Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Test: Playstation VR – en revolution?

Test: Playstation VR – en revolution?

Senaste veckorna har vi hårdtestat Sonys nya hårdvara och tilltänkta spelkompanjon till PS4:an samt alla release-spelen. Nu kan vi erbjuda er läsare det ultimata testet av Playstation VR. Är detta Virtual Reality-revolutionen vi väntat på i 20 år?

ps-vr-recension

För ett två och ett halvt år sedan skrev vi en krönika om VR-revolutionen som kom av sig, i samband med att Facebook stolt meddelade att man köpt upp Oculus Rift. Nu är både HTC Vive, Oculus Rift och Sonys egen Playstation VR här med varsin uppsättning VR-glasögon, som ska få oss att öppna plånboken och köra virtuellt spelande i våra vardagsrumssoffor. Sony har kittlat vår nyfikenhet med ”Project Morpheus”, i snart två år. Slutproduktens namn blev Playstation VR (PS VR framöver) och den släpptes 13 oktober 2016. Detta är alltså VR-glasögon som fungerar till alla befintliga (och kommande) modeller av Playstation 4, samtidigt som priset ska vara lägre än konkurrenternas. Och det är en imponerande teknisk bedrift Sony lyckats med; att tränga ihop en VR-upplevelse på en maskin som redan har tre år på nacken (en mindre evighet i teknikens värld). Men det hela är ändå inte helt utan kompromisser.

Plug & Play
Då Sony redan har dryga 40 miljoner PS4-användare så innebär det såklart en väldigt bördig jord att släppa PS VR i. ”Ett par hundratusen” PS VR-paket har tillverkats och sålts (ut) vid lansering och precis som var fallet med PS4:ans release, så räknar man med 4-6 månader innan tillgången stabiliserar sig (Sony räknar med tre miljoner sålda enheter innan årets slut). PS VR-paketet innehåller en VR-hjälm, som är riktigt snygg, förvånansvärt lätt på huvudet (trots sina, på pappret ansenliga 610 gram) och helt klart vår favorithjälm av alla VR-system vi hittills provat. Hjälmen ställer du enkelt in med hjälp av en knapp som skjuter visiret fram och tillbaka och de i redaktionen som bär glasögon tyckte det var nästan lika komfortabelt att ha dem på, vilket inte är vanligt med VR-glasögon i allmänhet. VR-hjälmen håller yttre ljuskällor ute genom ett smidigt, formbart mjukgummi som anpassar sig efter ansiktet och därmed håller tätt. Våra kvinnliga skribenter klagade å andra sidan på att det gav problem med att smink i form av puder fastnar på gummit och ibland till och med att det blev smetad mascara på linserna (tur att det medföljer en mjuk mikrofiberduk att torka med mellan varven). Här finns också en extern box – som inte ger extra processor- eller grafik-kapacitet, utan används till 3D-ljud, vissa spatiala beräkningar och second (”social”) screen som de som inte bär hjälmen kan se på tv:n – som du seriekopplar med din PS4 via HDMI. Det medföljer också ett par helt OK in-ear-hörlurar med simulerad surround-effekt att koppla in i fjärren som är kopplad till hjälmen. Varför inte byta dessa mot ett par riktigt tunga, brusreducerande par såsom Backbeat Pro? Kalasbra resultat och läbbigt som bara den! Du kan använda vilka lurar som helst som har 3,5 mm-kabel. På det får vi en inte helt oansenlig mängd kablar som ska kopplas in i bland annat vägguttaget och förlänga avståndet du kan spela med hjälmen samt en demo-skiva med ett par korta glimtar ur VR-spel. Allt är mycket enkelt att koppla ihop och komma igång med. Så fort du installerat och startat kittet första gången så kommer en virtuell guide upp och låter dig finjustera synfältet, skärpan osv.

Förbered dig på att bunta ihop kablar - PS VR kan lätt bidra till ormboet annars.

Förbered dig på att bunta ihop kablar – PS VR kan lätt bidra till ormboet annars.

