Hem SpelPC Recension: Tomb Raider Remastered I II III

Recension: Tomb Raider Remastered I II III

Tomb Raider Remastered I II III innehåller de tre första spelen i serien, som släpptes 1996, 1997 och 1998. Vi får följa med upptäcktsresaren Lara Croft på hennes äventyr som tar henne – bland mycket annat – från Venedig, till Alperna och Kinesiska muren. Iklädd shorts och dubbla pistoler tar hon oss med på tre fantastiska äventyr där nostalgifaktorn är enorm.

Julen 1996 fick jag det första Tomb Raider-spelet i julklapp och jag spelade fullkomligt sönder det. Varenda skrymsle och vrå undersökte jag noga för att hitta spelets alla hemligheter. Efter de tre första spelen har det kommit en uppsjö med uppföljare och även flera filmversioner. Tomb Raider är helt klart en inspirationskälla till Uncharted-spelen som bygger på samma sak: klättra, hoppa, lösa pussel och skjuta fiender.

När Tomb Raider Remastered I II III dök upp kastade jag mig över det och även om nostalgifaktorn är skyhög så är spelen fortfarande utmanande och roliga. Spelupplevelsen som sådan har inte åldrats nämnvärt men jag kan personligen känna att vissa saker känns något mossiga med moderna ögon. Det finns till och med en text i början som varnar för att spelet innehåller vissa saker som kan uppfattas stötande för en modern publik. Jag är väldigt glad att de inte valde att ändra något utan bara satte dit texten.

Tomb Raider Remastered I II III är alltså inte uppdaterad på samma sätt som till exempel Dead Space där hela spelet är omgjort från grunden med modern grafik och kontroller. Tomb Raider behåller istället allt från originalspelen med dess kantiga miljöer men upplösningen, ljuseffekter och annat är uppdaterat. Det finns en knapp du kan trycka på som gör att du hela tiden kan växla mellan den uppdaterade och den gamla versionen vilket är kul, för även om Remastered-versionen ibland kan kännas väldigt retro och kantig så är det ingenting i jämförelse med hur spelet såg ut när det kom för 28 år sedan.

Det som jag tycker är synd är att spelskaparna inte har uppdaterat mellansekvenserna på samma vis, utan dessa känns otroligt daterade. Här hade jag gärna sett att man åtminstone hade använt samma design på Lara som de har i själva spelet men istället ser allt otroligt konstigt och rent ut sagt fult ut. Vilket är synd för jag hade verkligen sett fram emot en mer uppdaterad version av de cineastiska mellansekvenserna.

Det som däremot störde mig mest är att det inte riktigt går att kontrollera Lara Croft på bästa möjliga sätt. Det finns två versioner av kontrollerna, dels så kan du spela med de klassiska kontrollerna så som det var 1996 eller så kan du välja de moderna kontrollerna. Det låter bra, men…

Ingen av dem är helt optimala. Jag började köra spelen med de klassiska kontrollerna och höll på att bli galen. För de bygger på samma sätt som en pansarvagn (de kallas till och med ”Tank controls”). Framåt är alltid framåt och du snurrar Lara runt sin egen axel när du ska vända på henne. När du har vanan inne med att spela moderna spel blir det här snabbt otroligt frustrerande, för det är svårt att vänja av sig med hur du normalt spelar och att du behöver tänka på hur du står och rör dig hela tiden.

Så efter ett tag valde jag istället att köra med moderna kontroller och du styr Lara såsom du gör i spel nu för tiden. Problemet är bara att vissa saker inte går att göra med de moderna kontrollerna. För när du kör med de klassiska kontrollerna och du drar spaken bakåt så hoppar Lara bakåt och du står därmed rätt inför att göra ett svårt hopp. När du drar spaken bakåt på de moderna kontrollerna så vänder hon sig om och springer dit. Det blir snabbt frustrerande för då kanske hon springer för långt och det blir svårt att ställa sig exakt på rätt plats. Det går att “lura” henne med att dra upp pistolerna och trycka bakåt för då hoppar hon, men du kan inte hoppa bakåt och ta tag i kanten medan du faller, om du vill göra, det för du har pistolerna uppe.

Något som spelskaparna kunde ha tänkt på är att de borde ha programmerat Lara att hoppa bakåt när “gå”-knappen är intryckt. På så vis hade kontrollerna fungerat perfekt. Nu gör de inte det, och efter ett tag bytte jag tillbaka till de klassiska kontrollerna eftersom vissa banor och sektioner blev rent av ospelbara med de uppdaterade kontrollerna.

Ett annat smolk i bägaren är att spelskaparna kunde ha infört någon slags autospara-funktion. Det är många års betingning att spelen sparar själva, och när jag spelar Tomb Raider, tar mig vidare till nästa bana och dör där, inser jag att jag för det första inte har sparat på väldigt länge och för det andra inte ens att jag har kommit till en ny bana. Så det blev en lärdom i att spara, spara och åter spara manuellt så fort jag har klarat av en utmanande sektion av spelet.

Sammanfattningsvis vill jag ändå verkligen rekommendera Tomb Raider Remastered I II III till både nya och gamla spelare. Spelupplevelsen är utmanande och rolig och om spelskaparna hade tänkt till ett varv extra med det jag nämnde ovan, hade betyget blivit ett solklart måste!

Aspyr  skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.