Hem SpelPC Recension: NBA 2K21
NBA 2K21 recension

Recension: NBA 2K21

av Cenny Bjurvén

För den som gillar basket och är bekant med spelserien sedan innan så är NBA 2K21 ett underhållande spel. Det är ganska mycket som är sig likt som från föregångaren, NBA 2K20 men utvecklarna också lagt ner lite tid på att utveckla vissa delar av spelet.

NBA 2K21 my career mode

Jag föredrar att spela spel där jag har en historia att följa, så började jag med ”My career mode” där man – likt Madden 21 – får börja sin resa i high school där man blir övertalad av baskettränaren att hoppa av amerikansk fotboll (!) för att gå med i basketlaget istället. Grunden till denna historia är att du är son till en känd, numera avliden, basketspelare och ska försöka att leva upp till hans namn. Historian i sin helhet är dock lite klen då man hoppar från minnen där man tränar med sin framlidne far, till nutid där det mest handlar om att försöka ”överleva” pressen av media och att man har relationsproblem med sin flickvän. När man väl blir draftad till NBA så väljer spelet att avsluta hela historian och vi får tyvärr inte något ordentligt avslut på den.

Om jag skall försöka bortse från att jag tycker att historien i sin helhet inte var så bra och fokusera en kort stund på det som jag tyckte var bra med ”My career mode”, så är de animerade sekvenserna betydligt bättre än i Madden 21 – mer välproducerade helt enkelt. Det bästa med detta spelläge var skådespelarna som hade huvudrollerna, sekvenserna de är med är de bästa i historian, då jag faktiskt kunde tro på det som sades och leva mig in i händelserna. Och vilka är dessa skådespelare, undrar ni kanske nu?

Ens avlidne far (Duke), som jag nämnt ovan, spelas av Jesse Williams som är känd från Grey’s Anatomy och The Butler. Tränaren, som övertalar en till att börja spela basket spelas av Oscarsnominerade Djimon Hounsou, som vi sett i filmer som Blood Diamond, Guardians Of The Galaxy, Fast And The Furious & Shazam!

Om du bara känner för att spela några matcher offline med ditt favoritlag, ”triple threat” (3 mot 3), arcade, exhibition eller ”My Career” så flyter allt på fin-fint. Rent grafiskt så är det snyggt; inte den bästa grafiken på marknaden men man får det man förväntar sig av en standard PS4:a i sitt slutskede. Karaktärerna i historien och stjärnorna i lagen är lätta att känna igen, såväl på sitt utseende så som på sin spelstil.

NBA 2K21 Online

Man kan välja mellan att kontrollera ett helt lag, av samtliga lag i NBA. Enspelar-läget får du också välja lag fritt eller spela 3v3 med din ”squad” (online-kompisar) då du kontollerar din skapade spelare. Dessa 3v3 matcher flyter på bra, utan lagg och fördröjningar. Däremot så tar det väldigt lång tid att få ihop sex slumpmässiga spelare för att ens kunna starta matchen.

Fullt lagspel online funkar också väldigt bra, enda problemet jag hade med detta spelläge är att så fort din motspelare pausar spelet eller ska byta spelare så behöver han inte ta en time out – utan han pausar fritt och då pausas min skärm också.

Om man bara ska kontrollera en spelare så behöver man vara tio spelare totalt, vilket kan ta sin tid. Jag väntade i 40 min och då hade vi fått ihop fyra stycken, så jag kom aldrig in i det spelläget.

Spelmekaniskt flyter NBA2K21 på avsevärt bättre än tidigare tidigare versioner jag testat och andra samtida sportspel, inga större fördröjningar eller krascher (något som var konstant i Madden 21).  Från förra årets upplaga, NBA 2K20, så tycker jag också att rörelsen på spelarna bollförande eller icke bollförande har blivit mer realistiskt än innan. Inte avsevärt, men tillräckligt mycket för att det skall märkas.

Det jag till och från kunde tycka var frustrerande var den nya ”skill stick”-funktionen kombinerat med den gamla timing-mekaniken för att skjuta. Dom är för svåra att manövrera, helt enkelt. Även om du skapar en egen spelare med egenskapen ”sniper” – vilket innebär att din bästa egenskap är distansskott – så kommer du troligtvis missa majoriteten av skotten, om du inte får en så kallad ”excellent release”. Mekaniken för dessa två inslag är så pass känslig att om du släpper aningen tidigt eller lite för sent så missar man skottet 98% av gångerna.

NBA 2K21 skott

Online-lägena ”My Team” och ”My League” är å andra sidan exakt likadana som innan. Du kan tjäna in-game credits att spendera i dessa lägen, om du verkligen nöter speltimmar. Dock är det, som vanligt, så pass lite så man inte kommer kunna köpa det man vill ha. Det inte blir tillfredställande nog utan att spendera riktiga pengar. Om man nu skulle vilja spendera sina egna pengar så leder dom dig väldigt lätt in till den sidan då det bara krävs en knapptryckning för att komma dit… Denna typ av mikrotransaktioner är här för att stanna och är inget måste, men är alltid lika kontroversiella att lägga in som extra kostnad ovanpå ett fullprisspel (annat om spelet i grunden är free-2-play).

För att summera så måste jag ändå säga att jag tyckte NBA 2K21 var underhållande och roligt i sin helhet. Det är kanske inte så inbjudande för de som inte följt serien och kanske bara vill testa på att spela lite arkad-basket, då det kan bli något svårt: svårighetsgraderna i spelet sträcker sig från Pro, All-Star, Superstar till Hall of Fame. Vilket, i stora drag, betyder att spelet går från ”svårt” till ”herre-jösses-svårt”. Inget för gröngölingar och amatörer.

Fotnot: NBA 2K21 släpps även i en förbättrad version för next-gen (Playstation 5 och Xbox Series S/X).