Vi på senses.se kan ibland sakna de gamla plasma-apparaterna. Ja, de var stora, tunga, strömslukande bestar och inte sällan ohyggligt dyra per tum för sin tid; men så var svärtan och bildupplevelsen som helhet bortom precis all konkurrens. LCD har kommit långt sen sina första, stapplande försök att ge oss toppbild som är strömsnål – från de initiala, rätt bleka, ansatserna runt 2005 till prestanda-monstren vi sett på sistone. Vi älskade verkligen hur långt just Panasonic kom med förra årets referens-tv, LCD-baserade Panasonic Viera TX-65DX900E, men i år satsar man på något helt annat i high-end segmentet. I år är det OLED som gäller.
OLED-tekniken ger oss, till skillnad från LCD, kontroll på varje enskild pixel och är inte bakgrundsbelyst, vilket innebär att bilden kan bli helt svart (nedsläckt). På en 4K-skärm är det en hel del pixlar som ska roteras, cirka åtta miljoner faktiskt. Så därför är det inte konstigt att det kostar även i år att ligga på topp, men frågan är om en regelrätt uppgradering verkligen är motiverad? senses.se har haft en månad med Panasonics nya flaggskeppsmodell för 2017, Panasonic EZ950 och ger er svaret på om det verkligen är bästa tv 2017-2018.
Panasonic EZ950 – The Look
EZ950 lyfter designen som vi fick förra året på DX900 ytterligare ett snäpp, även om de båda modellerna vid första anblick verkar ganska lika (åtminstone framifrån). Ramen runt bildytan har gjorts ännu tunnare, vilket ger intrycket av ännu större bild (fast det rör sig om 65″ även här) och själva tv:n är trådsmal på övre halvan, medan nedre halvan innehåller all elektronik som ska styra panelen och systemet.
Fjärrkontrollerna är precis likadana som vi är vana vid, något som absolut inte är oss emot då vi älskar stilrenheten och översikten på den silverbeklädda huvudfjärren (som även har bakgrundsbelysning – smart!). Vi känner dock ingen som föredrar den mindre, touch- och röst-baserade kontrollen som också medföljer, men på toppmodeller “ska” detta finnas hos alla tillverkare och för den som är användare så finns här alltså inget att lära om, oavsett personlig preferens.
Totalvikten är faktiskt något lägre på EZ950 än på DX900 och detta beror troligtvis på den slimmade designen och att det händer mycket i utvecklingen på själva teknik- och panel-fronten. OLED-panelen är tillverkad av LG Displays (som ej ska förväxlas med LG Electronics, som gör konkurrentens paneler) och det som i slutändan avgör hur bra bilden faktiskt blir är varje enskild tillverkares egna chip och processorer för bildbehandling. Panasonic kallar sitt huvudchip Studio Color HCX2 (HCX står för “Hollywood Experience”) och detta chip, som är en uppföljare på förra årets HCX, kombinerat med en 2017-årsmodell på OLED-panelen är det som skapar magin i bilden, svärtan och färgerna. Panasonic EZ950 och EZ1000 är faktiskt de enda två 2017-apparaterna på marknaden idag som är certifierade av både THX och Ultra HD Alliance.
För er som undrar om skillnaden på årets två topp-modeller från Panasonic – EZ1000 och EZ950 – så består de i att EZ1000 får med en soundbar (från Technics) och ett antireflexfilter på panelen. I övrigt är det samma panel, så förutom fler proffsinställningar för bild (som är riktade till yrkesmänniskor som exempelvis pysslar med color-grading av filmer) så är det i princip exakt samma bild i båda modellerna. Om skillnaden i pris på cirka 12 000 kr är värt det kan bara du avgöra, men vårt förslag är att du sparar mellanskillnaden och istället släcker ljuset och kopplar in tv:n till ett hemmabiosystem eller soundbar, så får du samma effekt och pengar över till lite annat skoj att köra ihop med tv:n.
EZ950 kommer med en smartare och smidigare fot än vad DX900 gjorde. Detta gör att du kan ställa den på de flesta, normalstora tv-bänkar och ändå få bra stabilitet, tack vare fotens tyngdfördelning. Bra! Personligen tycker vi att en sån här skönhet till TV-apparat ska sitta upphängd på väggen och för det ändamålet kan du använda dig av valfritt, högkvalitativt VESA-kit på 400×400.
