Hem SpelPC Recension: Ready, Steady, Ship!

Recension: Ready, Steady, Ship!

I Ready, Steady, Ship! har du det otacksamma jobbet att försöka leverera lådor via transportband som hela tiden verkar vara på fel plats och/eller trasiga. Nu gäller det att montera ihop dem så att du kan få iväg lådorna ordentligt. Spela ensam eller tillsammans med en vän. Under spelets gång får du nya verktyg såsom gaffeltruckar, kranar och andra roliga grejer. Spelet är verkligen lätt att lära sig men desto svårare att bemästra.

Ready, Steady, Ship! är ett sådant spel som jag verkligen gillar. Premissen är superenkel, kontrollerna är lätta att lära sig och det finns tydliga mål. Men låt inte den enkla spelmekaniken lura dig, för spelet är allt annat än lätt och simpelt. De första banorna är lite trevande men helt klart nödvändiga då de fungerar som tutorials, men sedan drar det iväg och utmaningen blir större och större.

Grafiken är härligt färgglad och detaljrik, det är inga problem att få en bra överblick. Om du ger upp på en bana kan du alltid dra i en spak och öppna dörren till nästa utmaning. Det går också att gå tillbaka och försöka igen. Det blir poängavdrag om man inte slutför utmaningen på banan och tiden tickar hela tiden nedåt. När den tar slut går du in i overtime och därmed förlorar du tidsbonusen.

Ready, Steady, Ship! kan spelas tillsammans med en vän, men i konsolversionen som jag testade på Playstation 5 går det bara att spela lokalt på samma konsol. Om du spelar spelet på PC går det att spela över nätet. Varför den funktionen inte finns på Playstation vet jag inte och jag har inte hittat någon vettig information om det heller.

Ready, Steady, Ship! har egentligen bara en enda negativ sida och det är lustigt nog spelets styrka. Även om banorna är annorlunda och ju längre in i spelet du kommer så låser du upp nya funktioner, blir det till slut lite för mycket av samma sak. Så det är ett perfekt tidsfördriv men det finns inget djupare än så. Det behöver inte vara djupare, men det är värt att nämna.

Sammanfattningsvis vill jag verkligen rekommendera Ready, Steady, Ship!. Det här är ett roligt pusselspel med många utmaningar och det faktum att det inte kostar mer än en lite finare lunch gör det helt klart värt att investera i om du gillar utmanande pussel.

Untold Tales skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.