Hem Film & TVUHD 4K Recension: Game of Thrones – The Complete Collection (UHD)
Game of thrones complete collection UHD 4K Guld

Recension: Game of Thrones – The Complete Collection (UHD)

Även om du aldrig sett det själv, så är det omöjligt att du under de senaste tio åren inte hört talas om fenomenet Game of Thrones. Likt många andra HBO-produktioner har serien pushat gränserna för vad ”tv” kan vara och i allra högsta grad bidragit till den gyllene ålder av tv-serier som vi just nu befinner oss i, där film allt mer tappar mark och betydelse. Game of Thrones Complete Collection är en ny box med alla åtta säsongerna och massvis med extramaterial, utspritt över 33 Blu-ray-skivor, där alla avsnitt mastrats om i Ultra HD (4K) med Dolby Atmos-ljud.

Sugen på boxen till bästa pris? Handla den här och stöd samtidigt fri kvalitetsjournalistik från senses – helt gratis för dig.

Game of thrones uhd 4k ryggar på keep case

Kan detta vara den ultimata samlingen för Game of Thrones-älskaren? Vi har tagit reda på det.

Game of Thrones bygger på författaren George R.R Martins fantasy-böcker. På en panel i Los Angeles som vi fick delta i, berättade George om sin passion för fantasy (Sagan om Ringen-böckerna) men hur han samtidigt aldrig gillat konceptet ”ett gäng goda går ihop för att slå ihjäl en onding”. Så Game of Thrones är bara på ytan en fantasy-historia om drakar, svärd och magi – under allt det finns ett tätt drama, en nästan Shakespear-eansk, politisk thriller där verkligen allt kan hända. I landet med de sju kungadömena, Westeros, krigar de stora familjerna – husen – om makten och att få sätta just sin arvinge på Järntronen (därav titeln, som översätts ungefär Spelet om Järntronen). Vi får följa familjen från norr, Stark, som har en komplicerad relation till den krigiska Lannister-ätten, familjen som för tillfället besitter tronen i huvudstaden King’s Landing. Men när den kvinnotjusande, festande kungen med guldhjärta dör plötsligt, så kastas landet in i en kaotisk tid av mycket, mycket värre härskare ur släkten. En kvinna säljs som slav av sin skrupelfrie bror till ledare för ett hästfolk. Hon visar sig vara den sista (?) av huset Targaryen och ha det i sitt blod att återigen bli ”drakarnas moder”. Samtidigt hägrar en skugga av odöda, White Walkers, norr om muren. Allt som håller dem borta är ett sällskap nattväktare och en enorm ismur. Men vad händer när den fleråriga vintern nalkas? Vilket av släkthusen kommer till slut att segra? Och kommer mänskligheten ha något rike till slut att kivas om, när den odöda armén anländer med full kraft?

Detta, mina damer och herrar, är bara en del av vad som utspelar sig under åtta säsonger av Game of Thrones – en cineastisk resa du sent kommer att glömma.

Bild

Mot sista säsongen hade varje Game of Thrones-avsnitt en budget på 15 miljoner dollar (hisnande 130 miljoner kronor) – väl värdigt en hel Hollywood-filmbudget. Per vecka. Men det började inte så. Piloten hade problem med tonen och bitar fick både filmas om och vissa skådespelare bytas (bland annat Tudors-skådespelaren Tasmin Merchant mot Emilia Clarke, som drakdrottningen Daenerys). Ändå började man med 6 miljoner dollar per avsnitt och den budgeten har kommit väl till pass. Serien har alltid filmats digitalt, på ARRI sen 2011 och det beslutet har gjort det lättare att få till den 4K-master vi nu kan avnjuta, med HDR och HDR Dolby Vision i de senare säsongerna.

Game of thrones complete collection UHD 4K senses recension

Mörk fantasy är som gjort för hemmabiobild och inspirationen från filmer som Sagan om Ringen märks tydligt i berättandet och bildspråket, som blandar mörkt och ljus, flammor och is, odöda och drakar, naket och blodigt. Redan intro-scenen bjuder oss detaljrikedom (utan att fuska, minns du den? Hur väl den sätter igång historien och varifrån?), avgrundsdjup svärta och perfekt återgivna ljusdetaljer, såsom facklorna och de odödas isblå ögon. Senare säsonger bjuder något mer ”oompf” i färgerna, tack vare extravaganta miljöer, fler och mer påkostade effekter, bättre kameror (serien är ju skapad över åtta år, då hinner hända mycket med teknik under den tiden) och Dolby Vision, som ger oss dynamisk HDR och som kom för bara några år sen (även om man kan tillföra det retroaktivt, så är det lättare på streaming än på fysiska skivor).

