Hem SpelPC Recension: Madden NFL 21
Madden NFL 21 recension

Recension: Madden NFL 21

av Cenny Bjurvén

Som före detta semi-professionell spelare av amerikansk fotboll så ser jag varje år fram emot detta ”storspel”. Och varje gång de senaste åren så har jag blivit lika besviken. Madden NFL 21 är mer eller mindre en exakt kopia av förra årets utgåva, bortsett ifrån det nyintroducerade spelläget ”The Yard”, som jag återkommer till lite längre ned i recensionen.

Madden 21 trophy

För att starta någonstans så började jag med att ta en titt på ”Face of the franchise”-sektionen, som introducerades i förra årets utgåva Madden NFL 20. Face of the franchise är en nytolkning av gamla spelläget ”Career Mode”, ett läge EA tagit tillbaka och är en liten startsträcka att komma igång med, historiskt. I Madden NFL 21 så förväntade jag mig mycket mer av det, då man denna gång kan starta sin karriär redan i high school för att jobba sig hela vägen till NFL och ”Hall Of Fame”. Det är målet med hela spelläget, men till min besvikelse så föll det platt. Storyn är overklig; du kan bara välja mellan tre positioner att spela: Quarterback, Running back & Wide receiver, men det är bara senare i spelet du kan välja de två sistnämnda. Jag gillar inte heller att hela historian utspelar sig genom att du sitter i en intervju och spelar ”återblickar” av din karriär.  När jag såg dom animerade sekvenserna så blev jag frågandes om det verkligen var årets utgåva jag fått spela, då grafiken var rent ut sagt riktigt usel. Stela ansiktsuttryck och en mun som inte hänger med talet som spelar under scenen samt ljud som klipper – försvinner för att sedan komma tillbaka – där man missat halva konversationen.

Madden NFL 21 ful grafik
Grafiken är inte upp till par 2020. Foto: screencap från PS4-versionen

Franchise Mode-spelläget är det som gjort spelet till den gigant som det är inom genren, och även det är en karbon-kopia av förra året. Det är samma utseende, det är samma typ av spelbok (komplicerad och för stor) – ingenting har gjorts för att utveckla det här spelläget. Snarare har detta spelläge reducerats något grymt med åren, så i dagsläget kan man inte längre anställa vissa tränarpositioner/lagpersonal längre. Dessa funktioner, som är vitala för sporten, går inte att hitta i spelet.

Madden NFL 21 playbook
Komplicerat och samtidigt för reducerat. Foto: Foto: screencap från PS4-versionen

Trots att grafiken ser bättre ut när kameravinkeln är vid (längre ifrån), och att kontrollera spelare i match är hyfsat lätt så är det för många saker att hålla koll på för att kunna njuta av att spela. Spelet laggar otroligt mycket på en bas-PS4:a, speciellt vid ”Field Goal och ”Kick Off”, vilket gjorde att jag missade många poäng och hamnade i ett mycket sämre läge på planen. Jag spenderade även fyra timmar utspritt på två dagar för att försöka återansluta till EAs server, då den kopplade bort mig och kraschade konstant.

Madden NFL 21 field goal

The Yard är ett ”nytt” spelläge som introducerades i årets spel som enligt mig är en uppgradering av gamla NFL Street eller, om man inte är bekant med det så är det ekvivalenten till FIFA Street. Det här spelläget är faktiskt ganska kul. Problemet är bara att det är innehållslöst, det inte så mycket att göra. Man spelar sex mot sex med ”street-regler”, man kan passa flera gånger och Quarterbacken spelar även Saftey i försvar, till exempel. Färgglada kläder och utrustning gör att det blir svårt att se vilka som är med i ens ens lag, då alla kan ha olika färger. Men med allt det sagt så har det här spelläget stor potential, om EA Sports lägger lite krut på att utveckla det.

Madden NFL 21 The Yard
The Yard är kul, men rörigt. Foto: screencap från PS4-versionen

Summering: Tyvärr måste jag, som älskare av spelserien, konstatera att som helhet känns detta som det sämsta Madden NFL som gjorts hittills. Jag är ett stort fan av amerikansk fotboll och har även spelat det själv under många år – men det känns som ett rejält hån att man lanserar ett spel som inte är färdigt och där man lagt ner all sin energi på Ultimate Team (för där finns det en potentiell inkomstkälla för EA, då man måste spendera riktiga pengar för att kunna få vissa typer av ”Packs”).

Madden NFL 21 customize

Ett riktigt bojsänke helt enkelt. Nä, det blir tillbaka till ritbordet inför Madden NFL 22.