Hem Film & TVBlu-ray Recension: Super Mario Bros. Filmen
Super Mario Bros Filmen recension Silver

Recension: Super Mario Bros. Filmen

Super Mario Bros. Filmen landade på bioduken förra året och blev en triumf som krossat rekord, med intäkter på över en miljard (!) dollar bara under sin biotid. Filmen väcker nostalgiska känslor med sin träffsäkra berättelse och underhåller samtidigt tittare i alla åldrar. Bildkvaliteten i 4K med Dolby Vision är imponerande och original-Dolby Atmos-ljudmixen är en fröjd för öronen. Men vart sjutton är allt extramaterial?

Nintendo har – trots konkurrens från Sony och Microsoft – lyckats bevara sina klassiska spelserier, som alltid känns lika tidlösa och aktuella. Företaget har historiskt sett sällan avvikit från sina koncept och för det mesta satsat på spel till den egna konsolen, men efter ett misslyckat försök med en spelfilm på 90-talet har Nintendo nu, tillsammans med skaparna bakom Teen Titans Go to the Movies och Illumination – världens bästa animations-studio – skapat en animerad Mario-film värd namnet.

Super Mario Bros. Filmen Mario och Luigi

Filmskaparna Aaron Horvath och Michael Jelenic, tillsammans med manusförfattaren Matthew Fogel och Marios ena pappa – den legendariska spelskaparen Shigeru Miyamoto som producent – har skapat en film som hyllar Super Mario-spelen genom tiderna, med karaktäristiska ljud, figurer, banor och interna skämt, samtidigt som de berättar en historia som lägger grunden för vad som garanterat blir en ny filmserie. Till skillnad från 90-talets mörka spelfilms-kalkon (vars enda goda sida var Roxettes fantastiska låt Almost Unreal), är den nya, animerade filmen ljus, färgstark och magisk, vilket bättre speglar spelens anda.

Filmen följer bröderna Mario och Luigi, i original-versionen spelade av Chris Pratt och Charlie Day, som kämpar med sitt rörmokeri i New York. De hamnar i en annan värld där Luigi fängslas av Bowser (Jack Black) och Mario träffar Prinsessan Peach (Anya Taylor-Joy) samt Toad (Keegan Michael Key). Tillsammans måste de försöka frita Marios bror, samtidigt som de stoppar Bowsers onda planer att ta över svampriket (och gifta sig med Peach, naturligtvis).

Super Mario Bros. Filmen (inte särstavat, den heter så) lever högt på sitt nostalgi- och fan service-värde. Även om Illumination har hög lägsta nivå, är detta inte en av studions starkaste historier (i den mån de nu fått vara med och bestämma den). Det är gulligt, tidvis väldigt underhållande och sött men också späckat med innehåll som känns som ren reklam för Nintendos många spelserier, inklusive Mario Kart. Det finns naturligtvis en förväntan att göra filmen ”modern”, så prinsessor som ska räddas går bort, men Mario blir samtidigt lite för snubbel-fotad och slutfighten med Bowser känns inte riktigt så tillfredsställande som den borde. Bristen på överraskningar kompenseras dock av action-fyllda sekvenser och briljant animation. Filmen är full av referenser till spelen som går tillbaka till 80-talet, och även om det ibland kan kännas lite forcerat, är det tydligt att filmskaparna vill hedra sina barndomsspel. Röstskådespelarna gör överlag ett strålande jobb, särskilt Jack Black som Bowser. Chris Pratt var ett otippat val – som funkar, men hans insats känns ibland malplacerad. .

Super Mario Bros. Filmen Racoon Mario och Bullet Bill
Referenserna haglar. Foto: © 2023 Nintendo and Universal Studios

Tekniskt sett finns väldigt lite att klaga på. Animerat gör sig utmärkt digitalt och på UHD 4K får vi även skjutsen som HDR ger via Dolby Vision i detta fall. Färger och ljus sprakar verkligen på en grym panel och Blu-ray-versionen av filmen (som ingår) känns nästan blek och anemisk i jämförelse. Svärtan är avgrundsdjup, samtidigt som de glada färgerna i figurernas kläder är precis så starka som de ”ska” vara i ett spel och ljuseffekter, som elden i Bowsers kungarike, är som gjort för högupplöst video.

Ljudet går heller inte av för hackor. Original-ljudet presenteras i Dolby Atmos och eftersom detta är animerad film kan man skapa vad som helst. Sekvenserna när figurerna åker Kart nerför regnbågsbanan är magnifika och basen mullrar på ordentligt, utan att någon gång kännas vass eller slö. Man leker också med placering av ljud i höjd, saker som kommer flygande eller kastas omkring. Detta är skaparglädje bara animation kan erbjuda. Den svenska dubben är fullt godkänd rent spelmässigt, men frågan är varför vi och norrmännen får endast Dolby Digital 5.1 när finnarna och danskarna får Dolby Digital Plus 7.1?

Det finns mängder med extramaterial på denna film i den amerikanska utgåvan. Men inte ett dugg av det följer med i svenska. Ingenting alls, ens på Blu-ray-skivan, som har gott om plats. Varför Universal väljer denna väg i Norden är för oss obegripligt. Både ljud och bild är allra bäst på fysiska UHD 4K-utgåvor, men när de är så barebones som dessa så är risken stor att man köper filmen digitalt istället. Vilket ironiskt nog gör att man ibland kan få lite extramaterial, exempelvis på Apple Movies. Väldigt tråkigt.

Super Mario Bros. Filmen Mario Kart-tävling

Sammanfattningsvis blir Super Mario. Bros Filmen en underhållande historia för stora och små, med en kanske inte helt fantastisk story, men tillräckligt bra sväng, makalös bild och ljud i UHD 4K (avser originalljudet på engelska). Avsaknaden av extramaterial på den nordiska utgåvan drar dock ned betyget och är du inte i behov av svenskt tal eller text så rekommenderar vi att du istället kikar på den amerikanska utgåvan, som har samma bild och ljud men samtidigt mängder med extramaterial.

Fotnot: UHD 4K-utgåvan finns även i en begränsad steelbox-utgåva för nordiska marknaden.

SF Studios skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.