Hem Spel3DS/2DS Recension: Skylanders Superchargers

Recension: Skylanders Superchargers

Activisions toys-to-life serie är tillbaka och den här gången står fordon på listan över nyheter. Är det värt en femte uppgradering i år – igen?

Skylander Superchargers släpps också i en exklusiv Dark Edition för samlarna.

Man kan bara se helheten när man tittar bakåt, som Steve Jobs – fritt översatt – så legendariskt uttryckte det. Activision uppfann de facto ”toys-to-life”-genren när man 2011 släppte Skylanders: Spyro’s Adventure och gav också därmed startskottet till en ny sorts spel som utvecklats till en miljardindustri. Toys-to-life är ett koncept där fysiska leksaker med NFC-chip kan sättas på en USB-ansluten platta (eller annan läsare kopplad till en dator/konsol) och ge en virtuell avatar av leksaken i själva spelet som du sen kan styra. Först gick man faktiskt med konceptet till Nintendo, som ju har en uppsjö figurer man kunde sätta igång med direkt, men den notoriskt protektionistiska speljätten fnyste åt förslaget. Då utvecklade Activision spelet först kring sin mest kända spelfigur, Spyro The Dragon, och sen kom idén om Skylanders, invånare i Skylands som är fantasifigurer med individuella krafter och olika element, som låser upp skilda delar av spelet. Idag vet vi att Toys-to-life-genren exploderat och förutom Activisions spelserie med Skylanders, som dragit in ca 20 miljarder kronor hittills i spel och tillbehör, så har vi även Disney Infinity och Nintendos egen satsning som de kallar amiibo. Snart ger sig också Warner Bros Interactive in i matchen med Lego Dimensions. Men Activision har hållit på längst och är troligtvis fortfarande störst i genren. Konkurrens är alltid av godo – då måste alla höja sig och ständigt göra bättre för att stå sig i kampen om kunderna, år efter år. Kan Skylanders Superchargers klara utmaningen och hålla flaggan högt? Låt oss ta reda på det!

Storyn har ju aldrig varit särskilt central, eller omväxlande del, av Skylanders-spelen vilket är lite av deras charm och akilleshäl. Disney har ju hundratals fantastiska historier, figurer och världar att bygga playsets kring, men här är det ofta tillbaka till Skyland Academy och att bekämpa den koleriske Kaos i olika skepnader. Just denna gång så har Kaos verkat få bra snurr på skurkandet och kidnappat självaste Mäster Eon! Flera av världarna är satta i komplett kaos (ursäkta ordvitsen) och det enda som kan rädda dagen är en ny generation Skylanders och deras superfordon! Skylanders Superchargers lär bli ett av de roligaste spelen att samla figurer och fordon till av alla Skylanders-spel (i kraftig konkurrens med Swap Force), men också det klart svettigaste för finansiären (oftast föräldrar/närmast sörjande). Startpaketet kommer med två figurer och en bil men du behöver ha minst en figur och två fordon till: ett vattenfordon och ett luft-dito, för att uppleva spelet som helhet. Spelet går rent tekniskt att klara av på bara startpaketet, men du missar så många bitar och sektioner om du inte har rätt fordon, så vi måste i princip säga att du behöver öppna plånkan och fixa det. Alltså är startkostnaden för att spela Skylanders Superchargers ca 1100 kr om du väljer att spela det på next-gen (och det vill du, vi vill inte ens tänka på hur detta ter sig på Nintendo Wii, som segade redan för tre år sen). Önskelistan på figurer och fordon lär sen ticka på lagom till att nästa spel i serien släpps, nästa höst. En kul grej är att Skylanders Superchargers i Wii U-utgåva har med flera av Nintendos klassiska figurer, bland annat Donkey Kong (startpaketet) och Bowser.

Nintendo-figurer gör gästspel i Skylanders Superchargers till Wii och Wii U.

I år har man satsat på mer fart och action, vilket är ett mycket bra val av utvecklarna. Det är fortfarande en hel del av det klassiska plattformsupplägget, där du styr din Skylander i en 3D-värld med fast kamera och kan hitta skatter, gömda bonusar och plocka XP och guld av besegrade fiender. Precis som tidigare så blir din Skylander-figur bättre och starkare ju mer du spelar med den och du kan även använda alla dina gamla Skylanders-figurer i detta spel (de behåller sin level, uppgraderingar, hattar osv), vilket i praktiken ger dig fler liv eftersom du kan fylla på portalen allteftersom hjältar besegras. Här finns också en Nightmare-svårighetsgrad som verkligen ställer krav på dig som spelare (och att du har en vettig samling figurer), eftersom Skylanders annars är väldigt välbalanserat för att kunna avnjutas även av de allra minsta. Normal-nivån på svårighetsgraden funkar för de flesta med lite spelvana.

