Hem SpelSwitch Recension: Princess Peach – Showtime!
Princess-Peach-Showtime-recension Guld

Recension: Princess Peach – Showtime!

Prinsessan Peach, Marios eviga kärlek och Bowsers eviga dissare, har fått ett helt eget spel på Nintendo Switch. I Princess Peach: Showtime! får vi bokstavligen iklä oss roller på teatern som ninja, cowboy, bagare, detektiv och sjöjungfru.

Hypen inför Princess Peach: Showtime! var redan på förhand enorm bland våra mini-recensenter. Ändå sedan tjejerna såg trailern för drygt ett år sedan har de längtat att få vara hjälten och inte vänta på att räddas av Mario (något vi fick smaka på redan i Super Mario Bros. Filmen). Genom mellansekvenser och dialog får vi se en sida av Peach som är modig, kvick och bestämd, långt ifrån den endimensionella prinsessan som ofta porträtteras. Det är en välkommen utveckling som ger Peach en välförtjänt plats i rampljuset och återigen visar hur viktigt det är med representation och att alla gamers får någon de kan identifiera sig med som liknar dem själva. Och Princess Peach: Showtime! levererar storligen på löftet i trailern, det är både färgglatt, glittersprakande, häftigt och precis sådär kreativt som man kommit att förvänta sig av Nintendo.

Storyn går ut på att Prinsessan och hennes sällskap, stjärnan Sparkla, tänker sig en afton på teatern. Men tji får dom när det visar sig att en elak figur vid namn Madame Grape (Sura Druvan) bestämt sig för att kapa alla shower. Det blir upp till Peach och Sparka att själva ta på sig huvudrollen i varje pjäs och kämpa sig igenom banor fyllda med bonusar, fiender och en del överraskningar.

Detektiv drar ned tempot och utmanar barnens spekulativa förmåga. Foto: Nintendo

Nintendo vet som sagt hur man paketerar och presenterar ett roligt och tillgängligt spel. Princess Peach: Showtime! är riktigt snyggt och banorna är precis lagom långa och utmanade även för de mindre barnen. Spelet är generöst och bjuder på extra hjärtan (energi) om man dör för många gånger på en bana och du kan även välja att köpa dig förbi extra krångliga banor med mynt du samlar. För en vuxen är utmaningen kanske i enklaste laget, men detta är ett helt magiskt spel att uppleva med barn och hjälpas åt där det behövs (vissa bossfighter visade sig vara lite överväldigande för tjejerna).

Kung Fu-banorna var en av favoriterna. Foto: Nintendo

Princess Peach: Showtime! flyter på bra för det mesta i dockat läge, ibland tappas det frames här och där när mycket händer på en gång men på det stora hela är det en mjuk upplevelse. Banorna skiftar lite i kvalitet och genomförande, vi fann Ninja-, Rymd- (Mega Man-hyllning!), Cowboy, Sjöjungfru, Konståkning och Detektiv roligast, medan Tjuvbanan inte riktigt har precisionen i plattformandet som skulle behövas för inramningen och Bagar-banorna kändes lite utdragna.

Peach och Sparkla, som ger henne transformativa krafter. Foto: Nintendo

Summar summarum är Princess Peach: Showtime! en riktigt pärla. Även om det har sina små skavanker i genomförande och är aningen för lätt för en vuxen plattformsentusiast så är det ett måste att uppleva tillsammans med yngre spelare!

Nintendo skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.