Hem Film & TVBlu-ray Recension: Bumblebee (UHD)

Recension: Bumblebee (UHD)

Som jag berättade, när jag recenserade Bumblebee på bio i vintras, så är jag transformers-fan ut i fingerspetsarna. Så Bumblebee i 4K och Dolby Atmos har gått varm sen den dök upp på redaktionen – jag har redan sett filmen tre gånger…

Jag diggar verkligen Dolby Atmos som ljudbild och Bumblebee uppvisar ytterligare ett steg av perfektion. Det här en film som spänner hela spektrat från lugn och stilla dialog mellan två människor i ena änden, till fullskaligt robotkrig mellan 200 soldater i nästa. Är ljudet inte rätt balanserat då upplever man ofta att det blir för lågt under dialogen, så man höjer ljudet för att höra den ordentligt men sen rasar putsen av väggarna när det börjar skjutas. Så är inte fallet med Bumblebee; här behöver du inte vrida upp och kompensera utan ljudet håller superba nivåer. Det enda som jag upplevde som lite negativt är att ibland får jag känslan av att det är finns en viss osynk i ljudläggningen. Det är superkonstigt för det här är den enda UHD-utgåva jag upplevt det på.

Bumblebee i 4K ser bättre ut på redaktionens Panasonic TX-65EZ95OE TV än vad den gjorde på bio. Det är tyvärr lite tråkigt, för jag gillar verkligen bio-upplevelsen på stor duk, fast när jag kan uppleva filmen i knivskarp 4K på 65-tums-TVn i HDR så har bio svårt att nå samma nivå av klarhet. Detaljerna i Bumblebee kommer verkligen fram, allt från pyttesmå rostfläckar i vår robothjältes ansikte till att du ser varenda individuellt löv i skogsscenerna.

Det har inte snålats på extramaterialsfronten heller. Ett helt gäng dokumentärer som är nästan helt sevärda, utan alltför mycket promotion snack, och en hel knippe med bortklippta scener. Konstigast är en sektion där de har klippt om en del scener med en hejvilt improviserande John Cena. Dessa klipp är lite småroliga, men det känns mest som att han var galet kul på inspelningen och filmskaparna ville få oss att se hur kul han var. Dock så funkar det inte riktigt, utan det blir ganska flamsigt.

Sammanfattningsvis så är den här UHD-utgåvan en millimeter ifrån full pott, om det inte vore för att jag upplevde synk-problemet här och där. Då ingen av det hundratal filmer jag har spelat på det här systemet uppvisat samma sak så måste det vara något knas i själva transfern. Fast då allt annat är perfektion, så är det här ändå helt klart ett måste att äga för att visa vad ditt biosystem går för!