Hem SpelPlaystation 4 / PS4 Recension: Tearaway Unfolded (PS4)

Recension: Tearaway Unfolded (PS4)

av Adrian Taheri

Från skaparna av supersuccén Little Big Planet kommer Tearaway Unfolded, en remake av PS Vita-spelet Tearaway. Studion bakom äventyret är Media Molecule, som nu får en chans att nå ut till en större publik med denna remake som kommer exklusivt till Playstation 4. Detta är ett renodlat plattformsspel i en väldigt annorlunda och speciell värld.

Det klurigaste för spelutvecklarna var att förvandla ett spel som använde PS Vitans unika touch-kontroller till en Dual Shock-handkontroll. Men det är något de lyckats otroligt bra med. Tearaway Unfolded använder DualShock 4 på ett intuitivt och smart sätt genom att låta oss maximera vår användning av dess olika funktioner. Touch-paden används bland annat för att rita objekt, något som kan vara frustrerande och svårt med dess lilla yta. Lutningsfunktionen används för att ge ljus åt en mörk värld. Har du en Playstation-kamera används även denna i olika funktioner under spelets gång, för att ta in bilder från din verklighet till spelet. Förutom handkontrollens funktioner har även grafiken trimmats upp rejält från den tidigare versionen. Media Molecule har lyckats ta med sig de unika funktionerna som gjorde äventyret minnesvärt till den nya generationens platform.

tearaway-unfolded-morker

Tearaway Unfolded är ett framförallt ett intressant spel. Det är inte många spel som använder sig av spelaren som en del av resan och här särskiljer sig alltså Tearaway Unfolded stort. Spelaren blir en aktiv del av denna upplevelse och man refereras genomgående till som ’Du’ under spelets gång. Du fyller funktionen som en person utanför Tearaways värld, som en kikare in i detta annorlunda samhälle. Du kan manipulera miljöerna, dekorera invånarna och ta kort för att dela med dig till vänner. På många sätt påminner det om Little Big Planet i sättet du förändrar karaktärer, men även hur miljöerna skapas. Förutom ’Du’ är det ’The Messenger’ som är protagonisten i denna historia. Från början kan han inte göra mycket mer än att gå, men under spelets gång öppnas nya färdigheter för både honom och dig. Till slut jobbar spelaren tillsammans med karaktären för att ta sig förbi diverse hinder. Ditt egentliga syfte är att hjälpa The Messenger ta hand om ett stort hål i luften. Hålet är vad som har förstört världen och sänkt den i mörker och här behövs teamwork för att finna en lösning. Under resan träffar vi på många karaktärer som ibland har sidouppdrag åt oss och genom hela äventyret finns det många föremål att samla.

tearaway-unfolded-snow

I sin helhet är Tearaway Unfolded definitivt ett unikt spel, skapat av ett kreativt team utvecklare som vill utnyttja plattformens funktioner till max. Ibland märks det att det egentligen är designat för en annan, bärbar konsol med touch scree, något som här tar sig uttryck i knepiga sätt att jobba med handkontrollen. När du väl spelar och kommer in i det går det dock att bortse från detta, då du kommer vara fullt upptagen med allt som finns att göra i denna magiska värld.