Hem SpelPC Recension: Disney Speedstorm

Recension: Disney Speedstorm

I Disney Speedstorm får vi möta massor av våra favoritkaraktärer i Disney-universumet, men med en twist. Nu är det racing som gäller, och det gäller att uppgradera din bil, dina färdigheter och dina specialkrafter för att vinna. Det är som ett Mario Kart, fast med Disney-figurer! Det finns massor av olika banor att låsa upp under resans gång, och varje karaktär är välgjord och kul. Men det finns en otäck skurk som tyvärr förstör spelet, och det monstret kallas: In Game Purchase!

Disney Speedstorm är ett så kallat Free to Play-spel som går att ladda ner till din konsol helt gratis, och du kan spela det hur mycket du vill. Men om du vill komma vidare och kunna klara av alla nivåer så blir det snabbt extremt enerverande. Det går att samla ihop poängen som behövs för att kunna låsa upp en bättre bil eller karaktär så att du kan komma vidare, men då måste du mala, mala, mala, mala och åter mala för att kunna komma vidare. Disney Speedstorm känns verkligen designat för att du måste köpa dina förbättringar för att komma vidare, och då spelet är primärt riktat till barn blir det snabbt en dålig eftersmak.

För ynka 999 kr (!) får du några nya utseenden, ett par bilar, någon karaktär och lite annat smått och gott. När jag läste det gick jag från irriterad till förbannad. Sånt här skit har funnits i mobiltelefonspel i all evighet, och i ett spel som riktar sig till vuxna så har jag väl inga problem med att folk köper nya vapen för riktiga pengar för att spelaren inte orkar leta eller låsa upp dem på annat vis. Men Disney Speedstorm är inte ett spel för vuxna som inte orkar leta, utan det är för barn som inte orkar vänta. Då det inte finns något tak så kan det gå så illa som för den föräldern som fick betala närmare 50 000 kr för att sitt barn hade köpt till digitala bär till sin Smurfby.

Utöver ovanstående är Disney Speedstorm varken särskilt snyggt eller spännande. Grafiken är okej, men har något “mobilspel-aktigt” över sig. Spelmekaniken är ganska så trögstyrd, och det blir aldrig något riktigt bra flow i spelet. I början är det oförskämt lätt att ta sig i mål, men det blir snabbt svårare, och då måste du låsa upp nästa nivå på din bil för att hinna ikapp och kunna vinna.

Sammanfattningsvis så är jag extremt besviken på Disney Speedstorm, framför allt för att det bygger på att köpa saker med riktiga pengar, men också för att spelet inte är tillräckligt avancerat för att man ens ska vilja göra det. Som vuxen ska jag tillägga, för som barn tror jag att du kommer att älska spelet för det är färggrant och kul med alla Disney-figurer.

Men du som förälder måste hålla hårt i plånboken.

Gameloft skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.