Kanadensiska högtalarmärket Paradigm är än så länge relativt okänt i Sverige. Något säger oss att det snart kommer att bli ändring på den saken.

Paradigm. Högtalare. Ingen klocka som ringer? Om jag säger Anthem eller Martin Logan då, kanske flera av er lyfter på ögonbrynen? Vem har inte gått och suktat efter Martin Logans kriminellt ha-begär-väckande, vackra, välljudande elektrostater som börjar på 30 000 kr paret och går upp till nästan en miljon (!)? Nu är det som så att samma fabrik i Kanada som tillverkar Martin Logan och Anthem också tillverkar Paradigm; ett märke som är riktigt stort i Nordamerika, då det innehar många av kvaliteterna från de mer namnkunniga märkena, men med en mycket mer human och tillgänglig prislapp.

Dock ska påpekas att även Paradigms högtalare sträcker sig från instegsmodeller till rena miljonärsprodukter; från Monitor– och Atom SE-serien – som vi fokuserar på i detta test – upp till Persona och Premier, som likt Martin Logan, kostar hundratusentals kronor bara för frontarna. Men det blir ju rätt meningslöst att testa högtalare som så extremt få har råd med – klart de låter bra när de kostar som en bättre bil! När vi pratar med er läsare (live och via email), så får vi ofta frågan ”vad tycker ni på senses är det bästa hembiosystemet med minst 5.1.2 (för Atmos-återgivning) under 25 000 kr, allt som allt?”. 

paradigm monitor och atom recension

Svaret finner ni faktiskt här.

Paradigms Monitor- och Atom-serie må vara en instegsserie i fråga om pris, men prestanda-, kvalitets- och finish-mässigt tål de att jämföras mot avsevärt dyrare konkurrenter. Vi har satt ihop ett 5.1.2-system i vitt (pianolack), som vi tycker är absolut stiligast i ett modernt, bebott rum (alltså inte en dedikerad biogrotta) och med störst estetiskt tilltal även för parter som kanske inte tycker ”det där med bioljud är så viktigt” och att högtalare kan vara fula (hemska tanke). Ni är inte ensamma – fortsätt läsa och ladda upp med argument för att övertyga tvivlarna.

I’m a lumberjack and I’m OK

Paradigms filosofi är små, men rappa baselement och dessa ska – till skillnad mot konkurrensen – kunna prestera mer fyllig bas. Alla högtalare från kanadensarna innehåller en aluminiumdiskant som aldrig ska uppfattas som ”jobbig”, mycket tack vare sin speciella, patentsökta spridningslins PPA (Perforated Phase Alignment). Det är ett finmaskigt nät i en speciell formation som fungerar som en slags ”fasplugg” och filtrerar bort information som annars är ”ur fas”. Denna teknik nyttjas även i Paradigms dyrare serier.

Det första vi slås av, medan vi packar upp de nyligen levererade högtalarna från Kanada (via svenska distributören Hifi-Agenten) är hur lättsam och och lekfull tonen är i de föredömligt korta manualerna. Där står att man (helst) ska ”spela in” högtalarna i minst 30 timmar (vi körde dem varma i 100 timmar, för säkerhets skull, innan vi började bedöma dem) och hur man kan skynda på processen ifall man är ivrig att lyssna på ”peak”-nivå snabbare. Högtalarna låter bra direkt ur kartong, men vi märkte att de mjukade upp och kändes ännu lite mer dynamiska efter inkörningen, som vi inte gjorde med pink noise utan med riktiga spellistor bestående av en blandad kost av all sorters musik och film. 

Paradigm Monitor SE 6000F – frontar som heter duga

Den kanske mest iögonfallande – och ofta mest prioriterade delen – i ett hembiosystem är de två fronthögtalarna. Dessa är såklart enormt viktiga, då majoriteten av ljudinformationen ligger här, men också för att det är frontarna som ska göra allt jobb när man lyssnar på högupplöst musik i äkta, hifi-stereo. Paradigm Monitor SE 6000F-frontarna är bastanta 20 kilospjäser, utan att för den sakens skull kännas otympliga. Vi snackar 5-elements, 3-vägs golvhögtalare och bara genom att lyssna på några favorit CD-skivor (via vår referensmaskin Panasonic UB9000) så drar vi snart på mungiporna då våra öron slås av hur lätt och samtidigt glatt högtalarna spelar. De mår bra av att drivas av ett rejälare slutsteg, i detta fall vår surroundförstärkare som är ny referens för i år – Yamahas Aventage RX-A2080 – men de spelar även schysst på mindre kraftfulla paket, såsom i vår mindre rigg där vi kör med förra årets mellanpris-stärkare Yamaha RX-V781