Tekniken och upplevelsen
Man blir direkt imponerad med vad Sony lyckats göra med PSVR. Upplevelsen i många spel är häftig, involverande och intensiv. I VR-hjälmen sitter en 5,7″ LCD-panel som drivs med 120Hz bilduppdatering och med en upplösning på 960×1080 pixels per öga och ca 100 graders synfält. Detta sätter – tekniskt sett – PSVR nästan längst bak i teknik-tåget, då både HTC Vive, Oculus och faktiskt till och med Samsungs mobillösning, Gear VR, har högre upplösning och bredare synfält. Det finns en liten ”kikar-effekt” i PSVR eftersom 100 graders synfält är något snävt, men det är inte jättestörande, även om man märker av att det i periferiseendet. Siffror och rå maskinkraft säger i slutändan väldigt lite om hur spelen faktiskt känns och ser ut (fråga Nintendo) och där måste vi konstatera att PSVR överlag imponerar, även om här finns skavanker och tekniska kompromisser i slutprodukten.

Genomgående är flytet i spelen väldigt bra, de flesta vi provat klarar kravet på 60 fps (som vi älskar här på senses, det vet ni!) och ska genom lite tekniskt simsalabim kunna nå hela 90 fps, vilket båda är delbart med panelens bilduppdatering på 120HZ. Här finns hårdvara och mjukvara som trollar med supersampling, anti-aliasing och andra tråkiga, tekniska termer vi inte ska snöa in på, men som vi kan kan konstatera för det mesta ger oss en vacker och medryckande upplevelse. På minussidan finns här även sorgkanter i form av lågupplösta objekt i spelvärldar, artefakter och sågtandade linjer (”jaggies”) som tidvis kämpar för att hålla mjukheten när du rör på huvudet.

Varken kameran (som krävs) eller Playstation Move-kontroller (som rekommenderas) ingår i PS VR-paketet

Playstation 4-kameran (som är ett krav) läser av dina huvudrörelser ganska bra, tack vare hjälmens blått lysande tracking-ljus, gyroskop och accelerometer – men ett återkommande problem var att vi ofta föll ut ur spelytan (out of play area) och fick justera vår position, något som är lätt förvirrande när man inte ser och hör något av världen utanför. Många spel mår bra av att du sitter på en stol, eller främre delen av soffakanten (lutar du dig tillbaka brukar kameran tappa dig) med mycket fri yta runtomkring. Playstation Move-kontrollerna (som inte heller ingår) gör mycket för inlevelsen i spel som Arkham VR och London Heist, där du ser dina virtuella ”händer” och det funkar överlag fint, även om åldern i tekniken gör att det känns som den saknar den där precisionen och följsamheten som exempelvis HTC Vive bjuder på.

Spelen
PSVRs metod att rita upp grafik lyckas till stor del eliminera screen-door-effekten (att man upplever allt som genom en finmaskig ”nätdörr”) vilket plågat vissa konkurrenter. Tyvärr skapar dess snabba och mjuka bildhantering å andra sidan ibland åksjuka. Snabba spel, där kroppen inte hinner med rörelserna som ögat och hjärnan registrerar, gjorde i princip att alla mådde pyton här på redaktionen. Efter ett par varv på banan i det – annars tekniskt imponerande – DriveClub VR, utförsåkningen i VR Luge eller att gå omkring fritt i Croft Manor i VR-läget på Rise of The Tomb Raider blev det ofta enkelväg till toaletten. I spel som rör sig lagom mycket och lagom snabbt, såsom exempelvis Batman Arkham VR och stämningsfulla Ocean Descent (del av Playstation VR Worlds) är det å andra sidan väldigt medryckande och stämningsskapande! Vi gillade till och med London Heist (också på VR Worlds) som utnyttjar både Move-kontrollerna fin-fint (dina händer, som laddar och skjuter med pickan) såväl som huvudrörelser på ett övertygande sätt, till exempel när du lutar dig ut genom bildörren för att skjuta skurkar (tyvärr är grafiken överlag ganska simpel i spelet och påminner mer om tidiga PS3-spel än cutting-edge next-gen).

Ett jätteblunder som vi kunder i Europa åker på är avsaknaden av ett enda spel som ingår i PSVR-kittet. Oavsett vilket paket du väljer så får du bara en skiva med en handfull, väldigt korta, teknik-demon. I USA skickar man med Playstation VR Worlds i Starter Pack eller en demo-skiva med 17 demon (vissa av dom – till exempel Resident Evil 7, kan laddas ned gratis på PSN Store även här) men det är tråkigt och riktigt snålt av Sony att inte skicka med ens ett endaste litet spel! De kunde gott ha slängt in Playstation VR Worlds som är deras egen titel. Nu kostar den istället ytterligare 400 kr som ska läggas till startavgiften.

