Denna artikel uppdateras kontinuerligt med nya spel under den första veckan, då vi fortfarande väntar på några release-titlar som skulle ha dykt upp.
Att vara förhandsfavorit är möjligtvis smickrande, men det är sällan en fördel. Lever man upp till – de ofta högt ställda – förhoppningarna har man bara gjort det man förväntades. Faller man som seger-tippad, så gör man det extra hårt.
Det började så bra. Hypen för Playstation 5 (PS5) har varit enorm i snart ett år, ända sen maskinen först avslöjades av chefsarkitekten Mark Cerny. Designen, den nya handkontrollen, Sonys alla unika förstapartstitlar – den japanska jätten verkade gå mot ännu ett bekvämt försprång även nästa konsolgeneration. Microsofts Xbox-strategi kändes så otydlig att vi till och med ifrågasatte deras långsiktiga planer i en krönika. Men så kom styrkebesked på styrkebesked från den amerikanska “under-dog:en” och Xbox Series X lanserades 12 november och levererade med besked (läs vårt ingående test av maskinen och alla release-spelen). Istället står vi nu med ett gäng frågetecken kring Sonys planer att framöver hantera Playstation 5. För starten har inte direkt varit strålande.
Har storspelaren blivit för alltför bekväm i sin Top Dog-position?
Du läser detta test nästan en vecka efter maskinen släppts på den svenska marknaden (den släpptes officiellt 19 november). Det har senaste tio åren alltid varit brist på nya konsoler (och de fetaste iPhone-modellerna); så har det i princip varit sen Wii U och framåt: köer, förhandssnack och förhandsbokningar. En del av det är nörd-kultur, men här finns säkert även en medveten strategi från tillverkarna att ha ont om enheter precis vid släpp och “sälja slut” på det som ska vara “bäst” och “hett eftertraktat” (vilket inte står i motsats till att produkterna faktiskt kan vara strålande). Men releasen av just PS5 kan vara en av de rörigaste och minst välskötta i modernt minne. senses brukar alltid vara bland de första medierna i Norden som rapporterar ingående om ny hårdvara och nya spel. Denna gång har det varit omöjligt, då hårdvaran och flera av spelen dök upp i sista sekund, några även efter releasen i butik – och vissa har ännu inte dykt upp alls (några medier fick konsoler i tid, men de har ju knappt haft några spel eller tillbehör att skriva om). “Men vad spelar det för roll då, alla maskiner är ju utsålda?” undrar någon nu. Det spelar roll för att detta är början på en ny generation spelmaskiner, kanske den sista med fysiska skivor. Black Friday och julhelgen är snart här och då måste ett stort val i de flesta familjer ske – ska man köpa PS5 för 6 000 kr utan spel eller nya Xbox på avbetalning för ett par hundra i månaden med spelpaket på över 300 spel som ingår? Detta är ett maratonlopp som kommer att pågå de närmaste fem till sju åren, med förmodade uppgraderingar av generationen på vägen.
Därför kan ingen kan vila på gamla lagar. Spelplanen är nollställd.
PS5: Design och teknik
PS5:an är en rejäl pjäs, men ändå inte så stor som många vill få den till. Om den är snygg är förvisso en fråga om smak; vi diggar i alla fall de böljande, runda och space:ade formerna samt LED-slingan med ljus. Konsolen är, ståendes, klart högre än Xbox Series X, men liggandes klart tunnare och enklare att placera i en möbel (även om bästa placering är utanför sådana, i full tillgång till frisk luft). Färgerna går i svart och vitt på både konsolen och nya DualSense-kontrollern (mer om den nedan).
Till skillnad från Xbox Series X och S – som förutom att S saknar skivläsare också är en (nästan) helt annan maskin i fråga om specar – så är de två modellerna Playstation 5 på pricken lika, så när som på skivläsaren. Det skiljer tusen kronor i riktpris (5 990:- med UHD 4K-Blu-ray och 4 990:- utan) och i vårt tycke gör du klokt i att välja modellen med läsare – särskilt om du inte redan har en habil UHD 4K-spelare, men också för att du då får tillgång till att köpa begagnade spel på skiva och kan låna spel av kompisar (det kan vara välkommet när spelen nu börjar nosa på 800 kr+). Vi måste nämna något om skivspelaren – flera ställen på nätet har rapporterat om problem med att PS5:an inte läser skivor som den ska. Och även om felaktiga enheter säkert finns därute, så är en PS5:a på högkant (där vi tycker den gör sig snyggast) en sann mind-f*ck. I förhållande till hur knapparna sitter – vilket traditionellt alltid varit under skivspelaren (även på Playstation 4) – så är det precis tvärtom på PS5. Lägger man maskinen ned är det helt självklart, men stående är det sjukt förvirrande för många (inklusive oss) och lätt att då stoppa in skivan åt fel håll, helt enkelt. Så har du problem att läsa skivor, prova bara att vända på skivan…
Rent tekniskt likar PS5:an mest Xbox Series X, med ett par justeringar som gör att den inte riktigt samlar lika många Teraflops (PS5 pressar 10.23 TF mot Xbox Series X 12.15 TF), men vi snackar även här en åttakärnig AMD Ryzen-CPU på 3.5GHz med variable speed rate, AMD RDNA2-grafikkort med något färre beräkningsenheter, men istället högre klockfrekvens på dessa (36 CU @ 2.33 GHz på PS5 mot 52 CU @ 1.85GHz på Xbox), aningen snabbare 16GB GDDR6-RAM och mindre (825 GB vs 1TB) specialgjord SSD, som å andra sidan är rejält mycket snabbare i läshastighet (5,5 GB/s mot Xbox 2,5 GB/s, även om arkitektur spelar roll här också, inte bara läshastigheten). I övrigt siktar maskinen på spel i 4K @ 60fps, den stöder HDMI 2.1 för 120fps och VRR (inga spel med VRR finns bekräftade än, bara “att de ska komma”) och så småningom stöd för “8K”, förmodligen i 30fps när det blir aktuellt med sånt content.