Som vi tidigare nämnt så är världen uppdelad i plattformande och fordon – bilen (som ingår i startpaketet) kan race:a fram i hög hastighet, över hopp och genom horder av fiender och hinder, tack vare sitt inbyggda vapen. Vattenfordon, som Sea Shadow, kan röra sig i vätskor och även dyka på djupet, vilket öppnar upp för ett nytt spelläge som är som ett slags sidoscrollande undervattensäventyr. Flygfordonen sträcker sig ifrån aggressiva attackplan, såsom Slicer, till vår testade Stealth Stinger-helikopter som har de äkta för- och nackdelarna en riktig helikopter har (snabba vändningar kontra lägre topphastighet). Fordons-sekvenserna är överlag riktigt bra och lägger faktiskt till en helt ny dimension till spelandet. Allra bäst är det när man får styra fordonen från klassisk vy, där R2 är gas och kontrollerna är upplagda som en vanlig simulator (de kan enkelt inverteras för oss gamla rävar). När spelet byter till Skylanders-isometri blir det däremot lite knivigare och mer svårstyrt, då fordonet rör sig i förhållande till din kontroller, inte sig självt. Det är svårt att förklara och lär vara mer intuitivt för nya spelare, men det tog ett tag för oss att bli vana vid, som vuxit upp med typ Super Cars 2 på Amiga 500. Varje värld och bana innehåller flera sekvenser där fordonen krävs och vi rekommenderar dig som sagt starkt att du se till att ha ett av varje typ innan du börjar spela.

Superchargers är action från början till slut.

Skylanders har alltid haft en härlig känsla av tecknad långfilm över sig. Molnen är så där sockervaddsmjuka som man ser i Pixar-filmer och karaktärerna är ofta roligt designade och har lika ofta något putslustigt att säga. Ibland är de lite för pratglada och vi önskar att man skulle kunna spola eller skippa text (det ska gå via en inställning, men det funkade bara ibland för oss – bugg?). Bilduppdateringen är schysst och detaljnivån hög, spelet kickar igång direkt med ett race genom en ljustunnel och första banan som utspelar sig på ryggen av en stor drake. Det är denna typ av design, variation och härlig fantasi som gör att man bara vill spela vidare bana efter bana, trots att man är kanske 20 år äldre än genomsnittet på spelarna… Röstskådespeleriet är bra och du kan givetvis välja den svenska dubben, om du föredrar det.

Äventyret i Skylanders Superchargers känns genomarbetat och engagerande så spelet lyckas enkelt att hålla en kvar i soffan, men vill man ha lite omväxling från huvudstoryn så kan man från Academy delta i såväl minispel som race online. Då förvandlas spelet till ett slags Mario Kart och det är riktigt kul att få gå online och testa sina skills mot spelare runtom i världen. Särskilt om man spelat en bit och pimpat sitt fordon lite. För du kan nämligen både hitta så kallade moddar som modifierar ditt fordons egenskaper (däck, motor, gaspedaler etc), såväl som att köpa uppgraderingar för bonus som du samlar på dig medan du spelar.

Fordonen känns som en naturlig förlängning av Skylanders-konceptet.

Utvecklarna Vicarious Visions har valt att satsa på mycket fart och action denna gång, vilket som sagt inte alls är fel, men det drar också upp tempot ordentligt i spelet och man missar några kul saker – exempelvis kan man i racing med bilen inte vända tillbaka och plocka upp missade bonusar (då får man spela om banan). Detta är inte ett stort problem i sig, men för samlare och njutare som oss skapar det lite stress då man vill få chansen att verkligen få plocka allt och njuta av banorna, som ibland känns som de är över alltför fort. Samtidigt måste man ju hålla nya (och framförallt gamla) spelares intresse uppe och då är Skylanders Superchargers ett bra exempel på hur man kan utveckla ett koncept utan att förta dess själ. Vicarious Visions ska ha en eloge för att man balanserar på den linjen väldigt väl. Man har också slängt ett litet kortspel, Skystones, som faktiskt är riktigt charmigt och påminner oss om alla timmar vi ägnat åt Gwent i Witcher 3. Givetvis är Skystones betydligt enklare, i princip behöver du bara hålla koll på kortens attack-tal och energi (ju högre, desto bättre) men det är ändå ett kul samlande och omväxling ifrån skjutandet och race:andet.

Nu är det säkert några som undrar – ”vilket toys-to-life-spel ska man välja då”? Man kan ju inte samla alla figurer till alla spel? Och nej, så är det ju. Men samtidigt är det faktiskt väldigt svårt att se att flera toys-to-life-spel inte kan samexistera och fylla olika behov – precis som man kan gilla två helt olika bilspel, eller digga både FIFA och PES. Disneys fysiska Infinity-figurer är kanske något snyggare (och framförallt, mer kända) men Skylanders har å sin sida ett mer sömlöst och varierande äventyr som inte kräver playsets. Infinity har ett toy box-läge, där du kan bygga egna världar, om det är din grej. Skylanders saknar det. Å andra sidan har Skylanders ett bättre co-op-läge där man kan samköra en bil och den ena styr bilen medan den andra skjuter. Detta funkar även utmärkt online, ska sägas. Vilket du föredrar kommer ned till vad du är mest intresserad av. Vi är lyckliga över att spela båda.

Man kan ha mycket sämre förebilder än Mario Kart.

Skylanders Superchargers är en uppgradering på nästan varje punkt från förra årets Skylanders: Trap Team och faktum att du kan använda dina gamla Skylanders-figurer, som du haft några år på dig att samla, är ett välkommet inslag. Storyn och actionsekvenserna, till stor del burna av fordon, är kanon och har du bara lite överseende med att du måste investera en slant (och kommer att vilja göra det frivilligt när du bli hookad) så är Skylanders Superchargers ett riktigt bra val, för både stora och små gamers, och lär nog finnas under många granar i jul.