Hem Teknik / PrylarBild Test: Panasonic TX-65GZ2000E – OLED-mästaren
Panasonic-GZ2000-OLED-test-senses Guld

Test: Panasonic TX-65GZ2000E – OLED-mästaren

av Christian Magdu

Uppdatering: Nu kan du läsa test av den efterföljande OLED-modellen Panasonic TX-65HZ2000.

Att Panasonic kan det här med tv-apparater råder ingen tvekan om. Senaste åren har de ofta presterat allra bäst av alla märken, även om de är långt ifrån att vara störst på den svenska marknaden. Deras OLED-modeller används professionellt av klippare och color graders i filmbranschen, såväl i Sverige som i Hollywood. Årets OLED-modeller har beteckningen GZ (logiskt nog, efter förra årets Panasonic FZ800) och bjuder på ett stort kliv inom tekniken med bland annat Atmos-ljud, Dolby Vision och häpnadsväckande hög ljusstyrka. Kan detta vara den bästa tv som någonsin gjorts? Vi tar reda på det.

Äntligen Dolby Vision HDR

Panasonic har levererat på HDR-sidan med både basic, statisk HDR10 (som ska finnas i alla HDR-kompatibla prylar) och den dynamiska, licensfria varianten HDR10+; där den senare verkar ha svårt att finna riktig brett stöd hos underhållningsbranschen. Formatet backas aktivt av en minoritet innehållsproducenter – främst 20th Century Fox (som numera ägs av Disney) och Amazon Prime. Dolbys licensierade teknik (som kräver egen hårdvara), Dolby Vision, har länge haft försprång i racet och det gapet känns numera ointagligt då majoriteten av Ultra HD 4K-releaser stöder främst Dolby Vision, precis som Netflix, Apple+ och nu senast Disney+, för att bara nämna några. Vi lämnar diskussionen om vilket av de dynamiska formaten som är tekniskt till teoretikerna, men konstaterar att lyftet blir påtaglig i material som man förr ”bara” kunde se i HDR(10) och som nu alltså kan visas i Dolby Vision (DV). Tekniken räknar dynamiskt ut färger och kontrast, bildruta för bildruta (i 12 bitars djup, dessutom). Resultatet blir verkligen förbluffande bra och Panasonic GZ2000 blir en av få premium-OLED på marknaden idag som stöder alla dynamiska och statiska HDR-format. Ska du spela upp Dolby Vision från UHD 4K-filmer på skiva kräver det dock att även din UHD-spelare stöder Dolby Vision, vilket regerande mästaren Panasonic UB9000 gör med glans och fortsätter trona på referensplats in 2020-talet.

Panasonic GZ2000 front
Panasonic GZ: Clean design med extra plats för högtalare (tre stycken) i nedre delen. (Foto: Panasonic)

One peak brightness to rule them all

OLED är, som bekant, en teknik där varje pixel är fristående och enskilt kan gå från helt släckt (djupaste svart) till fullt ljusflöde från panelen (peak brightness). Detta mäts i nits (som är candela per kvadratmeter) och det är önskvärt att ha så högt tal på denna förmåga som möjligt. Panasonic GZ2000 pulvriserar motståndet i år med en panel som mäter över 900 nits på peak brightness (högsta ljusgenomsläpp), medan konkurrenter – som den på många sätt fina Sony A9 – toppar ut runt 600. Det är en högst mät- och synbar prestanda vi får. Förutom att högre nits ger mer, faktisk ljusstyrka, så kan man något förenklat säga att fler nits även ger bandbredden att kombinera ljus med synliga detaljer. Och här skiner GZ2000, bokstavligen. Samtidigt har panelen bra, inbyggt skydd mot inbränning, bland annat genom pixelrotation, skärmsläckare och automatiskt underhåll (men ha som regel att inte visa stillbilder med ljus text onödigt länge, ett generellt vårdtips för alla OLED-paneler).