Teknisk summering: Bortsett design och storlek, så skiljer det på pappret rätt lite på PS5 och Xbox Series X. Många komponenter är liknande eller exakt likadana och andra är ömsom fördel ena, ömsom andra. Det kommer att komma ned till hur väl utvecklare hanterar varje maskins arkitektur för att avgöra vilken maskin som, i verkligheten, faktiskt kommer att prestera bäst.
PS5: Bakåtkompatibilitet och nya funktioner
Till skillnad från Xbox Series-modellerna – som erbjuder bakåtkompatibilitet ända till den ursprungliga Xbox:en från 2001 – så är Playstation 5s bakåtkompatibilitet begränsad till förra generationen, Playstation 4. Här ska, med tiden, de flesta spel fungera (i skrivande stund finns cirka 10 spel som inte fungerar och ett hundratal – av flera tusen – som uppvisat “problem” vid release). Här finns också ett “boost mode”, som ska förbättra spelens laddningstider och prestanda (individuellt per spel), men enstaka spel kräver för detta installation på den interna SSD:n, något som är lite synd eftersom den bara ger oss 667 GB att förfoga över efter initiering av systemet.
Det går att koppla in externa SSD:er till PS5, den goda nyheten är att vi här får både USB-A och USB-C-portar, där Xbox Series helt saknar det senare. Det öppnar upp för mycket snabbare lösningar på PS5 eftersom både USB-A och USB-C-porten här i alla fall stöder 10Gb/s (1,2 GB/s), vilket gör att du får mer nytta av en lösning som NVMe SSD i en adapter, såsom en Kingston KC2500 1TB i en ASUS ROG Strix Arion-adapter.
Ett varningens finger om externa SSD:er (och andra diskar, men du kör väl bara SSD idag?) – PS5 har, likt PS4, problem med att USB-portarna ger för lite ström i stand-by-läge, vilket gör att disken kopplas från felaktigt och måste repareras efter varje längre paus (ja, även om USB-portarna är ställda på att ge ström “alltid”). NVMe-lösningen hade tyvärr problem med detta, HyperX Savage Exo funkade bra (men är inte lika snabb). Onödigt och förhoppningsvis något som kan tweakas med mjukvaru-uppdatering, för inte kan väl så här moderna portar ge för lite ström rent hårdvarumässigt?
Det hade varit mumma med en USB-C 3.2 gen 2-port, som hade låst upp den kompletta hastigheten i alla, externa tillbehör och kunnat ge oss nästan samma blås externt som internt. Och likt Xbox Series X så klarar även Playstation 5 bara en enda extern hårddisk åt gången, vilket är synd och bökigt när du ska föra över spel mellan två externa diskar; då måste du kopiera dem via interna utrymmet först. Likt XBSX så måste PS5-patchade spel köras från internlagringen (annat är för långsamt) men här saknas möjlighet att avlasta (arkivera) PS5-spel på externa lagringen, så när det blir fullt på interna konsollagringen är enda alternativet att ta bort och senare ladda ned spelet igen.
Playstation 5 saknar tyvärr (vid lansering åtminstone) finesser som Auto HDR för spel och den exakta effekten av “boost-mode” på gamla spel är som sagt individuella förbättringar helt beroende på titel. Så räkna inte med något generell förbättring eller automatiskt högre upplösning / frame rate – även om vissa spel kan låsa upp det.
Några utmärkta PS4-spel från förra generation som fått patchar och kör i klockren 60fps är Days Gone och Ghost of Tsushima, något som verkligen lyfter spelupplevelsen. Men du kan välja och vraka fritt i samlingen och finna många andra förbättringar också, där flera når den silkeslena uppdateringen bara på ren kraft: spel såsom Final Fantasy XV, God of War, Knack, Sayonara Wild Hearts och en drös andra som inte alltid nådde riktigt hela vägen fram tekniskt på PS4, kan på PS5 blomma ut som de kanske var tänkta från början. Så underskatta inte värdet i att leta fram gamla lir ur backloggen, som du nu kan spela i bästa versionen någonsin.
PS5 SSD – Super Speed Drive
Den specialtillverkade SSD:n (av NVMe-format) i Playstation 5 är, som vi nämnt tidigare, troligtvis marknadens snabbaste i fråga om rå hastighet. Likt Xbox Series X är laddningstiderna otroligt mycket kortare nu, maskinen startar prompt och spel är redo ofta inom ett par sekunder (max tio). Samtidigt är 825 GB aningen snålt tilltaget och med tanke på att bara cirka 670 GB av det är tillgängligt att använda så kommer du behöva väga vad du har installerat samtidigt. Den goda nyheten här är att, till skillnad från Microsoft, så kommer Sony låta oss använda vanliga, tredjeparts NVMe-SSD:er som expansion. Kruxet är bara att vi inte fått en godkänd lista på vilka som kommer att fungera, bara att det kommer att krävas att de är PCIe 4.0-kompatibla med minst 5.5 GB/s läsprestanda, vilket just nu innebär att det lär kosta hälften så mycket att expandera interna lagringen på PS5 som det gör på XBSX. Vi återkommer med rekommendationer så fort vi testat.
