Hem Teknik / Prylar Test: Microsoft Xbox Series S
Guld

Test: Microsoft Xbox Series S

av Henric Brandt

Vi har recenserade Xbox Series Xsenses.se då den hade release, så denna recension kommer handla mestadels om skillnaden mellan storebror X och lillebror S.

Foto: senses.se - Xbox Series S - Stående.
Foto: senses.se

Xbox Series S är mindre än hälften så stor som Xbox Series X, men inuti är de ändå ganska snarlika. Både X och S klarar spel i senaste 120fps (frames per second, bildrutor per sekund) men då S har en mindre processor – AMD RDNA 2GPU med 20 CUs och 1.565 GHZ kontra X:en AMD RDNA 2GPU 56 CUs och 1,825GHZ samt 10GB RAM kontra 16GB – så klarar Series S inte att köra 120fps i full 4K (2160p), utan vi får istället nöja oss med 1440p. GPU-kraften (hur många processer grafikkortet kan hantera samtidigt) är även den lägre på Xbox Series S som räknar 4 TFLOPS och får se sig slagen på fingrarna av X med sina smått otroliga 12.15 TFLOPS (PS5 ligger på dryga 10 TFLOPS). Den största skillnaden på de bägge konsolerna, förutom storleken, är att Xbox Series S saknar en optisk skivläsare och därmed går det inte att spela upp UHD-filmer eller spela spel som ligger på en fysisk skiva.

Jag kopplar in Xbox Series S till vår nya gaming-TV, Panasonic JZ1500 som stöder alla nymodigheter Xbox drar nytta av, och konsolen ställer automatisk in bästa möjliga inställning som passar just den TV:n. Du behöver ha en TV som klarar av 120 Hz (fullt HDMI 2.1-stöd) för att ha någon som helst användning för 120fps-läget på din Series S. När du har loggat in på ditt Xbox-konto så kan du börja ladda ned dina spel till konsolen. Xbox Series S och Game Pass är en match made in heaven, för här kan du enkelt se och ladda ner X/S-versionen av spelet istället för One-versionen, som du kanske spelade tidigare.

Jag börjar med att ladda hem Halo Infinite och Forza Horizon 5, för att se hur de lirar sig på den kraftfullare konsolen. Medan dessa laddar ner börjar jag bekanta mig med menyer och innehåll. Det mesta är exakt likadant här som på, numera nedlagda, Xbox One och alla spelen går att spela om du äger dem på din gamla konsol. Förutom de spel som du har på fysisk skiva, såklart, men i ärlighetens namn är det väldigt få spel som jag då inte kan spela. En del spel som inte får gratis next-gen-patchar – som till exempel The Quarry – finns det det ofta rimligt prissatta uppdateringar att ladda hem, så att även de spelen blir de förbättrade Series X/S-versionerna.

Foto: senses.se - Xbox Series S - Närbild handkontroll.
Foto: senses.se

Handkontrollen till Xbox Series S är väldigt lik Xbox One och faktiskt även Xbox 360, för Microsoft gjorde den rätt från början. Kontrollen ligger superskönt i handen och knapparna är härligt distinkta. Det är en väldigt trevlig ytfinish på kontrollen som ger en lite extra, lyxig känsla. Nu är Halo Infinite nedladdat och jag startar spelet. Det jag slås av direkt är hur otroligt snabbt det laddar in jämfört med hur det var på Xbox One X. Det är inte många sekunder innan jag är tillbaka i Halo-världen. Min sparfil har flyttats över automagiskt och jag kan fortsätta där jag slutade spela på Xbox One.

Foto: senses.se - Xbox Series S - Xbox kontroller från olika generationer skillnader och likheter.
Foto: senses.se

I tidernas begynnelse räknade man ut att 24 bildrutor per sekund var någon slags absolut minimum för att få en stadig och flytande bild, som inte blinkade. Den standarden blev sedan till 25 bilder per sekund när PAL-systemet och VHS gjorde entré (eller 29.9 bilder per sekund, om det rörde sig om Amerikanska NTSC). Peter Jackson experimenterade med HFR, 48 bilder per sekund, när han gjorde The Hobbit-trilogin för att få bättre flyt. Problemet är att på film så gör fler bildrutor per sekund att det normalt ser mindre verkligt och snyggt ut (den så kallade ”såpopera-effekten”, något James Cameron vill råda bot på när han släpper sina två klassiker senare i år i 4K med ny teknik). Så är inte fallet när det gäller spel och där ligger en sweetspot på 60 bildrutor per sekund (en dubblerad 30fps alltså).

