Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Ghost of Tsushima (PS4)
Ghost of Tsushima recension senses.se Guld

Recension: Ghost of Tsushima (PS4)

av Christian Magdu

Playstation 4 ersätts i år officiellt av efterföljaren, Playstation 5, men likt Playstation 3 har den gamle trotjänaren – som kan vara den bästa Playstation-generation sen den allra första – ett par storspel kvar att bjuda på under sin ålders höst. Vi har redan fått Final Fantasy VII Remake, The Last of Us: Part 2 och nu – Ghost of Tsushima, som slog alla med häpnad när det visades upp på ett Playstation-showcase för ett par år sen. Nu är resultatet här och frågan är om det är ytterligare en format-exklusiv titel du måste äga?

Ghost of Tsushima shipyard

Ghost of Tsushima utspelar sig i det feodala Japan, under 1200-talet – en tid då samurajer härskade och höll maktbalansen i solens rike. I rollen som Jin Sakai, den siste av sin släkt, så deltar man i den stora offensiven mot en oräknelig hord Mongoler landstigandes ur skepp från det asiatiska fastlandet, ledda av en Khan som är kusin till Kublai Khan (arvtagare till Djingis Khan, som vi kunnat följa i Netflix-serien Marco Polo). Samurajerna lider ett svidande nederlag och Mongolerna intar hela ön Tsushima. Bara Jin och hans farbror verkar ha överlevt massakern, men farbrodern Lord Shimmura tillfångatas sedemera av den iskalle Khotun Khan. Jin måste återuppbygga sin kropp, sin svärd-teknik och ta reda på om det kan finnas fler samurajer och budsförvanter på ön, som han kan ena i målet att befria Lord Shimmura och – så småningom – hela Tsushima.

Du som spelat moderna Open World- / sandlåde-spel vet vad du kan förvänta dig här. En vacker, sömlös värld målas upp inför dina ögon, med huvuduppdrag, sidouppdrag och outforskade ställen på en ganska stor karta. Det är mycket Witcher 3 över spelupplevelsen; dels på grund av trejdepersonsvyn (som vi älskar) men även i upplägget med resurser som man samlar på sig, erfarenhetspoängen och nya förmågor man kan låsa upp under resans gång. Det är också en hel del Assassin’s Creed – på gott och ont. Det är roligt att få bryta mot samurajernas kodex (om man vill) och lönnmörda motståndare från skuggorna, men det är också lite påfrestande med att det finns aningen för många points of interest på kartan, vilket lätt kan bli tröttsamt för OCD-drabbade personer som undertecknad som måste bocka av precis allt… Men det är ju frivilligt.

Ghost of Tsushima spela flöjt
Du kan spela på din flöjt för att ändra vädret…

Det går fort att komma in i Ghost of Tsushima och nästan lika fort att lära sig svärdskonsten samt att bemästra alla vapnen du låser upp under resans gång. Spelet är nästan som svårast i början, då avataren är som klenast, mest outvecklad och man som spelare inte riktigt har koll på timingen i pareringar och anfall. Ju mer du spelar så desto fler dödliga attacker lär du dig, desto mer energi får du och desto bättre blir du på att bränna av perfekta pareringar och utföra effektiva mot-attacker. Spelet har ett ”resolve” system, som laddas av exempelvis pareringar, avrättningar och andra ”perfekta” attacker och som du kan återfå hälsa igenom.

Storyn som berättas är både intressant och drabbande och spelet vinner mycket på att ha en klar protagonist och en tydlig (till synes oövervinnlig) antagonist. Bi-figurerna du träffar på din väg är både omväxlande och mångbottnade, utan att för den sakens skull kännas lika överarbetade och bestialiskt hämnd-besatta som persongalleriet i The Last of Us 2.