DualSense – ny nivå av handkontroll på Playstation 5
DualSense är en av de häftigaste nyheterna med PS5. Den nya handkontrollen är verkligen något fräscht, både i fråga om design och funktioner. Den har en förlängd greppyta och form, som lite påminner om den råsnygga “boomerang”-kontrollen som visades upp på konceptstadiet av Playstation 3, men som aldrig blev verklighet. Andra tycker den liknar en Dual Shock 4 iklädd ett vitt linne… Kontrollen har fått “haptic feedback” (adaptativa knappar) vilket innebär fler motorer som skapar inlevelse och då även i L2 och R2-triggerknapparna – att skjuta med olika vapen i senaste Call of Duty känns nu också på olika sätt i handen. Galet coolt. Utöver det har kontrollen begåvats med en mikrofon för ljud-/blås-inslag i spel á la Nintendo.
Kriget har länge stått mellan vilken spelkontroller som är bäst av Dual Shock 4 och Xbox Controller (S). Men nu måste kronan för marknadens skönaste och coolaste kontroll gå till Sonys DualSense, som förutom att vara mest innovativ, även behåller det laddningsbara LiON-batteriet och dessutom ger oss snabbladdning via USB-C. Men ska du ha en extra får du öppna plånkan vitt – 800 kronor kostar en sådan.
Spelen på Playstation 5
Likt Xbox Series så får Playstation 5 sina spel i två former: gamla spel som får patchar och förbättras för PS5 och helt nya, dedikerade spel för formatet som inte fungerar på PS4. Vi går igenom de spel som vi fått i tid för denna artikel:
Gamla spel förbättrade för PS5
Destiny 5: Beyond Light
Dags för Destiny 2-intrycken på PS5, som är baserade på att vi tidigare kört senaste expansionen (Beyond Light) på PS4 Pro. Där var laddtiderna redan märkbart bättre sen tidigare. PS5:ans röriga gränssnitt gjorde dock att vår testare i början inte alls var imponerad, men efter ett tag upptäckte denne att spelet kördes på fel version (tips: du växlar version, om du har båda installerade, på de tre punkterna …). Sony behöver göra något åt systemet med dessa tre ”prickar” så att det blir mer tydligt exakt vilken version det är man faktiskt kör eller laddar ned från biblioteket. Varför inte gör som Xbox Series X, lista de installerade spelen på PS5 som är optimerade versioner? Efter att äntligen ha laddat rätt version av Destiny 2 så blev han mäkta imponerad av optimeringen Bungie gjort. Från att sätta igång Destiny 2 till att befinna sig i Orbit tar cirka 35 sekunder och därifrån ner till Tower tar det ytterligare 30 sekunder. Själva spelet har fått sig en riktigt facelift, allt miljöer ser helt enkelt mycket mer detaljerade och levande ut. Crucible har även stöd för 120Hz i multiplayer, vilket är en enorm förbättring i flytet. Tyvärr dör man lika ofta som vanligt.
Devil May Cry 5: Special Edition
Devil May Cry 5 är ett snart två år gammalt spel (som vi recenserat) och som remastrats (förbättrats) för next-gen-konsolerna, så man får väl se det lite som ny-gammalt (Special Edition-utgåvan funkar inte på last-gen-maskinerna). Uppdrag och innehåll är precis samma som innan, men grafikläget har fått ray tracing (spårstrålning) och 120fps, om du har en bildkälla som stöder det. Du kan antingen satsa på ray tracing med högre upplösning (4K) eller sänka upplösningen till Full HD och istället få stadiga 60fps (alternativt välja 120fps och skippa ray tracingen). Spelet är såklart snyggare, mer detaljerat och strålspårningen ger oss imponerande reflektioner och ljushantering som vi inte fick sist. Men bäst är den snabbare bilduppdateringen, där 120fps i princip låser upp frame rate:n och har fördel på PS5 framför Xbox Series X (som å andra sidan presterar bättre i 4K – tyvärr går det inte växla mellan grafiklägen i själva spelet, bara genom huvudmenyn). Kanske inget måste om du redan spelat igenom spelet på PS4 Pro eller Xbox One X, men om inte – eller du gjorde det på grundmaskinerna – så är denna version såpass förbättrad att den är värd de 400 kronorna den eskar (halva priset mot nya spel på PS5…). Och du som är trofé-jägare kan vinna en ny uppsättning här, även om du klarat spelet på last-gen.
Fortnite
Likt Xbox Series X-versionen så får galet populära free-2-play-fenomenet Fortnite också 4K och 60fps på PS5 samt cross-plattform-stöd så du kan utmana alla oavsett format. Men, PS5 får en adderad uppgradering tack vare DualSense-kontrollern och det är haptisk feedback. Vapnen känns nu olika och motståndet i R2-triggern är faktiskt lite rolig krydda. Spelet flyter på lika bra här som på Xbox Series X och färger och ljuseffekter har aldrig varit snyggare. Fortnite-febern lär inte lägga sig snart, särskilt med tanke på Season 4 och samarbetet med Marvel. Och att det får Unreal Engine 5-uppgradering snart. Gratis att börja spela.
Maneater
Knäppa open world-action-spelet Maneater gör dig till havets fasa – Hajen – och låter dig följa rovdjurets äventyr från liten unge till Megalodon. Med en hel del humor och glimten i ögat (spelet är ett “single player, open world action RPG (ShaRkPG)) så är Maneater i lagom doser riktigt underhållande och unikt. Ursprunget som mellansegment-spel märks dock även i PS5-uppgraderingen, som förvisso bjuder på högre upplösning och snyggare färger, men lider av både tappade frames och saknar möjlighet att påverka grafikläget. 4K i 60fps med ray tracing utlovas, men objekt är av väldigt skiftande karaktär (särskilt människorna känns aningen stela, som skyltdockor nästan) och stödet för DualSense-kontrollern var antingen väldigt subtilt eller så märkte vi inte direkt av någon större haptisk feedback, annat än att kontrollen pulserade vid tillfällen. Du som har PS4-versionen får PS5-uppgraderingen gratis, alla andra som vill prova något nytt, skojfriskt och tidvis lite läskigt udda kan ge det en chans då prislappen digitalt ligger på strax under 300 kronor, vilket kompenserar för en del tekniska tillkortakommanden.