På anslutningsfronten är det ganska likt förra årets uppsättning: här finns återigen fyra stycken HDMI-ingångar som alla stöder HDMI 2.0a, HDCP 2.2 och varav en har ARC (för att skicka vidare tv-ljud till förstärkaren). Observera att bara HDMI 1 och 2 har full bandbredd (HDMI 2.0b) för 4K i 50/60Hz och Chroma 4:4:4, så välj dessa två i första hand. I fråga om placering av anslutningar måste vi ge Panasonics team bakläxa, då de håller fast vid upplägget med anslutningar som sitter för långt in på sidan eller – ännu värre – på baksidan av tv:n, något som är i det närmaste omöjligt att nå om man har hängt den på väggen. Knasigt. Nästa år hoppas vi att alla HDMI-anslutningar åtminstone sitter lätt nåbara ute mot kanten eller att man ger oss någon lösning á la gamla Pioneer (och konkurrenten Samsung idag), som kör en mediabox med en enda kabel till tv:n, där du kan koppla in alla anslutningar enkelt i boxen (nackdelen med denna lösning är dock att man får ytterligare en del i kedjan där glapp och eventuell interferens kan uppstå).
Panasonic håller fast vid Mozillas, numera nedlagda, FirefoxOS för att driva smartdelen i tv:n men av upphovsrättsliga skäl heter den nu My Home Screen 2.0. Den är något begränsad, föråldrad och stöder inte alla appar – så alltså långt ifrån optimalt val, men de flesta kör ju ändå någon extern lösning för smart-tv, exempelvis Apple TV, Roku eller liknande så detta är ingen dealbreaker. Panasonic kanske ska kika på Android inför nästa år? En sak vi dock ska lyfta fram till operativets fördel är att det visar HDR korrekt i den inbyggda YouTube-appen, eftersom här finns stöd för VP9-2, till skillnad en annan 4K-mediabox som släpptes nyligen, från ett visst fruktföretag i Kalifornien…
Panasonic EZ950 – Bilden
Vi ska inte dra ut på spänningen – Panasonic EZ950 har makalöst bra bild. DX900 var grymt imponerande, men EZ950 är en märkbar förbättring även mot den. Faktiskt så är detta den färg- och ljusmässigt mest korrekta bild vi uppmät i år och således steget före konkurrenternas toppmodeller från Samsung, LG och Sony. DX900 kunde vi förbättra bilden ytterligare på med mätverktyg och även om THX-läget låg väldigt nära referensvärdet, så lyckades vi ändå få ut något bättre färger och luminans ur den med egna inställningar (något som tog ordentligt med tid, då det finns en uppsjö undermenyer för professionell justering). EZ950s THX-läge skiljer sig i princip inte alls från uppmätta värden, vilket glädjande nog innebär att det bara är att tuta och köra: välj “THX”-läget för nedsläckt rum och “THX Bright Room”-läget för dagsljus eller upplyst rum. Klart. Så ska en topp-tv bete sig – när man köpt och hängt upp den på väggen ska det bara vara att dra på sin favoritfilm eller tv-spel och njuta!
För kalenderbitaren så är detta andra gången Panasonic ger sig in i OLED-fåran, första gången var 2015 med CZ950. En hel del har hänt sen dess. OLED-tekniken (AMOLED, självupplysande pixlar, som det rör sig om i detta fall – samma som sitter i iPhone X) har som sagt fördelen mot LCD att den kan släcka ned varje enskild, självlysande pixel utan bakgrundsbelysning, något som ger oöverträffad svärta (endast plasma kan mäta sig i det avseendet) samt återge bättre och mer naturliga färger. Till skillnad från plasma, som inte längre klarar EUs miljökrav på el-förbrukning, så är moderna OLED betydligt snällare mot eluttaget och klarar faktiskt ett B i energiklassmärkning. Men likt plasma så finns även här risken för inbränning, något som det finns inbyggt skydd emot i form av pixelrotation och automatiskt underhåll då och då. Men grundregeln är att du aldrig ska lämna stillbilder på i onödan, utan då se till att det finns skärmsläckare eller byt till en kanal med rörliga bilder, när du till exempel pausar tv-spelet under en längre tid.
