Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Spider-Man (PS4)
spider-man ps4 recension Guld

Recension: Spider-Man (PS4)

Spider-Man, eller Spindelmannen som han hette för Generation X/Y (70- och 80-talisterna), har länge varit den lite udda Marvel-figuren. Efter en rätt framgångsrik tv-serie på 80-talet så blev det patrull på stora duken – omöjligt snåriga filmrättigheter har gjort att Marvel-hjälten legat under Sony och inte kunnat vara del av resten av Marvel-familjen, förrän nu på senare tid i Spider-Man: Homecoming och Avengers: Infinity War. Han var en av de första superhjältarna att få en egen filmtrilogi i modern tid (Sam Raimis filmer med Toby Maguire i huvudrollen) och han har faktiskt alltid haft relativt bra, men inte särskilt framgångsrika, data- och tv-spel baserade på sig (vi minns särskilt Tony Hawk-studion Neversofts PS1-spel). Nu kliver prestigestudion Insomniac Games fram och levererar en av höstens stora titlar, exklusivt för rättighetsägaren Sonys Playstation 4. Blir detta ännu en pådrivare i försäljningen för världens redan största konsolformat eller bara en massa förhandshype? Vi har spelat i två veckor och kan avslöja svaret i vår världsexklusiva recension!

spider-man ps4 recension

Bild från PS4 Pro-versionen.

Spider-Man på PS4 är ett open world-spel, likt många andra populära titlar idag (Witcher 3, Assassin’s Creed mfl). Det innebär att storyn har en huvudlinje och massor med valfria sidouppdrag, som ger erfarenhetspoäng (XP), bonusar och låser upp nya förmågor och dräkter. Insomniac har skapat några av våra favoritspel genom tiderna – Ratchet & Clank-spelen – så uppgraderingar är verkligen inget de är främmande för. Spider-Man fullkomligt osar av prylar och teknik att grotta ned sig i, både i form av nya dräkter, nya förmågor och inte minst nya vapen – varav några, såsom den mekaniska spindeln som skjuter vilt omkring sig för tankarna till det omaka Lombax och robot-parets Agents of Doom. Huvudfokus ligger på utforskande och actionsekvenser (oftast slagsmål) men här finns även problemlösning (kretskort, á la R&C) och olika utmaningar i spelet som ger dig särskilda tokens. Det kan vara för att bekämpa pågående brott i staden, hjälpa barndomsvännen Harry Osborne med forskning eller anta särskilda utmaningar. Insomniac räds inte massvis med innehåll och rikligt med knappkombinationer i fajter, ändå lusas Spider-Mans Manhattan inte sönder av tröttsamma och upprepande göromål, som i exempelvis Assassin’s Creed: Origins. En fin balansgång alltså!

Storyn iklär dig rollen som Peter Parker, pojk-mannen med ett hjärta av guld och en humor värdig vits-SM på svenska västkusten. Peter är en sann idealist, som alltid har ont om pengar och tid, men ändå ger sin fulla uppmärksamhet till att göra New York till en bättre stad för alla. Efter att i början ha satt brottskungen Wilson Fisk (som på Netflix får kämpa mot Daredevil) så utkristalliserar sig snart en ny historia, som dels innehåller kända antagonister såsom The Shocker och Black Cat, men även ett brutalt, asiatisk brottssyndikat som kallar sig Demonerna. Och ska Peter någonsin få ihop sitt liv, sin lägenhet och sin relation med MJ?

spider-man ps4 recension

Spider-Man är lika vackert som det är medryckande. Spelet rör sig förvånansvärt mjukt och smidigt även på PS4:ans bashårdvara. PS4 Pro stoltserar med HDR och riktgt bra uppskalning av upplösningen, 30 fps är tokstabilt samtidigt som pixeltätheten på 2560×1440 (1440p) blir riktigt snyggt på en modern OLED. Grafiken och animationerna är världsklass; rörelsefysiken är utmärkt medan ansiktsmodeller pendlar mellan häpnadsväckande till småstela. När vår spindelhjälte svingar sig fram mellan byggnaderna i centrala New York så nästan ryser vi av välbehag när vi ser ljuseffekterna och sveps med av det episka superhjälte-soundtracket som går på samtidigt. Världen pulserar med liv: NPC-karaktärer och bilar fyller New Yorks gator, tunnelbanan rusar fram och helikoptrar (som man kan åka snålskjuts på) hovrar i himlen samtidigt som röstskådespeleriet driver historien utmärkt. Insomniac har löst laddningstiderna mästerligt och spelet verkar i princip aldrig stanna upp, utan fortlöper helt sömlöst (så när som på att man byter miljö eller en mellansekvens går igång). Likt Witcher 3 så slukas man upp av världen och här kan man dessutom spendera timmar på att klättra upp på fantastiska byggnader (Empire State, någon?) och njuta av utsikten (eller varför inte dyka rakt ned och göra lite konster på vägen, som ger lite XP?).

