Hem Teknik / PrylarBild Test: Panasonic DP-UB9000
Panasonic UB9000 recension Guld

Test: Panasonic DP-UB9000

av Christian Magdu

UB9000 är japanska Panasonics toppmodell av UHD-spelare 2018. Ända sedan vi klämde på den under presentationen på Mallorca i februari har vi väntat på att verkligen få sätta tänderna i den i vår referensbio. Ni läsare som varit med oss ett tag (sen 90-talet, höll vi på att säga…) minns kanske att vi på dvdforum-tiden var stolta och ganska ensamma med att använda Sonys dåvarande flaggskepps-DVD-spelare, Sony DVP-S7700 som referens på redaktionen, när vi var med och formade den svenska dvd-marknaden. DVP-S7700 var en bjässe till maskin  – tillverkad i hemlandet Japan, istället för Kina och presenterad i blank, borstad aluminium. Den stod som en tank och gav, för den tiden, oöverträffad bildkvalitet med all den tidens stöd för bild- och ljudformat (hej, Philips Video-CD!). Men så kostade den 10 000 kr också. Det var seriösa pengar 1998.

Sony dvp-s7700

Referens 1998.

Det är därför närmast poetiskt att vi står här, exakt 20 år senare med Panasonic DP-UB9000; en 4K Ultra HD Blu-ray-spelare som i mångt och mycket påminner om Sonys epokgörande pjäs. Fantastisk byggkvalitet, rejäl tyngd och fullspäckad med finesser att spela upp alla möjliga bild- och ljudformat samt med en tillhörande prislapp som kanske får vissa att haja till, men som faktiskt ändå inte är oskälig.

UB9000 – Utseendet, känslan, tekniken

När man först packar upp den nästan åtta kilo tunga UB9000 så inser man direkt att detta inte är någon vanligt Ultra HD-spelare. Panasonics nya flaggskepp ser ut som en lyxig, high-end, hifi-förstärkare – något NAD kanske skulle ha designat. Ett stiligt, mörkt chassi i – just det, borstat aluminium – och stabil konstruktion som sätter släden i mitten av maskinen, omgiven av stötdämpande teknik för eliminering av vibrationer och perfekt avläsning av skivor. UB9000 känns så mycket mer gedigen och ser så seriöst proffsig ut, att andra UHD-spelare i det närmaste liknar billiga plastspelare från något okänt lågprismärke.

panasonic dp-ub9000 recension

Maskinen drivs av en rejäl, medföljande strömkabel och Panasonic har delat upp strömförsörjningskretsarna inuti UB9000 – varav en särskild bara för analogt ljud – för att så lite interferens som möjligt ska ske från eluttag och strömspikar, vilket påverkar signalerna negativt.

UB9000 tar alla möjliga skivformat du kan tänka dig: Ultra HD Blu-ray i 4K (såklart), där spelaren dessutom erbjuder oöverträffat stöd för alla HDR-standarder idag: från det klassiska HDR10 till Dolby Vision och nya konkurrenten HDR10+. Detta är glädjande och till viss del överraskande, då Panasonics egna topp-tv-modeller 2018 fortfarande inte stöder Dolby Vision, som än så länge är det dominerande HDR-formatet med utökad metainfo på varje bildruta. Du kan även spela vanliga Blu-ray-skivor (inklusive filmer med 3D) samt DVD-filmer (även brända DVD-R, +R och RW), men tyvärr finns ännu ingen lösning att med specialfjärr göra UB9000 regionsfri, vilket var möjligt på de flesta modeller den japanska jätten erbjöd förra året. UB9000 skalar upp alla filmer till 4K, detta gäller både Blu-ray (som ju är Full HD) och DVD-filmer (som är lågupplösta, SD – Standard Definition) och det ser överlag fantastiskt bra ut (mer om det nedan).

