Hem SpelMac Recension: Observer (Switch)

Recension: Observer (Switch)

Sci-fi mässan i Kista 2004 träffade jag den artiga holländaren Rutger Hauer. Han satt och signerade Blade Runner-bild efter Blade Runner-bild till de betalande gästerna. Jag däremot hade tagit med mig den otroligt sköna b-filmen Split Second från 1992, där Hauer spelar en tuff snut på jakt efter en osannolik mördare. Rutger Hauer blev glad och bestämde sig för att berätta om inspelningen av filmen och kön bakom mig blev bara längre och längre… Dagens betraktelse, från polska Bloober Team, är spelet Observer som utspelar sig i framtidens Krakow och har vissa likheter med Split Second i ton och framtidsdystopi.

Observer - Screenshot Switch

Året är 2084 och vi följer Daniel Lazarski (Rutger Hauer) i hans jakt på sin försvunna son. Daniel är en så kallad Observer, som kan hacka sig in i människors hjärna på samma sätt som på en dator och inga lögner kan döljas.

Observer - Screenshot Switch

Spelet känns väldigt filmiskt och om du är sugen på att börja direkt så får du snällt vänta på en väldigt lång rulltext som berättar om världen du strax ska besöka. Efter ett tag är du på plats i din polisbil och redan i första anblick så ser vi referenserna till Blade Runner. Det finns något härligt retro med tekniken som används och hela upplägget i fråga om musik och ljud är väldigt bra. Rutger Hauer, som huvudperson och vår avatar känns coolt på ett, ovanligt udda sätt. Det är inte första gången som kända skådespelare lånar ut sina röster och utseenden till spel, men just med Rutger Hauer som The Observer gör att det hela tas till en ny nivå.

Observer - Screenshot Switch dark

När jag kommer förbi glädjechocken över hur coolt det är med huvudpersonen och hur snyggt spelet är, så börjar jag komma in i själva spelmekaniken och då blir jag tyvärr inte riktigt lika överväldigad.

Observer - Screenshot Switch

Spelet är extremt långsamt uppbyggt. Karaktären går lugnt och stilla och det är nästan en plåga ibland att konstatera hur långsam han är. Det finns ingen karta, så man får vara extremt noggrann med vart man går och hur man hittar tillbaka. Att bara öppna en dörr är två knapptryckningar. Sen att undersöka en brottplats är en hel vetenskap; vilket till en början är kul. Du har olika ”visions” du kan välja mellan för att se på saker i ett nytt ljus och du måste använda rätt vision på rätt sätt för att komma vidare. Det här är verkligen inte ett spel som håller dig i handen. Tyvärr är presentationen lite mörk på Nintendo Switch i bärbart läge för min smak. Det skulle behövas lite mer ljus och när du slår på mörkerläget i spelet så blöder det ut detaljerna. Sen ger speldesignen en väldigt klaustrofobisk känsla rakt igenom som kan bli lite tröttsam, då du nästan aldrig ser något annat än mörka dystra, korridorer och rum.

Observer - Screenshot Switch

Observer släpptes till de andra spelplattformarna redan i augusti 2017 och finns just nu som del av Xbox Game Pass spelutbud. Nu kommer det till alltså (som så många andra spel) till den framgångsrika Switchen. Och precis som i så många andra Switch-konverteringar, så har man inte riktigt räknat med hur smått allting blir i hybridkonsolens bärbara läge. Vissa detaljer blir pyttesmå i displayen. Däremot så har man varit smarta och använda sig av Switchens touch-display: så du kan peka och klicka direkt på skärmen för att undersöka något. Dock så fick jag det inte att funka när man ska dra ut lådor och öppna dörrar.

Observer - screenshot switch

Observer känns som ett väldigt vuxet spel och när jag slappnade av och gav det lite mer tid, så insåg jag att det faktiskt är riktigt coolt och kul att undersöka framtidens dystopiska Krakow. Det finns en rik historia i spelet och Rutger Hauer är med dig hela vägen igenom. Så sammanfattningsvis så diggar jag Observer, även om det har skavanker.