spider-man ps4 recension

Spider-Man har, förutom en arsenal prylar och vapen (som du väljer på ett vapen-hjul du får upp på L1, precis som i Ratchet & Clank) också en arsenal med anfallstekniker han kan nyttja. Och här blir det knixigt första timmarna, tills man kommer in i det. Det är många kombinationer att hålla reda på, om man vill vara mest effektiv – såväl redaktionens yngsta som äldsta testare tyckte likadant (den ena är nio den andra 43). Bossfighterna är utmanade, på gränsen till svåra faktiskt, även på normal svårighetsgrad. Och även om  Insomniac lyckas balansera huvudspelet väl med vettigt antal sidouppdrag, som för det mesta är roliga, så finns här också några trista bottennapp – som att tvingas baxa upp en otaliga massa tunnor ur vattnet – och sekvenserna där man ska jaga någon eller någon genom att svinga runt i stan känns mer svårkontrollerade och frustrerande än vad de borde.

spider-man ps4 recension

Spider-Man är inte ett helt perfekt spel, men det är med viss marginal det bästa superhjälte spelet du kan spela idag. WB Games Batman Arkham-spel har hittills innehaft tronen, men får nu lämna över kronan till Spindeln, vars humor och personlighet växer i takt med spelet man upplever. Det tar inte lång tid att konstatera att Insomniac har skapat ett modernt mästerverk och ytterligare en systemsäljare för Sonys PS4, som forsätter gå åt som smör i solsken medan konkurrentens Xbox One verkar stå ganska still på affärernas hyllor (och det är synd, för Xbox One X är en riktigt bra maskin). Detta blir också årets andra, exklusiva mega-titel för Sony (God of War var den första) och detta sätter hård press på konsolkonkurrenterna Nintendo och Microsoft att svara – vilka supertitlar ska man möta upp med inför julhandeln? Klart är i alla fall att Spider-Man lär toppa många önskelistor till tomten och säkerligen även återfinnas under en mängd julgranar i år.

Summering: PS4-exlusiva Spider-Man är en pärla till spel, ett på snudden till perfekt open world-spel som gör nästan allt rätt. Det är medryckande, roligt att spela, enkelt att förstå och orientera sig i, men samtidigt svårt att klå på högre svårighetsgrader. Det erbjuder en massa roliga inslag, som vi inte vill spoila för dig som har upplevelsen framför dig, men man förvånas både en och två gånger vad Insomniac har hittat på för att variera konceptet och utmaningarna. Det är ganska lagom långt (ca 20 timmar, om man fokuserar huvudlinjen) och kan lätt göras till dubbla speltiden för den som vill bemästra och låsa upp allt. Det är också ett äkta Marvel-spel, med flera, roliga och typiska Marvel-påskägg som väntar på att upptäckas av hugade fans. Redan nu är ett DLC-paket på gång 23 oktober: The City that Never Sleeps, där vi i första delen, The Heist, får stifta närmare bekantskap med den Catwoman-doftande Black Cat och senare Turf War i november och Silver Lining i december. Att fler lär följa är en lågoddsare i vår bok.

spider-man ps4 recension

Insomniac Games levererar sitt bästa spel sen Ratchet & Clank och det enda som oroar oss nu är att studion nu lär bli upptagen med uppföljare till Spider-Man i flera år framöver – glöm inte bort våra intergalaktiska vänner, hörni! Ett givet köp för dig som älskar action och äventyr och ett av höstens bästa spel. Grattis Sony, you are indeed Amazing!

Teaser för första DLC:n (som släpps 23 oktober)