Hem Film & TVBlu-ray Recension: Spider-man: Into the Spider-verse (BD)

Recension: Spider-man: Into the Spider-verse (BD)

Spider-man: Into the Spider-Verse har jag redan recenserat på bio och finns att läsa här. Den här recensionen kommer handla om denna riktigt välfyllda Blu-ray utgåva.

Något som jag tyckte var negativt när jag såg Spider-man: Into the Spider-verse på första gången var att vissa händelser kändes stressade och att manuset haltade. Anledningen till de stressade och haltande scenerna förklaras i den förlängda versionen av filmen som nu finns med på skivan. Förlängd på det viset att då du ser filmen så klipps det in oftast väldigt grova skisser av scener som skulle ha funnits med. Dessa scener fyller de hål och gör filmen i min mening många gånger bättre. Bland annat är det en stor sidohandling med Miles Morales rumskompis. I den färdiga filmen är rumskompis karaktären med i sammanlagt 30 sekunder men i den förlängda versionen är han ytterst verksam och tillför en hel del hjälp till Miles inför hans nya uppgift som superhjälte.

Utöver den förlängda versionen så finns det en uppsjö med dokumentärer och intervjuer som faktiskt går in på djupet, det var verkligen riktigt länge sedan som jag har sett en så här fullproppad utgåva av en film. För 8-9 år sedan var det standard att ha bra extra-material men nu för tiden är det sällsynt och här har vi en riktig guldgruva. Som grädde på moset så finns det även kommentarspår.

Så hur är bild och ljud då? Blu-ray har ju tyvärr sina begränsningar och en helt digitalt animerad film ser helt fantastiskt ut, men det når ändå inte upp i den krispighet som 4K hade kunnat erbjuda. Ljudet i DTS-HD är absolut fullgott men jag har blivit bortskämd med Dolby Atmos och saknar det extra tryck som det ger ljudbilden.

Det jag störde mig på när jag såg Spider-man: Into the Spider-verse första gången besvarades i denna förlängda version och med en fullspäckad och välgjord Blu-ray utgåva så ökar betyget. Hade det här varit en UHD-utgåva, ja då hade det banne mig varit full pott!