Allt mer flyttar upp i "molnet" och frågan är om det är framtiden för allt spelande?

Molnet” låter som något eteriskt och kosmiskt, men i praktiken är det bara ”någon annans dator” (i de flesta fall, någons dedikerade, professionella server). Att ha tjänster i molnet är bekvämt och praktiskt, då man kan nå dem överallt och slipper att ha något lokalt installerat på sin dator. Nackdelen är således att för att kunna nå dem så måste du ha internetuppkoppling och ström. Saknar du det ena eller det andra kan du inte göra ett dyft.

För spelande kan molnet innebära att man kan streama spelupplevelser från servar som har mycket mer kraftfull hårdvara än vad man själv någonsin skulle ha råd med. Det är vad Google Stadia satsar på och hur det slår ut får ni läsare veta runt omkring november, när vi fått våra kit till redaktionen och kan ge er våra intryck. Sony satsar hårt på sin egen strömmningstjänst, PS Now, som har stor potential men kanske skulle behöva lite mer skruvande och funderande över urval. Microsoft har inte lanserat sitt xCloud riktigt än, men när de gör det så kommer de kunna erbjuda Xbox-spel på i praktiken alla format, inte bara Windows som man redan gör idag. Så i framtiden kan ”format” vara helt ovidkommande, allt handlar om kapaciteten på din uppkoppling och framförallt den hos tjänsteleverantören.

google stadia

Från Nintendo är det, än så länge, knäpptyst kring spelande i molnet. Men då även Nintendos online-tjänst växer stadigt så är det en lågoddsare att även de kommer att erbjuda liknande lösningar framöver, särskilt som Switch står på tur att få en uppgradering härnäst. Några som alltid kommer att ha spel i molnet är renodlade online-spel som Lucky Casino och Blizzards fantastiska och omåttligt populära kortspel Hearthstone.

Vi har våra reservationer för helt moln-baserat spelande med dagens teknik, men onekligen är det så att framtiden går tydligt åt det hållet. Och till syvende och sist är det spelen och upplevelsen som räknas, inte formatet.