Mortal Kombat 11 Ultimate Editon
Likt Xbox Series X-uppdateringen så bjuder Mortal Kombat 11 på övervålds-fighting i lysande 4K med 60fps även på PS5 och du kan uppgradera gratis till next-gen, oavsett vilken version av MK11 du äger sen tidigare. Galet, överdrivet campy och ändå oväntat roande, så har spelet aldrig sett så bra ut som det gör nu. HDR:en är lysande (bokstavligen) och får oss nästan att tro att utvecklarna smugit in ray tracing utan att tala om det för oss (osannolikt att man inte skulle promota sen sån feature dock). Diggar du fighting och serien i synnerhet så är Ultimate Edition för en femhundring, med alla DLC och skins, väl värt att plocka upp på next-gen.
Spider-Man: Remastered
Ett av 2018-års bästa spel får en PS5-patch med förbättringar – men den är inte gratis. Spider-Man: Remastered kräver att du köper om spelet på PS5, vilket är aningen magstarkt för ett spel som var en stor succé för knappt två år sen och troligtvis redan finns i många Playstation-ägares samling. Förbättringarna på PS5 innebär bland annat högre upplösning och ray-tracing och läget som gör lite av båda är det absolut mest rekommenderade då spelet når 60fps för det mesta och ändå får alla snygga strålspårningseffekter och nya reflektioner. Spider-Man är fortfarande ett förträffligt spel från skaparna Insomniac (Ratchet & Clank) men att uppgraderingen kostar pengar – när Spider-Man ingår i PS4-samlingen du får med PS Plus på PS5 – känns bara dumsnålt av Sony. Om du (mot förmodan) inte spelat det förr finns inget bättre sätt att uppleva äventyret. Om du redan äger det är frågan aningen öppen om det är värt fullpris igen och om du orkar spela om det så snart, när det ständigt släpps så många nya spel?
Warframe
Looter-shootern Warframe var ett av de första spelen som bekräftades på PS4. Sen dess har free-2-play-jätten vuxit ordentligt och utmanar nu betydligt större och mer namnkunniga konkurrenter. På PS5 får spelet ett rejält lyft – tack vare den toksnabba SSD:n och PS5:ans muskler bjuds vi på lysande 4K i 60fps med ljuseffekter som är bra nära ray tracing i realtid. Givetvis utnyttjas även DualSense tryckkänsliga knappar, men i ett snabbt PvP-spel som Warframe lägger det nästan bara till en tröghet som vi nog hellre lämnar avstängd. Gratis att börja spela och lätt att fastna i, Warframe är onekligen ett rejält lyft på PS5, vilket bilderna nedan kan ge en hum om.
Warhammer: Chaosbane
Från nybildade studion Nacon (före detta BigBen Interactive) så kommer här en Warhammer-licens, action-rollspel och tillika Diablo-klon som släpptes till last-gen under 2019. Det såg faktiskt rätt bra ut redan på PS4 och Xbox One (särskilt X); på PS5 har Warhammer: Chaosbane fått 4K-upplösning, bättre texturer på läskigheterna i fängelsehålorna och helt klockrent flyt i 60fps. En skön röst binder ihop den djupt fantasy-inspirerade ramberättelsen i form av stillbilds-serietidning. Warhammer: Chaosbane är underhållande i lagom doser ensam, men är – precis som Diablo och andra dungeon crawlers – dubbelt så roligt i co-op (vilket man kan köra både online och lokalt). Kanske ingen Diablo III-dräpare, men ändå trevligt för oss som gillar genren, en habil uppdatering till PS5 och något billigare än genomsnittliga PS5-spelen i butik. Lär hålla fans av genren underhållna i väntan på Diablo IV.
Nya spel för Playstation 5
Astros Playroom
Ett gratisspel som kommer förinstallerat på alla nya PS5-maskiner. Egentligen en glorifierad teknik-demo som ska lära dig allt om DualSense-kontrollerns förträfflighet, men lyckas vara ett sött och oväntat utmanande plattformsäventyr under de cirka tre timmar det pågår (att styra en rymdkapsel med rörelsekontroller kommer dock aldrig vara tillräckligt exakt för plattforms-purister som oss). Väldigt kul ändå, med en massa Playstation-historik och referenser du kommer att le åt ifall du varit med under de förra, tre generationerna under de senaste 26 åren som formatet funnits. Ett måste att testa, roligt för hela familjen – även om de allra minsta lär behöva hjälp med flera banor.
Bugsnax
Gulligt, litet FPS-äventyr som lånar friskt från genrer som The Witness och Pokémon. Som protagonisten, en varelse i päls med stora framtänder, tillika journalist med talang för att fånga insekter, så ska du upptäcka den magiska världen Snaktooth Island. Roliga figurer möter dig på vägen och spelet känns lite som en mer familjevänlig version av Grounded. Samtidigt pushar Bugsnax verkligen inga tekniska gränser på Playstation 5, snarare tvärtom: grafiken är relativt simpel, objekten är söta, men enkelt avskalade och bilduppdateringen tappar frames och lämnar en del att önska (inga som helst inställningar för grafik finns heller, eller vad exakt som är förbättrat på PS5, förutom att upplösningen är uppenbart högre och detaljerna bättre än PS4). Men visst blir det ändå ett lyft från tidigare. Värt att prova med familjens mindre gamers också, då spelet ingår denna månad med PS Plus (på Playstation 5 endast, inte på PS4).
