Hem SpelPC Recension: Onrush
onrush recension Guld

Recension: Onrush

Det känns som att det var igår det stora presskittet från Nordisk Film kom med företagspaket till senses-redaktionen (fast det nu var nästan 12 år sen). Playstation 3, med ”Cell-processor” och en massa uppvisningsspel. Ett av dem som kom dag 1 och som vi minns var Motorstorm, ett charmigt racingspel med arkadfokus och skön körkänsla. Det var vårt förstaintryck av Evolution Studios. En konsolgeneration senare var Driveclub deras nästa, stora, prestigeprojekt. Spelet som skulle göra racing socialt och visa upp PS4:an hypades från det att maskinen avslöjades sommaren 2013. Hösten 2014 kom det till slut och det var strålande vackert men… inte särskilt bra. Microsofts Forza Horizon 2 sprang cirklar omkring det: spelet visste helt enkelt inte vilken fot det skulle stå på – det var inte en regelrätt simulator, men heller inget arkadspel. Mediokra recensioner gjorde att spelet underpresterade och Evolution Studios föll bort från Sonys stall och lade officiellt ned.

onrush recension

Totalt. Jäkla. Röj.

Nu, några år senare, reser sig delar av den gamla studion från askorna under namnet Codemasters Evo och går tillbaka till rötterna – spelglädjen i Motorstorm. Man tar också ett blad ifrån ett av de allra roligaste arkad-actionspelen i modern tid: Burnout och blandar det med lite klass-baserat teamwork från Overwatch. Onrush kan helt enkelt kallas en slags Burnout på steroider och även om det inte lär vinna priser för sin avancerade grafik så älskar vi det för sitt röj och ohämmade spelglädje!

I Onrush är det två lag med motorfordon som tävlar mot varandra. Det gäller att köra vilt, elakt och respektlöst. Du ska preja, mosa och chikanera så många motståndare du kan – datorstyrda drönare är lågt hängande frukt och fyller på turbo-boost, medan motståndare i andra laget är hårdare och ger mer prestigepoäng att ta kol på (takedown). Det handlar inte om att komma först över mållinjen – för någon sådan finns inte, utan om att hjälpa laget med uppgiften i respektive spelläge. I Overdrive ska du boosta järnet, köra riskfyllt och plock poäng genom att stapla takedowns på rad, Lockdown är en slags herren-på-täppan där det gäller att försvara en liten zon, allt medan man hänger med i klungan (stampede, som spelet kallar det), Switch är lite som Call of Dutys gun game; du börjar på en motorcykel och får byta till fetare bil för varje gång du dör. Slutligen har vi Countdown som handlar om att hålla laget kvar i matchen genom att lägga tid på klockan då du kör igenom portar (tänk det som en slags racing möter slalom).

onrush recension

Onrush är så makalöst enkelt att komma igång med och så adrenalin-boostade kul från första race:t. Det hur lätt som helst att förstå och plocka upp, det är snabbt men inte löjligt utmanande (även om vissa banor är som gjorda för att man ska dö ofta – man får köpa det som del av konceptet, med respawn-klocka och allt) och det är framförallt väldigt roligt att spela. Codemasters Evo har valt att satsa på len bilduppdatering framför detaljerad grafik och även om Onrush inte är direkt fult så kan det inte jämföra sig med andra tripple-A titlar med fokus på racing (till exempel Forza Motorsport 7). PS4 Pro och Xbox One X-ägarna får den bästa upplevelsen och Xbox One X drar åter det längsta strået eftersom det kan visa spelet i lite högre upplösning än PS4 Pro vid 60 fps, även om det är marginellt. Man kan även välja till högre upplösning (upp till 4K) men då låses frame rate:n till 30 fps och det är absolut inte värt trade-offen, tycker vi. Spelet blir inte så mycket snyggare och fartkänslan blir samtidigt lidande.

Soundtracket är en samling röjjarlåtar med ordentligt drag, hörlurar rekommenderas för att bespara omgivningen känslan av att du har en punkrock-fest för dig själv. Kontrollerna känns bra, om än kanske något lätta och lite åt det överstyrda hållet; men hellre det än motsatsen i ett så här snabbt spel. Onlinefunktionen är relativt stabil (vi slängdes ut från servern några gånger) och kommer att utvecklas med ranked play, något som inte var aktiverat då vi testade spelet (då fanns bara quick matches). Det är lite svårt att samköra med ett gäng okända människor, men det det funkar ändå överlag helt OK.

onrush recension

Onrush är inte likt något annat racingspel, det är något helt eget. Det utspelar sig i fordon och i hög hastighet, men det är lika mycket action och sammandrabbning. Vi har verkligen saknat ett riktigt, old-school Burnout till denna generations konsoler och Onrush är faktiskt det närmaste vi kommer, även om EA släppt en remastrad version av Burnout Paradise. Det handlar om ohejdat röj och köttande av motståndare, något som verkligen inte lär passa alla racingfans, men som passar oss som handen i handsken. Välkomna tillbaka, Evolution och tack Codemasters för att ni vågade satsa på ett så här galet koncept!