Hem SpelPC Recension: System Shock (Remake)

Recension: System Shock (Remake)

System Shock utspelar sig år 2072, och vi intar rollen som en hackare som har blivit arresterad för att ha försökt komma åt hemliga filer. Han (eller hon) tas till den massiva rymdstationen Citadel Station där hackaren förhörs. Rymdstationen styrs av en AI-dator som kallas Shodan, och vi får i uppdrag att hacka Shodan för att få i vår tur få ut information. Problemet är att för att kunna göra behöver man ändra dess inställningar, och nu är Shodan allt annat än den godhjärtade AI som den var från början. En kamp på liv och död utbryter, och det gäller att både lita på sina hacker-kunskaper och ens färdigheter med vapen. Rymdstationen utbryter strax i fullkomligt kaos med dödliga fiender runt varje hörn!

Jag spelade en hel del System Shock när det begav sig för trettio år (!) sedan. Jag hade då en väldigt svag PC, så det var verkligen på lägsta möjliga inställning som jag kunde spela det här väldigt avancerade spelet. Fast redan då, i en pytteliten ruta och pixligt så det förslår, insåg jag dess storhet och vad det skulle betyda för spelindustrin. System Shock är nämligen ett av de första spelen som blandade FPS (First Person Shooter) och RPG (Role Playing Game). Resultatet blev episkt, och när sedan System Shock 2 hade premiär 1999 hade jag en bättre dator och kunde verkligen uppskatta världen, storyn och striderna.

System Shock, som nu alltså fått en remake, heter intressant nog inte mer än just System Shock, så för den som inte har koll på att det här från början är ett trettio år gammalt spel blir nog lite förvirrad. Grafiken är uppdaterad och ser helt fantastisk ut, men den är ändå ganska “enkel”, och spelskaparna har verkligen jobbat för att spelet ska vara mer högupplöst (4K) och ha fler frames (upp till 60fps), men på samma gång ska allt kännas igen.

Kontrollerna är även omdesignade så att de ska fungera bättre med handkontroll och konsol. Originalspelet kom ut samma år som Playstation introducerades i Japan, och det fanns då inga möjligheter eller planer på att det så här pass avancerade datorspel skulle kunna anpassas till en konsol. Nu, trettio år senare, är det i flera fall tvärtom!

Spelglädjen infinner sig väldigt snabbt i System Shock, och även om jag nu för första gången spelar det med handkontroll, är det ändå som att vira om sig i en varm filt och återuppleva ett av 90-talets coolaste spel.

Det enda som jag kan tycka är lite synd med System Shock är något som fanns där redan när spelet kom, och det är en del av hacker-pusslen som är lite väl invecklade och långa redan i början, och det tar ofta en liten stund innan du som spelare kommer in i hur det hela fungerar. Något annat som kan uppfattas som negativt, men jag själv är lite kluven, och det är att precis som till exempel Tomb Raider Remastered I II III, så håller spelet dig inte i handen överhuvudtaget. Du måste verkligen tänka efter och finna din egen väg genom banorna. Det leder både till en del frustration, men även glädjen över att själv komma vidare. Nu förstår jag varför moderna spel mer tydligt pekar vart du ska någonstans, då dessa kartor är många gånger större än vad de var förr i tiden, och finns det ingen hjälp kommer spelarna att irra runt i all evighet.

Sammanfattningsvis vill jag verkligen rekommendera System Shock, då det här är ett banbrytande spel som nu finns att avnjutas i en modern skrud. Passa på att återuppleva gamla minnen, och för dig som aldrig ens har hört talas om System Shock rekommenderar jag verkligen varmt att få uppleva denna klassiker för första gången!

Plaion skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.