När man tittar på ett av de mest utskällda avsnitten, The Long Night, i säsong 8 (sista säsongen) – där hela avsnittet i princip utspelar sig nattetid – och återgavs som en lågupplöst, ful, grådaskig massa av HBO Nordics streamingtjänst (med ”svart”, grått och brunt som huvudfärger) så blir man nästan tårögd av att nu se hur avsnittet faktiskt kan (och skulle) se ut, med maxad bitrate ifrån en perfekt bildkälla. Detta är anledningen till att UHD 4K som fysiskt format länge kommer att vara det överlägset bästa formatet att se filmer och serier i, då ingen streamingtjänst i dagsläget kommer ens i närheten av kvaliteten det kan prestera (ens de som gör det superbra, som Disney+ och Netflix). Skönt att morgondagens konsoler, Xbox Series X och Playstation 5 kommer med UHD 4K-läsare.

Game of Thrones Complete Collection UHD 4K omslag säsonger och extramaterial
Varje hus har fått sitt eget omslag för varje säsong. Foto: senses.se

Ljud

Alla avsnitt mixades från början i 5.1 Dolby Digital, de streamade även så från HBO (i USA, från vissa i Sverige – i stereo) och detta ljudspår är även vad de gamla ”Complete”-boxarna på Blu-ray erbjöd. Nu får vi ett helt nytt, ommixat Dolby Atmos-ljudspår istället – och lyftet är markant. För att hålla recensionen spoilerfri tar vi åter öppningsscenen som exempel: En mullrande bas omsluter tittaren då järnporten, som leder ut från Castle Black, verkligen får sin tyngd att känns i maggropen. Detaljerna ligger som klara och perfekt avvägda inslag i ljudbilden, när sökgruppen finner det makabra fyndet i skogen blir det nästan lite kuslig skräckfilm av det hela. Jakten som följer trummar igång alla kanaler och dialogen innan ligger både kristallklar och varm över alla kanaler, utsökt påfylld av basen, som alltid finns närvarande men aldrig känns lös eller mullrig.

Svårt att säga något annat än att detta är referensljud på en UHD 4K-utgåva.

Extramaterial

Du som vill veta allt om Game of Thrones, framförallt om serien och dess kompletta historia, har med denna box verkligen hittat hem. Det är helt enkelt en oas med godis, påskägg och information. Alltifrån borttagna scener, intervjuer, storyboards, en lågmäld, simpelt animerad långfilm med historiken kring de sju rikena – för dig som inte orkar igenom de massiva böcker – till en riktigt rolig, berörande och underhållande, två timmars reunion-special ledd av Conan O’Brien som gör det han gör allra bäst; underhåller och intervjuar. Vi får verkligen gå in på djupet med var och en av av de större rollerna, när de blickar tillbaka över resan och hur många fick serien som sitt allra första jobb på tv. Det finns lätt 30-40 timmar material att dyka ned i här, förutom extramaterialet på varje säsong, som berör säsongen i sig, så finns tre extraskivor i en egen förpackning.

Extramaterialet är för det mesta i Full HD 1080p och med 5.1-ljud och det är mer än tillräckligt för syftet.

Game of Thrones UHD 4K extramaterial booklet
Extramaterial-skivan kommer med en booklet som har översikt på alla avsnitten. Foto: senses.se

Summering – Game of Thrones Complete Collection

Boxen heter Game of Thrones – Complete Collection, men den kanske borde ha döpts till Game of Thrones – Ultimate Edition. Den verkligen maxar allt: bildkvalitet, ljudkvalitet och extramaterial. Detta är – förutom en av världens bästa tv-serier – också en fullkomlig guldgruva för dig som vill fördjupa dig ordentligt i popkulturella fenomenet Game of Thrones, en produktion vi kanske aldrig kommer att se liken till igen (vi får se vad Amazon till slut gör av sin Sagan om Ringen-serie, det har varit lite tyst där på fronten). Lyckos er som inte sett Game of Thrones och har upplevelsen framför er. Och för er som har sett den, passa på att se den igen nu, med nya ögon, när vädret ändå är trist och corona tvingar oss att vara hemma. Jag lovar att du kommer att bli förvånad över hur mycket du inte minns (eller minns fel).

Nackdelar då? Tja, prislappen på runt 3 000 kr är inte helt ovidkommande och skulle kunna få den generösaste av tomtar att utveckla svettpärlor i pannan. Men det kostar som bekant att ligga på topp och ibland är det så värt det. Bryr du dig inte om bästa bild och ljud kan du få den gamla boxen för en bråkdel av priset (dryga tusenlappen), men du kommer att ångra dig. Det är så här man ska uppleva detta decenniums bästa serie, på en riktigt grym UHD 4K OLED-tv och ett ordentligt hemmabiosystem. Nu när bio är på fallrepet får vi vända oss till bioupplevelsen hemma istället.

Vem kommer sitta på järntronen till slut? Foto: HBO / SF

Hatten av för Warner / HBO för att ha satt ihop en utsökt samlarutgåva och vi kan inte vänta att få ge oss ut på 72 timmars-äventyret igen och igen, med ett par års mellanrum.

Fotnot: Utgåvan kommer också i Steelbox för dig som föredrar de förpackningarna (samma innehåll och pris).