Förutom stöd för 4K-upplösning (3840×2160 pixel) finns på denna modell stöd för både HDR10 (det stora, öppna formatet) och det något ovanligare HLG (hybrid log-gamma, en licensfri teknik för tv-sändingar som tagits fram av BBC och deras japanska motsvarighet, NHK). Då denna tv lanserades lagom till våren 2017 så var den tredje HDR-standarden, Dolby Vision, inte särskilt stor. Men formatet har vunnit mark på senare tid, bland annat i och med brett stöd från Apple i deras nya Apple TV 4K. EZ950 stöder tyvärr inte Dolby Vision och lär inte göra det med uppdateringar heller, eftersom det kräver hårdvara och licensiering. Det är synd, då formatet har teoretisk potential att bli den bästa HDR-standarden framöver (DV beräknar metadata för färger och ljus på varje enskild bildruta), men det viktigaste idag är HDR10-stödet, då detta är klart dominerande standarden i skrivande stund. (denna artikel lär dig mer om 4K och HDR).
HDR – som i korthet förbättrar kontrasten mellan ljust och mörkt och förbättrar färgerna – avgörs förutom av själva materialets kvalitet och intention också av panelens förmåga att visa ljus och mörker. Ju större skillnad mellan helt mörkt och den ljusaste punkten, desto mer impakt. LCDs fördel är att de alltid varit väldigt ljusstarka, men tyvärr aldrig särskilt mörka (även om DX900 delvis avhjälpte detta med lokalt nedsläckta ytor i panelen). EZ950 dubblar CZ950s ljusstyrka och toppar ut någonstans kring 800 nits, vilket är väl godkänt för HDR, men kommer att kännas mindre “wow!” än de nästan 1 200 nits som DX900 pressade ut. Så, ja de bländande ljuseffekterna är inte riktigt lika förförande nu som de var på förra årets toppmodell, men å andra sidan måste man ha i åtanke att kontrast gör sig bäst i polariseringen. DX900 går förvisso mycket ljusare, men aldrig lika mörkt. Så en stjärnhimmel kommer till exempel verka gråare, men med starkare lysande stjärnor, istället för att – som i verkligheten – avbildas som kolsvart himmel med klara ljuspunkter, något OLED klarar galant. Det är lite som att välja på extrema inställningar som gör allt överdrivet eller inställningar som visar bilden naturligt och faktiskt innehåller mer detalj.
På tal om naturligt så finns såklart mjukvaruinställningar som är lagom aggressiva för bildförbättring, bland annat Intelligent Frame Creation (IFC), som kan ge en något behagligare bild utan att skapa intrycket av lokal-tv-produktion (“Soap Opera Effect” på fackmannaspråk) samt BFI (Black Frame Insertion), som sätter in svarta bildrutor för jämnare flyt i exemplevis 24 frames (men så är ju inte filmen tänkt att ses). Många tv-apparater massakrerar filmbilden totalt med dessa påfund och folk vänjer sig att titta på filmer som rör sig som om de vore just såpoperor eller semestervideor filmade på gammal DV. Därför rekommenderar vi generellt att man stänger av alla såna här artificiella “bildförbättrare” för bästa och mest korrekta bild (det sker automatiskt i THX-lägena till exempel). Panasonic ska ändå ha cred för att man håller i tyglarna för de som vill experimentera.
2017 markerar också året då man verkar ha övergivit 3D-tekniken för hemmabruk. Denna teknik har haft stöd av Panasonic ända sedan den blev populär på Blu-ray för något decennium sedan, men har med tiden avtagit allt mer. EZ950 är den första modellen på länge som alltså helt skippar stödet för 3D, något vi inte kommer att sakna i ärlighetens namn.
Panasonic EZ950 – Input-lag
För många gamers är input-lag en seriös faktor man väger in när man väljer tv. För hög inputlag innebär avsevärd fördröjning i bilden, vilket kan kvitta i film och tv men gör spel svåra – om inte omöjliga – att bemästra. OLED har historiskt dragits med hög input-lag, det är svårt att skala av millisekunder på en sån enorm massa pixlar som ska rotera med blixtens hastighet. Det finns en slags konsensus att allt under 37 millisekunder (ms) är acceptabelt för de flesta spelare, såvida man inte är e-sportproffs (men då sitter man ju med en PC och dedikerad spelmonitor). Flera medier har tidigare rapporterat att Panasonic EZ950 lider av för hög input-lag, mellan 40-110 ms – men senses.se kan med glädje punkterna den faktoiden. EZ950 har förvisso lidit av hög input-lag, men sen en mjukvaru-uppdatering som kom för ett par månader sen, så ligger den på strax under 26 ms i Game Mode, alla lägen (1080p, 4K, SDR, HDR – vi har själva mätt med en Leo Bodnar-maskin vi fått låna av våra amerikanska vänner, thanks!). Med beröm godkänt och imponerande för en OLED av denna kaliber! Vill du pressa maximal kvalitet när du inte spelar spel så ska du stänga av Game Mode, då det läget offrar lite kvalitet för ökad hastighet, men det är ytterst marginellt i ärlighetens namn (du får lite bättre skärpa och svärta, tack vare Chroma 4:4:4 och cirka 37 ms inputlag, vilket ändå är acceptabelt i vår värld).
