Hem SpelPC Krönika: Självklart ska konsoler uppdateras genom sin livscykel

Krönika: Självklart ska konsoler uppdateras genom sin livscykel

av senses.se

Internet kokar – igen. Alltid är man upprörd eller kränkt över något. Just nu är oron och ovissheten stor då Sony i princip säkert jobbar på en uppdaterad version av Playstation 4 som ska stödja 4K och vara mer kraftfull; allt för att möta de ökade prestandakraven från VR och kommande storspel. (Uppdatering: Det är numera bekräftat att så är fallet) “PS4K” eller “PS4.5” är namn som spekuleras om i cyberrymden (och det blev PS4 Pro). Microsoft säger sig vara emot en “uppgraderad” Xbox One och tror då hellre på en helt ny Xbox (även här cirkulerar lösa rykten om Xbox neXt – men valet verkar fallit på Project Scorpio eller Xbox Scorpio, även om det kan ändras till releasen 2017. Facit: Det blev Xbox One X, en uppdaterad Xbox One, likt PS4 Pro). Trots att Sony i skrivande stund inte officiellt bekräftat något så är det flera trovärdiga källor som pekar på att det blir en upphottad PS4 runt årsskiftet eller början av nästa år (innan jul vore logiskt, dels för julhandeln men också för att synka med releasen av Playstation VR). Frågan vi ställer oss är: hur kan någon vara förvånad över detta faktum? Och varför svarar fans med ilska istället för glädje?

4K-stöd är i princip standard idag och kommer att ge snyggare streaming från ex Netflix.

4K-stöd är i princip standard idag och kommer att ge snyggare streaming från ex Netflix. Foto: montage

När denna generations konsoler utannonserades 2013 så pratade just Sony om att PS4 skulle få en beräknad “livscykel på ca 10 år”. TIO. ÅR. Ett decennium alltså. Vi kunde inte annat än gravt försöka hålla oss för skratt när vi hörde detta på E3 i Los Angeles. Det var många år sedan någon teknik eller generation konsoler/datorer varade i tio år. Fråga dig själv – hur många, någorlunda tekniskt avancerade apparter (inte dina vitvaror alltså) har du därhemma och använder på återkommande basis, som är ens i närheten av tio år? Dina föräldrar kanske har en plasma-tv som fortfarande går efter tio år. Eller kanske har du fungerande retro-konsoler som är mer än tio år och som du kan starta upp då och då, men som du troligtvis inte använder dagligen. Utöver det blir vi grymt förvånade om du har någon tekniskt avancerad pryl som ens är i närheten av sju eller till och med fem år, som du faktiskt förlitar dig på och använder ofta.

Som en referenspunkt: För tio år sedan fanns inte iPhone – alls, över huvud taget (första generationen kom 2007). Tio år i tekniska sammanhang är inte en livstid, det är nästan två livstider. Playstation 3 och Xbox 360 är två maskiner som just tangerat rekordet att hänga kvar i tio år 2016 med enstaka releaser (båda har fått smärre uppdateringar på vägen). Men detta är maskiner som kom 2006 respektive 2005. Tekniken och utvecklingen går i hisnande fart och utvecklas exponentiellt. Idag är tre år ungefär det som de flesta tycker är rimligt att man förväntar sig att en modern pryl – såsom en smart-tv eller en dator – känns just “modern”. Apparaterna kan ju givetvis gå och användas mycket längre än så, rent funktionsmässigt, men de börjar kännas gamla och ifrånsprungna efter ganska exakt tre års tid. Ett exempel är Wii U, som Nintendo i princip bekräftat kastar in handduken i år (eller nästa) och ersätts av maskinen som kallas “Nintendo NX” (rätt namn: Nintendo Switch), som i så fall kommer ca fyra-fem år efter Wii U:ns initiala release (vilket var 2012).

