Den 10 november släpps Sonys “mitt-i-konsolgeneration”-uppgradering av Playstation 4, som fått namnet Playstation 4 Pro. Vad skiljer egentligen denna, nya maskin från den ursprungliga PS4:an och är den värd att köpa eller att uppgradera till?
Not: Denna artikel uppdateras kontinuerligt under de kommande veckorna med nya spelreleaser som stöder PS4 Pro och våra åsikter om dessa.
Det är roligt att ha rätt. Tidigare i år skrev vi en krönika om att det gamla paradigmet inom konsolvärlden måste förändras, precis som det sedan länge gjort på PC, hemdatorer och mobiltelefoner. När Sony snackade PS4 med oss på E3 i Los Angeles sommaren 2013 sa de att de räknar med “en livscykel på tio” år för sin (då) kommande Playstation 4. Vi tog det uttalandet med en – minst sagt – stor nypa salt. Tio år är en oändligt lång tid inom teknikens värld. Det känns som Apples iPhone varit med oss en evighet redan, men inte ens den har nått tio år än (den gör det nästa år, 2017). Skillnaden på första iPhone som Steve Jobs presenterade 2007 och nuvarande iPhone 7 är milsvid. Ingen reagerar idag på att användare byter sin smartphone varje – eller i alla fall vartannat – år. Och med risk för att låta som en produkt av konsumtionssamhället, så varför skulle vi då köra samma konsoler så enormt mycket längre? Ska man vara generös så kan vi i backspegeln tolka Sonys uttalade som att man 2013 menade att formatet PS4 skulle finnas kvar i tio år, men att man i hemlighet planerade att bryta en lång och helig tradition: att uppgradera ett befintligt konsolformat mitt i en generations livscykel. För tittar vi på framgångsrika PS3 och Xbox 360 så åtnjöt de toppen av sin livstid i just sex till sju år.
Vad är PS4 Pro?
Den nya PS4:an – som ett tag gick under kodnamnet PS4 Neo men som nu alltså fått det officiella namnet Playstation 4 Pro (PS4 Pro) – är en upphottad version av exakt samma x86-arkitektur som den gamla PS4:a (ett krav för att de ska vara 100% kompatibla med varandra). Nyheterna består i något snabbare klockfrekvens på de åtta Jaguar-processorerna som utgör CPU:n (2,1Ghz istället för 1,6Ghz, ca 30% ökning), dubbelt så kraftfull grafikprocessor (2,3x GPU, som bygger på AMD Polaris) som ska fixa 4K och HDR, samt lite snabbare och smartare minneshantering (512 MB mer användbart minne och ca 24% mer bandbredd, dock fortfarande 8 GB totalt). PS4 Pro stöder den snabbare wifi-standarden 802.11ac, men vi rekommenderar anslutning via ethernetkabel för snabbast och mest pålitlig uppkoppling (och det finns ju dessutom ett gäng stora patchar att ladda hem). Vi får också USB 3.1-stöd i portarna och slutligen erbjuder grundmodellen också 1TB hårddisk som standard och SATA3-anslutning, vilket är mycket välkommet och öppnar upp för uppgradering med ännu större och snabbare hårddiskar (vi kommer att uppdatera artikeln om att uppgradera hårdisken i din PS4:a inom kort). Precis som sina föregångare så stöder dock inte PS4 Pro externa hårddiskar som kopplas in via USB för spelinstallationer, vilket är himla synd då det är det absolut enklaste och smidigaste sättet att få mer lagringskapacitet, utan att behöva öppna maskinen (och det funkar ju bra hos konkurrenterna?) UPPDATERING: I och med firmware 4.50 får PS4 Pro stöd för både externa hårddiskar upp till 8TB såväl som boost-mode som kan förbättra presentandan i alla gamla PS4-spel, även utan patch.
Att PS4 Pro och PS4 original (eller PS4 Slim, som numera ersatt grundmodellen) måste vara helt kompatibla med varandra var ett krav från Sony och ett förståeligt sådant. Man ville inte efter tre år plötsligt överge 40 miljoner PS4-användare och smyga ut någon slags Playstation 5. Samtidigt så medför detta krav ett rätt rejält glastak för vad PS4 Pro är och kan bli, eftersom Sony lovat att man inte släpper några exklusiva spel till PS4 Pro som inte också fungerar på originalmaskinen från 2013, vilket då blir minsta gemensamma nämnare.