Runt 20 spel finns just nu ute till PS VR och vi kommer att uppdatera denna artikel med recensioner allteftersom de kommer in till redaktionen. Här är de vi en åsikt om redan nu:

Batman Arkham VR

Att spegla sig och se Batman är en sjukt cool upplevelse!

Rocksteadys Batmanspel har verkligen gjort the caped crusader rättvisa (äntligen, efter 25 år av haltande spellicenser) men frågan är om det blir så mycket coolare än att vara Batman i förstapersonsläge? Rocksteady ger oss denna gång ett Batman-spel där du kan se dig själv i spegeln, som följer varje handrörelse du gör och när du klättrar upp på ett hustak för att blicka ut över Gotham City så… ja, gåshud! Arkham VR är ganska kort (du klarar det förmodligen på runt en timme) och egentligen lite av ett teknik-demo för den enorma potentialen i VR allmänhet och PS VR i synnerhet. För 179 kr är det väl värt att investera i och uppleva!

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Battlezone

battlezone_05
Pansarkrig med dig i cockpit. Ataris shooter bjuder på både co-op och rolig action, kombinerat med enkelt, men snygg neon-estetisk som påminner om TRON. Lite för dyrt, men värt att spana in när det blir lite billigare. PS4 Pro får extra flyt i form av bättre frame rate (via patch) (500 kr, PSN Store)

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Driveclub
driveclub-vr
Oturförföljda Driveclub piskade upp en massa buzz men levde verkligen inte upp till förväntningarna när det väl kom ut till PS4. Med tiden har uppdateringar gjort att det funnit sin egen ”grej” och sitt community (inte minst för att Sony hårdnackat fortsätter att backa det i väntan på nästan Gran Turismo). Driveclub VR borde ha varit en skön liten add-on som skulle fått fler att upptäcka grundspelet. Istället är det ett fristående spel, med mycket mindre innehåll och ett VR-läge som sätter dig i förarsätet. Upplevelsen är klart cool och mycket mer medryckande än 2D-versionen, även om flera på redaktionen blev akut åksjuka efter bara något varv. Men det som gav oss starkast kräkreflexer var det hutlösa priset på 400 kr som man begär för något som borde varit ett gratis – eller nästan gratis – plåster på såren för de som investerat och dragits med Driveclubs intala release-fail och nu dessutom forsätter ge Sony sina pengar och köper PSVR. Istället får de som har Season Pass en rabatt, men alltså inte ens där ingår det. Ruttet är bara förnamnet.

Betyg 2 av 5 - Spel - senses.se

EVE Valkyrie

eve-valkyrie-psvr
Är vad vi kan tänka oss Wing Commander skulle vara idag, i VR. Härlig och smäktande vacker rymdsimulator som lyckas hitta perfekt blandning mellan frihet att röra sig och dog fightas i rymden, utan åksjukepåsen i högsta hugg. Prislappen är dock rätt saftig, men det är värt att kika närmare på om du gillar genren (spelet kan även avnjutas utan VR-glasögon, om du behöver en paus). Pris 549 kr (PSN Store, demo ingår på skivan)

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Here They Lie

here-they-lie
Skräck är VRs klart populäraste genren. Here They Lie är ett i raden skräckspel, men denna gång med en mycket mer twistad, David Lynch-ton och estetik. Inte det snyggaste VR-spelet till PS VR, men klart ett av de mer intressanta koncepten och tolkningarna av en genre som bygger mycket på äckel och bump-in-the-night-skrämseleffekter. Klart värt att kika närmare på om du vill ha en annorlunda (och rätt kuslig) spelupplevelse. (199 kr, PSN store)

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Job Simulator

job-simulator-vr
Du kanske känner igen denna lilla indie-pärla från HTC Vive? Job Simulator är ett lättsamt spel som gör precis det som dess namn antyder – simulerar jobb, på jobbet. Allt ifrån att äta munkar till att koka kaffe görs med humor och full rörlighet i VR. Det är något för dyrt för sitt eget bästa, men när det kryper ned mot runt en hundring är det klart värt att spana in (299 kr, PSN Store)