Så om din iPhone- eller Android-telefon, som i sig är mer moderna är en hemdator var för ett par år sedan, kommer i nya versioner varje år – varför skulle konsoler bara komma ut i nya versioner vart sjunde år? Inser ni att från den stund en konsol utannonseras och slutgiltiga, tekniska specifikationer spikas, samt skickas ut som development kit till spelutvecklare, tills det att den släpps något år senare till konsument så är konsolen de facto redan något år (eller kanske två) “gammal”, ur tekniskt perspektiv? PC-datorer får uppgraderade processorer, moderkort, minnen och inte minst grafikkort i princip var tredje till sjätte månad. Hur ska konsoler någonsin hålla samma nivå när de inte ens uppdateras vart tredje år? Och då står vi där, med spel som måste nedgraderas i grafik och teknisk ambition. Därför får vi alltid se tidiga demon av kommande konsolspel på monster-PC-burkar, som bara utvecklas och blir ännu vassare fram till spelets release, medan konsolerna är statiska och aldrig från början hade kapaciteten att klara 60 fps i ultra-HD med alla effekter påslagna…

Så här lär kontrollen till Nintendo NX INTE se ut, men den kommer troligtvis bli en löstagbar del man kan spela vidare på till fots.

Så här lär kontrollen till Nintendo NX INTE se ut, men den kommer troligtvis bli en löstagbar del man kan spela vidare på till fots. (facit: ja, den blev portabel – men den ser såklart helt annorlunda ut, detta var en blåsning av David Im, som visar nedan hur han gjorde – imponerande skills)

Så nyheten om att Sony nu ger oss en uppgraderad version av PS4, cirka tre år efter dess release (maskinen släpptes ju 2013) ser vi som en självklar och välkommen nyhet. 4K-material är långt ifrån standard än, men Netflix är aggressiva i att producera egna serier i 4K och spel älskar alla extra-resurser de kan få; från snabbare CPU:er, till vassare grafikkort och kvickare minnen. Nu är allt detta, i skrivande stund, bara rykten, men förutom 4K-stöd, som känns helt givet (om inte annat så för streaming av underhållning) så kommer även “PS4K” även att vara kompatibel med alla gamla PS4-spel, fast dessa med hjälp av en patch ska kunna prestera bättre på nästa PS4-modell. Great, då kanske vi kan få det där snygga Witcher 3 vi en gång blev lovade och som PC-ägare fick njuta, på de grymmaste maskinerna (uppdatering: Trots att CD Projekt Red nekade till sådana patchar och sade sig vara för upptagna med Cyberpunk 2077, så blev det just så.)

god of war 4

“Läckt bild” från kommande God of War 4 (?), som sägs utspela sig i nordisk mytologi. Första spelen som ryktas utnyttja extrakraften i upphottade PS4-modellen kan alltså redan vara på g.

Mycket av dom upprörda känslorna kring uppgraderade konsoler handlar – förståeligt – om fans som köpt den “gamla” konsolen och nu känner sig akterseglade; att morgondagens PS4-spel inte kommer att vara lika bra och snygga på deras gamla PS4:or som på den nya “PS4 2.0”. Men om man tänker efter är detta ett problem bara hos konsolspelare. Vilken PC-spelare förväntar sig att deras PC från 2013 ska konkurrera med en PC i samma prissegment från 2016? Ingen (som har alla indianer i kanoten). En fullfjädrad spel-PC kostar dessutom runt 20 000 kr idag. Då får man enormt mycket prestanda och en maskin som kan uppgraderas i bitar. Men en ny, kraftfull processor eller ett hett grafikkort (eller två) kostar det lätt 4-5000 kr per år om man ska hålla jämn takt med den senaste utvecklingen. Vari ligger då katastrofen att man uppgraderar sin konsol för samma pris vart tredje år? Visst, är Sony smarta så erbjuder man ett utbytesprogram där man får byta in sin gamla PS4:a mot en ny för en skälig mellansumma (1 500-2 000 kr är väl rimligt, tänker vi?) och på så vis också få en prisvärd andrahandsmarknad för gamla PS4:or för de som vill spela det senaste, men inte kräver det allra bästa (eller inte har ekonomi för det).

