Hem SpelPC Recension: Sifu

Recension: Sifu

Sifu är en klassisk hämndhistoria som berättas genom ett beat ’em up actionspel. Vår avatar är den unge Pak Mei Kung-Fu som ger sig ut på en episk jakt för att hämnas sin fallna mästare. Med en fiktiv kinesisk stad som bakgrund måste vi bemästra våra bästa kung fu-färdigheter för att kunna besegra sin mästares mördare en efter en. Men vid varje misslyckande blir du äldre och klokare, men med färre år att spara än tidigare. Tiden är priset du kommer att betala för hämnd. Antingen anpassar du dig och lär dig av dina fiender, eller så kommer du att möta ditt öde.

Sifu släpptes redan i februari 2022 och har sedan dess sålts i smått otroliga tre miljoner exemplar. Det kanske inte låter så imponerande om man jämför med till exempel GTA V som har sålts i hela 195 miljoner exemplar. Skillnaden är att Sloclap, som utvecklat Sifu, är en liten oberoende spelstudio som startade 2015 i Paris och har med små resurser skapat ett helt makalöst snyggt och coolt spel.

Striderna i Sifu flörtar med Bruce Lee och många andra kinesiska actionlegender såsom Jackie Chan och Jet Li. Animationerna är makalöst snygga och det syns verkligen att spelskaparna har lagt ned tid för att ge oss den ultimata Kung-fu filmkänslan. Storyn är enkel på gränsen till banal men den behövs bara där för att ta oss till nästa strid. När du möter ett stort antal fiender kan du använda olika saker i din närhet såsom flaskor och rör. Det är nödvändigt att lära sig kombinationer och även hur du skyddar dig för annars blir du dödad väldigt snabbt. När du dör har du ett visst antal gånger att återuppstå och när du gör det blir du äldre. Har du dött tre gånger läggs tre år till på din ålder och nästa gång du dör läggs fyra år till på åldern. Din avatar blir äldre för varje gång och mot slutet är vi i 75 års åldern och när vi dör då måste du spela om banan. Lyckas du bra i strider plockas ett år bort och nästa gång du dör åldras du därmed lite mindre. Det låter väldigt flummigt men passar perfekt in i narrativet på hämndhistorien.

Grafiken är otroligt snygg och stiliserad. Miljöerna är detaljrika och ljuddesignen känns verkligen filmisk. Jag testade Sifu på PC och för bästa resultat rekommenderar de minst 10gb i ram och ett GeForce GTX970 grafikkort eller liknande.

Det som är synd med Sifu är att hur snyggt och coolt spelet än ser ut så är det fortfarande ett spel och därmed är det spelupplevelsen som är det viktigaste. Tyvärr känns striderna till slut ganska repetitiva och även om du lär dig nya saker under spelets gång blir det väldigt mycket att trycka på samma knappar om och om igen. Det är även svårt att tima in när du ska försvara dig så att du inte åker på stryk hela tiden och resultatet leder till att du dör ganska lätt och fort.

Sifu har en ganska hög svårighetsgrad redan från början och det tog ett gäng försök att ta sig genom första banan. Det finns ingen mjukstart här inte och jag är ovan vid att det finns ett begränsat antal försök innan du dör.

Sammanfattningsvis är Sifu verkligen ett ultrasnyggt och coolt spel som jag verkligen vill rekommendera. Även om svårighetskurvan är något för brant för att spelupplevelsen ska vara helt tillfredsställande till en början, blir spelet bara roligare och roligare när du väl bemästrat kontrollerna och man inser verkligen anledningen till att det har sålt så bra.

Sloclap  skickade recensionskod för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.