Hem SpelPC Recension: Minecraft Dungeons
minecraft dungeons recension senses.se Silver

Recension: Minecraft Dungeons

av Christian Magdu

Minecraft är ett fenomen. Det gjorde inte bara skaparen, Marcus ”Notch” Persson till en av världens rikaste människor, då Microsoft köpte hans skapelse – det är också en massiv, ständigt växande community kring det, där en viss generationsklyfta gör sig påmind. For the record: Jag har aldrig testat Minecraft. Där, jag sa det. Någonsin. För mig verkar det vara en slags digital LEGO-simulator utan egentligt mål och … ursäkta, mening. Man kan ju inte vinna spelet. Så när Minecraft Dungeons dök upp på redaktionen så högg jag snabbt tag i vår junior-recensent och Minecraft-expert, Liam (11 år) och började värma upp för att få mig en läxa i modernt spelande och njuta lite multiplayer-crawlande. Och så roligt vi hade tillsammans!

minecraft dungeons
Du som spelat Diablo, eller valfri annan dungeon crawler, kommer att känna igen dig direkt. Foto: Mojang

Minecraft Dungeons är i korthet ett slags Diablo, komplett med fyrkantig Minecraft-estetisk och alla tänkbara inslag från den världen, anpassat i svårighetsgrad för att vara utmanande, men aldrig omöjligt ens för nybörjare eller yngre spelare. Du utforskar banor (dungeons) där du hittar kistor med skatter (loot) och dödar klassiska Mincecraft-fiender, såsom skelett och Creepers.

minecraft dungeons
Inventory och att hålla koll på saker stats är busenkelt.

Liam påpekade att några klassiska Minecraft-regler bryts i spelet: till exempel att zombies kan anfalla i detta spel under dagtid och lite andra smådetaljer jag inte minns nu, som oinsatt. Men på det stora hela var det välbekanta inslag överlag, som gjorde en inbiten Minecraft-spelare som honom överlycklig. Spelet är underhållande att lira ensam, men det är i multiplayer som det verkligen skiner. Där kan laget dela upp sig och utforska olika bitar av banans karta samtidigt. Man har en hälso-återställare som går på timer (den kan användas oändligt, om du bara ger den tillräckligt med tid att ladda om) och precis som i Huntdown kan spelare återuppliva varandra, vilket gör spelet enklare och mycket mer dynamiskt. Vi hade möjlighet att testa två personer (vi valde online, vilket fungerade ypperligt över Discord) – men vi kan bara tänka oss hur roligt detta måste vara med upp till fyra spelare (lokalt eller online, co-op).

minecraft dungeons skog

Minecraft Dungeons är ett perfekt exempel på ett mysigt och lagom spännande spel, som man kan spela med sina barn. Det utmanar, är roligt, väldigt enkelt att förstå mekaniken i och precis lagom svårt så det håller intresset uppe, men aldrig avskräcker. Är du en vuxen hard-core gamer som älskar dungeon crawlers så kanske du ska vänta på Diablo 4. Men är du Minecraft-fan, eller om du är ute efter något trivsamt som du kan spela med yngre spelare och ha roligt tillsammans, så rekommenderas Minecraft Dungeons varmt.

Not: Minecraft Dungeons släpps 26 maj och blir tillgängligt direkt för dig som har Xbox Game Pass (på både Xbox One och PC). Liam satte 9 / 10 och jag 7 / 10, så spelet får därför ett genomsnittsbetyg (8/10).