4K och HDR ger snyggare spel – men det finns en hake…
Den stora nyheten med PS4 Pro är att “äkta” 4K-spelande äntligen kommer till konsolvärlden! Kombinerat med 10-bitars stöd för HDR så innebär detta ett stort visuellt lyft för spel som stödjer teknikerna (passa på att läsa vår artikel med allt du behöver veta om 4K, HDR och vilken TV du ska köpa). Det kommer såväl nya spel som patchar till redan släppta spel, som låter oss njuta av en upplösning som i teorin är upp till fyra gånger så hög, snabbare bilduppdatering och en utökad färgpalett (tack vare HDR – High Dynamic Range). Notera att flera medier rapporterar felaktigt om HDR-stöd på PS4: HDR-stöd kommer till alla PS4-modeller (även den allra äldsta) från och med firmware 4.0 eller senare och de första befintliga spelen att stödja detta genom patchar som kan laddas ned, senast den 10 november, blir bland annat Uncharted 4, Rise of The Tomb Raider och The Last of Us: Remastered (som fick sin HDR- och 4K-patch redan 1 nov). Detta kräver dock att du har en 4K- och /eller HDR-kompatibel bildkälla (TV eller projektor) för att kunna dra nytta av förbättringarna.
(Exempelvideo. Glöm inte ändra till 4K-läge på kugghjulet i nedre, högra hörnet och titta i helskärm)
På utsidan påminner PS4 Pro mycket om den gamla PS4:an. Den svarta och stilrena parallellogram-designen är inakt, med ett extra lager terass på själva huvudenheten. Dual Shock 4-kontrollern ändrades pyttelite inför releasen av PS4 Slim och om du inte direkt ser skillnaden så anklagar vi dig inte. Den känns fortfarande lika bra i handen och har alla grundfunktioner som den gamla, men med det lilla tillägget att den fått en tunn ljuskälla ovanför touchpaden. Spelare har tydligen gett feedback om att de vill ha det, eftersom ljuset på kontrollern kan tala om ifall exempelvis din spelkaraktärs hälsa går ned. Nåja.
Skillnaden i spel med Pro
PS4 Pros ökade resurser innebär möjligheten att ge oss högre upplösning samt bättre och stabilare bilduppdatering (frame rate). Förbättringarna kommer dock inte att ske automatiskt, utan måste släppas via patchar (som hittills varit gratis, men eventuellt kan komma att kosta pengar hos vissa utgivare framöver – vi hoppas ingen väljer att gå den vägen, eftersom det ger extremt mycket bad will hos konsumenter som uppgraderar). (Brasklapp: se också boost mode, som försöker ge bättre fjutt i alla spel, automatiskt men inte garanterar något.)
För att behålla 100% kompatibilitet med gamla PS4 så har Sony valt att ställa ned PS4 Pro till exakt samma klockfrekvens, halva GPU-kapaciteten och specar som gamla PS4, i spel som inte är patchade. Microsoft valde en lite modigare väg med sin uppgradering, där Xbox One S gav lite extra skjuts åt spel med dynamisk frame rate, tack vare något ökade resurser (cirka 7% snabbare GPU). Runt 45 befintliga PS4-spel (se listan längst ned) har fått eller kommer att få patchar senast på releasedagen (10 november), men för att inte riskera att skapa oväntade buggar i de gamla spelen så verkar man ha valt att ta det lugnt och ta det säkra före det osäkra. Det kommer hursomhelst att finnas gott om spel att komma igång med och i princip alla kommande spel från och med nu till PS4 kommer att ha någon slags “extra mycket kebabsås”-läge till PS4 Pro.
Så blir spelen med PS4 Pro
Vi på senses.se är stora vänner av 60 fps och det är en ren njutning att se spel som The Last of Us – som i och för sig hade variabel bilduppdatering upp till 60fps redan i remastern – nu får en mer stabil sådan, parat med bättre färger (tyvärr inte 4K för tillfället, bilden verkar skalas upp till 2160p med 30 fps och 1800p i 60fps, vilket ändå är bättre än ursprungliga 1080p). HDR-läget är minst sagt mirakulöst och visar på styrkan i tekniken, där ljuskällor verkligen blir levande på ett helt nytt sätt tack vare den dynamiska kontrasten i ljus och mörker. I första scenen, där Joels dotter Sarah, går omkring i det övergivna huset på natten, skapar ljuskällorna en stämning som gör att det känns som ett helt nytt spel. HDR-läget kan du få på alla PS4:or (om du har en bildkälla som stöder det), men bonusen på PS4 Pro är att du inte behöver låsa bilduppdateringen till 30fps. Spelet träffar dock inte hela tiden målet med 60fps, men gör det ändå klart jämnare och oftare än på den gamla PS4:an. Resultatet är minst sagt spektakulärt! Fast vi snackar en snart fyra år gammal titel så är det fortfarande en av de som helhet allra snyggaste och mest stämningsfulla spelen på formatet, med fin anti-aliasing-teknik som tar bort de flesta fula artefakter och kryp i bilden.