Panasonic EZ950 – Film och spel
Så, mätvärden och teoretiskt prestanda i alla ära, men hur ser det ut i verkligheten då? “The proof is in the pudding” säger britterna och EZ950 bjuder på en pudding som är värd sin egen irländska julafton. Det är ingen mening att testa en high-end tv med analog tv-signal (fast EZ950 skalar upp även denna hyggligt) så vi har bunkrat upp med referens Ultra HD-utågvor (UHD) på Blu-ray från våra vänner på 20th Century Fox, referensklassade Planet Earth II och de bästa spelen i 4K med HDR på Playstation 4 Pro och Xbox One X.
På filmsidan konstaterar vi att EZ950 sätter ribban direkt med en fruktansvärt naturlig bild. “Naturlig” kan låta tråkigt, men tänk efter: när såg du senast en sol på tv som såg någorlunda ut som en sol gör på riktigt? Eller gräs som ser ut som gräs du gått barfota i och som varken vätter åt Tjernobyl-självlysande-grönt och inte heller åt grådaskigt? Vi drog igång Transformers: Dark of The Moon (UHD), den tredje och enligt oss klart bästa Transformersfilmen av de fem. Filmen är extremt effekttung och ett av de självklara valen att visa upp hemmabion med, då det både dundrar på bra i Dolby Atmos-soundtracket såväl som bjuder spektakulära vyer av städer som demoleras i real-tid med grym detaljrikedom. Tack vare att så stor del av filmen utspelar sig dagtid så får man också smaka utsökt HDR-hantering samt riktigt väl sammansatt live-action med specialeffekter. Både UHD-mastern och Panasonic EZ950 lyckas balansera perfekt mellan realistiska hudtoner och riktigt sprudlande färger på robotarna, som denna gång är mer färgglada än i tidigare filmer – inte minst den imponerande Sentinel-skurken.
Forza Motorsport 7 på Xbox One X är ett utsökt spel då det både har 4K, 60 fps silkeslen bilduppdatering och HDR. Det låter lite slitet och kanske något klyschigt när det gäller spel, men nu börjar vi faktiskt balansera på gränsen till fotorealism, på riktigt. Lacken på bilarna reflekterar solen och andra bilar väldigt övertygande och EZ950 skapar dramatik på himlavavlet där solen bryter igenom de tung-grå molnen och spridda skurar droppar mot kameralinsen med perfekt skärpa.
Apornas Planet-rebooten Rise of The Planet of The Apes var fenomenalt bra, även om vi tycker serien dippade lite i film två (Dawn of the Planet of The Apes). Trean, War of The Planet of The Apes (eller Apornas Planet: Striden ,som den heter på svenska) bör inte missas, både för att det är en schysst avslutning på trilogin men också en kalasbra UHD-utgåva. Filmen är en studie i detaljer: texturer på exempelvis kläder känns kusligt bra och realistiska och det hela glaseras med bättre effekter i form av det hårresande verkliga håret på apornas kroppar. “Wow”, är ordet. EZ950 fångar filmens dystopiska ton i färgsättningen men är ändå generös i ljus samt de färger som återfinns och svärtan är perfekt, riklig och utan artefakter.
Super Mario Odyssey är ett av årets bästa spel och förvisso varken i 4K eller med HDR, men Nintendos glada färgpalett och mysiga ljuseffekter gifter sig ändå toppen på Panasonic EZ950. Ibland avslöjar panelens skärpa att spelet inte visas i mer än 720p, men det är ytterst sällan och mestadels av tiden dras man bara med av hur sagolikt vackert tavlan som målas upp i varje värld är, från idyllen som är Seaside Kingdom till Dark Souls-doftande Ruined Kingdom.