Witcher 3 PC

För oss är bilduppdatering (frame rate) alltid viktigast, men erkänn att fler detaljer är trevligt? (bild från PC-versionen av Witcher 3, CDPR)

Teknisk utveckling går rasande fort och vi både förväntar och välkomnar stora tekniska framsteg i konsolspelandes framöver. Playstation VR har chans att bli marknadsledande med sin enorma användarbas PS4:or, men är upplevelsen för långt efter Oculus Rift eller HTC Vive så blir det ytterligare en “fattigmansversion” av vad PC-spelare avnjuter. Och då är risken att konsoler börjar förlora sin roll, särskilt som Microsoft envisas med att släppa alla sina Xbox One-exklusiva spel även till PC (säkert pga det enorma användarunderlaget där).

Konsoler är fantastiska och har fördelen att vara som en Mac – fasta i konstruktion och uppsättning, vilket gör att de kan optimeras utifrån samma specifikationer. Men man kan inte trolla med knäna. Det krävs faktisk hårdvara, som är aktuell, konkurrenskraftigt kraftfull. Och en uppsättning hårdvara som kan säljas i 40 miljoner exemplar blir extremt mycket billigare att massproducera än tusen olika uppsättningar och kombinationer PC-tillbehör, som kräver olika drivrutiner, som krockar med varandra och buggar i kaoset som är idag heter Windows.

Playstation VR har chans att dominera VR-marknaden, men kommer redan med extern box med extra kräm och skulle behöva mer datorkraft än PS4 för optimal upplevelse.

Playstation VR har chans att dominera VR-marknaden på grund av sitt pris och installationsbas, men kommer redan med extern box för extra kräm och skulle behöva ännu mer datorkraft än PS4 för en optimal upplevelse. Foto: Sony

välkomna, PS4K, PS4.5, Nintendo NX och Xbox neXt eller vad ni nu kommer att heta. Framtiden tillhör spelarna!

Missa inte detta

2 kommentarer

Filuren april 30, 2016 - 11:30

Så länge spelen fungerar på både de nya konsolmodellerna och i lägre upplösning (och mindre detaljrikedom) de befintliga konsolerna lär det nog inte vara någon fara. Det stora problemet blir om vissa spel endast fungerar (eller endast fungerar på ett acceptabelt sätt) på de nya, uppgraderade konsolerna. På Nintendo 64 fanns det ett par, få, sådana spel, som endast fungerade med konsolens extra RAM (Expansion Pak) som gav konsolen 8,5 istället för 4,5 Megabyte. Något som gav utvecklarna större möjligheter, men eftersom inte alla som hade en Nintendo 64 skaffade Expansion Pak var det inget vidare smart ur en ekonomisk synvinkel att begränsa antalet möjliga köpare. Så följden blev att de flesta som utnyttjade Expansion Pak endast förändrade spelens upplösning. Sedan fanns ett par spel (bl.a. Perfect Dark och Majora´s Mask) som Nintendo själva gav ut som inte kunde spelas utan Expansion Pak.

Men sedan dess har tiden gått, och idag finns det kanske en marknad för två olika PS4-modeller som kan samexistera, där den dyrare modellen ger högre upplösning och mer detaljerad grafik, medan många nöjer sig med standardkonsolen. Utvecklarna får mer arbete att göra antar jag om de ska optimera spelet för två olika Playstation – konsoler. Å andra sidan görs många spel redan idag för både PS4, Xbox One och PC så de större spelföretagen har nog redan resurser och kompetens för att kunna få ett nytt Call of Duty eller ett nytt Battlefield att bli så snyggt som möjligt på olika konsoler.