Gänget på Insomniac Games har släppt en patch för sin magnifika Ratchet & Clank-reboot på PS4 som ger oss både HDR och “högre” upplösning (ej specificerad, men vi säger att den är 2160p med ganska stort självförtroende) via en teknik de kallar “temporal injection”. Tekniken ska eliminera fula, lågupplösta tunna linjer (“sågtandsmönster”) och även om R&C var ett otroligt vackert spel redan när det kom, så vrider man på lyckokranen ytterligare några snäpp här med starkare färger, bättre ljushantering (HDR) samt objekt och figurer som förkroppsligar själva definitionen av mjukhet och högupplösning. Vackert!
Ett av de från dag 1 mest imponerande spelen, grafiskt sett, är Rise of The Tomb Raider där du kan växla i realtid mellan tre lägen (via menyn): 1) “Enriched Visuals”-läget, som ger lite mer avancerade texturer och högre kvalitet på objekt som är nära i bild, men tyvärr buggar det och lägger till objekt som poppar in och ut ur bild samt en del brus och ganska ful, artificiell skärpa på avstånd. 2) Silkeslena 60fps i Full HD eller 3) kristallklar 4K i 30fps, som verkligen är ett stort lyft i fråga om kvalitet, detaljer och stillhet i bilden (tyvärr inget HDR-stöd i detta spel).
Lite kortfattat innebär 4K att vi teoretiskt får fyra gånger så hög upplösning som tidigare var möjligt (Full HD = 1920 x 1080p, 4K = 4096 × 2160p). Den logiskt och matematiskt lagde kanske protesterar nu och ser att 2160p bara är dubbelt så mycket som 1080p, vilket ju är helt korrekt. Förvirringen uppstår av att man blandar ihop antalet pixlar (punkter) med pixlarnas bredd/höjd. En 4K-källa har dock faktiskt och matematiskt fyra gånger så många pixlar (ca 8,8 miljoner) som en Full HD (ca 2,1 miljoner). Ta fram miniräknaren och kolla ;)
Ett annat spel som får både HDR och i princip dubblar upplösningen samtidigt (genom att dynamiskt skifta mellan 1800p-2160p) är Deus Ex: Mankind Divided. Här snackar vi en öppningsscen som heter duga, med en solnedgång du kommer att kunna både känna och andas in och hudtexturer och vatten som känns levande, i brist på bättre ord (beroende på hur bra din bildkälla är).
InFAMOUS-spelen har ett par år på nacken nu, men de hör faktiskt också till listan med de snyggaste spelen som får uppdateringar för PS4 Pro. Såväl Second Son som First Light visar på storslagna ljus- och neoneffekter i rörelse och även här kan du ställa om mellan högre frame rate (upp till 60fps) och högre upplösning med fler detaljer (1800p via checkerboarding).
Slutligen har vi Uncharted 4 som får HDR och nytt liv i kontrasten, färgerna och ljuskällorna. För ett spel med så rika och omväxlande miljöer så är detta något av en match-made-in-heaven. Upplösningen når dock inte riktigt fram till äkta 4K, vilket vi skulle önska (vi skulle gissa på att den ligger kring 1440p) och bilden kändes därför överlag lite mjuk på vår referenspanel, inte samma skärpa och klarhet som i Rise of the Tomb Raiders 4K-läge. Det råder dock ingen tvekan om att PS4:ans kanske snyggaste spel just tog ytterligare ett kliv uppåt. Och ni som spelar multiplayer kommer att bli glada över att spelet höjt sin upplösning där från 900p till äkta 1080p.
Middle-Earth: Shadow of Mordor har fått en PS4 Pro-patch som ska ge “native 4K” och “better visuals”. Vi blev nyfikna på vad detta i praktiken innebar och laddade in spelet för att titta. 4K-läget är påtagligt mer detaljerat och bilden blir “lugnare” än den var förr. Men precis som vi anade är detta inte äkta 4K (vilket “native” lär syfta på), utan dynamisk uppskalning upp till 4K. Till skillnad från Rise of the Tomb Raider så ser tunna linjer inte alls lika bra ut och även om detaljnivån är klart bättre överlag, så är den inte i par med Laras äventyr. “Better Visuals”-läget var lite av ett mysterium och en morot tydligt riktad till Full HD-användarna. Eftersom man måste gå in och ur huvudmenen i spelet för att ändra grafikläge så är det svårt att göra en A-B-jämförelse i fråga om detaljer, men lyftet i grafik som det läget ska ge var minimalt (om det ens var märkbart). Och stora frågan är varför inget 60fps-stöd i lägre upplösning? Snopet. Vi hade hellre sett HDR-stöd, som gjort mycket mer för Shadow of Mordors murriga miljöer med mycket mörkbruna berg, djupgröna skogar och nattsvarta partier.