Vid testtillfället kostade Monitor 6000F cirka 10 000 kr per par. Mot tidigare referenser så saknar de kanske de allra mest klingande övertonerna i diskanten och den allra djupast basen, rakt ur lådan, (trots specar på 43 Hz, vilket är seriöst bra för prisklassen). Å andra sidan behöver man gå upp på prislappar som är avsevärt högre för att faktiskt toppa dom, vilket ändå ger oss ett par frontar som är svårslagna i det trånga 10 000 kr/par-segmentet.

Ljudet från Monitor 6000F är livfullt och ljudbilden som målas upp är både varm och samtidigt tydligt definierad, utan att någonsin kännas analytisk eller tråkig. Det avgörande mellanregistret är verkligen skinande. Enda kritiken är möjligtvis att återgivningen känns lite tam, vi skulle som sagt vilja ha lite mer punch och botten i basen och det får vi snart uppleva i sällskap av Paradigms subbas, Defiance V10. Men först ska vi kika på en annan viktig del i hembiokedjan….

Paradigm Monitor SE 2000C – det centrala i bioupplevelsen

Center-högtalaren är en av de viktigaste högtalarna i ett hembiosystem. Här ligger en majoritet av dialogen i filmer och här finns även fokuspunkten i balansen av ljudbilden som målas upp framför tittarna. Ändå är just centerhögtalare en av de mest undermåliga delarna i många högtalaruppsättningar. Ofta underdimensionerade och med för klena specifikationer, då vissa verkar tro att dialog i princip bara är mellanregister eller inte skulle kräva dynamiskt omfång i återgivningen. Det räcker att lyssna på en bra center för att inse så fel man kan ha.

paradigm monitor se 2000c recension

Paradigm Monitor SE 2000C är en spektakulärt bra och väl tilltagen center för pengarna (pris vid test ca 2 200 kr). Den är lite större till omfånget än andra centerhögtalare i samma prisklass (men inte mycket) och den låter både mjukt i timbren och samtidigt knivskarpt i leveransen. En av våra favoritreferenser på UHD, Deadpool 2, expedierar Ryan Renolds osannolika svada i både ljudmässigt ren, men samtidigt lagom dramatisk och filmisk ton och vi är rakt av imponerade hur mycket bättre denna center är mot genomsnittet vi lyssnat på och hur attraktivt den samtidigt ligger i pris. 

Paradigm Monitor SE Atom – Surroundhögtalarna 

Självklart skulle man kunna köra fullsize-högtalare (såsom Monitor SE 6000F) även som surroundhögtalare, men:

a) de flesta vardagsrum är inte inredda optimalt för det, oftast med en stor hörnsoffa som är i vägen för stor del av högtalaren

och

b) det är lite overkill för den begränsade ljudinformationen som faktiskt går till surroundhögtalarna. De extra pengarna skulle vi hellre lägga på en större (eller extra) subwoofer.

Monitor SE Atom är Paradigms minstingar och en av deras populäraste högtalare, enligt tillverkaren själv. Den såg dagens ljus för första gången 1992 och blev snabbt en storsäljare i stativhögtalar-segmetet. Atom SE är den åttonde inkarnationen av högtalarmodellen. De är, i grund och botten, en liten del av frontarna 6000F och kostar därför också bara en liten del av priset – cirka 3 200 kr per par vid test. 

Atom SE må vara mindre, men de spelar ändå moget för sin storlek. Vi testade att köra dom som frontar och lyssnade på Mike Oldfields Tubular Bells II-CD och hade oväntat roligt. För att kosta ungefär en tredjedel av vad frontarna gör så låter de ändå inte bara en tredjedel så bra. Återigen, ska man upp i kvalitet på samma högtalarstorlek så behöver man nog åtminstone dubbla priset av vad Atom SE kostar. Vi valde att installera dom på stativ (de rekommenderas inte att fästa på vägg på grund av bakporten för ljud) och rikta dom strax inåt lyssningspositionen, som Paradigm rekommenderar att man gör med alla deras högtalare (utom subben). Och på tal om trollen…

Defiance V10 – kaxig subwoofer med hypermodern app

Baslådan från Paradigms instegsserie heter Defiance V(x) och finns som antingen 10” eller 12” (fler tum flyttar mer luft = djupare bas), där X-serien – som är flaggskeppsmodellen på 30 kg och 1300W – går upp till 15”. Defiance V10 kostade vid test cirka 6 500 kr och har du ett större rum, eller vet med dig att du vill spela så grannskapet hör dig, så kan du med fördel lägga på en tusenlapp och få 12”-modellen istället. 