De mindre företagen däremot kanske väljer att strunta i att göra mer än att förändra upplösningen, och optimerar sina spel främst för de versioner som flest lär köpa. Det är kanske mer vettigt från ett ekonomiskt perspektiv att få den version av ett spel som 40 miljoner kan köpa och spela att bli så snygg som möjligt, än den version som 10-15 miljoner kan köpa och spela. Man kan ju tänka sig något sådant beträffande fördelningen till en början – att den stora basen utgörs av de vanliga konsolerna och att kanske 10-30 procent av spelarna (de som är mest hardcore) väljer att uppgradera till det senaste på en gång. Fast ju längre tiden går och ju fler som skaffar en 4K-tv, desto fler lär väl ta steget. De vanliga konsolmodellerna lär gradvis fasas ut.

Vad gäller privatekonomin så kan nog det kanske rentav resultera i att de vanliga standardversionerna av konsolerna kanske till och med blir lite billigare, om vi har tur. Har vi otur så säljs de för samma pris, och de nya mer avancerade konsolmodellerna blir ännu dyrare, ungefär som Nintendo gjorde med New Nintendo 3DS som blev ännu dyrare än den vanliga versionen.

Även om det blir så att man behöver köpa en ny konsol för att spela alla spel så är det fortfarande inte någonting som är helt ovanligt att behöva betala mer för att kunna spela allt till en konsol. Förutom exemplet med Nintendo 64 finns det andra tillfällen när man har behövt särskilda tillbehör eller konsoltillsatser för att spela vissa spel. Faktum är att det finns ganska gott om sådana exempel om man tänker efter. Tittar vi på den senaste konsolgenerationen, innan Xbox One och Playstation 4, så har vi ju t.ex. Skylanders, Guitar Hero och Wii Fit. Eller Playstation Move och Kinect. Går vi lite längre tillbaka i tiden har jag för mig att man behövde köpa till en hårddisk för att kunna spela vissa spel på Xbox 360, som Final Fantasy XI. Till Playstation 2 fanns Singstar, EyeToy och Buzz, där behövdes också ytterligare utrustning. Dessa tillbehör var i och för sig (i vissa fall) inte alltför dyra. Men de visar att folk kan vara beredda att betala extra för att spela vissa spel. Nu haltar visserligen exemplet lite, tillbehör gör ofta att man kan spela på nya sätt. Ny hårdvara förbättrar spelens grafik och upplösning, men man spelar dem fortfarande på samma sätt som förr. Men det tycks trots det finnas betalningsvilja även bland konsolspelare för att få möjlighet till nya spelupplevelser.

Svara
senses.se april 30, 2016 - 15:58

Enligt infon som gått ut från Sony så måste alla utvecklare som gör spel till PS4 göra dem kompatibla med “gamla” PS4, inga spel får utvecklas exklusivt för PS4.5/PS4K. Detta gör att vi förmodligen slipper uppdelningen som skedde på N64 med Expansion Pak. Å andra sidan är den dåliga nyheten att spelet ändå på sätt och vis måste anpassas efter minsta gemensamma nämnare, då det måste fungera även på den gamla maskinen. Snacka om att införa glastak.

Vi kommer förmodligen se en utveckling på konsoler som vi ser på PC, där “minimum requirements” är en sak (för att få spelet att starta) men “recommended requirements” är något helt annat, då spelet kommer till sin fulla rätt. Helt olika krav, helt olika prislappar. Vill man att det ska fungera, eller vill man ha den maxade upplevelsen? :)

VR kräver en massa kräm, därför är Oculus Rift en dyr historia inte bara som hårdvara, utan också för att det måste drivas av en monster-PC som kostar 15-20 000 kr idag. Det är en stor investering. Men ska Playstation VR vara ett konkurrenskraftigt alternativt så måste kapaciteten finnas där och det innebär ny hårdvara oftare.

Låt oss hoppas att det blir så att “gamla” modeller av konsoler blir billigare och gör att fler kan komma med i matchen och spela och upptäcka konsolspelandets magiska och relativt problemfria värld.

Svara

Lämna ett svar

[script_20]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.