Ready Player One?

Vi brukar ofta lägga stor tid och möda på att mäta och kalibrera alla tv-apparater vi testar. Med GZ2000 känns det faktiskt helt onödigt. Varje enskild OLED-panel är förvisso unik från tillverkningen, men tack vare det nya HCX Pro-chippet som sitter i och utvecklas av Panasonics egna virtuoser till tekniker så mäter panelen löjligt bra direkt ur lådan. Lägen som THX och Pro 1 och 2 mäter allra mest korrekt och har i princip allt lull-lull avstängt från början (dubbelkolla det). Här finns en delta-avvikelse på mindre än 3%, vilket betyder att man rent tekniskt kan tweaka till mätsiffrorna något, men det resultatet blir ändå osynligt för ett mänskligt öga eftersom avvikelsen är så enormt liten från början. Så detta är i princip high-end plug-and-play, bara koppla in, välj rätt läge och sen tuta och kör. Men stäng som sagt av alla ”optimerare” och påfund som BFI och IFC (black Frame insertion och Intelligent Frame Creation) ett system gjort för att ge ”mjukare flöde”, men som mest skapar såpaopera-effekter i flytet och ger 3:2 pull-down-problem som faktiskt gör bilden sämre. Om du måste ha lite artificiell förbättring så kan vi leva med Intelligent Frame Creation på minimum-nivå, vilket funkar på exempelvis till tv-seriematerial.

Rage 2
GZ2000 är lika underbar skärm för spel som för film och tv. (Foto: Rage 2 / Avalanche)

HDMI-portarna är precis som tidigare år, två på sidan (varav en med ARC) och två bakåt (som du inte kan nå om du hänger tv:n på väggen). Det känns som man får ge upp på den biten och konstatera att med sju externa HDMI-ingångar på en modern förstärkare så behöver vi ändå aldrig de två, gömda HDMI-ingångarna på baksidan. En liten besvikelse är att GZ2000 inte stöder HDMI 2.1-standarden fullt ut, utan bara ALLM (Auto Low Latency Mode, som automatiskt ger dig låg-latens-läget Game Mode när du kopplar in en spelkonsol med den funktionen, exempelvis Xbox One X). Detta innebär att den inte är redo för kommande HFR (High Frame rate, 120 Hz) eller VRR (variabel frame rate) och det är lite synd för en flaggskeppsmodell som denna. Å andra sidan ligger de finesserna dels ett par år fram i tiden (i fråga om material som är skapat för det), dels har vi inte sett vad det i praktiken skulle innebär för bildupplevelsen.

Panasonic GZ2000 – tv med inbyggt Dolby Atmos-ljud

Panasonic GZ2000 är den enda OLED-modellen på marknaden idag som kommer med en uppsättning Dolby Atmos-godkända högtalare, inbyggda. Tre som strålar framåt och två som strålar uppåt, för studs i taket (du kan ställa in höjden till taket i tv:n för bästa effekt). Detta lägger på cirka 7 kg vikt på årets modell (totalt 35 kg, kontra förra årets 28) och givetvis känns det även på prislappen – men resultatet är imponerande. TV:n känner automatiskt av rätt bildläge, vilken HDR-signal som matas och rätt ljudspår. Vill du kan du få upp en logo varje gång Dolby Vision eller Dolby Atmos-material känns av (och det vill du ju ha bekräftat, såklart). Ljudbilden som skapas är som sagt överraskande kul för att vara tunna högtalare som sitter i och på en tv. Givetvis främjas ett lite mer front-tungt ljud (surround är svårt utan att ha högtalare bakom dig, så systemet är alltså 3.0.2) och studsen mot taket funkar hyggligt för att skapa en omslutande ljudbild i referensfilmer som The Greatest Showman och Bumblebee (som båda har Atmos-ljud). Mest saknar jag basen, som går att lägga till externt och kopplas in via hörlursingången på sidan av tv:n (!). Men för dig som inte vill lägga pengar på, eller inreda tv-rummet med stora högtalare, så funkar faktiskt inbyggda Atmos-lösningen i GZ2000 över förväntan.