Defiance V10 (som bara finns i svart) är en relativt stilren och kompakt historia, som har de vanliga ingångarna du förväntar dig på en sub, parat med vridreglage för att ställa delningsfiltret på basen och själva volymen. Paradigm är riktigt hi-tech genom att skicka med en app – Paradigm Subwoofer Control – att styra subben med (den har nämligen blåtand). Ladda ned den och spana in demo-läget, så får ni en bra hum om vad den kan göra. Appar kan vara en sån där gimmick som bara kostar pengar och är lull-lull. Men i Defiance fall är den verkligen en tillgång. Genom Paradigm-appen kan du ställa in alla värden på subben (glöm inte att slå över knappen på den till ”app-styrning”), EQ, delning, volym och så vidare; och genom ytterligare en (gratis)app – ARC – som i just detta fall står för Anthem Room Correction så kan du mäta och kompensera för rummets egna akustik och unika egenskaper, något som kan avgöra skillnaden mellan det som upplevs som ”svajig” bas och härligt, tight muller.

Defiance-subben ställer du enkelt in med en app på din smartphone.

Apparna finns till både Android och iOS, men iPhone-ägare drar i detta fall längsta strået då iPhone-telefonerna har en balanserad mikrofon inbyggd, som med fördel kan användas för att göra mätningen från fem olika lyssningspositioner (ett resultat som blev väldigt nära att mäta med Paradigms egen mikrofon, som säljes separat för hardcore-puristerna). Defiance kan även göras helt trådlös genom att köpa till en wireless-dongle, men vi har inte provat det – dels för att hålla nere priset, men också för att vår sub står så nära förstärkaren att det vore fånigt. Kablat är ändå alltid säkrast. 

Defiance V10 är en riktigt trevlig sub, som är pigg, snärtig och ändå gräver djupt; särskilt med tanke på prisklassen. Du bör absolut ställa in den via kompanjon-apparna och inte låta din förstärkares auto-kalibrering sköta det, då risken är att du får för defensiva värden som gör att den spelar tråkigare än vad den egentligen kan och ska. 

x.x.2 – detta krävs för att du ska kunna spela Dolby Atmos och DTS:X

Ovan uppsättning ger oss 5.1, fem högtalare med diskreta kanaler (två frontar, en center och två surround) samt en LFE-kanal för bas (.1) via subwoofern. För att kunna spela de nya ljudformaten Dolby Atmos och DTS:X krävs dock minst 5.1.2. Bihanget .2 är i detta fall ett par högtalare som ska stå för höjdinformationen, eftersom de nya ljudsystemen är mer ”objektbaserade” än ”kanalfokuserade”. Här behöver man verkligen inte gå bananas, då ljudinformationen i dessa verkligen är sparsam. Paradigm erbjuder inga dedikerade högtalare för Atmos, men du kan ju såklart köra vilka två högtalare som helst, som du kopplar in på ”front / back presence” i förstärkaren och placerar över lyssningspositionen (antingen framför eller bakom), alternativt riktar upp mot taket, för att få ”studs” (så kallat ”upfiring”). En sak att ha i åtanke är att inte ta dina gamla stereo-högtalare som du sparat på vinden, utan att ändå välja något som är någorlunda klangmatchat.

Till detta ändamål körde vi danska Cornered Audios lösning Ci2, som är en relativt blygsam investering på cirka 1 800 kr paret, men samtidig låter bra och kan installeras i både hörn, framåt / bakåt i takskarven och som upfiring, genom att placeras i rätt vinkel (som det finns en formel för) ovanpå frontarna, till exempel. 

cornered audio ci2 recension

Personligen föredrog vi ljudet i upfiring-läget, då det skapade mest rymd ljudbilden, exempelvis då regnet häller ned i Jurassic World – Fallen Kingdom eller då vi omsluts av de läskiga körerna i UHD-utgåvan av Coppolas suveräna Bram Stoker’s Dracula. Du som vill uppleva DTS:X-ljud, som idag är betydligt mindre vanligt på filmer än Dolby Atmos, så rekommenderas UHD-utgåvan av Ridley Scotts Oscarsvinnande Gladiator, från 2000. Colosseum har aldrig känts så levande!

gladiator dts:X
Gladiator – en av få storfilmer på UHD som har DTS:X-ljudspår.

