Sony gav oss i dagarna ett besked vi väntat länge på: deras upphottade PS4 Pro får ett ”boost-mode” (turboläge) där maskinens överlägsna kapacitet kan utnyttjas av alla spel med variabel frame rate, oavsett om de patchas eller ej. Detta är en stor och välkommen nyhet, eftersom hittills kanske ett 50-tal PS4-spel fått specifika PS4 Pro-patchar, medan det finns hundratals befintliga som skulle bli bättre om de bara fick utnyttja maskinens fulla potential. Boost-mode kommer dock inte att trolla fram mirakulös grafik och 60 fps i alla spel, utan bara hjälpa spelet att nå sitt tilltänkta (max)mål. Med tanke på att många spel har kämpat för att klara 30 fps i grundutförande på PS4 så är detta ändå mycket efterlängtat av oss på redaktionen.

Här kommer ett par videodemonstrationer av vad du kan förvänta dig för lyft när firmware 4.50 släpps senare denna månad (programuppdateringen ger också sen länge efterlängtat stöd för externa hårddiskar upp till 8TB).

Om vi börjar med Shinji Mikamis The Evil Within så ser man tydligt i klippet nedan hur spelet tappar en hel del frames i grundutförandet, men blir mjukar upplevelse i boost-mode (även om här finns mer plats för förbättring).

Svenskutvecklade Just Cause 3 var en rolig förstörelse och förströelse-simulator då det släpptes för drygt ett år sedan, en spelet har lidit av såväl buggar som sega laddningstider och en inte helt tillfredsställande bilduppdatering (även efter fem patchar). Boost-mode råder absolut bot på frame rate:n, som nu ser riktigt bra och stabil ut kring 30 fps. Enligt Sony ska boost-mode även göra att spel laddar snabbare, så Just Cause 3s öppna ö-värld kanske finns anledning att återbesöka snart.

Dark Souls-skaparen Hidetaka Miyazakis älskade och hatade S&M-äventyr Bloodborne får sig också ett lyft. Nedan kan ni se sekvenser från det rätt grafikintensiva Lecture Hall. Först med märkbara dippar i bilduppdatering utan boost och sen med boost-mode påslaget.

Sist men absolut inte minst får 2015-års bästa spel lyftet som vi hade tappat hoppet kring. The Witcher 3 är ett otroligt bra spel, men grafiken fick sänka ambitionerna en hel del ifrån de första E3 demonstrationerna vi läskades med och även slutprodukten kämpade tidvis med dippar ned mot 20 fps när det var som tyngst. CD Projekt Red meddelar att man är så upptagen med nästa äventyrsspel, Cyberpunk 2077, att man inte kommer att hinna skapa en dedikerad PS4 Pro-patch till hela Witcher 3-universumet med DLC-äventyr (det är ett enormt jobb) så denna boost vi får av boost-mode kan vara den slutgiltiga och ultimata versionen av Witcher 3 som vi får se på PS4 (Pro). Och lyftet är påtagligt – kolla bara in sekvensen nedan som utspelar sig i träskmarkerna under en intensiv storm! Bilduppdateringen är silkeslen kring 30 fps och nu börjar det likna det spel vi en gång såg och började längta efter för många år sen.

PS. Detta är videor som spelats in med beta-versionen av firmware 4.50. Det finns alltså möjlighet att saker och ting blir ännu bättre när den skarpa versionen släpps, eller senare uppdateringar kommer. Vi räknar också med att boost-mode kan ställa till det i vissa spel, men vi återkommer om det när vi haft tid att testa. Vilka spel vill ni att vi provar?

Fotnot: Microsofts Xbox One S gör detta också, då den uppgraderade modellen har lite bättre specar än den ursprungliga Xbox One som kom 2014. Bilduppdatering kan förbättras upp till 5%, men skillnaderna blir inte lika dramatiska som steget från PS4 till PS4 Pro.