Call of Duty: Black Ops Cold War
OK, det kom en vecka innan PS5, men Call of Duty: Black Ops Cold War är ändå ett nytt spel som har två olika versioner för PS4 och PS5 (du som har PS4-versionen får alltså betala en liten slant emellan för uppgraderingen till next-gen). Precis som vi skrev i vår recension så är detta ett Call of Duty-spel som gör det mesta rätt, det är kul både i singel- såväl som multiplayer och Zombies-läget. PS5-versionen liknar Xbox Series X, med 4K, 60fps och ray tracing (alternativt 120fps utan strålspårning), men presentationen är inte riktigt lika skarp och djup i kontrasten – här finns lite av en “mjölkighet” i svärtan. Ingen dealbreaker, men ändå påtagligt. Det som däremot är mycket coolare på PS5 är att DualSense utnyttjas till alla vapen, vilket inte bara innebär kännbar rekyl och smattrande, utan även olika känsla i R2- och L2-knapparna när du trycker av olika vapen. Detta kommer bli ett toppeninslag framöver, Sony sitter på ett sant ess i denna funktion. Och Call of Duty: Black Ops Cold War är ett måste om du gillar serien eller har minsta intresse av FPS-spel.
Godfall
Ett av de mesta omtalade, PS5-exklusiva spelen (finns även på PC) på förhand var Borderlands 3-studion Gearbox “looter slasher” Godfall. Och visst känns DNA:n igen med ständigt lootande och uppgradering av föremål, samtidigt som spelet har en nästan Destiny 2-inspirerad approach med hubbar och uppdrag. Din protagonist – som du kan växla mellan olika klasser under spelets gång – kan inte hoppa, men i övrigt är det bekant hack-n-slash i tredjepersonsperspektiv som är oväntat underhållande och gör att man fastnar längre än man först kanske kunde tro. Bandesignen är kanske lite väl generisk, men grafiken är överlag strålande med imponerande ljuseffekter och detaljer där 4K-läget är aningen för ryckigt, därför föredrar vi klart performance-läget (du kan enkelt växla mellan dessa i spelet), som sänker ambitionen (upplösningen) och istället ger oss perfekt flyt i 60fps. Godfall blir kanske inte någon spelklassiker, men det är ändå ett av de bättre release-spelen vi provat så här långt och är värt att plocka upp tillsammans med maskinen, då det i övrigt är ganska skralt på release-fronten.
Immortals: Fenyx Rising
UBISofts grekisk-mytologiska action-äventyr Immortals: Fenyx Rising (före detta Gods and Monsters) kan enklast beskrivas som avkomman till Assassin’s Creed och Zelda: Breath of the Wild. Med en lättsam, skojfrisk ton och en massa spelmekanik man känner igen (inklusive den tröttsamma stamina-stapeln, när man klättar i berg eller simmar…) så blir det en trevlig, om än ganska välbekant amalgamering av förebilder. Många inslag, såsom dubbelhoppet, pilarna man kan styra som missiler och flera av de Zelda-inspirerade pusslen samt “dungeon”-uppläggen smälter ihop bra och detta är ett action-äventyr med plattformsinslag för de som gillar genren (mest Zelda, men även smockfulla Assassin’s Creed-kartor med femtioelva intressepunkter i varje zon). Presentationen är något skiftande, ibland glänser det till och ser nästan ut som den där animerade spelfilmen vi lockades med för ett år sedan – andra gången skvallrar enklare texturer och nedtonade detaljer om att spelet troligtvis har sin grund i förra generationens arkitektur. Man kan välja på högre upplösning (4K) som tyvärr straffar bilduppdateringen rätt påtagligt, eller bättre frame rate som ger stadiga 60fps på bekostnad av synligt minskad upplösning och detaljer. Ett spel väl värt att spela om du älskar AC-serien och Zelda och alltid drömt om att få uppleva de två tillsammans, samtidigt.
NBA 2K21
NBA2K21 är inte nytt, men precis som på Xbox Series X är PS5-versionen byggd från grunden specifikt för detta next-gen-format. Och vad kan man säga? Resultatet är slående. Det är 4K som siktar på 60fps och träffar det lite si och så, men för det mesta helt acceptabelt för att hålla en presentations-nivå som är det närmaste tv-sänd basket vi någonsin kommit (och det har vi sagt sen Amiga-tidens TV Sports Basketball från Cinemaware, men vi menar det verkligen nu!). Publiken är mycket mer detaljerad, spelarna är kusligt lika sina förlagor (testa LA Lakers All-Time Greats så får du lite gåshud om du är basket-fan) och hela inramningen med kommentatorerna och inslagen, ihop med den snyggt utvalda musiken som ligger som soundtrack, gör att NBA 2K21 är det bästa sportspelet du kan plocka upp till din PS5:an vid release (med väldigt lite konkurrens). Äger du tidigare version är detta dock inte en gratis-uppdatering, utan ett helt nytt spel du behöver köpa till fullpris igen.