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Playstation VR Worlds

ocean-descent-psvr
Sonys London Studios lilla samling med spel som ska visa upp PS VRs potential. Här återfinns en skön undervattensbur-simulator (komplett med haj-attacker!) i Ocean Descent (som är bland det snyggaste vi sett på PS VR faktiskt!), en medryckande action-historia med skön biljaktsscen i London Heist (som tar slut alldeles för fort), de hisnande åksjukeframkallande VR Luge, Danger Ball, ett snyggt och futuristiskt break-out spel (tänk Arkanoid i äkta 3D) och slutligen Scavenger’s Oddysey, som en enklare space-shooter som påminner om EVE: Valkyrie (se ovan). Även om det är mycket teknik-demo känsla över Playstation VR Worlds så finns här flera starka argument för att man ska imponeras och ryckas i Sonys VR-värld. Men ärligt talat – detta är PS VRs eget Wii Sports, och det skall självklart ingå i alla PS VR-paket! Att kräva ytterligare 400 kr för detta av EU-kunder som köpt prylar för 5 000 (utöver PS4:an) är varken smart eller schysst. Skärpning, Sony! (Demo medföljer på skivan – för de första tre spelen)

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Resident Evil 7 (teaser)

resident-evil-7-kitchen-ps-vr
Fast det är långt ifrån färdigt så retar Capcom oss med vad kommande Resident Evil 7 har att bjuda på – en total återgång till skräckrötterna, en interaktiv, levande mardröm i ordets sanna bemärkelse. I Beginning Hour  – så styr du helt och hållet detta FPS-äventyr med DualShock-kontrollern, medan VR-hjälmen mest funkar som en enorm bioduk framför dig. Fördelen är att åksjukan uteblir, nackdelen är att det inte är riktigt så ”VR” som man kan önska (spelet går utmärkt att spela även utan VR-hjälm också på din tv/duk). Vill du ha en ordentlig adrenalinchock ska du prova Kitchen, som är en galet intensiv, äkta VR-demo (väldigt kort, men känsliga personer är härmed varnade!). Här finns en vibrerande nerv och handsvett som väntar och den djävulska demonkvinna som drar omkring och skrämmer livet ur oss kan vara bland det läskigaste vi upplevt i något skräckspel så här långt… (släpps 2017, båda demon är gratis på PSN)

RIGS – Mechanized Combat League

rigs-psvr
Ett slags futuristiskt sportspel som styrs i FPS-läge och går ut på att knocka motståndare och hoppa igenom ett mål. Det finns en slags känsla av Overwatch i sina bästa stunder och skaparna, Guerilla Cambrigde, har fått in flytet helt rätt så att det inte skapar åksjuka. Det finns i grunden en bra spelidé i RIGS, men någonstans blir genomförandet och spelet inte riktigt så medryckande som det borde och livslängden känns tveksam. Att det sen kostar 500 kr gör inte saken bättre. (Demo finns på skiva)

Betyg 2 av 5 - Spel - senses.se

REZ Infinite

Gräsklipparmannen-VR?

Gräsklipparmannen-VR?

Det är lustigt hur man var tvungen att gå tillbaka 15 år, till en spelklassiker som först kom till SEGAs underbara, men för tidigt nedlagda Dreamcast-konsol för att hitta en fullträff i VR. REZ Infinite är typen av spel som verkligen slukar en med sin enkla design, sitt suveräna soundtrack och sin omedelbara spelbarhet som man bara fattar och vill spela vidare på. Det är över på knappt en timme, men vilken jävla timme det är. Ett måste! (269 kr, PSN Store)

Betyg 5 av 5 - spel - senses.se

Thumper

tumper-ps-vr
Priset för mest originella genre mash-up måste gå till Thumper. Detta är ett rytmiskt, våldsamt, musik-skräckspel, som är som en slags ohelig allians mellan takterna av Rez och valfritt skräckspel i VR. Du spelar som en metallisk insekt som rör dig på en räls och ska besegra fiender genom att trycka och röra dig i takt, samtidigt som du ställs mot ohyggligt stora och läskiga bossar. Det hela börjar med lugnt knapptryckande, men blir snart bara mer och mer intensivt och kräver yttersta koncentration. Ett måste! (synd bara att det saknar demo på PSN, i skrivande stund)! (199 kr, PSN Store)

Betyg 5 av 5 - spel - senses.se

Tumble VR

tumble-vr
För dig som tröttnat på skräck, blod och intensiva VR-trippar så är Tumble VR något så snällt som en slags virtuellt plocke-pinn – och en VR-remake på ett föga känt PS3-spel. Du ska bygga så höga torn som möjligt av givna, geometriska klossar, som du manipulerar fritt i 3D med antingen Move-kontrollerna (rekommenderas) eller Dual Shock. Inget spel som höjer pulsen eller känns som något måste, men för den låga prislappen så är det faktiskt märkligt meditativt (79 kr, PSN, Demo ingår på skivan)

