Hem SpelPC Recension: Dead Space (Remake)

Recension: Dead Space (Remake)

I Dead Space får vi möta en helt vanlig tekniker som heter Isaac Clarke. Han är på ett uppdrag att åka och reparera planet-knäckaren USG Ishimura. När han och hans team kommer fram så upptäcker de att något har gått fullkomligt åt skogen. Besättningen är borta och kvar finns bara blod och likdelar. Deras skepp är skadat, så de måste bege sig in på det större skeppet USG Ishimura för att hitta utrustning och svara på gåtan vad som egentligen har hänt. Isaac är endast beväpnad med sina verktyg då han kliver ombord och snart så börjar det röra sig i skuggorna och det visar sig att personalen ombord har förvandlats till mardrömslika monster som är ute efter att slita allt levande i stycken. Isaacs älskade Nicole finns någonstans ombord på skeppet också, så han är fast besluten att försöka rädda henne och ger sig in i striden.

Jag spelade ursprungliga Dead SpaceXbox 360 2008 och älskade varenda sekund av det. Stämningen, storyn, grafiken och spelmekaniken, allt var verkligen i framkant för vad den konsolen kunde prestera för 15 år sedan. I början av december förra året så recenserade jag The Callisto Protocol – som är skapat av Glen Schofield, en av dem som utvecklade Dead Space. Därför, när jag fick reda på att det skulle dyka upp en remake på Dead Space så visste min iver inga gränser.

Nya Dead Space anno 2023 heter kort och gott endast Dead Space ,utan epitetet remaster eller remake. Vad är egentligen skillnaden mellan en remaster och en remake kan man undra och jag skulle vilja beskriva det på följande vis. En remaster är exakt samma spel utan några som helst förändringar förutom att grafik och ljud uppdateras – ett exempel på detta (som förvisso kallar sig själv remake) är The Last of Us Part 1 som fick en ansiktslyftning för andra gången då spelet uppdaterades till Playstation 5. Dead Space är till hundra procent en remake och inte en remaster, förutom att grafik och ljud är uppdaterad så finns det massor av små och stora skillnader mellan versionerna.

För att inte bli alltför långrandig så kommer jag här att lista några av de större förändringarna:

Vår avatar Isaac Clarke var stum i originalspelet, han fick inte säga något förrän i uppföljarna. I nya versionen så har han inte bara fått rösten från original skådisen Gunner Wright, utan även hans utseende!

Uppdragen är desamma men hur du löser dem är på flera ställen ändrat från originalet. Bland annat har det tillkommit att du måste ändra säkringar för att flytta strömmen till andra sektioner för att komma vidare. Att flytta runt batterierna är kvar från originalet. Områden som förut var ljusa är nu kolsvarta, så du måste förlita dig på din ficklampa för att hitta fram, vilket gör dessa sekvenser riktigt nervpirrande.

Varelserna är segare och tål mer stryk än tidigare. Dina vapen går att uppgradera och till en början är de svagare än vad de var i originalspelet. Det här leder till att det är ÄNNU läskigare när du blir attackerad!

Zero G-sektionerna är omgjorda och därmed hundra procent mindre irriterande än i original-spelet, enligt min mening.

Andra vapen fanns förut endast att köpa under spelets gång, men i nya versionen hittar du dem ute i spelvärlden.

Noder – som du förut använde för uppgradera din utrustning och att öppna vissa dörrar – används nu endast till att uppgradera din utrustning. Vilket är ett enormt plus. De låsta dörrarna kan du nu öppna på andra sätt.

Den största skillnaden av dem alla är att nu finns även sidouppdrag som du kan lösa. Så spelet är inte längre helt linjärt. Lite mer information om vad som egentligen hände får man också ta del av. Det finns även lådor som du inte kan öppna vid första genomspelningen,utan du behöver ha en högre säkerhetsklass.

Att spela nya versionen av Dead Space är en av de läskigaste spelupplevelserna jag har någonsin råkat ut för. En rekommendation är att du har antingen surroundljud eller ett par bra surround-hörlurar för du vill verkligen kunna höra vad som sker bakom dig. Varelserna rör sig genom ventilationstrummorna och kan dyka upp var som helst. Ladda om ofta och håll koll på var du kan spara.

I originalspelet så kunde du endast spara på SAVE-STATIONS som satt längs väggarna lite här och var. På Playstation 5, som är konsolen jag spelade Dead Space på, finns det en autosave funktion – men denna finns inte på Xbox Series X som en vän till mig spelar spelet på. Så den funktionen verkar vara unik för Playstation-versionen?

Dead Space är helt vansinnigt tungt, grafik-mässigt ,och vill du spela det i 60 fps och full 4K upplösning så måste du använda en monster-PC av stora mått. Till och med på ett RTX 4090 grafikkort dippar frame raten något om du kör spelet i 4K. På Playstation 5 så får man välja antingen eller; vill du komma upp i 60fps så sänks upplösningen till 1440p. Den TV som jag spelar på är 55-tum och på den storleken så gör sänkningen av upplösning inga nämnvärda försämringar, men självklart blir det något mindre skarpt jämfört mot full upplösning. Viktigast för mig (och de flesta av oss här på redaktionen) är bilduppdateringen viktigast, att få en så mjuk och smidig spelupplevelse som möjligt.

Till slut har vi frågan om Dead Space är värt att köpa för full pris, då spelet faktiskt har funnits på marknaden i ett och ett halvt decennium. Svaret på det är ett rungande JA! Dead Space är värt varenda slant och jag som fullkomligt spelade sönder originalet på Xbox 360 upplever det på nytt, tack vara alla förbättringar. För det finns inget som har blivit sämre, allt har bara blivit bättre. Hade Dead Space varit en helt ny titel som hade premiär i år så hade betyget varit full pott men då det har 15 år på nacken så plockar jag bort en poäng.

Electronic Arts skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.