Bilden skapas av Panasonics hyllade bildkrets HCX (Hollywood Cinema Experience) i sin nyaste version, som i detta fall är andra generationen. Denna krets, som vi håller som marknadsledande på färgdetaljer, innehåller en unik HDR Optimiser, som – precis som det låter – ska optimera HDR-färgerna efter källmaterialet, rumsbelysningen och bildkällan du tittar på. Mer om hur detta fungerar i praktiken berättar vi om nedan, under Bild & Ljud. Format som har egna meta-data, såsom Dolby Vision och HDR10+ avaktiverar optimeringsfunktionen automatiskt. En kul detalj är att du med ett knapptryck på fjärren kan få reda på info om filmen du spelar, såsom hur många nits den ger maximalt och minimalt (detta funkar dock inte på alla filmer, vissa döljer den informationen).

Musik-CD-skivor (även brända CD-R och RW) är också något UB9000 hanterar med bravur och tack vare en inbyggd, högupplöst DAC som heter duga (32 bit/760 kHz) och utgångar som är både analoga och XLR (balanserade) så är detta en utmärkt audiofil-kandidat att återuppleva CD-samlingen med. Skivan börjar spelas inom sju sekunder från det att släden dragits in och att byta ljudspår, spola i låtar och dylikt sker utan någon fördröjning. Specialartikel om ämnet kommer framöver på senses.

Din CD-samling har liv i sig än.

Slutligen kan du via USB ansluta minnen och hårddiskar upp till 4TB och mata UB9000 med filer i formaten AVCHD, AVCHD 3D, MKV, MP4 samt alla tänkbara ljudformat.

ub9000 baksida

Baksidan av maskinen innehar, förutom nämnda XLR-uttag för balanserad stereo, även 7.1 analoga anslutningar och två HDMI-utgångar, varav den andra enbart skickar ut ljud. Förutom CD-ljud så hanterar spelaren i princip varje digitalt ljudformat du kan tänka dig, bland annat WAV, FLAC, AIFF, MP3 och AAC. Det enda som saknas är de utdöende, digitala ljudformaten SACD (Super Audio-CD) och DVD-Audio, samt stöd för AirPlay (Miracast från Android funkar) och sådana nymodigheter du förmodligen redan har i din mediabox (typ Apple TV 4K). Så vet du med dig att någon av dessa egenskaper är avgörande för dig så är UB9000 troligtvis inte rätt val. Däremot finns ett gäng förinstallerade appar, bland annat Netflix, Amazon Prime och Youtube (där vi rekommenderar att du spanar in The HDR Channel för lite ögongodis deluxe), men i vanlig ordning kan du inte lägga till fler, egna val exempelvis SVT Play, TV4 eller HBO Nordic. Men allt det får du som sagt via din mediabox, även om möjligheten att lägga till fritt här också hade varit trevlig (kanske dags att gå över till Android och Google Play Store snart, Panasonic?)

Menyerna är hyfsat självförklarande, ska man leta fel kunde de kanske varit något snabbare i respons. Filmer startar ändå snabbt överlag (beroende på mastring) och för det mesta funkar Auto-inställningarna allra bäst och skapar minst förvirring, exempelvis kring HDR-kriget och alla lägen som konkurrerar idag. Men dubbelkolla ändå, för UB9000 (med firmware 1.47) kände inte av att vi körde OLED (från just Panasonic) och ställde felaktigt in HDR optimerat för LCD, vilket gav fel förväntad ljusstyrka och gjorde bilden något mjölkig. Ingen stor grej, för en sann hembiofantast dubbelkollar ju alltid alla menyer och inställningar, eller hur?