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Until Dawn: Rush of Blood

until-dawn-rush-of-blood
En rail shooter (actionspel där du rör dig på räls, som en åkattraktion – bokstavligen) i det läskiga huset och anknyter till Supermassive Games fristående skräckäventyr Until DawnInte så läskigt som det först kan verka, men en blodig, intensiv och väldigt våldsam åktur som verkligen inte är för de allra minsta. Skön åktur med överraskningar som kan få dig att hoppa till, utan att för den sakens skull ge dig psykiska men. Passar utmärkt att spela med PS Move då det går ut på att skjuta – massor. Som många andra PS VR-spel: Kort, men roligt. Synd bara på att vissa delar har ganska lågupplöst grafik. Pris 199 kr (PSN Store, demo finns att ladda hem)

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Wayward Sky

wayward-sky-psvr
Småkul och sött litet peka-och-klicka-äventyr som är ungefär så simpelt som det ser ut grafiskt. Charmigt och inte utan meriter, men det känns som det finns mycket mer story och spelmoment att vinna ut av genren som är en av världens bästa (och blir lite se-ned-på-spelplanen-upplevelse på PS VR) (ca 169 kr, finns just nu bara på PSN Store UK eller US, demo finns på skivan)

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Denna artikel uppdateras kontinuerligt i takt med att nya spel släpps nu fram till årets slut (bl a Cryteks Robinson – The Journey, Eagle Flight och Star Trek), så kolla tillbaka ofta!

Övriga program / appar

Allumette

allumette
Söt och berörande stop-motion film om flickan Allumette och hennes äventyr i staden bland molnen. Lyckas kombinera en snygg, äkta 3D-känsla med claymotion-estetik och är väl värt den (något långa kanske) speltiden, då det är helt gratis att ladda hem från PSN Store.

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Invasion!

vr-invasion
Gullig liten tecknad film i Pixar-format (regisserad av Eric Darnell, som gjort flera av Dreamworks animerade långfilmer – Antz, Madagascar mfl) där du kan uppleva historien fritt i 3D genom att titta var du vill. Söt liten historia som visar på användningsområden som inte är skräck och alltså kan passa även de allra minsta (även om ingen under 12 rekommenderas at använda VR) (gratis på PSN Store)

Betyg 4 av 5 - Spel - senses.se

Littlstar VR Cinema

littlstar-cinema-vr
Kan VR vara något för icke-interaktiva upplevelser, alltså film och tv? Hur vore det att se en Funny or Die-sketch i full 360, där du kan kika vart du vill? Svaret får du här. Vi är personligen skeptiska till detta användningsområde, då historier med dig i centrum (i förstapersonsperspektiv) kräver helt annat fokus och driv. Att se två skådespelare låtsas prata med ”dig”, samtidigt som du tittar åt ett helt annat håll (utan att de reagerar) känns bara fejk och förinspelat (vilket det ju är) och påminner om gamla ”interaktiva fllmspel” som fanns i arkadhallarna på 90-talet (Mad Dog McCree, som inte var särskilt interaktivt alls). Förstapersonsperspektiv kräver i princip interaktivitet och användarfeedback, eftersom det blir aktivt deltagande, inte passivt intagande. Men vem vet? Den som löser knuten med förinspelad film som anpassar sig till tittarens rörelser och perspektiv kommer att revolutionera underhållningen som vi idag känner den. (Gratis att ladda ned demo via PSN)

