Hem SpelPC Recension: The Quarry

Recension: The Quarry

Mystiska saker händer på sommarlägret Hacketts Quarry och nio ledare måste nu överleva en sista natt där allt och alla är ute efter att döda dem. Det finns övernaturliga varelser i skogen, det är den flippade familjen Hacketts och en del andra överraskningar som väntar. Varje val du gör påverkar slutet av historien. Vem som dör eller överlever är upp till dig. Välkomna till The Quarry.

The Quarry är verkligen ett av de snyggaste spelen jag spelat på länge. Spelskaparna har lagt ned massor med tid på att få karaktärerna i spelet att se ut som skådespelarna som spelar dem. Det här är i samma klass som – om inte bitvis snäppet bättre än – Detroit: Become Human. Manus, musik och ljudeffekter håller samma kvalitét som en välgjord och bitvis riktigt läskig Hollywood-film och hela upplägget andas film snarare än spel.

Fast nu är ju The Quarry ett spel och spelmekaniken består, som tidigare spel från utvecklaren Supermassive Games (The Dark Pictures, Until Dawn), till största delen av Quick Time Events där du måste vara snabb på kontroller-knapparna och göra det som visas på skärmen i rätt ordning för att överleva. I dialogen får du välja vilken väg du vill gå och varje val påverkar din relation med personerna runtomkring dig.

På samma vis så måste du ibland välja vem som ska överleva eller dö. Varje val är viktigt och du har inte många sekunder på dig att ta ett beslut. Jag är lite allergisk mot QTE och blev därmed riktigt glad när spelet öppnar upp för att både kunna röra sig som man vill, i vissa sekvenser, och att längre fram i spelet även få uppleva strid och andra intensiva händelser.

Att the The Quarry i grund och botten är en interaktiv skräckfilm är inget som spelskaparna hymlar med för det finns till och med ett film-läge där du kan välja att se versionen där alla dör, där alla överlever eller en version där du kan ställa in olika parametrar så att du kan skräddarsy din upplevelse. Problemet är att det går inte att spola i filmen så du måste se alltihop, från början till slut varje gång.

Jag testade The QuarryXbox One X och tyvärr upplevde jag ibland att spelet laggade och kom lite i osynk, vilket är väldigt tråkigt och plockar en ur handlingen direkt (en betal-pach för Series S/X finns och vi återkommer med intryck av den). Spelet dessutom bitvis kolmörkt. Jag var tvungen att höja ljuset för att överhuvudtaget se något och ändå blev det för mörkt på sina ställen.

Jag vet inte varför jag är så anti mot svenska i spel, men när textningen och grafiken i spelet skrivs ut på svenska så ramlar jag ur handlingen lite (talet är dock rakt igenom på engelska, tack och lov). The Quarry startar på svenska och det finns ingenstans i spelet som du kan ändra det. Jag försökte ändra språket på Xboxen men då kraschade spelet istället och gick inte att spela alls. Jag vill aldrig ha svenska i spel, om det inte är ett svenskt spel. För oftast är det fel-översatt och fullt av syftningsfel, som bara irriterar mig.

Sammanfattningsvis så vill jag verkligen rekommendera The Quarry. Det här är ett välgjort skräckspel, som vågar ta ut svängarna men med ett par skavanker.

2K Games skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.