Hem Film & TV Recension: Rise of The Planet of The Apes (UHD)
rise of the planet of the apes Silver

Recension: Rise of The Planet of The Apes (UHD)

1968 års originalversion av Apornas Planet är en tidlös filmklassiker. Historien, med Charleston Heston i huvudrollen, bjöd på en för tiden gåshudframkallande vändning och visade på mask- och kostymhantverk som stått oemotsagda i 50 år. Tim Burtons försök att reboota serien 2001 var ett horribelt misslyckande på alla plan, inte minst vad gäller just maskerna på skådespelarna som skulle spela aporna. Därför var vi smått skeptiska när vi hörde att Fox sökte en andra försök att skaka liv i den gamla primaten tio år senare, 2011. Det visade sig dock att Rupert Wyatts version innehöll precis allt vi hade kunnat önska oss av en modern popcornfilm och är därmed en värdig nytolkning för 2010-talspubliken som slipper 68-års minst sagt sävliga början.

Historien denna gång handlar om den intelligenta apan Caesars (Andy Serkis) födelse och resa till att leda apornas uppror mot människorna. 1968 var det astronauter som landade på en planet, som visade sig vara jorden i framtiden. Här berättas istället historien om hur forskaren Will Rodman (James Franco) söker ett botmedel till sin briljante far (John Lithgow), som drabbats av Alzheimers sjukdom. Han testar sina preparat på apor och märker snart att de blir påtagligt mer intelligenta, men också mer aggressiva. Då apungen, som senare får namnet Caesar, blir föräldralös så smugglar Will ut honom från labbet för att ta hand om honom hemma hos sig. Föga anar han att det kommer att blir starten på en händelse som kommer att förändra hela planeten och mänsklighetens framtid…

Bild och ljud
I UHD-utgåvan av Rise of The Planet of The Apes (som vi föredrar som titel framför den något göteborsk-klingande svenska översättningen Apornas Planet (r)Evolution) ingår som vanligt en skiva med Ultra HD-versionen i 4K och en med Blu-ray-utgåvan i Full HD. Bilden på UHD är strået vassare än Blu-ray, även om det inte är med stor marginal. Vår referens-TV Panasonic DX900 lyfter fram färgtonerna något starkare i 4K, samtidigt som detaljer i exempelvis ansikten och djurens pälsar framträder på ett mer livfullt sätt. Parat med HDR så får vi också bättre kontrast och mer levande färger – de vita läkarrockarna är verkligen strålande vita nu, men det blöder också in på vissa detaljer. På det stora hela märks att mastern ändå är begränsad av åldern på källmaterialet och då filmen är tungt driven av visuella effekter (som är galet snygga och Andy Serkis briljera som Caesar). Man har huvudsakligen filmat i klassisk 35mm, vilket kan ge ett lätt brus i vissa scener, men den egentliga begränsningen i inscanningen till UHD ligger i att digitala effekter förr ofta skapades endast i 2K, då man inte såg framåt tillräckligt långt och 4K tog enorm tid och kapacitet att rendrera i.

Ljudspåret på UHD är identiskt med Blu-ray, nämligen ett DTS-Master HD-spår i 5.1 som låter bra, men såklart hade varit ännu roligare och mer distinkt i Dolby Atmos eller DTS:X, som förutom fler kanaler också ger ännu mer detalj och upplösning. Nu lider vi inte direkt med det befintliga spåret: dialogen ligger glasklart på frontkanalerna och panorerar för det mesta snyggt och även om basen inte är den djupaste vi hört så drar det ändå på bra i krigsscenen på Golden Gate-bron mot slutet.

Extramaterialet är också identiskt med Blu-ray-utgåvan och vi gillade kommentarspåret med duktiga regissören Wyatt samt hur Peter Jacksons effektmagiker WETA skapade de digitala aporna.

Summering
Lagom till att den nya Apornas Planet-trilogin sys ihop på bio med War of The Planet of the Apes, så är vi glada att kunna byta ut vår befintliga Blu-ray av Rise of the Planet of the Apes mot en UHD-version. Filmen är en modern klassiker och kanske en av de bästa rullarna som kom sommaren 2011. Bilden har en klar fördel i 4K, även om den inte är klassledande, medan ljud och extramaterial är identiskt med Blu-ray. Äger du redan filmen på Blu-ray kanske en uppgradering till UHD inte är ett absolut måste, men funderar du på att inskaffa filmen så ska du givetvis välja UHD-utgåvan som ändå är bättre (och där du dessutom får med Blu-ray-utgåvan ”på köpet”).