Banankontakt är vår takt

Att koppla in högtalare är inte svårt, men det kräver lite pill och tålamod. Det ska skalas sladdar och dessa avskalade ändar ska sen kopplas in i anslutningarna på högtalare, respektive förstärkare. Högtalare är ofta smidigt avklarade, men på baksidan av förstärkaren kan det bli trångt och småbökigt och det finns även risk att för att för långa trådändar möts vilket kan resultera i kortslutning, något som kan få allvarliga konsekvenser.

Här kommer banankontakter in i leken. Dessa filurer skruvar du på kabeländarna (åtminstone den änden som ska in i stärkaren) och då kan du snabbt och enkelt dra dessa ut och in i högtalaranslutningarna, som en stickkontakt. Mycket användbart och mycket säkrare, då du inte kan råka ut för kortslutningar på detta vis.

Här är hemliga tricket för att få in banankontakterna i anslutningarna på stärkaren (som ingen berättar för en nybörjare): du måste först ta ut skyddsplupparna (se längst ut till höger på bilden nedan) ur respektive anslutning. Enklast böjer du ett gem och skapar en pytteliten fiskekrok, som du sen enkelt drar ut varje aktuell plupp med.

Banankontakter kan – likt allt annat inom hifi – dra iväg hur mycket som helst i pris med ädelmetaller och annat jox, men vi tycker Real Cable (fyra stycken, tvåfärgade kontakter för cirka 120 kr) funkade mer än väl för ändamålet och ruinerar dig inte (du kommer att behöver 14 stycken för ett 5.1.2-system, så kör fyra paket och spara de extra två – de kan vara bra att ha).

Paradigm Monitor + Defiance + Cornered Audio = helhetsintrycket

Att högtalare kan låta bra var för sig eller i par är inte så uppseendeväckande. Men det riktiga eldprovet är att lyssna hur allt spelar tillsammans. Ett smolk i bägaren på många hembiosystem är att det ofta låter ”bra” på tillräckligt hög volym, men att högtalarna och kanalerna ändå känns för uppdelade och distinkta, som att ljudet tydligen kommer ur den eller den högtalaren – vilket förtar upplevelsen något. 

Paradigm-systemet spelar som en dröm, särskilt när det fått tid att gå sig varmt ett par veckor. Ljudbilden är stor, generös, varm och full med detaljer – och framförallt rör sig högkvalitativa ljudmixar nästan helt sömlöst mellan högtalarna, något som såklart även beror på själva ljudmixen, samt effekten och kvaliteteten på stärkaren som driver det hela. Att njuta av öppningsscenen i Deadpool 2, med allt kaos som utspelar sig – blod som skvätter över hela ljudbilden, panoreringar i svärdhugg, blandat med Dolly Parton-soundtrack och Reynolds obetalbara munläder är – för att använda ett slitet ord, hembiomagi. Samma sak om vi slänger in den mycket kompetenta UHD-utgåvan av Venom (som är en förvånansvärt bra och underhållande film också, med tanke på allt dåligt förhandssnack): scener där Eddie (Tom Hardy) för dialog med Venoms röst inuti huvudet är typexempel på hur tonen och ljudbilden blixtsnabbt och utan skarvar växlar mellan Hardys normala röst och Venoms mullrande, men ändå knivskarpa, basstämma.

Att spela musik på anläggningen är heller ingen besvikelse. Ja, självklart ska ”renläriga” avnjuta högupplösta ljudspår i stereo, men vill man ha en riktigt kul ljudupplevelse så låter man ett av Yamaha A2080:ans AI-lägen dra på ett virtuellt surround, som var femte sekund avgör hur det i real-tid kan mixa om och skicka ut en klarare, mer spännande och ”bättre” signal. När det fungerar som bäst är det smått extatiskt. Att digga till Disturbeds suveräna Sound of Silence-tolkning ger gåshud; med David Draimans fantastiska röst perfekt placerad i frontarna, fullt fångad dynamisk bredd i återgivningen både när han sjunger lågt och högt, samt stråkorkestern runtomkring som man nästan kan se för sitt inre öga, om man sluter dom.