UB9000 – Bilden och Ljudet

Så till huvudnumret; hur bra låter och spelar Panasonic UB9000? Med ett enda ord: fenomenalt. Utan att fastna alltför mycket i tekniska aspekter så kan vi konstatera att UHD 4K HDR fortfarande är ett ungt format, där många standarder inte är helt spikade ännu (jämför med när HD-kriget pågick mellan Blu-ray och HD-DVD). Varje film på UHD och streaming mastras olika idag och vill man vara helt säker på vad man får måste man kolla specarna från fall till fall, vilket inte alltid är lätt. Även om alla UHD-utgåvor stöder statisk HDR (HDR10) kommer resultatet skifta med din bildkällas stöd för meta-format som Dolby Vision och HDR10+ (som ingen utgåva ännu innehåller, men finns på Amazon Primes produktioner och streamingtjänst). För att göra det ännu krångligare påverkas resultatet också om filmerna är mastrade för 1000 eller 4000 nits (ljusstyrkan), något som egentligen kräver olika bildkalibreringar av din bildkälla, men som HDR-optimeraren i UB9000 verkar hantera rätt bra automatiskt (för det mesta) samt om färgrymden är REC.2020 eller DCI-P3. För dig som vill fördjupa dig i ämnet finns en bra (och väldigt teknisk) tråd kring problematiken, som har med standardisering hos de stora tillverkarna att göra och inte enskilda apparater.

För de flesta användare är alla ovan nämnda variabler överkurs och oavsett standarder som till slut bestäms så är UB9000 förberedd för det mesta. Vi drog igenom några av våra absoluta favoriter från UHD-referenshyllan på redaktionen. Spelaren, som är THX-klassad, testades med Panasonics nya, THX-klassade, bästa OLED 2018, FZ800 på 65 tum.

Mission Impossible: Fallout släpptes i dagarna på UHD och utgåvan går verkligen inte av för hackor. UB9000 återger Dolby Atmos-soudtracket med självsäkerhet och tyngd i en av filmens tidiga – och mest spektakulära – scener. Där hoppar Ethan Hunt (Tom Cruise) fallskärm med CIA-agenten Walker (Henry Cavill). Vi bjuds på extremt välbalanserad svärta, kombinerat med häpnadsväckande detaljrikedom och ljuseffekter som är helt perfekta – den röda varningslampan som fyller lastutrymmet, samtidigt som ansiktsdetaljerna framstår som knivskarpa i de upplysta maskerna. Nattscenen över Paris lyfter fram stadens tusentals ljuskällor med emfas, tack vare skicklig användning av HDR.

Spana in denna scen, från MI: Fallout, på bra volym i UB9000.

It – nyversionen av Det är en film med ruggigt soundtrack och UB9000 gav oss verkligen gåshud i både Dolby Atmos- och DTS-Master Audio-ljudspåren. Dagsscenerna ser sublima ut och de mörka inomhus- och nattsekvenserna fick extra klarhet genom UB9000, jämfört med vår gamla referensspelare, Panasonic UB700.

Planet Earth II är en gammal klassiker i sammanhanget och faktiskt en film som skickades med av Panasonic själva till många av deras UHD-spelare förra året. Den makalösa BBC-produktionen är producerad i native 4K och på platser runtom i världen med naturligt solljus och färger som får ögonen att tåras. Innehållandes närbilder på helt fantastiska varelser – som vi ska komma ihåg att vi delar planeten med – så står sig denna utgåva hiskeligt bra än idag. Färgerna får sig ytterligare en liten skjuts här och kontrasten i nattscenerna görs skarpare också.

Planet Earth II – fortfarande en referens-utgåva på UHD.

Mordet på Orientexpressen (Kenneth Branaghs nyinspelning) testade vi och tävlade ut i våras och det som är speciellt med UHD-utgåvan är att filmen är digitalt filmad i 6,5 K och sen nedskalad till 4K. Tvärtom alltså mot majoriteten biofilmer, som filmas i 2K (för enklare hantering) och sen blåses upp till 4K för UHD-utgåvan (ofta med mycket gott resultat, eftersom det är digitala källor vi pratar om). Här bjuds vi en varm och väldigt detaljrik bild, där texturerna i de snygga kostymerna lyfts fram föredömligt. Den ökade skärpan gör att de digitala effekterna blir ännu tydligare, men det kan vi leva med när resten av presentationen är såpass utsökt, inklusive det förvånansvärt mullrande Dolby Atmos-soundtracket.