En desto roligare upplevelse var Activisions senaste Call of Duty: Infinite Warfare, som i år åter är skapat av våra favoriter, Infinity Ward. Lyftet på PS4 Pro blir markant, utvecklarna kombinerar teknik som innebär att man har en upplösning kring äkta 4K (3840x2160p, när spelet står still, eller nästan still) och en något lägre upplösning (ca 1560p) när det rör sig, med sina mjuka 60fps där man använder sig av checkerboarding och temporal anti-aliasing för att dölja skavanker. Resultatet är verkligen imponerande och frågan är om detta inte är det spel som hittills kommit närmast vår sweet-spot för “äkta” 4K och 60fps, samtidigt. Ett måste att skaffa till samlingen om du ska ha en PS4 Pro, riktigt kul och galet intensivt FPS-actionäventyr är det också, med Kit Harrington från GOT som skurk (köp Legacy-utgåvan så får du också med Call of Duty: Modern Warfare i nyversion, även det förbättrat med samma dynamiska uppskalning på Pro – 1560p-2160p).
Ett av spelen som stöder äkta (native) 4K är Bethesda’s nyutgåva av The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition. Redan då vi provade det på vanliga PS4:an visade spelet en mycket mjukare och finare grafik än vi minns från 2011 (dock märks spelets ålder på exempelvis ansiktsmodellerna). Skyrim var ingen hit på PS3 då Cell-processorn satte käppar i hjulet för utvecklarna, som fick bättre resultat med Xbox 360. Nu blir spelet bäst på Playstation eftersom det dessutom får stöd för äkta 4K (3840x2160p) på Pro, som för det mesta ser riktigt bra ut. Problemet är att bilduppdateringen tar stryk i högupplösning – spelet dippar då och då ett märkbart antal frames under 30 fps, som är ett absolut minimum. Det är fortfarande värt att uppleva i 4K på en bra bildkälla men man borde haft bättre support för Full HD, då man med 1080p lätt hade haft resurserna i PS4 Pro att erbjuda exempelvis extrem detalj istället. Vi hoppas på en patch som fixar båda dessa saker, snart.
IO Interactives episodiska reboot av Hitman får också ett par trevliga lyft på PS4 Pro. Förutom en uppskalning till 1440p så stöder spelet även unlocked frame rate (upplåst bilduppdatering) vilket innebär att det kan avnjutas med påtagligt mjukare flyt, upp till 60fps – även om det i ärlighetens namn ganska sällan klarar just 60fps. Men låser man bilduppdateringen till 30fps märker man av en klart sämre, om än mer konsekvent ryckigare frame rate. Hitman stöder inte HDR, ändå är ljuskällorna och aliasingen märkbart förbättrade, kanske tack vare den extra upplösningen. Föremål och ytor känns också mer levande med förbättrade detaljer och reflektioner.
Vad gäller multiplayer på PS4 Pro så är det ju en het debatt kring om Pro-avändarna kommer att få fördelar i patchade spel som flyter på snabbare för dem? Icke, säger Sony. För att göra spelplanen rättvis så får alla exakt samma (låsta) bilduppdatering, som dikteras av vad de gamla PS4:orna klarar av. Så ingen risk för orättvisa fördelar eller som vissa kanske hoppats på – bli bättre på multiplayer – tack vare sin nyinköpta PS4 Pro. Uppdatering: Nu kommer rapporter in om att Battlefield 1-spelare visst har fått bättre frame rate i multiplayer och att flera nya spel i PS4 Pro-läge går långsammare på PS4 Pro än gamla PS4:an. Detta är såklart oroande och troligtvis mjukvarubuggar, som Sony säger sig utreda och ska fixa till.