Priset för hela det här paketet är – vid testets utförande och baserat på listpris – 24 130 kronor (inklusive Cornered Audio-högtalarna och 16 banankontakter från Real Cable). Alltså med lite marginal under det magiska 25 000 kronors-strecket. Vill man ha en kompaktare hemmabio eller trimma budgeten lite till, så kan man gott köra Atom SE även som frontar, vilket sparar dig ytterligare 6 700 kr och drar ned slutpriset till 17 430 kr, vilket får ses som väldigt prisvärt.

Det är såklart inte gratis, men det är otroligt mycket bra ljud för pengarna. På dvdforum-tiden körde vi, mot slutet, referenssystem från danska Tangent (Prestige, numera nedlagd modell) med subwoofer från aktade REL. Det var ett 5.1-system som gick på mer än det dubbla mot detta och ändå inte lät hörbart mycket bättre. Jämförelsen är förvisso lite orättvis då högupplöst ljud inte fanns på samma sätt då och även förstärkarna har utvecklats sen dess – men som en fingervisning om hur mycket bättre och mer prisvärd teknik faktiskt blir. 

Om du kombinerar Paradigm med en förstärkare i 10-15 000 kronors-klassen så har du ett hembiosystem som vi lovar lätt kommer att utmana din lokala småstadsbiograf i fråga om ljudkvalitet. I en tid där intresset för äkta hembioljud tyvärr börjar dala så smått, i takt med att bostadsytor krymper och fler accepterar ”good enough”-återgivning från till exempel en ljudlimpa, så blir detta kanske något för de är finsmakare och faktiskt bryr sig om ljudet – som trots allt är hela 70% av film- och spelupplevelsen (vilket många istället tror att stor bild är, där trenden istället tvärtom mot dyrare och större bildytor, som nu kryper uppåt 90”).

Nackdelar med Paradigm Monitor och Atom

För prislappen så tycker vi faktiskt inte det finns några större nackdelar med instegssystemet från Paradigm. Givetvis finns det högtalare som låter bättre och toppar med klarare diskant, klingar mer i övertonerna och gräver djupare i basen (även om Defiance-subben kompenserar mycket för det). Men det är ju som att säga att en BMW i8 har fördelar mot en Skoda Octavia (inga jämförelser i övrigt). Givetvis förhåller det sig så, men för priset så är detta ett väldigt komplett och kompetent högtalarsystem. Även om du driver högtalarna på en något klenare, instegsförstärkare i surroundsegmentet (kring 5-7 000 kr), så låter det ändå svängigt och kul, trots blygsamma D-klassteg och begränsade watt-resurser.

yamaha aventage rx-a2080
Vi testade systemet med vår referensförstärkare för 2019, Yamahas Aventage RX-A2080

Går du som sagt upp två snäpp och kikar i 15 000-klassen så finner vi just nu ingen bättre danspartner än Yamahas RX-A2080:a, som har både kraften, kvaliteten och ingenjörskonsten att ta högtalarna från ”mycket bra” till ”suveräna”. Allt vi matat systemet med har kommit ut i egenskap av varmt, närvarande och tydligt ljud, som samtidigt mullrar på exakt i rätt mängd, när det behövs, och även målar upp en rejäl ljudrymd för hemmet. Självklart kan man laborera vidare och nå nästa steg med ett snäpp dyrare högtalare, fler Atmos-högtalare, ett ännu mer kraftfullt 11.2-kanalssteg och så vidare – i en biogrotta så är det bara finanserna och viljan att dra kablar som sätter gränser. Dolby Atmos för hemmabruk stöder upp till 34 högtalare, så det är bara att börja skramla. 

Men för ett vanligt vardagsrum, som de flesta av oss ändå bor i och riggat huvuddelen av vår underhållning, så är detta Paradigm-system omatchat idag i prisklassen. Vi ser med spänning fram emot vad som kommer härnäst från de kanadensiska ljudkonstnärerna och spår att den relativt blygsamma listan återförsäljare av märket i Sverige kommer att växa stort den närmaste tiden. För oss är Paradigm Monitor/Atom med Defiance V10 ny referens här på redaktionen, i kategorin ”bästa hembioljud som alla har råd med”.