Panasonic GZ2000 back
Baksidan har begåvats med en tyngre mittendel, som huserar de två upfiring-högtalarna för Atmos. (Foto: Panasonic)

Om du däremot redan äger ett bra hemmabiosystem och mest vill uppgradera bilden kan du kika på de andra GZ-modellerna som Panasonic erbjuder: 1500, 1000, 960 eller 950, som alla i princip har samma panel som GZ2000 (nästan, GZ2000 har några fördelar, se sista stycket).

Panasonic GZ2000: Bilden

Då var det dags att mata UB9000 med UHD 4K-referensskivor och tv:n med allsköns signaler från streaming, tv-spel och andra moderna enheter.

Kort sagt kan sägas om bilden att Panasonic GZ2000 helt enkelt är underbar, vare sig det är äkta 4K-signaler (med eller utan HDR), eller andra digitala källor. Den har, som tidigare nämnt, extremt bra kraft i ljusnivån och kan lätt användas i fullt dagsljus, såväl som i totalt mörker – där den djupa svärtan verkligen blir avgrundsdjup, samtidigt som man ser alla detaljer i Hugh Jackmans cirkus-rock i The Greatest Showman. Uppskalning av SDR (icke-HDR) och Full HD-material (Blu-ray) är ypperligt – så du måste inte uppgradera hela filmbiblioteket. Men kom ihåg att det stora lyfter på UHD 4K är HDR, inte själva upplösningen, och här gör GZ2000 dessutom rätt genom att automatisk ställa om färgpaletten mellan REC 709 (SDR) och BT2020 (HDR). Samtidigt ska erkännas att till och med DVD-utgåvor (som tekniskt sett är lågupplösta) ser otroliga bra ut på Panasonic GZ2000 och eftersom SDR fortfarande är standarden på DVD, Blu-ray och de flesta TV-sändningar idag känns det skönt att veta att du är väl förberedd för bästa bild, även om du inte bara konsumerar de allra senaste filmformaten.

Panasonic GZ2000 data
Det är en brutalt stort och bra bild som Panasonic GZ2000, även från dator. (Foto: senses.se)

Disneys live-action-remake av Lejonkungen (2019) är en av de bästa referensskivorna på UHD 4K du kan skaffa idag. Bild och ljud är i absoluta toppklass. Eftersom filmen till så stor del är digital och samtidigt spjutspets inom visuella effekter 2019, så gifter sig allt på ett helt magiskt sätt med rätt bildkälla. Det är knivskarpt och färgglatt som en tecknad film, samtidigt som det är realistiskt. Det känns aldrig känns fake eller överdrivet och de motion-capture:ade lejonen passar perfekt in i konstverket som utspelar sig på de 65″ som GZ2000 ger oss. Arri Alexa 65 och IMAX-kamerornas 2K-upplösning får sig ett rejält lyft i UHD 4K mot Full HD-Blu-ray-versionen och denna film är som gjord för att avnjutas på en bildskärm som den Panasonic gett oss här (filmen är i HDR10, vi kan ju bara drömma om hur detta hade sett ut i HDR10+ eller Dolby Vision…)

The Greatest Showman är inte bara en fantastisk musikal-film, utan även en grym UHD-utgåva. Här finns förvisso också bara HDR10, men då från en 4K-master som ger oss becksvarta partier och en levande dynamik i hur ljussättningen tränger igenom på Jackmans rock i intro-scenen (”This is the greatest show”). HDR10+ eller DV hade gett oss lite mer punch i ljusets styrka – solen, de brinnande ringarna et cetera – men på det stora hela är detta en så bildmässigt välkomponerad film att man inte saknar det jättemycket. Dolby Atmos-spåret bör upplevas på GZ2000s inbyggda högtalare, även om en sub är mycket välkommen för definition och djup.