The Pathless
Ett av de mest intressanta release-spelen till PS5 är en indie-titel från Giant Squid (Abzû) och Annapurna Interactive (filmbolaget med speldistribution och en särskild känsla för konstnärliga skapelser med “det lilla extra”, Sayonara Wild Hearts och What Remains of Edith Finch, bland annat). The Pathless är som en slags blandning av sagolika äventyr, delar Zelda och Journey möter estetiken i Rime och Spiritfarer, med problemlösning som ekar Ico och Shadow of the Colossus. Den enkla, men ändå väldigt genomtänkta, presentationen försätter snabbt spelaren i ett magiskt tillstånd och drar in en till en fantasivärld bortom tid med en spelmekanik som känns lite som en slags dans (på ett bra sätt!). På PS5 får vi antingen 4K i 30fps (förmodligen lite högre, men inte 60fps) eller stadiga 60fps, med lägre upplösning (vi gissar Full HD). Ett spel som detta borde gå att få 4K och 60fps på en monstermaskin som PS5, så vi håller tummarna för att förbättrings-patchar kommer framöver. Men till dess får du inte missa The Pathless, om du vill uppleva något väldigt annorlunda.
Spider-man: Miles Morales
Inte helt PS5-exklusivt, Miles Morales DLC:n släpps även till PS4, men släpptes ändå på dagen av PS5:ans release i staterna så … typ. I Miles Morales får vi styra karaktären med samma namn som är en Spider-Man i meta-universumet (Into The Spiderverse). Det är mer av samma ögon- och örongodis och förbättringarna som återfinns i Spider-Man: Remastered (testat ovan) återfinns även här: raytracing, 4K och 60fps (men inte allt samtidigt). Skön DLC för dig som diggade grundspelet och säljs i prisvärd kombo med remastered-versionen på PS5.
Spirit of the North
Indiespelet Spirit of the North är ett finstämt och ganska enkelt, linjärt äventyr med fokus på utforskande och, inte särskilt komplicerade, pusselinslag. Du styr en räv genom ett kallt, men samtidigt magiskt, snölandskap och på vägen ska du följa såväl en mystisk ljusvarelse som hjälpa själar som fastnat. Spirit of the North lånar en massa inspiration från spel som Journey och Lost Ember. Det är gulligt, lågmält, ganska kort (fem timmar cirka) och det är inget som pushar varken PS5:ans tekniska gränser eller torterar din plånbok. Perfekt för dem som vill ha lite omväxling från all stressande action och dödande.
Utöver dessa spel ovan släpps andra, nya spel som också kommit till andra format såsom Dirt 5, Yakuza: Like a Dragon, Observer: System Redux med flera. Dessa liknar versionerna för Xbox Series X och de spelen kan läsa om i den artikeln.
Månadstjänsten PS Plus (som krävs för onlinespelande) för PS5 ger dig också en unik Collection bestående av 14 genredefinerande spel från PS4-eran. Detta är en fantastisk samling klassiker: Bloodborne, Days Gone, Detroit: Become Human, God of War, Infamous: Second Son, Ratchet and Clank, The Last Guardian, The Last of Us: Remastered, Until Dawn, Uncharted 4: A Thief’s End, Batman: Arkham Knight, Battlefield 1, Call of Duty: Black Ops III – Zombies Chronicles Edition, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Fallout 4, Final Fantasy XV Royal Edition, Monster Hunter: World, Mortal Kombat X, Persona 5, Resident Evil VII Biohazard – men risken är att du som PS4-spelare redan äger och spelat de flesta av dom och många har dessutom redan erbjudits tidigare PS Plus-månader. Men detta är såklart en perfekt catch-up för den som missade något förra generationen (och framförallt för de som konverterar från Xbox).
Precis som på Xbox Series X så känns release-line-upen även här aningen skral. Det finns några riktigt fina spel, men de flesta finns till andra format också. Och Sony har varit så struliga i år med att skicka ut sina förstapartstitlar i tid. Tre av nio nya spel på listan är remakes eller remasters på gamla spel…
Playstation saknar också en motsvarighet till Xbox Game Pass. Deras egna tjänst, PS Now ligger en bra bit efter i fråga om tekniskt lösning och utbud och erbjuder inte direkt en uppsjö nya spel för PS5 att utforska (vilket Game Pass gör för Series S och X).
Men det finns några spännande lockelser i horisonten, bland annat ett nytt spel med redaktionsfavoriterna Ratchet & Clank (Rift Apart) och ett nytt Horizon Zero Dawn-spel (Forbidden West), som båda släpps “2021”, förhoppningsvis under den tidigare delen då vi kommer att behöva bra spel att sysselsätta oss med under 2021, som vi tyvärr tror bjuder på mer pandemi-depp.
PS5: Framtidens användargränssnitt
Playstation har alltid slagit Xbox på fingrarna i en gren: menyssytemet. Det är smidigt, snabbt och responsivt och har egentligen alltid varit det. På Xbox Series X är det bättre, men i grunden är det exakt samma, aningen kantiga menysystem som vi haft på Xbox One. På PS5 är menyn bekant, men mycket omgjord. Partiklar och ambientljud är fortfarande del av konceptet, men nu är ikoner mindre och istället har varje spel en unik undermeny som ger dig uppdateringar, trofée-status och något genialt – en “kanal” för spelet, med videor. Här kan du se “kom-igång”-videor (ofta sponsrade) men också flertalet tips och tricks-videor, inte sällan exakt på stället du är i spelet. Så om du fastnat och gett upp behöver du inte dra fram Youtube, kolla bara spelets egna kanal (du kan göra inställningar här för att undvika videor som spoilat sånt du inte sett än). Briljant tanke, synd bara att systemet känns så låst och inte enkelt erbjuder omstrukturering av ikoner och heller inga stöd för teman i dagsläget.
Film i Ultra HD 4K på PS5
PS5-modellen med skivläsare har som vi tidigare berättat en UHD 4K-Blu-ray-läsare inbyggd nu, vilket Xbox erbjöd redan förra generationen, men är den första för Sonys del. Det öppnar upp en värld av filmtittande på ett sätt du aldrig upplevt förr. Därför är det så synd att PS5:an inte stöder några dynamiska HDR-format, för bästa bild – varken Dolby Vision eller HDR10+ – men här finns i alla fall HDR10 (som är del av grundspecifikationen) och möjlighet att skicka Dolby Atmos via bitstream (om du har förstärkare eller tv som klarar Dolby Atmos, som kan avkoda det).
