Nästan ett år efter releasen till Xbox One får nu även PS4-ägarna njuta av den rebootade Lara Crofts andra äventyr. Har allt extramaterial i 20 year Celebration-utgåvan av Rise of the Tomb Raider varit värt nästan ett års väntan?
I år är det exakt 20 år sen den – då – storbystade hjältinnan med de korta shortsen och de stora pickorna fick oss att krossa spargrisen och springa ut och köpa dyra 3Dfx-grafikkort (de första, breda 3D-acceleratorerna) till våra dåvarande Pentium PC-datorer. Med åren har utvecklarna och spelbranschen vuxit ifrån tonårsfixeringen vid jättetuttar och “heta brudar i spel” och även i filmens värld ersätts Lara – som spelats av de sexiga Angelina Jolie och Rhona Mitra – med den mycket mer subtilt intressanta Alicia Vikander. Rise of the Tomb Raider fortsätter på den gyllene väg som rebooten Tomb Raider slog in på 2013 och 20-årsjubiléet bjuder på en hel del godis som gör det värt att kika närmare på den till just PS4.
Du som vill läsa mer om själva spelet Rise of the Tomb Raider kan läsa vår ursprungliga Xbox One-recension. Detta är exakt samma spel som nu även kommer med trevliga sidouppdrag i form av alla DLC-paket som släppts, varav ett helt nytt (Blood Ties, mer om det nedan). Denna recension kommer främst att fokusera på innehåll och de tekniska skillnader som återfinns mellan utgåvorna.
Redan på Xbox One var ROTTR ett grafiskt och tekniskt imponerande spel. Ljuseffekter, miljöer och framförallt hantering av ljuskällor imponerade, särskilt som de åtföljdes av en hyfsat jämn och stabil frame rate (bilduppdatering, minst lika viktigt som detaljerad grafik). Vi har kört båda versionerna i tandem på Xbox One (gamla, ej S) och PS4 och det är ingen märkbar skillnad alls – i alla fall inte till en början. Men då skärmen börjar fyllas av fler karaktärer (NPCs) så klarar sig PS4:an bättre och träffar (för oss minimikravet) på 30 fps oftare än Xbox One. Möjligtvis är detta en tightare match med Xbox One S, som har lite mer kraftresurser – vi får återkomma till det – men här finns som sagt viss fördel PS4, sett till hela spelupplevelsen. Vad som är grymt spännande är dock att ROTTR är bland de första spelen som utnyttjar den extra kraften i PS4 Pro (som släpps 11 november). Vi har testat nya Playstation 4 Pro och kan bekräfta att man kan välja mellan “klassisk” 1080p/30fps HD med mer detaljer via högre kvalitet på texturerna och mer avancerad anti-aliasing, en “uncapped frame rate” version i 1080p som flyter på härligt mellan 50-60 fps (60 fps är ju, som bekant, vår sweet-spot) och ett “äkta” 4K-läge med rejält mycket skarpare bild tack vare högre upplösning, men då låst till 30 fps. Så du som investerar i Sonys nya maskin kommer att få många val att förhålla dig till – föredrar du högre upplösning och fler detaljer eller bättre flyt? Helt klart är detta något som är väldigt intressant och plötsligt sätter PS4:an i ett läge där den kan utmana en 20 000 kr-Monster-PCs max-inställningar och frame rate.
Grafikens akilleshäl är figurmodellerna och ansiktsrörelserna, som efter magiska uppvisningar som Uncharted 4 ser något stela och dock-aktiga ut. Hyn känns för jämn och utan mänskliga karaktär (brister), vilket gör figurerna mannekäng-lika och överhuvudtaget finns en slags artificiell skärpa som ekar av Uncanny Valley, även om animationerna gör att Lara rör sig helt suveränt. Vi höjer ändå betyget ett snäpp på PS4 tack vare bättre anti-aliasing (“mjukhet”), stabilare bilduppdatering och möjligheten att uppleva spelet med helt ny grafik på PS4 Pro. Detta blir ett riktigt läckert konsolspel som alltså stödjer Sonys uppdaterade PS4 från allra första dagen den släpps!
Ljudet är i det närmaste identiskt med Xbox One, ingen påtaglig skillnad hörs. Fortfarande är skådespeleriet lite upp och ned och regin av dubbningen håller inte alltid världsklass. Exempelvis i första scenen så ligger skådespelarna något för högt i ton och bryter trovärdigheten att de faktiskt står 30-50 cm ifrån varandra och har ett riktigt samtal (även om det nu råkar vara utomhus, på en bergstopp). Dessutom tycker vi inte att surroundmixen alltid ligger helt rätt, det är inte klockrent att man kan höra exakt i vilken riktning någon står i förhållande till vart ljudet spelas upp ifrån. Lite lätt förvirrande. Soundtracket andas Hollywoodäventyr och det byggs stämning effektivt med ljudeffekter och förinspelade meddelande, när Lara hittar diktafoner, gamla pergament och brev som utvecklar historien. Vi hade önskat lite mer bas och varmare mix utöver de reservationer vi nämnt ovan.
Tack vare den förbättrade bilduppdateringen så rör sig också Lara något mjukare och känns mer lättstyrd på PS4 än i Xbox One-versionen, även om vi snackar små skillnader och båda versionerna lider av vissa problem med input-lag, vilket till exempel gör siktande svårare än det borde vara. I sina bästa stunder är Rise of the Tomb Raider både spännande, intensivt och utmanande och ligger då inte långt efter milstolpen Uncharted. Laddningstiderna är klart acceptabla och här finns även co-op och VR-support, något du kan läsa mer om i vårt test av Playstation VR.
Allt DLC (Downloadable Content) är inkluderat i denna release, tillsammans med en drös virtuella kort som du kan använda i survival mode för att förenkla eller försvåra utmaningen och på så vis boosta din bonus. Square Enix meddelar dessutom att alla som köper och loggar in i spelet första veckan får del av 100 000 bonuskrediter, så det kommer inte att bli skralt i korthögen i första taget. Förutom det redan släppta sidouppdraget Baba Yaga – The temple of the witch så finns här också äventyret Blood Ties, som kan upplevas helt i förstaperson, i VR-läge och som du får tillgång till ganska tidigt in i spelet. Det bidrar med ett finstämt och berörande parallellspår där Lara får utforska sitt barndomshem och på så vis få reda på vad som egentligen hände med hennes mamma. Det är denna typ av mänsklighet och karaktärsutveckling som gör att vi verkligen älskar och relaterar till den nya Lara Croft. Och då spelar könet på spelhjälten ingen som helst roll.
Det har varit ett väldigt angenämnt återseende att få återuppleva Rise of the Tomb Raider på PS4, faktiskt ännu roligare än vad vi mindes från första genomspelandet och vi hoppas orka igenom det ytterligare en gång till på PS4 Pro, i sprakande 4K- eller 60 fps-läge. Crystal Dynamics har verkligen lyckats med att skapa ett modernt, roligt och tidvis berörande actionäventyr med en stark, kvinnlig protagonist man gillar och PS4-utgåvan påminner till viss del om Definitive Edition som vi fick av rebooten på next-gen. Lite mer av allt och lite snyggare än ursprungsreleasen (om än nästan ett år senare). Vi ser fram emot att utforska vidare i PS VR och med upphottade grafiken på PS4 Pro.
Fotnot: Rise of the Tomb Raider – 20 year celebration släpps även till Xbox One och PC.
Så här sätter vi betyg på Senses