4K, supersampling och HDR ställer mycket högre krav på hårdvaran som förväntas pumpa ut i princip fyra gånger så mycket beräkningar och grafisk information och allt ska dessutom vara rörligt. Det blir många pixlar att hålla reda på. I och med detta så kan vi även ana att prestadaökningen i PS4 Pro – 30% mer kräm i CPU:n och ca 2,3 gånger så snabb grafik – inte riktigt blir realistiskt att prestera fyra gånger mer bildinformation med, trots en massa nya och fiffiga mjukvarulösningar. De tekniska specifikationerna är alltså troligen lite i underkant. Därför har inga spel vi hittills sett och provat (brasklapp att detta eventuellt kan ändras i framtiden) helt äkta 4K-upplösning, utan de skalas istället upp från en lägre upplösning till en högre via piffiga tekniker som checkerboarding eller geometry upscaling 4K (jämför debatten mellan PS4 och Xbox One vid release, där PS4:an ofta låg på 900p och skalade upp till 1080p medan Xbox One skalade upp från 720p, därav viss fördel PS4 i många spel vad gällde äkta upplösning). Men vi ska redan nu sticka ut hakan och säga att för 95% av alla spelare kommer detta inte att innebära någon synbar skillnad alls, eftersom det är fruktansvärt svårt (läs: i princip omöjligt) att se faktiska skillnader på höga upplösningar i rörelse som visas på bildkällor som är 50″ eller mindre, när man sitter på normalavstånd.
Apropå arbetsbelastning så får PS4 Pro jobba en hel del mer än den gamla PS4:an, men tack vare smartare teknik och effektivare FinFET-kretsar så drar maskinen överlag mindre ström än den allra första PS4:an (dock mer än PS4 Slim). Fläktarna hörs fortfarande rätt tydligt och när det blåser på som mest så toppar de någonstans kring 55db. Inte enormt störande om du samtidigt har någorlunda spelvolym, men de hörs ändå klart och tydligt och PS4 Pro trivs verkligen inte instängd i någon tv-möbel utan bäst med god tillgång till (frisk) luft.
Det råder inget tvivel om att spelen som stöder 4K och HDR ser märkbart bättre ut på PS4 Pro än de gör i Full HD på PS4. Faktiskt är det så jäkla bra att vi börjar närma oss PC-upplevelser, rent grafiskt (även om toppmodellerna inom PC för länge sedan sprungit om PS4 Pros rätt modesta specar). Samtidigt går det heller inte att jämföra pris/prestanda – PS4 Pro siktar på ett riktpris på runt 4 000 kr och för den summan finns ingen PC i världen som kan konkurrera över huvud taget (att en 20 000 krs-maskin presterar mer är ju inte så konstigt, men det ser ändå inte fem gånger bättre ut). Men – för att utnyttja PS4 Pro-lyftet fullt ut kommer du med stor sannolikhet att behöva uppgradera din befintliga tv eller projektor, om du inte redan sitter på en nyligen inköpt flaggskepsmodell. 4K och HDR är en regelrätt djungel och vi har en separat guide till 4K och HDR – men ett grundtips är att du inte ska köpa första, bästa 5 000 kr-TV på annons från de stora handlarna (fast det kanske står “4K” och “HDR”). För precis som det var med HD då det kom – där 480p (som är rätt uselt) fick kallas för “HD Ready” – så skiljer det oceaner av kvalitet mellan en billig 4K- och HDR-panel och en dyrare.
Playstations nyligen släppta Playstation VR drar också nytta av PS4 Pros ökade resurser – första spelen som får patchar är Battlezone och Until Dawn: Rush of Blood. Det senare är fortfarande lika galet och lagom skrämmande roligt, men tyvärr hänger känslan av lågupplöst grafik och linjer med kryp i kvar från gamla PS4:an (detta kan patchas på releasedagen ytterligare). Nyligen släppta Crytek-spelen Robinson: The Journey är dock betydligt mer imponerande i fråga om grafik och genomförande och är hittills ett av de bästa äventyrsspelen med en riktig story som vi spelat på PSVR. Lagom snabb rörelse innehåller det också, som gör att man kan rida ut och vänja sig av med åksjukan, i lagom doser. För kommande VR-titlar är PS4 Pros ökade resurser mumma, men tyvärr krockar det lite i teknikerna eftersom PSVRs externa box endast har stöd för HDMI 1.4 och alltså inte kan skicka vidare 4K- och HDR-signal till din bildkälla (det kräver HMDI 2.0 och HDCP 2.2). Så det blir vackert till att hålla på att koppla om varje gång du ska spela PSVR respektive PS4 Pro med 4K och HDR. Märkligt är bara förnamnet – kan någon fixa?
Nackdelar med Playstation 4 Pro?