Vi satte in Star Trek: Into Darkness och njöt av filmens härliga öppningsscen – när Kirk och Scotty jagas genom den röda djungeln av planetens ursprungsbefolkning och Spock dyker ned i vulkanen. UHD 4K-utgåvan är mastrad från 2K och uppblåst till 4K, men IMAX-sekvenserna är nedskalade från 11K och resultatet är synligt bättre. Filmen stöder tyvärr “bara” HDR10, så vi kan bara tänka oss hur snyggt det hade varit dynamiskt, men det passar i alla fall PS5:ans förutsättningar bra (glöm inte ändra din bildkälla från Game-mode till något som behandlar bilden bättre, exempelvis Filmmaker eller Professional).
Kör vi en Dolby Vision-film, som utmärkta Game of Thrones: The Complete Collection i UHD 4K, saknar vi kontrasten Dolby Vision ger skjuts åt i The Longest Night, som tyvärr tappar en hel del dynamik här. Men det är ändå fullt dugligt och mycket bättre än vad du sett på någon streaming tidigare.
PS5:ans UHD-spelare är tekniskt sett aningen klenare än Xbox Series X (även om Xbox i dagsläget inte har Dolby Vision heller, men är bekräftad att den får snart) och den ersätter inte en ordentlig UHD 4K-spelare som Panasonics marknadsledande UB9000. Men för dig som inte har UHD 4K sen tidigare är detta en trevlig bonus “på köpet” och öppnar som sagt upp en värld av helt nya filmupplevelser (i fråga om bild och ljud).
HDMI 2.1 fullt ut – nästan, snart…
Playstation 5 stöder (i framtiden) HDMI 2.1-standarden fullt ut, vilket är ett krav för 120fps, VRR (Variable Refresh Rate) och eARC bland annat (samt 8K när det kommer). ALLM, Auto Low Latency Mode, saknas dock (mer om det nedan). HDMI-kabeln som ingår är givetvis Ultra Speed, men vid lansering finns ännu inget stöd för varken VRR eller 8K i maskinen, utan det kommer som sagt vid ett “senare tillfälle”. Vi ser inte detta som en stor förlust, då ingen OLED-panel 2020 hanterar VRR helt korrekt i skrivande stund. Men det blir onekligen ett lyft i spel med ojämn frame rate när det väl implementeras i både maskinen, spelen och användare skaffar sig bildkällor med stöd för funktionen (andra halvan av 2021 blir detta stort, spår vi)
Hörlurar för PS5
SteelSeries Arctis 7P är specialframtagna för just PS5, men funkar även på PS4, PC och Switch (inte Xbox). De har en USB-C-dongle, men denna kan inte kopplas direkt till USB-C-porten i PS5:an (!?). Kan PS5:an inte skicka ljud genom USB-C-porten (det funkar ju på Nintendo Switch)? Det spelar tydligen också roll åt vilket håll man stoppar in USB-C-dongeln, vilket är ett unikum för USB-C är uniform och det ska inte ha någon betydelse åt vilket “håll” den sitter. Nåja. När vi laborerat fram till rätt resultat låter det fint och få hörlurar är så sköna att bära länge som SteelSeries. Alla hörlurar, inklusive dessa, stöder Playstations Tempest 3D Audio, om du kopplar in dom via kabel direkt i DualSense. Så testa och se vad du gillar bäst. Stort plus för 2,4 GHz lagg-fri uppkoppling och brutalt bra batteritid (över 24 timmar). Kostar cirka 2 000 kr, men kan vara svåra att få tag i just nu (prova via SteelSeries egen hemsida).
Omtyckta Astro A50 funkar, efter firmware-uppdatering av både basstationen och lurarna, men vill du kunna mixa in röst och spelljud behöver du köpa till en HDMI-adapter för cirka 400 kr, då PS5:an saknar optisk port. Genom USB får man “Dolby”-ljud (förmodat 5.1?). A50 stöder annars Dolby Atmos på Xbox Series X, men då Atmos inte stöds i spel på PS5 är det inte aktuellt här.
PS5: Keep cool and play on
Fläktljudet, som kunde vara påtagligt, var ett av de absolut vanligaste klagomålen på PS4. Lite beroende på exemplar, miljö och handhavande så kunde maskiner låta som mindre jet-motorer och kräva både konstant rengöring såväl som att man behövde skruva upp allt för att smeta på ny kylpasta på grafikprocessorn. PS5 är likt Xbox Series X en helt suverän värmehanterare. Och konstigt vore annat, med tanke på storleken och formfaktorn. Fördelen med detta designval är dock att maskinen inte blir ens lika varm som Series X – stora delar av den ligger på runt 30 grader och i utblåsten (där det ska vara som varmast) så maxar den på runt 50 grader (10 grader under Microsofts konsol, som istället är mycket mer kompakt). Det finns inget hörbart fläktljud att tala om överhuvudtaget i ett vanligt rum.
Strömförbrukningen är också lik Xbox Series X; konsolen pendlar mellan 50-70 Watt i menyer och ligger sen runt 200 Watt i intensiva spel, 4K eller hög bilduppdatering. PS5:an har en 350 W strömkälla och vissa gamla spel drar till och med mindre ström här, då PS5:an är mer effektiv i sin arkitektur.