Bumblebee är inte bara en av de bästa Transformers-filmerna, utgåvan är i princip av referensklass också. Tack vare Dolby Vision-hanteringen i Panasonic GZ2000 får vi en tight och samtidigt dynamisk HDR, som gasar på där det behövs och samtidigt ger oss detaljer som ibland nästan känns för skarpa, såpass att de digitala effekterna blir tydliga (champagne-problem!). Kolla in scen 11, där ungdomarna åker runt i bubblan och lägg särskilt märke till interiören – man riktigt kan känna doften av lädersätena och alla detaljer därinne, som knapparna kring radion och solnedgången på horisonten – allt verkligen sprakar till liv.

The Last Jedi var lite av ett snedsteg i den nya Star Wars-trilogin, men en äkta 4K-master ligger till grund för UHD 4K-utgåvan och bör ändå ses på denna OLED. Dolby Vision ger perfekt balans återigen på Panasonics 2019/2020-flaggskepp och – även fast stora delar av filmen utspelar sig i mörker och regn – så lyfts detaljer, kontrast och ljuseffekter fram med både finess och skärpa. Ser fram emot hur bra det visuella mästerverket The Rise of Skywalker kommer att göra sig i UHD 4K när det går genom GZ2000, svaret kommer om ett par månader när filmen släpps.

Doctor Strange saknar förvisso dynamisk HDR i nyutgivna UHD 4K-utgåvan, men är ett utmärkt exempel på hur bra GZ2000 hanterar ljuseffekter och partiklar. Kolla in scenen där The Ancient One skickar Strange på en visuell tripp genom sitt medvetande. HDR10-användningen är rätt uppskruvad och lägg särskilt märke till de vida bildutsnitten, som filmats i IMAX 6.5K. De får en rejält boost i detaljer och skärpa som förvaltas ypperligt av GZ2000.

TV-serier kommer numera också i 4K med HDR, en av de bästa exemplen vi sett på sistone är sista säsongen (åttonde) av Game of Thrones. Tack vare en lysande transfer från 4K-mastern och Panasonic HCX Pros hantering av kontrast så kan vi äntligen, i kristallklar detalj och vettiga färgnyanser, se vad som faktiskt hände i The Longest Night, vilket mest såg ut som en tre-färgad gröt när man streamade dem på HBO Nordic. En del tyckare har klagat på att GZ2000 skulle ha problem med ”banding”, något som hade synts tydligt i Game of Thrones, som är fullt av rök i skymningar och snöeffekter. Noll problem.

Slutligen måste jag lyfta en kalasfilm med HDR10+, nämligen Alita: Battle Angel, som jag nog tycker är Robert Rodriguez kanske bästa film. Denna fullkomligt skiner på Panasonic GZ-panel och eftersom scenerna är av så vitt skilda slag som stadsscener med folkmyller i dagsljus, blandat med nattliga strider och rollerball-inspirerade, kvällsbelysta sportarenor så blir det en bra workout att testa hela tv:ns spektra med. Och det är en bredd som heter duga.

Netflix kör både 4K, Dolby Vision och Dolby Atmos, även om alla dessa finesser är kraftigt komprimerade och anpassade för att inte gå långt över 35 Mbit/s dataöverföring (mest för att Netflix servrar inte skulle palla tusentals såna samtidigt om de toppade på 70-80 Mbit/s, som UHD 4K-utgåvor gör). Därför blir resultatet aldrig lika snyggt och välljudande som från skiva, men det är ändå en av de bästa streamingtjänsterna idag för oss som vill ha ut maximal upplösning och bäst ljud. Panasonic GZ2000 lirar perfekt med Netflix och har, som vanligt, också en egen app inbyggd som hanterar Dolby Vision och Atmos-ljudet utan problem. Prisade Marriage Story var en fröjd att uppleva, återgiven i bild och ljud av GZ2000.