Och detta rör vid PS4 Pros första, stora hinder: För de allra flesta användare kommer effekten av att uppgradera mest innebära bättre bilduppdatering och mjukare känsla i en handfull spel som stödjer det (och långt ifrån alla 1300 befintliga PS4-spel får patchar för Pro-förbättringar – vi saknar bland annat vårt älskade Witcher 3 (uppdatering: det får en Pro-patch hösten 2017 samtidigt som Xbox One X) och som sagt så får icke-patchade spel inget lyft alls på grund av kompatibilitetsskäl – fast de kan få lite skjuts via boost-mode).
Mjuk bilduppdatering är fantastiskt och ett spel i 60 fps på en bra Full HD-plasma/OLED är verkligen grymt i sig självt, så det finns fördelar att vinna ut även i 1080p: bland annat genom så kallad super-sampling som ger mjukare och mer detaljerad bild. Men det är ingen jätterevolution att slänga ut den gamla PS4:an för och springa ut och köpa PS4 Pro dag 1. Du som är powergamer / early adaptor av 4K och HDR, kommer däremot få ett betydande lyft i spelupplevelsen. 4K på en kvalitetspanel är helt magnifikt (känns som att man har fått på sig superskarpa glasögon, då man plötsligt ser detaljer som inte fanns där förr), likaså att HDR kommer att revolutionera hur vi ser på färgpaletter och “äkta” färger, ljus och kontrast. Problemet är att HDR inte kan visas (på riktigt) i stillbilder idag – de flesta av oss har inte datorskärmar som stöder det färgomfånget och det har inte tryckerierna som skickar ut annonser heller. Så Sony (och TV-handlarna) kommer att få en rejäl utmaning att sälja in fördelarna som finns med 4K och framförallt HDR i PS4 Pro, som inte går att visa i bild, utan måste upplevas live (kul dock för handlarnas demo-ex i butiker, om de nu tar sig tiden att ställa in det hela rätt och skippa standard-fabriksläget med skrikiga neonfärger).
Det andra stora hindret är PS4 Pros obligatoriska kompatibilitet med den gamla PS4:an. Det sätter som sagt ett väldigt distinkt glastak och en ram som PS4 Pro:n inte riktigt kommer att kunna leva ut sin fulla potential inom. Mycket har hänt på tre år och om man ville byta format så skulle man kunna erbjuda en maskin som med lätthet klarade 4K med 60fps och hade mycket vassare processorer, mer minne, bättre ljushantering och anti-aliasing-teknik, mer avancerad arkitektur och följaktligen skulle kunna ge oss mer avancerade spel. Men att släppa en sån maskin innebär också att skapa ett helt nytt format, något Sony av förklarliga skäl inte vill. Därför får vi nu en uppgradering som är substantiell, men som inte kommer att kännas som ett paradigmskifte för användare som inte är beredda att samtidigt också investera i en ny bildkälla som kostar mellan 15-25 000 kr om man ska ha något av hög kvalitet, utöver inköpet av PS4 Pro. Ska man dessutom behålla surroundljudet krävs en ny förstärkare som klarar av HDCP 2.2 för att skicka vidare 4K- och HDR-signalen, något som blir ytterligare en 3-7 000 kr, beroende på hur bra ljudkvalitet du kräver. Ihop med PS4 Pro-maskinen snackar vi alltså en totalinvestering på cirka 30 000 kr, minus vad du eventuellt kan få för dina gamla grejor i inbyte/andrahandsförsäljning. Det är rätt seriösa pengar.
En annan märklig lapsus i PS4 Pro är avsaknaden av en Ultra HD Blu-ray-spelare. Det är ett stort mysterium faktiskt, särskilt om man någon gång upplevt hur galet bra UHD BD-filmer faktiskt är. Säkerligen är det en fråga om att skala av varje (licens) krona man kan på priset, men vi undrar hur många hundralappar det skulle ha fördyrat maskinen då Sony kan storköpa miljontals OEM-UDH-spelare till sin Playstation-fabrik? Microsoft har stoppat in en UHD BD-spelare i sin upphottade Xbox One S, som med sitt pris på ca 2 700 kr är marknadens mest prisvärda UHD-spelare idag (den klarar ju även att köra tv-spel i HDR och att skala upp till 4K) och att Sony låter konkurrenten få dundra in ett sånt skott på öppet mål är helt ofattbart. Ja, fysisk media är på kraftig nedgång och framtiden tillhör absolut streaming, men UHD kräver massiva datamängder som ska överföras och avkodas och streaming kommer inte att kunna mäta sig med äkta, tryckta skivor på många, många år. Knappt ens nu kan Netflix på riktigt säga att man når upp till toppskiktet av bild- och ljudkvaliteten hos fysiska Blu-ray; att drömma om 4K- och HDR-informationen i UHD och ljudspåren i Atmos / DTS: X (som är gigantiska) innebär att alla användare måste sitta på feta fiberkablar och Wifi-nät som kan skyffla gigaBYTE per sekund, för att inte tala om att Netflix, HBO och Amazon behöver uppdatera sin serverpark rejält. Inte troligt att det ligger inom de närmaste tre till fem åren och då är troligtvis PS4 Pro ganska passé. Så vågar vi hoppas på en uppdaterad version av PS4 Pro nästa år som har UHD BD-spelare? (en PS4 Pro S?)