Betyg 3 av 5 - senses.se - spel

Pris
PSVR har i många medier hyllats för sitt låga och konkurrenskraftiga pris. Och visst är Sonys VR-satsning den klart billigaste på marknaden, i förhållande till installationsbas och mjukvara. Men den är långt ifrån billig – särskilt om du ska ha ”hela” VR-upplevelsen. PSVR kräver en Playstation-kamera för att fungera. Detta ingår inte i standardkittet som i skrivande stund går loss på ca 4 700 kr. Playstation 4-kameran släpptes i ny skrud 2013 och var en moderat uppgradering av en gammal trotjänare (som också fått ett designlyft) men är i mångt och mycket samma kamera som släpptes i samband med Sonys Wii-offensiv 2007 och mötte aldrig någon större framgång då (exakt som Microsofts satsning på Kinect, som skulle vara en ”omistlig” del av Xbox One-upplevelsen men sen snabbt plockades bort för att sänka priset och öka prestandan). Denna V2 av Playstation 4-kameran kostar dig ca 600 kr och är alltså något du måste ha (vilket också anges tydligt på PSVR-boxen). Utöver det rekommenderas varmt att du skaffar Playstation Move-kontrollerna, även om de inte är ett måste, men det hela känns mycket mer VR än att bara spela med DualShock 4-kontrollern. Dessa kostar i sin tur ca 700 kr för ett par. Det drar upp totalsumman till ca 6 000 kr. Vissa handlare säljer alltihop i ett paket för 5 500 kr, så vi snackar ändå en ansenlig summa pengar (och då ingår inte något spel – se ovan) utöver investeringen i en PS4, som idag kostar ca 3 000 kr. PC-konkurrenterna Oculus Rift och HTC Vive är nästan dubbelt så dyra – och kräver dessutom en ordentlig PC att driva dem – så en slutsumma på 15-18 000 kr är inte ovanlig, men då är båda maskinerna också tekniskt bättre än PSVR.

Eftersom VR är så nytt kan ingen sia om dess framtid. Att förvänta sig epokgörande spel som blir odödliga klassiker från dag 1 är att vara oschysst. Men faktum kvartstår att sådana spel kommer att krävas framöver, eftersom inget format är bättre än sina spel. Att Sonys ”missar” att skicka med ett enda spel till PSVR i Europa är också konfunderande på gränsen till skandalöst. När Nintendo släppte Wii var Wii Sports spelet alla spelade och gjorde att man ”fattade grejen” med Wii. Till och med redaktionens mammor förstod plötsligt charmen i att spela tv-spel då de fick prova med rörelsekontroller, genom så enkla spel som Golf och Bowling. Sony verkar strunta helt i detta och skickar som sagt inte ens med sitt eget Playstation VR Worlds, som man lätt kunde tryckt upp och bifogat i åtminstone de första, early adaptor-paketen, som en uppskattning till trogna fans. Istället förväntas man lägga ut ytterligare flera hundra- eller tusenlappar på ett par riktigt bra spel att spela på sitt nyinköpta kit. Så de där ursprungliga lockpriset på 399 Euro (som borde varit – och framöver lär bli – 3 999 kr ink moms i Sverige) blev plötsligt 7 000 kr med kamera, move-kontroller och ett par spel. En inte obetydlig skillnad och slant.

sony_playstation_vr_spelare

PSVR stöder heller inte HDR vilket kanske inte är ett jätteproblem idag, men lär bli småkrångligt framöver i och med att alla PS4:or och utvalda spel kommer att stödja den överlägsna färgpaletten som HDR erbjuder (dessutom på TV:n du just köpt för två månadslöner med 4K och Premium HDR). Det innebär att du snällt får koppla in och ur boxen varje gång du ska spela VR- respektive HDR-spel. Ingen optimal lösning alls – vågar man hoppas på någon magisk firmware-uppdatering som på något vis styr om signalen passivt eller uppgraderar HDMI-stödet till 2.0?

Summering
Playstation VR är en imponerande maskin som gör det den lovar, gör det bra och är enkel att komma igång med. Den är inte marknadens mest tekniskt avancerade VR-lösning och prislappen vid release, med alla tillbehör och spel, är högre än vad vi hade hoppats på. Det finns flera schyssta lir att förlora sig i (se ovan) och att göra polarna gröna av avund med, men det svider i hjärtat att behöva konstatera att Sony inte skickar med ens ett endaste litet spel i paketet. Inom kort tror vi på en prisjustering nedåt och möjligtvis också att man tänker om kring vad man bundlar ihop, för här finns som sagt marknadens skönaste VR-hjälm och en spelkompanjon som verkligen erbjuder i alla fall något som närmar sig den VR-upplevelse vi så länge väntat på. Och med PS4 Pro:s ökade resurser, hoppas vi på ännu fränare spelupplevelser framöver.

Fotnot: Denna artikel uppdateras kontinuerligt i takt med att nya spel släpps nu fram till årets slut (bl a Cryteks Robinson – The Journey, Eagle Flight och Star Trek), så kolla tillbaka ofta!