Playstation 5 version 0.9
PS5 har haft en väldigt rörig release. Det har varit mycket hype och ont om maskiner (som i sin tur lockat fram scalpers, som hoppas göra en hacka på folks desperation på Blocket och auktionssajterna). Men utöver det har man också skött information och distribution synnerligen dåligt. Ja, det är en pandemi som påverkat detta år stort, men det gäller ju andra tillverkare också. Många titlar har vi inte kunnat testa till denna artikels publicering (som ändå är nästan en vecka efter officiell release) på grund av att de inte kunnat levereras digitalt. Digitalt – som alltså inte har något med leveranser av fysiska varor i en pandemi att göra utan bara är en extra kod man skickar ut från ett system som ger en licens…
Sony har också en lång lista med tekniska frågor att lösa och har även gjort en del märkliga val, som de medger inte kommer att kunna fixas:
Playstation 5 saknar Dolby Vision, helt och hållet, så den kommer aldrig kunna visa spel eller UDH 4K-filmer med det kanske mest populära dynamiska HDR-formatet. Inte heller HDR10+ – som är ungefär lika bra, dynamiskt format som är fritt att använda, kommer att få stöd. (det finns i och för sig på rätt få filmer idag). Maskinen kan inte koda av Dolby Atmos (men kan föra bitströmmen vidare, så du kan få Atmos-ljud i filmer via din förstärkare). Istället satsar företaget på sitt eget “Tempest 3D Audio”. Vi kommer att testa Sonys egna lurar för detta när tillfälle ges.
På upplösningsidan klarar maskinen alla populära format som Full HD (1080p) och 4K (2160p) i 60/120fps, men inte 1440p native (som är en rätt vanlig upplösning) utan istället körs det som 2K-bild som sen skalas ned (låter som bättre bildkvalitet, men kostar mer resurser i onödan som kan påverka bilduppdateringen). 8K ska komma “senare” (och det är helt OK, för spel i 8K lär vi inte få se på denna generation ändå, utan nästa mellansteg om en tre-fyra år). Hypade VRR (Variable Refresh Rate) stöds inte vid release, utan också senare. ALLM, som ingår i HDMI 2.1 stöds inte alls (men Sony har ett motsvarande low-latency-singal-läge som funkar med de flesta moderna tv-apparater förvisso och automatiskt växlar till deras snabbaste Game-mode). Det finns i dagsläget inget stöd för teman i start-menyn och flera spel; såsom Star Wars: Squadrons och Rocket League, Call of Duty: Modern Warfare och free-2-play-succén COD: Warzone har ingen status på uppdateringar för PS5, utan utvecklarna hänvisar tillsvidare till bakåtkompatibiliteten (vilket gör att de inte drar nytta fullt ut av maskinen, genom exempelvis 120fps som flera av dem redan gör på Xbox Series X).
Flera av dessa brister är självklart barnsjukdomar och kommer att fixas till (de som går), men det är ändå en rätt diger lista utelämnade funktioner. Vidare så har PS5 drabbats av många buggar och kvaliteten på hårdvaran har ifrågasatts vida på bland annat Twitter där den fruktade felkoden CE-108255-1, som gör att maskinen ständigt kraschar, trendat flera gånger (felet har drabbat hundra, om inte tusentals användare, men ännu inte oss).
Allt sammantaget så känns det som Sony inte riktigt haft ödmjukheten inför denna release, utan haft lite för bråttom och lutat sig mot gamla meriter. Missförstå oss inte, Playstation 5 är en grym maskin som kommer att bli allt bättre och få allt fler unika, roliga spel. Samtidigt skaver det att man ger så få och oklara besked om allt – tillgång, media-support, när man fixar fel (och vad felen beror på exakt?) och så vidare. Det är lite Ronaldinho-känsla på det; en supertalang som hade det in i det sista, men kändes så mätt där ett tag i PSG att han inte nådde upp till sin vanliga nivå.
Summering Playstation 5
Hypen har varit enorm, väntan har därför varit lång och Playstation 5 är äntligen här (för vissa) under det tunga oket av höga förväntningar. Den ger prestanda, ett fräscht nytänk och en lovande line-up (framförallt i horisonten). Båda toppkonsolerna denna generation (PS5 och Xbox Series X) ger otroligt mycket spelmaskin för pengarna, en PC med motsvarande komponenter skulle kosta runt 17 000, mot konsolernas 6 000 respektive 5 700 kr. Samtidigt finns ett par problem och en stilla undran om Sony med PS5 är lika hungriga som de en gång varit, om de kanske inte känner sig lite för säkra på tronen? Releasen har plågats av många problem och vi har inte riktigt känt att Sonys organisation verkligen velat kämpa och gjort sitt absoluta yttersta för att kommunicera med press och användare och presentera planer för lösningar.
Därför finns en sträng av besvikelse, inte bara på grund av det något tunna release-utbudet, utan också för alla skavanker. Som Playstation 4-spelare kommer du förmodligen vilja ha en Playstation 5, så småningom. Den förbättrar i princip allt från den fantastiska fyran – som kan ha varit den bästa konsol-generationen företaget haft sen ettan. Men samtidigt som många sitter på kammaren och är bittra över att de inte fick tag i en maskin, så är PS5 ett format som bara kommer att bli bättre och få fler måste-spel. Därför uppmanar vi dig att skaffa en – men om ett litet tag, när man fått fixa till barnsjukdomarna, tillgången är normal och det finns fler grymma spel att tillgå.
Oavsett vilket format du väljer i next-gen-eran, eller om du – som vi – älskar båda (eller snart alla tre, med Nintendos nästa), så är det helt klart en mycket, mycket spännande konsol-generation som står framför oss. Och spelfältet är betydligt mer öppet än vi kanske först trott i våras.
Handsken är kastad. Må bästa och hungrigaste format vinna.
Så här sätter vi betyg på Senses