Ska jag köpa en PS4 Pro?
PS4 Pro är en imponerade, prisvärd och som helhet sett väldigt trevlig uppgradering av ett konsolformat som dominerar den svenska marknaden just nu. Den är betydligt snabbare och erbjuder stora, grafiska lyft i spel för de användare som satsar på bra 4K och HDR på sin TV/projektor samt i spel som stödjer dess extra kraft. Introduktionspriset ligger i vårt tyckte runt ett par hundralappar för högt, så när PS4 Pro kryper ned till 3 995:- (lagom till att tillgången också blir bättre) så vore det 1) dumt att inte satsa på en Pro, ifall du funderar på att köpa en helt ny PS4 (även om du inte har 4K/HDR). PS4 Pro är så mycket bättre att den lilla prisskillnaden på runt en tusenlapp är väl värd det!
2) Om du å andra sidan redan sitter på en PS4 eller PS4 Slim är läget lite mer komplicerat ifall du ska sälja/byta in din gamla kompis och lägga mellanskillnaden till en Pro. 2 A) Har du en ordentlig 4K- och HDR-källa så tycker vi absolut att du ska göra det: då kommer PS4 Pro att lysa allra starkast och göra alla dina polare gröna av avund (i alla fall tills Xbox Scorpio släpps nästa år). 2 B) Har du å andra sidan inte en högkvalitativ 4K- och HDR-bildkälla, så är det mer tveksamt om det riktigt blir värt det just nu. Befintliga PS4-spel i samlingen kommer inte automatiskt att bli bättre med PS4 Pro och även om vi älskar snabbare bilduppdatering som vissa patchar ger, så vet vi inte om mellanskillnaden på ett par tusenlappar känns värt förbättringarna i en – i dagsläget – handfull spel. Där blir nog rådet att avvakta tills du införskaffat en bra 4K- och HDR-kompatibel TV eller projektor eller vänta in kommande PS4 Pro-spelreleaser som du bara måste ha i PS4 Pro-version. Under tiden hinner PS4 Pro också gå ned lite i pris och den initiala hysterin med bristande tillgång hinner också att lägga sig.
Att uppgradera ett format mitt i sin livscykel tycker vi inte bara är smart, det är faktiskt nödvändigt för att hänga med i en tid där våra smartphones snabbt kommer ikapp våra datorer och spelkonsoler med årliga uppdateringar. PS4 Pro är det första steget i den riktningen och vi applåderar Sony för modet och initiativet. Samtidigt ser vi en viss uppförsbacke – efter att vågen av entusiaster tömt de första lagren med Pro-maskiner – i att man försöker sälja in något som få i dagsläget kan utnyttja till 100% på grund av att de saknar rätt bildkälla. För en familj som inte är inbitna spelare så är det en väsentligt skillnad på en investering som innebär ca 2 700 kr (PS4 Slim) och en som kostar ca 4500 kr (PS4 Pro). Därför tror vi att anpassningen kommer att ske successivt under kommande år, i takt med att vi får flera prisvärda tv-apparater som har 4K och Premium HDR-stöd (de billigaste har endast en del av HDRs hela färgpalett – kolla upp det noggrant innan du köper). När det sker kommer äntligen fler att kunna ta del av njutningen som 4K-gaming faktiskt innebär!