Ghost of Tsushima grafik

Presentationen är övertygande. Grafiken är vacker och fångar magin i det japanska landskapet; från de vackra vyerna, till blomsterängarna och den så tidstypiska arkitekturen. Det är kanske inte riktigt den detaljnivå i allt som vi kommit att förvänta oss av tidigare presentationer; det finns spel med bättre ansiktsmodeller och bättre användning av HDR. Men det flyter helt perfekt på PS4 Pro (trots 30 fps känns det lenare), även i grafik-läget och att ändra till performance mode gav i detta fall ingen fördel, utan bara mindre detaljer, så det avråder vi från.

Ljudet och röstskådespelarna är utmärkta. Du kan få spelet både på engelska, med påtagligt asiatiska skådespelare som gestaltar dom – eller på just japanaska. Du som vill gå ”all-in” på samuraj-känslan kan även växla till ett svart-vitt grafikläge, komplett med mono-ljud och smutsrepor i bilden – ”Kurosawa”. En nick till den legendariske, japanske regissören Akira Kurosawa som givit oss samuraj-filmklassiker som Yojimbo, Kagemusha och – kanske den bästa samuraj-filmen genom tiderna, De sju samurajerna (som i sin tur inspirerat filmer som Sju vågade livet).

Ghost of Tsushima Kurosawa
Kurosawa-läget är en kul touch, men spelet gör sig bättre i färg med rätt ljud.

Sucker Punch Productions har alltid varit en AAA Sony-studio, men som för det mesta stått i skuggan av mer kända studior inom den stora Playstation-sfären. Deras bländande vackra, men svårstyrda, Sly Cooper-spelserie (ursprungligen till Playstation 2) hade sina fans, men överskuggades av Naughty Dogs Jak & Daxter och framförallt Insomniacs Ratchet & Clank. Studion nådde något större framgång med sin Infamous-serie på Playstation 3, som byggde på en slags karma-system, där man kunde vara både ”ond” och ”god” och de imponerande grafiskt med sin PS4-debut Infamous: Second Son. Det fanns en tanke att behålla ett liknande Karma-system i Ghost of Tsushima, men Sucker Punch övergav idén.

Och det är väl egentligen den enda kritiken man framföra mot Ghost of Tsushima: att spelet låter och ser modernt ut, men att det samtidigt är något föråldrat ur hänseendet att man bara kan klara uppdragen (och spelet) på ett sätt. Antingen gör du det eller så gör du det inte och då måste du göra om. Det finns egentligen inga moraliska val som påverkar utgången av karaktärers liv (som i det fem år gamla Witcher 3) och heller inget sätt att bete sig bra eller dåligt och bygga sitt rykte – du kan till och med hugga mot oskyldiga och de flyttar sig i skräck, men ingen blir skadad och det påverkar i verkligheten ingenting, precis som ett gammaldags NPC-upplägg med icke-spelbara karaktärer som bara var rena ”funktioner”.

Ghost of Tsushima meny
Menyn är enkel och självförklarande. Foto: SCEE

Men, klassiskt och beprövat behöver inte vara dåligt och även om man kan sakna dimensionen av unik resa, så bjuder Ghost of Tsushima – precis som Final Fantasy VII Remake – på en härlig åktur, som kommer att trollbinda dig länge, länge. Sucker Punch försöker inte bryta ny mark eller förändra spelvärlden, och det behövs heller inte. De förvaltar klassiska inslag på ett utmärkt sätt och underhåller kungligt på vägen.

För mig är Ghost of Tsushima Sucker Punch Productions absolut bästa spel hittills och tillsammans med Final Fantasy VII Remake årets starkaste kandidater till Bästa Spel 2020. Och då har vi ändå halva året kvar, med flera kittlande titlar kvar som ska släppas (Cyberpunk 2077, Halo Infinite?).

Ghost of Tsushima skepp
Ghost of Tsushima lånar och snor från de allra bästa. Och gör det bra.

Äger du ett Playstation 4 och gillar Open World-spel, som Witcher 3 och Assassin’s Creed så skäm bort dig själv under semestern med ett riktigt välgjort samuraj-äventyr (inte så ofta vi sett ett storspel med det temat?). Ghost of Tsushima bryter kanske inget ny mark inom open world-äventyr, men det tar en älskad genre och förvaltar den utmärkt.

Well done, Sony och Sucker Punch!