart och ”sug” i magen när du flyger fram över de mexikanska vidderna.

En del utmaningar är extra minnesvärda. Foto: Microsoft

Ljudet består som brukligt av din avatars kommentarer, blandat med Horizon-gängets peptalk och radiopersonligheterna på varje kanal (är det bara vi som blivit gamla, eller blir radio-kanalerna bara skränigare och skränigare för varje år?). Motorljudet imponerar och en hemmabio med generös volym kommer att ge dig ett belåtet leende på läpparna, om du gillar spinnande motorer (och vem gör inte det?).

Vi gillar att Playground Games försöker föra in mer storydrivna element och minnesvärda happenings i denna del. Annars är Forza Horizon 5 sig likt. Lite för likt faktiskt. Givet att detta är ett bilspel med betoning på kul arkadracing, men det är en ganska modest förskjutning från klassiska ”kör x antal varv”-race och den där knock-out-upplevelsen för sju år sen. Kartan fylls upp med ännu fler intressepunkter att grotta ner sig i, vilket är en katastrof för oss med OCD (tänk Ubisofts open-world-spel där man kan bli distraherad av intressepunkter i otaliga timmar och helt komma ifrån storyn…) och en del utmaningar är, som sagt verkligen minnesvärda. Men för det mesta är det klassisk racing runt på banor som gäller (i nya miljöer, förvisso), hasighets-utmaningar, hopp och barn finds (som vi aldrig diggat). Och här undrar vi om förra generationens konsoler faktiskt håller tillbaka utvecklingen? Vi hade önskat ännu mer nytänk och risktagande, fler galna utmaningar och mer story kanske? Och varför så sobert och städat hela tiden, varför inte skita ner sig lite och införa folk-race, á la Destruction Derby eller varför inte Burnout (med generiska bilar, då märken inte vill se sina bilar krockade, ens virtuellt)? Samtidigt är upplevelsen så helgjuten att man även nu kan förlora sig timme ut och timme in i den välbekanta Horizon-världen, som är generös med bonusar, uppgraderingar, nya bilar och massor med nya points of interest för dig att utforska och erövra.

HDR gör under för kontrasten. Synd att vi inte kan få äkta 4K i 60fps samtidigt.

Det är svårt att inte roas av Forza Horizon 5s vinnande koncept och då spelet ingår i Xbox galet prisvärda tjänst Game Pass så blir det såklart ett måste för varje Xbox- och PC-ägare att ladda ned och testa, vare sig du tror dig gilla bilspel eller inte. Roligare sandlåda med hundratals troget återskapade märken hittar du inte, någonstans. Samtidigt kan vi känna att det är dags för lite mer omfattande förändring och nytänk inför nästa del – härlig grafik och välfylld karta i all ära, men varför inte göra detta mer till ett open world ”bil-äventyr” med uppdrag (något man är lite på gång med här)? Det skulle bli en nytändning för en spelserie, som sen länge bemästrat en tokhög nivå i sitt nuvarande skick.