Dessa redan släppta PS4-spel har stöd för PS4 Pro från releasedagen (10 nov och framåt)
Assassin’s Creed Syndicate (uppskalad grafik till 1440p)
Assassin’s Creed: The Ezio Collection (2160p)
Batman: Return to Arkham (ingen officiell patch, men får bättre bilduppdatering på Pro)
Battlefield 1 (snabbare frame rate i multiplayer, upp till 1656p uppskalning av grafik)
Battlezone (PSVR)
Bound
Call of Duty: Black Ops 3 (checkerboarding upp till 2160p, snabbare bilduppdatering i 1080p)
Call of Duty: Infinite Warfare
Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Deus Ex: Mankind Divided
Diablo 3 (dynamisk uppskalning 1080-2160p, förbättrade effekter)
Driveclub VR (PSVR)
Fallout 4
Farming Simulator 17 (1440-2160p, förbättrat skärpedjup i 1080p)
Fifa 17 (får äkta 4K native-upplösning på Pro)
Firewatch
Helldivers
Hitman (1440p variabel frame rate 30-50 fps)
Hustle Kings
inFAMOUS: First Light
inFAMOUS: Second Son
Knack
Mafia III (1440p, förbättrade skuggor och skärpedjup)
Mantis Burn Racing (riktigt läckert med hela paketet – native 4K, HDR och 60fps på Pro)
Middle Earth: Shadow of Mordor (dynamisk uppskalning 1728-2160p, “förbättrat läge” i 1080p, se ovan)
NBA 2K17
Neon Chrome
Overwatch (får ett pyttelitet lyft såsom 4K HUD och stabilare uppskalning till 1080p, knappt märkbart)
Paragon
PlayStation VR Worlds
Pro Evolution Soccer (PES) 2017
Ratchet & Clank
Resident Evil 7 (förbättrat ljus, upplösning 2240×1260 + HDR)
Rez Infinite
RIGS Mechanized Combat League
Rise of the Tomb Raider
Robinson: The Journey
Smite
Super Stardust Ultra
The Elders Scrolls Online: Tamriel Unlimited
The Elders Scrolls V: Skyrim Special Edition (har native 4K-stöd, men behöver patchas då det dippar i frames och får lägre bilduppdatering på Pro än vanliga PS4)
The Last of Us: Remastered (1800p i 60fps eller 2160p i 30fps, HDR-stöd)
The Last Of Us: Left Behind (DLC)
The Playroom VR
Thumper (PSVR)
Titanfall 2 (dynamisk uppskalning up till 1440p, något snabbare bilduppdatering i 1080p)
Tumble
Uncharted 4: A Thief’s End
Until Dawn: Rush of Blood
Viking Squad
Watch Dogs 2 (1800p via checker boarding, supersampling i 1080p med förbättrad antialiasing, patch 1.04 fixar bilduppdateringsproblemen)
The Witness
World Of Tanks
XCOM 2
Nära förestående spel som får PS4 Pro-stöd från release:
Days Gone
Dishonored 2 (1440p)
Farpoint (PS VR)
Final Fantasy XV (1800p via Checkerboarding, 1080p med 60fps på g. Grym HDR!)
For Honor
Ghost Recon: Wildlands
Gran Turismo 7
Gravity Rush 2 (geometrisk uppskalning till 4K)
Horizon Zero Dawn
Killing Floor 2
Mass Effect: Andromeda
Spider-Man
Steep (1080p + förbättrad bilduppdatering)
The Last Guardian (snabbare bilduppdatering i 1080p, uppskalning till 1890p i 4K-läge. HDR-stöd)
Fotnot: Denna artikel uppdateras kontinuerligt med nya spelreleaser som stöder PS4 Pro och våra åsikter om dessa.
Så här sätter vi betyg på Senses
2 kommentarer
Saknaden av UHD BD är det som avgör att jag avstår köp.
Jag som medelålders PC-gamer hade tänkt köpa ett PS4 till mitt kommande biorum, då jag beställt en 4k projektor (pixelshift). Insåg snabbt efter att läst på lite att de inte alls klarar av 4K filmer på skiva. Endast streaming av 4k film. Då konsolen i mitt hem mestadels är en “billig” mediaspelare med spelfunktion så försvann PS4 som alternativ direkt. Tyvärr.
Xbox One X har ju dock den möjligheten. Är ju dock “PS” fanboy och föredrar de exklusiva spelen tex Last of US. Så jag hoppas verkligen som ni att det kommer en ny version med en möjligheten. Känns konstigt att man inte tar den fighten med Xbox.
Har man tur kanske man vinner en UHD BD spelare ;)
Nu när vi står inför slutet på 2018 så kan vi väl konstatera att någon upphottad PS4 (Pro) med UHD BD-stöd inte kommer, särskilt som Playstation 5 står inför dörren och lär utannonseras nästa år.
Man får ha en bra HDMI-switch med många anslutningar i bioförstärkaren, så man får plats med alla enheter. Men visst vore det skönt med en konsol som även är en mediaspelare på riktigt? Då skulle man även kunna pensionera Apple TV:n.