Microsofts fortsatta strategi för Xboxens framtiden ter sig alltmer oklar. Frågan är om företaget är på väg att ändra fokus inom spel?

Uppdatering: Efter att det blev klart igår att Microsoft köper ZeniMax (med bl a Bethesda i portföljen) så är det uppenbart att man positionerar sig starkt i spelkriget och stärker Game Pass-konceptet och Games As Service-satsningen. Men då inget verkar bli Xbox-exklusivt så kvarstår vår fråga: vad är planen för Xbox specifikt? Kommer varumärket i framtiden vara en mediabox för strömning av prenumerationen Game Pass-spel?

I höst kommer nästa generation konsoler från Sony (Playstation 5) och Microsoft (Xbox Series X, samt den enklare Series S). Båda maskinerna kommer finnas tillgängliga lagom till Black Friday-rean (Xbox Series X och S 10 november och Playstation 5, dryga veckan efter, 19 november). Playstation 5 njuter just nu enorm förhandshype, flera efterlängtade format-exklusiva spel utlovas vid lansering och det blir även någon form av bakåtkompatibilitet med PS4 (dock inte PS1, 2 och 3). Xbox Series X är, precis som Xbox One X, på pappret åter den mest kraftfulla konsolen i fråga om specifikationer och Microsoft verkar erbjuda en överlägsen funktion för bakåtkompatibilitet, som kan sträcka sig nästan 20 år tillbaka i tiden, ända till den första Xbox. Vad man däremot inte erbjuder är exklusiva spel vid lanseringen. Alla spel från Microsoft Studios själva kommer både till Xbox och PC sen länge, men i skrivande stund finns inte ett enda, bekräftat, unikt lanseringsspel eftersom dragplåstret Halo: Infinite möts av mycket kritik för presentationen och försenats till 2021. Den stora frågan är – Vad är Microsofts egentliga strategi för Xbox framöver – och är man egentligen med i matchen om konsolspelarna längre?

Vi spekulerar i denna krönika.

Siffrorna

Xbox 360 var en tekniskt bättre maskin än PS3. PS4 var en tekniskt bättre maskin än Xbox One. Sen kom uppgraderingen Xbox One X och tryckte till uppgraderingen PS4 Pro i prestanda, men Sony och Playstation har fortfarande dominerat marknaden i Europa, Norden och delar av världen stort med sitt format, endast utmanade av Nintendo Switch, som sålt enorma mängder under corona-pandemin, samtidigt som det är den tekniskt mest blygsamma maskinen.

Teknik verkar alltså ha rätt liten påverkan på vilket format som blir störst. Vill man ha mest muskler bygger man ju en monster-gaming-PC, som springer cirklar kring konsoler. Så det verkar komma ned till mjukvaran – eller med andra ord: spelen.

Halo: Infinite – försenat till 2021 och kommer även till PC. Foto: Microsoft

Fokus?

Microsoft har sen länge övergivit konceptet “helt Xbox-exklusiva titlar”. Halo och Forza Horizon-serien, till exempel, är fortfarande konsolexklusiva på Xbox, men båda finns på PC och så kommer det att förbli med Microsoft Studios kommande spel. Samtidigt satsar Microsoft på att ge oss den tekniskt “bästa” konsolupplevelsen, eller i alla fall den mest maxade prestandan. Detta lär återspeglas i priset. Xbox Series X har potentialen att köra multiplattformstitlar från exempelvis UBISoft och EA med bäst grafik, vilket ofta – men inte alltid – varit fallet denna generation också.

Men räcker det?

Samtidigt har Microsoft inte klargjort varför vi måste ha just en Xbox, framförallt om vi redan har en spel-PC. Man har stora förhoppningar på Project xCloud, som kommer till hösten som del av briljanta konceptet Game Pass. Där handlar det om streaming av spel – ett segment Googles dead-on-arrival-satsning Stadia inte direkt imponerat inom – och som givetvis öppnar upp för en hel värld av spelupplevelser som inte begränsas av din egna hårdvara (dock av flertalet andra faktorer). Dessa spel kan du streama till en telefon (verkar bli bara Android i dagsläget på grund av Apples översittar-beteende) eller vilken dator / platta / mediabox som helst – och även Xbox. Men det kräver ingen Xbox.

Och den satsningen kan absolut bli en jättegrej. Microsoft har bakgrunden och kunskapen att bli ett sant Netflix för spel – med ett stort utbud, som ständigt förändras, och som erbjuder dig massor med bra och aktuella spel till en rimlig månadskostnad.

