Hem SpelPC Recension: Broken Roads

Recension: Broken Roads

Broken Roads är ett post-apokalyptiskt rollspel som utspelar sig i Wheatbelt-regionen i Västra Australien. I spelet kommer vi att leda ett sällskap på upp till fem karaktärer och delta i en blandning av tur-baserad, taktisk strid och andra, klassiska rollspelsmekaniker. Broken Roads har ett så kallat Moral Compass-system där spelarens handlingar, inklusive val gjorda i dialog och uppdrag, representeras på en karta mellan fyra kvadranter; utilitaristiska, humanistiska, machiavelliska och nihilistiska positioner. Vår position på Moral Compass kommer att ge oss egenskaper som påverkar spelmekaniken. Spelarens följeslagare och nyckelkaraktärer har sin egen kompass, vilket kommer att påverka deras reaktion på spelarens uttalanden och val.

Broken Roads är verkligen ett rollspel i sin rätta bemärkelse. Här är det dina val som påverkar historien och beroende på hur du svarade på vissa frågor i början av spelet så sätts din personlighet. Det här är inget som du kan ändra på under spelets gång. Så varje genomspelning av spelet blir därmed unik förutsatt att du svarar olika på frågorna när du skapar din avatar. Under spelets gång så kommer du även ställas inför en mängd olika svåra val. Redan under första mötet med andra människor så visar Broken Roads vart skåpet ska stå och hur resten av spelet kommer att utveckla sig.

Den australiensiska miljön och karaktärerna får tankarna att gå till Mad Max-filmerna men upplägget påminner såklart mer om de första Fallout-spelen från 1997 och 1998. Du har samma isometriska vy, du rör dina karaktärer på samma vis och det finns en del karaktärer med inspelade röster men resten är textbaserade. Grafiken är detaljrik och har en enkel, men väldigt snygg look. Jag inser att jag verkligen skulle vilja ha en remaster på Fallout som ser så här bra ut!

Striderna är turbaserade (också som i Fallout) och bygger på strategi. Det är till en början ganska enkelt, men det blir snabbt mer avancerat och svårare. Precis som i andra, liknande spel så bygger det på att du samlar ihop material för att uppdatera din utrustning eller byta till dig nya saker och din erfarenhet översätts till nya förmågor eller förbättrar dina gamla.

Broken Roads är ett sådant där spel som du behöver vara pigg och alert för att spela, för varje val påverkar slutet av spelet. Väljer du fel medarbetare eller gör någon förbannad på fel ställe så kommer det få konsekvenser längre fram.

Sen är spelets upplägg sådant att varje genomspelning inte blir den andra lik och då hänger det på att du vill, orkar och har lust till att spela om allt gång på gång för att se hur dina olika val påverkar storyn. Personligen känner jag inte riktigt att storyn är såpass intressant att jag skulle ge mig på spelet multipla gånger, utan nöjer mig med en genomspelning.

Sammanfattningsvis så är Broken Roads ett otroligt välgjort och snyggt spel i all sin enkelhet men då rollspel på dator inte är något för alla, så når inte betyget riktigt upp till en rekommendation för alla – även om jag verkligen rekommenderar det för er som älskar genren!

Versus Evil skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.