Netflix (via inbyggda appen) ser fint ut och låter också bra, även om varken bild- eller ljudnivå riktigt kan mäta sig med äkta 4K och Dolby Atmos på fysiska UHD-filmutgåvor. UB9000 har en funktion för att ge SDR-filmer HDR och vi upplever att den gör något mer subtilt än Apple TV 4K. Å andra sidan är den inbyggda appen påtagligt slöare att använda än Apples dito.

Musik är ett nöje att avnjuta på UB9000. Beroende på kvaliteten och mastern av dina musik-CD-skivor så kommer resultatet att skilja sig åt, men UB9000 skickar signaler som är kristallklara och samtidigt högupplöst rena, vare sig du kodar av dom i en extern förstärkare eller använder maskinens egna, sublima DAC till en analog lyssningskälla. Vi rekommenderar dig som har en CD-samling att hålla i den (varför ska vi förklara i artikeln som kommer) och ge dig själv upplevelsen att njuta av favoriter du har på CD, framför komprimerade ljudformat som MP3 i ditt lyssningsbibliotek eller Spotifys, förvisso grymma, men ändå komprimerade format Ogg Vorbis. Högupplösta FLAC-filer fungerade utan problem och alla kanske inte kommer att älska UB9000 sobra återgivande, men precis som sin japanska kollega Audio-Technica, så återger Panasonics toppspelare ljudet rent, korrekt och utan färgning.

UB9000 – Omdöme

panasonic dp-ub9000

Referens 2018.

Om det inte framgått av ovan recension så är Panasonic DP-UB9000 en enastående skiv- och musikspelare. I en tid där Oppo kastat in handduken på sin (dubbelt så dyra) high-end, referensspelare UDP-205 så står Panasonic nu rätt ensamma på den absoluta toppen. UB9000 stöder alla HDR-format, i ett läge där HDR-kriget är långt ifrån avgjort och just nu verkar domineras av Dolby Vision, som har brett stöd hos fysiska utgåvor och hos Apple (iTunes). Panasonic erbjuder också en HDR-optimerare som faktiskt fungerar bra överlag och finjusterar bildmaterialet till den bästa kontrasten och färghanteringen som är möjlig, enligt spelarens kretsar. Samtidigt tar funktionen över din egen tv:s HDR-hantering, så det kan vara värt att testa både På och Av för att se vad som faktiskt ger bäst resultat för dig, från fall till fall. Överlag upplevde vi att HDR-optimeraren gav något bättre färger i filmer, ibland på bekostnad av bildens ljusstyrka.

Då kommer vi till prislappen. UB9000 kostar i runda slängar 13 000 kr i Sverige just nu och det är ju verkligen inget man går ut och handlar på impuls. Men när vi ser, hör och faktiskt jämför vad vi får i referensväg idag, mot vad vi fick för 20 år sen av Sony – som då kostade 10 000 kr (vilket var mer pengar än 13 000 kr är idag) – så blir UB9000 trots allt rimlig, för nivån och briljansen på de många formaten och egenskaperna i uppspelning som den erbjuder. Visst kan du få en riktigt schysst UHD-spelare för halva priset (bland annat Panasonics egen DP-UB820, som har samma bildprocessor och HDR-optimerare), men precis som med allt annat kommer du aldrig nå den absoluta toppen av kvalitet, byggkonst, estetik och övriga egenskaper utan att öppna plånboken något vidare. Och detta är en spelare med stöd för alla format du kan tänka dig och behöver, oavsett vem som visar sig vinna HDR-, färgrymd- och nits-kriget i slutändan. Den visar bild bättre och spelar ljud klarare och mer mångsidigt än någon annan maskin vi testat på marknaden idag. Och – trots sin rågade prislapp – får vi rapporter om att handlarna inte har några problem att få den att försvinna från hyllorna; kan du få tag på en innan jul har du faktiskt tur.

För den äkta hembiofantasten och bild- och ljudälskaren med seriösa krav så finns idag inget bättre (eller snyggare) high-end alternativ än UB9000. Låna ur semesterkassan eller skriv ett brev till tomten; UB9000 är i en klass för sig.