Project xCloud – kan göra succé där Google Stadia bommat. Kommer i höst, men kräver ingen ny Xbox. Foto: MS

Men, den naturliga frågan blir då – vad ska vi med Xbox:en till, vad fyller den för funktion på marknaden? För även om den – i teorin – kan pressa lite mer upplösning och några bildrutor extra per sekund, är det ju en hel värld av unika, riktigt bra speltitlar du får om du istället väljer Playstation (5) och Switch (samt dess efterföljare, som förhoppningsvis blir bakåtkompatibel). Prestanda är toppen, men det vinner som bekant inga konsolkrig. För de som äger en PC som klarar spel blir valet dessutom en no-brainer och handlar det om skön handkontroll och koppla till tv gör du båda enkelt även på en PC idag.

Och för de användare som helt saknar konsol och speldator, men ändå vill ge sig in i spelens magiska värld, så finns risken att mobilspel blir den ingången. Och kanske lockar några av Microsofts titlar så mycket att man väljer Xbox framför PS5 / Nintendo – även om utbudet och de högst betygsatta spelen sista åren varit till just de två formaten. Det är ett möjligt scenario, att enstaka nya spelare och hard-core gamers (som ska äga alla format) väljer Xbox Series X (också). Men det känns som en väldigt liten och nischad grupp att bära ett helt format.

What’s up, Doc?

Microsoft verkar inte ha någon uppenbar strategi för Xbox, ingen påtaglig tidsplan för när härligheten i Xbox Series X fantastiska prestanda kommer att få skina. Och hur mycket kommer Xbox Series S sätta tak på upplevelsen, då Microsoft kräver att alla kommande Xbox Series-titlar ska fungera på båda formaten? Visst, mer upplösning och högre frame rate på X, men det är ju inte allt – minsta specar begränsar storleken på spelvärldarna, likaså minnet som är ganska blygsamt på Series S.

Man pratar om att man ska “stödja Xbox One X (som man inte längre tillverkar) i “flera år till”, så något stort generationshopp är inte att vänta inom snaraste framtiden. Och även om vi är glada och uppspelta över nästa Halo, Forza och Fable-rebooten så ligger dessa nu 1-3 år fram i tiden. Det är en evighet i tekniksammanhang och inget gemene användare lär “vänta” på, i så fall eventuellt komplettera med. Och om tre år är “monster-prestandan” i Xbox Series X redan smått förlegad…

Vi hoppas på Xbox Series X – grym potential, men vad är planen? Foto: Microsoft

Priset bör också vägas in – något sådant är inte bekräftat men en läcka påstår idag att det kan bli 699 dollar, vilket med svensk moms och kemikalieskatt kan bli någonstans kring 6 995 – 7 500 SEK, en ofantligt stor prislapp på en konsol. Men vi hoppas och tror fortfarande på ett pris strax under 6 000 kr. Uppdatering: Det är nu bekräftat att Xbox Series X kommer att kosta 5 695 kr och Xbox Series X 3 695 kr i Sverige. Xbox Series X blir därmed aningen billigare än Playstation 5 och får även en attraktiv avbetalningsplan med Game Pass och EA Play.

I takt med att allt mer underhållning går mot tjänster istället för ägande (Disney+, Spotify etc) så är spelstreaming och katalog-hyra förmodligen rätt väg att gå, i alla fall långsiktigt. Men den framtiden ligger en bit fram, tekniken är fortfarande för dålig och det finns för många flaskhalsar i kedjan. Vi på senses är inte odelat positiva till denna utveckling, eftersom ägande är en garanti för att man slipper företagens nycker och censur-trender av utbud. Samtidigt är vi realister och inser att det handlar om tillgänglighet för många konsumenter och stora pengar för de som säljer tjänsterna, eftersom du som konsument blir inlåst som “evig” kund, som aldrig kan hoppa av, eftersom du då inte längre har tillgång till något (du äger ju inget). Storkonsumenter av streaming hävdar att affären är lönsam – för kostnaden av två-tre spel per år får man tillgång till 100-tals. Men samtidigt finns begränsningar både i utbud (som du märkt på alla olika tv-tjänster du måste prenumerera på samtidigt nu) och tillgänglighet (spel försvinner efter ett tag, har du inte hunnit spela klart dem måste du köpa dom – efter månader av abonnemang). Så, som med mycket annat, är detta ett dubbel-eggat svärd. Det blir lite som en buffé – för vissa en god affär, för andra en onödigt dyr lunch där man skulle blivit mätt på mindre.

Frågan är bara var och hur nästa Xbox (Series X / S) blir ett måste i den ekvationen? Varför erbjuda bästa prestanda när det inte verkar finnas något unikt som pressar och utnyttjar denna (i alla fall vid release, som det ser ut just nu – men Microsoft kan ju överraska)?

Vi ser fram emot att få vårt test-exemplar till redaktionen snart och ge er svar på frågan.

Vad tycker du? Och vad tror du om nästa generation konsoler och Xbox:ens roll i framtiden spelande?

Dela gärna dina tankar och funderingar i kommentarsfältet nedan.