Hem SpelPC Recension: Lunar Lander Beyond

Recension: Lunar Lander Beyond

I Lunar Lander Beyond spelar du som en nyutnämnd kapten för Pegasus-korporationen. Ditt uppdrag är att vägleda en grupp piloter, rådgivare och toppmoderna landare genom en krävande serie uppdrag. Du ska leverera last, hämta resurser och rädda strandsatta piloter när du navigerar i ett mystiskt universum av månar och planeter. Det är ett otacksamt jobb, fyllt med spänning och fara, och det tar psykiskt på din besättning, men någon måste ju hålla denna livsnerv i den interplanetariska ekonomin igång. När en mystisk portal dyker upp, som leder till en konstig, outforskad planet, kommer du att upptäcka att du är på kollisionskurs med några ondskefulla sanningar som ligger osedda bakom universum. Med massor av piloter, fyra olika skepp och ett gäng uppgraderingar att samla in så kan du få jobbet gjort om du kan hantera allt.

Atari har verkligen siktet inne på att uppdatera sina gamla klassiska spel till en mer modern estetik och spelare. Jag har recenserat ett gäng av dem (Gravitar Recharged, Quantum Recharged, Caverns of Mars Recarged med flera) och även om de varit välgjorda representationer av originalspelet så har spelskaparna denna gång verkligen tagit ut svängarna.

Originalspelet Lunar Lander, som Lunar Lander Beyond är baserat på, släpptes redan 1979 och precis som med Recharged-serien så har spelskaparna lyckats med att återskapa spelkänslan av originalet men helt uppdaterat allt runt omkring.

Kontrollerna är förblindande enkla, du styr din farkost genom att snurra den runt sin egen axel, sedan använder du dina booster-raketer för att flyga dit du vill. Det låter simpelt men det är allt annat än det. Redan tidigt så inser du att det här är inget spel som du kan sova dig igenom. Det gäller att hålla koll på bränslet och din sköld för om något av dessa försvinner så är du körd. Du har även möjlighet att uppgradera ditt skepp och skaffa olika fördelar inför nästa uppdrag. Det går även att välja olika piloter som har olika färdigheter. Därmed kan du spara bränsle genom att helt enkelt ha en försiktigare pilot men istället något långsammare.

Spelmekaniken är kul och utmanande även om jag ibland kunde tycka att det är lite väl känsligt och det är svårt att hitta balansen. Fast å andra sidan så är det ju precis det spelet går ut på att hitta den där perfekta kombinationen av kraft och styrning så du kan klara av uppdraget på snabbast och effektivaste sätt.

En sak som störde mig lite var att hur snygg förpackningen än är med animeanimerade mellansekvenser och långt intro så känner jag att det är helt onödigt att lägga in så mycket “fluff” för spelet som sådant står stadigt på sina egna ben och behöver inte allt runt-omkring-trams.

Sammanfattningsvis så vill jag rekommendera Lunar Lander Beyond. Atari har gjort det igen, de har dammat av ett mer eller mindre uråldrigt spel och gett det ett nytt modernt liv. Så upplev spelet för första gången eller återupplev det igen i ny skrud.

Atari skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.