Hem Film & TVBlu-ray Recension: Mission Impossible – Fallout (UHD)

Recension: Mission Impossible – Fallout (UHD)

Idag släpps Mission Impossible: Fallout på UHD, Blu-ray och DVD (den finns sen några dagar på Premium VOD). För oss på redaktionen var det en av årets bästa biofilmer, så givetvis var förväntningarna högt ställda när vi stoppade in UHD 4K-skivan i vår Panasonic UB9000.

Filmen är skjuten på 35mm, med anpassat format för de underbara IMAX-scenerna och därför har man kunnat mastra UHD-utgåvan som native 4K, vilket resulterar i en felfri 4K-transfer. Hade vi inte läst oss till att filmen var filmad på 35 mm så hade vi haft svårt att gissa oss till det; då den nästan helt saknar det brukliga ”bruset” och skärpedjupet (som på vissa håll givetvis kan vara digitalt fusk) är imponerande långt. Bildformatet är 2.40:1 för det mesta, men skiftar i IMAX-scenerna till 1.90:1 (som väntat) och utgåvan innehåller specialstöd för Dolby Visions HDR men fungerar givetvis med alla bildkällor som har HDR10-stöd. Som helhet betraktat är det referensnivå på bilden över hela linjen.

Filmens stunts är galet häftiga.

Ljudet gör heller ingen besviken. Dolby Atmos-spåret skapar en omgivande och tja, atmosfärsik ljudbild, extra kul att kompositören Lorne Balfe fått sitt eget kommentarspår (av totalt tre på skivan, de andra två är med Cruise och manus/regissören McQuarrie, samt det tredje regi och klipparen Eddie Hamilton – som en master class i filmskapande alltihop). Filmen målar upp ljudbilden detaljerat men ändå subtilt, fram till impakter, explosioner och – inte minst – blixtnedslagen, som lär väcka eventuellt dåsiga tittare.

Utgåvan rundas av fint med en extramaterial (som tar upp en hel, tredje skiva), där ovan kommentarspår är russinen i kakan för oss, men där även borttagna scener och djupdykning i ett urval nyckelhändelser hör till de andra godbitarna. Du som älskar soundtracket kan köra filmen med bara det isolerat (blir som en riktigt påkostad musikvideo) och för dig som vill fördjupa dig ännu mer finns storyboards och nedbrytning av hur filmen ljudlagts.

Som helhet är detta en alldeles utsökt utgåva på UHD av en riktigt bra actionfilm, med otroliga stunts och en riktigt tight story som håller i princip hela vägen och roar kungligt. Det är smått fantastiskt att serien lyckats nå en positiv utvecklingskurva, där den känns som den bättre för varje år och varje ny del som släpps – imponerande att sexan faktiskt känns bättre än ettan, som kom för över 20 år sen och nästan tangerar briljansen JJ Abrams införde i trean.

Ett självklar utgåva att ha i 4K-samlingen.