Hem SpelMac Recension: Gravitar – Recharged

Recension: Gravitar – Recharged

Det vektor-baserade spelet Gravitar började sitt liv som arkadspel redan 1982 och släpptes året efter till hemmamarknaden på Atari 2600. Jag kom i kontakt med ett Gravitar-liknande spel till min Atari 1040STE många år senare och jag älskade det verkligen. Jag fick även möjlighet att spela originalet på en TV-spelsmässa för några år sedan. Så när det dök upp en kod till Gravitar: Recharged så kastade jag mig över den. Skulle konceptet stå sig nästan fyra decennier senare?

Du styr ditt skepp genom trixiga raviner och fiendens baser. Spräng flygande tefat, undvik minor (!) och utför efter bästa förmåga ditt uppdrag. Gravitationen är din största fiende och du måste vara noga med hur du använder raketerna som håller dig i luften, för du har ont om bränsle. Du kan spela själv eller online i co-op-läge. Du kan också välja att utföra specifika uppdrag, som sedan låser upp nya utmaningar.

Spelmekaniken är lika enkel som den är genialisk och svår. Du roterar ditt skepp och måste som sagt ta hjälp av raketerna för att inte slå i marken. När du drar spaken uppåt så bränner du av raket-motorerna, men du måste samtidigt rotera åt rätt håll för att flyga dit du vill. Så det är inte som i andra spel där du flyger dit du drar spaken. Gravitationen är din nemesis och om du inte ger tillräckligt med gas så kraschar du. Ger du för mycket flyger du in i en vägg och exploderar.

I Gravitar måste rikta ditt skepp rätt för att kunna skjuta på dina fiender (samtidigt som du måste hålla skeppet i luften) och du skjuter tre skott åt gången. Sen tar det nån sekund innan du kan ladda om. Fiendens raketer rör sig ganska långsamt, men det är ändå inte helt lätt att ta sig undan då du är mitt bland olika berg och andra hinder.

Nu kanske det låter som om det här är något negativt, men tvärtom: det är just det här som gör att ”bara-en-gång-till”-faktorn blir skyhög! Det blir en eld i bröstet att klara av de olika utmaningarna som finns på de olika planeterna och asteroiderna. Även om du dör ofta så är det inga problem då Gravitar: Recharged laddar blixtsnabbt och vips så är du igång igen. Tröttnar du på att spela själv kan du spela online med andra Gravitar-fans.

Grafiken är ursnyggt uppdaterad och får tankarna att gå till originalet, men med en 40 år nyare ansiktslyftning.

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge annat betyg än ett måste för det här är massor av enkel, rolig och utmanande underhållning för en pytteliten peng. Så passa på och återupplev genialiteten i Gravitar eller låt Gravitar: Recharged bli din ingång till rymdens alla faror och arkadspelens gyllene charm.

Adamvisions Studios skickade recensionskod av detta spel. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.