Disney+ har inte lanserats officiellt i Sverige än, men lirar på bra och Dolby Vision-stödet känns av i aktuella titlar. Amazon Prime håller fanan högt för HDR10+ och visar verkligen formatets fördelar, även om långt ifrån alla deras egna produktioner stöder det. Men nu kan du i alla fall välja, oavsett vilken tjänst eller tjänster du prenumererar på.

Perfekt för spel också

Som vanligt florerar en del felaktiga rykten om att Panasonics OLED skulle vara långsam för spel. Detta kan eventuellt bero på uppgraderade programvaror sen de första testerna, men eventuell också på rena felmätningar. Ja, en topp-LED är snabbare i responstid, men presterar heller aldrig lika bra bild och svärta som en motsvarande topp-OLED. Men med sina dryga 21ms i responstid så klarar sig Panasonic GZ2000 lätt under 30ms-gränsen, där lag (latens) först börjar bli kännbar för gemene man. ALLM-stödet i HDMI-porten gör dessutom att du slipper komma ihåg att slå över till det snabbare Game Mode varje gång du spelar (om din spelmaskin skickar rätt signal), så det är bara att konstatera att även gamers får sitt lystmäte. Men kom ihåg att Game Mode offrar en del bildbehandling för snabbhet, så när du gör annat än spelar så ska det vara avslaget för bästa bildkvalitet.

Control
Control. Foto: Remedy / 505 Games

Panasonic GZ2000 65″ OLED – Slutomdöme

Flera av oss på senes.se jobbar till vardags professionellt i filmbranschen och jag har sett och kan jämföra med 300 000 krs-referensmonitorer från klipprum. Och nej, Pansonic GZ2000 når förvisso inte riktigt de höjderna. Men för priset och det konsument-segment den riktar sig till är den ändå helt oöverträffad och ändå nära prestandan som en dedikerad filmredigerar-utrustning – som kostar tio gånger mer – kan ge. Vissa filmskapare använder som sagt GZ2000 för color-grading (en process där man justerar och optimerar färger genom digitalt efter-arbete, enligt regissören och fotografens vision) vilket säger en hel del. Om endast bilduppgradering är ditt fokus i år kan du med gott samvete välja den GZ-modell som passar plånboken och behoven bäst (även om Dolby Atmos-systemet som ingår på premium-modellen är nice). Men det sagt så pressar dynamiska HDR-format (HDR10+ och Dolby Vision) lite mer ljus på GZ2000 och tone-mappingen i densamma ger något fler detaljer. Så du som vill nå absoluta toppskiktet av bildkvalitet 2019/2020, bör satsa på Panasonic GZ2000, även om det kan svida i plånboken.

Det är bara att lyfta på hatten och konstatera att Panasonic GZ2000 är den bästa OLED-tv:n på marknaden just nu och den bästa OLED-modell som Panasonic presterat hittills, mycket tack vare implementeringen av Dolby Vision och den överlägsna ljusstyrkan i panelen. Med tanke på företagets track record inom OLED-apparater (EZ950 (2017) och FZ800 (2018)) vill det inte säga lite. Vi har släppt HDMI-anslutningarna på baksidan och inser att vi struntar i TV-apparaters inbyggda OS, då vi ändå aldrig använder smartfunktionen till vardags, när det finns Apple TV 4K och Chromecast Ultra för småpengar som springer cirklar kring alla inbyggda system. Det är lite av en besvikelse att inte få äkta HDMI 2.1 på denna flaggskeppsmodell, åtminstone på en enda port. Men det är en liten skavank i sammanhanget. På det stora hela är Panasonic GZ2000 varje film- och spelälskares dröm-tv och den bästa tv:n på hela decenniet. Solklar ny referens-bildkälla för 2020.

Bild-inställningar för Panasonic GZ2000/1500/1000/960/950

Profil Professional 1
Luminance 60