Transformers: The Last Knight (UHD) är verkligen inte en av årets höjdare. Faktum är att det kanske är en av de absolut sämre faktiskt, som film betraktat (undantaget den alltid lika suveräna Anthony Hopkins, som är med denna gång): taffligt manus, på tok för lång (igen) och vi saknar Optimus Prime, som här får bära hundhuvudet istället för hjälterollen (som istället görs av Bumble Bee??). Var inte förra filmen lågvattenmärket och avslutningen, vilket det dramatiska namnet Age of Extinction antydde? Tydligen inte. Däremot är den femte Transformers-filmen i det närmaste en referens-release på UHD då den både innehåller Dolby Atmos-ljud, IMAX-bildutsnitt och Dolby Vision-HDR (som ju EZ950 tyvärr inte stöder). Trots att mastern utgått ifrån en 2K-kopia av filmen så är den spektakulärt detaljerad i 4K här, alltifrån svettdroppar på skådespelarnas ansikten till grandiosa specialeffekter som både känns och ser bra ut. Skärpedjupet är också grymt imponerande, i sina bästa stunder känns filmen som en 3D-film utan att man behöver 3D-galsögon. Färgsättningen och ljuseffekterna på HDR10, som alltid går att visa allt HDR-material i, är lite åt det varmare hållet denna gång med mindre sprakande färger och vi är såklart nyfikna på hur denna hade sett ut i äkta Dolby Vision.
Tranformers: The Last Knight – lökig film, men en UHD-utgåva du kommer att vilja visa upp ljud och bild med.Urläckra Horizon: Zero Dawn är en visuell smällkaramell på PS4 Pro och tyvärr kan man inte fånga och återge HDR på en vanlig bild (i dagsläget), men tro oss när vi säger att det troligtvis är det snyggaste spelet 2017. Man kan verkligen studera detaljrikedomen, de dramatiska men ändå realistiska färgerna och det fantastiska ljuset hur länge som helst på EZ950. Tack vare panelens svärta får man också snygga kontraster i natt-scenerna, även om solen inte bländar lika starkt som den gjorde på DX900.
När vi häromåret såg BBCs Planet Earth, som dock släpptes för mer än ett årtionde sedan, insåg vi plötsligt att det starkaste tv-serie-dramat kanske ändå inte heter Game of Thrones eller House of Cards… Naturens eget skådespel, fångat som blixten på flaska av BBCs makalösa naturfotografer och återberättat av den evige David Attenborough, är en magisk, virtuell resa alla måste ta. När tvåan, med det kreativa namnet Planet Earth II, utannonserades väntade vi med spänning på att se hur det hela skulle göra sig i 4K och HDR. Resultatet är i det närmaste spirituellt. Världens vackraste natur, 40 länder, 117 resor och nästan 2 100 inspelningsdagar på öar, djungler, savanner och till och med städer, fångas i magnifik prakt och vibrerande färger tillsammans med en otrolig detaljrikedom och skärpa som nästan slår verkligheten, att vara där (så nära vi nu skulle vilja vara en komodovaran). Kanske den bästa skiva att visa upp effekten av HDR med, då produktionen filmat i princip endast naturligt, äkta ljus (och mörker). Första UHD-utgåvan du måste köpa för att se på EZ950 (passa på, den är vanligtvis rätt dyr men var billigare under Black Friday, nyligen).
Omdöme – Panasonic EZ950
Som de stora teknik-geeks som vi är och varit i över tre decennier (ordet nördar har en negativt klang) så har vi tittat på mängder med högkvalitativt material genom åren, på diverse tillverkares apparater. Konkurrensen är stenhård. Sydkoreanerna, med Samsung och LG i spetsen är bredare och billigare -LG är dessutom det enda märket idag som har stöd för alla tre HDR-standarder. Men ingen av dom kan vid A-B-jämförelse matcha spjutspetsen som är japanska Panasonic 2017 och EZ950. Den andra japanska konkurrenten, Sony A1, kommer närmast, men vi tycker ändå att om man kollar egenskap för egenskap så vinner EZ950 på teknisk knock-out. Den kostar förvisso en slant, vill du ha 65″ (och det vill du) så får du vara beredd att punga ut ca 35-48 000 kr i dagsläget. Det är mycket pengar, helt klart. Men så är EZ950 väldigt mycket tv också. Faktiskt så är den den nya referens-tv:n för oss på senses.se och, i vår mening, bästa tv 2017-2018. Lika strålande till spel som till film- och tv-tittande (med bra signal, digital HD är i princip ett krav) så är det inte mycket vi saknar hos Panasonic EZ950, förutom Dolby Vision HDR och något mer accessibla inkopplingar. Men förutom det så är detta en tv-bild som kommer så nära perfektion du kan komma idag.
Så här sätter vi betyg på Senses