Jag hade faktiskt aldrig upplevt 120fps förut och jag kan ärligt säga att det är som natt och dag. Allt rör sig supermjukt och det upplevs i dessa två fall inga som helst tecken på att spelet ska lagga (120fps-implementeringens förträfflighet kan dock skifta från spel till spel…). Som om vi vet så är Halo fyllt av fiender som attackerar från olika håll. Det fanns en del situationer då det klart blev för mycket för min stackars Xbox One X, horder av fiender hopade sig samtidigt och då hackade det faktiskt till ganska rejält ibland. Det kan jag gladeligen meddela inte sker på Xbox Series S. Hur mycket saker som än sker samtidigt är det samma sköna flyt och klarhet och jag skulle säga att den något lägre upplösningen knappast ens märks av i den hastigheten. Därför blir det heller inga direkta avkall på grafiken, Halo Infinite är ett sandbox-spel där du rör dig genom en gigantisk karta och inte en enda gång så ”poppar” något in i bild som inte fanns där förut.

Glad i hågen så fortsätter jag med att köra lite bil i Forza Horizon 5. Samma sak här: laddtider ett minne blott och när jag sitter bakom ratten och vyerna swishar förbi i full kvalitet kan jag inget annat än fån-le av lycka.

Ljud går nu att få i Dolby Atmos även i spel, men det kräver köp och nedladdning av Dolby Atmos -appen som kostar cirka 150 kronor (licensen ingår i vissa hörlurar du kan ha sen tidigare). Det är ingen jättekostnad, men känns lite sniket att behöva låsa upp för mer pengar när det är del av Xbox:ens grundspecifikationer. Samma sak här dock; inga som helst problem att ställa in allt efter dina preferenser.

Steget mellan förra generationens mest kraftfulla konsol, Xbox One X och Xbox Series S är verkligen både synbart och hörbart. Det här är en klart bättre konsol och utan tvekan värd pengarna. En Series S går loss på cirka 3 000 kronor idag, jämfört med storebror Xbox Series X som eskar nästan det dubbla. Jag har spelat en del på Series X och det är en mer kraftfull konsol – såklart – men spel blir inte dubbelt så bra där som på Series S, även om UHD 4K-spelaren ju blir ett stort plus också. Men om du redan äger en UHD 4K-spelare blir Xbox Series S svårslaget alternativ ur ekonomisk synpunkt. Du får nästan samma kraft och upplevelse, men för halva pengen.

Foto: senses.se - Xbox Series S - Igång med extern disk.
Foto: senses.se

Det enda negativa jag har att säga om Series S är två saker. Ett att den – precis som Series X – förlitar sig på gammal USB 3.1-teknik och saknar det mer moderna och överlägsna USB-C. Det är lite synd att en konsol som i övrigt ligger bra i framkant, blir ”gammal” i anslutningarna redan dag ett. Det andra som är irriterande är att du endast kan ha en extern hårddisk inkopplad. Internminnet på Series S är bara hälften så stort, 500GB kontra Series X som har en 1TB. En extern hårddisk blir i praktiken ett måste, då de flesta större spel kan ligga på 100-150GB styck. Som vi nämnt i Series X-testet så stöds inga Series S/X-optimerade spel från extern hårddisk – oavsett hastigheten på denna – så det enda du kan spela från extern disk är gamla One (X) och 360-spel via bakåtkompatibilitet. Enda sättet att expandera internminnet är att skaffa Seagates officiella insticksmodul, som vi kommer att testa inom kort. Men du kan alltså inte själv installera en M.2 SSD NVMe-disk som på PS5, något som känns som en ganska stor nackdel med hur Xbox valt att låsa sin hårdvara.

Foto: senses.se - Xbox Series S - Baksidan.
Foto: senses.se

Samtidigt ska sägas att avsaknaden av den fysiska spelaren inte gör lika ont om du använder HBO Max, Disney+, Netflix samt de flesta andra större streaming-tjänsterna. De har riktigt bra appar till Xbox så kan du ändå se film i 4K med Dolby Atmos, givet i lägre bitrate som aldrig kan jämföra sig med en fysisk utgåva, men ändå. Det som är synd är att det inte finns alternativ där du kan ladda hem filmen, som på mobil, innan du ser den. För har du som jag ett galet långsamt internet så kommer bildkvalitén sjunka ibland eller filmen kanske helt att frysa under uppspelning. Annars finns inga som helst prestanda problem att spela upp högupplösta filmer och ljudet ut blir ändå för det mesta kristallklar Dolby Atmos.

Sammanfattningsvis så kan jag inte dela ut något annat betyg än ett måste. Även om Xbox Series S har lägre prestanda jämfört med storebror Series X så är priset verkligen en avgörande faktor. För samma nästan halva priset får du en konsol som kickar förra generationens röv i fråga om prestanda och spelkänsla och Game Pass ger dig tillgång till hundratals, högkvalitativa spel för en väldigt rimlig månadskostnad.

Microsoft skickade enhet för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.

Missa inte detta

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.