Hem Teknik / PrylarLeksaker Recension: Disney Infinity 3.0

Recension: Disney Infinity 3.0

Ett nytt år, ett nytt Infinity-spel ifrån Disney. Vilka överraskningar väntar i leksakslådan denna gång, förutom det hett efterlängtade Star Wars?

twilight-of-the-republic-playset-infinity-3

Det är inte lätt att vara förälder idag, särskilt inte om man har spelintresserade barn (eller är ett själv). Förutom mängden spel som kommer till de tre stora konsolformaten så finns nu också hela tre stora spelserier att köpa fysiska figurer till (som du sen kan använda i spelet, så kallat ”toys to life”). Nintendo har sina amiibos, Activision sina Skylanders (som slog rekord i antal tillbehör förra årets Trap Team och en ny omgång är givetvis på gång i år) och sen, såklart, filmstudion med det mesta av det bästa – Disney, som efter förvärvet av Pixar, Marvel och Lucasfilm har skrivit in sig i historien som världens längst överlevande filmstudio. Deras Infinity-koncept har funnits i två år nu och består dels av en Toy box, där du kan leka, bygga och spela med alla karaktärer helt fritt, dels Play sets som är äventyr med specifika teman och bara fungerar med figurer från den världen – som nu till exempel Star Wars. Disneys fysiska Infinity-figurer har i vårt tycke alltid varit de snyggaste; snyggare än Nintendos amiibos och definitivt snyggare än Skylanders. Men det är ändå innehållet i själva spelen som är det viktigaste – och där har det varit en blandad godispåse, historiskt sett.

Förra året tog man klivet till nextgen och Infinity 2.0 – som hade Marvel-tema och kom till PS4/Xbox One och vi recenserade det. Så här med facit i hand så var vi lite för generösa med betyget – redaktionens knatterecensenter såväl som vi har inte spelat på det särskilt mycket sen det släpptes. Att introducera Marvel var otroligt kul, en massa häftiga figurer, men play setsen kändes oinspirerade och särskilt just det medföljande Avengers Play setet var tomt, sterilt och långtråkigt, inte alls som det briljanta Pirates-playsetet från Infinity 1.0. Detta tog Disney chansen att råda bot på i år och man leverar med råge i det medföljande 3.0-starterpaketet med Star Wars-tema, Twilight of The Republic. Det är spännande, actionfyllt och omväxlande – fighter med lasersvärden (vem älskar inte det?), speeder-race och dog fights i rymden där du får skjuta ned separatisternas onda skepp (Imperiet kommer ju senare…). Toy boxen har också blivit bättre, enklare och ännu mer pedagogisk än förr och den belönar dig nu för att spela igenom tutorials, men den kommer fortfarande mest tilltala de redan frälsta och Minecraft-diggarna som älskar att bygga fritt. Lyckligtvis är det lätt att ladda ned andras, enormt imponerande alster och leka med allt vad de världarna har att erbjuda i form av minispel och upptäckande.

disney-infinity-30-inside-out-play-set

I samband med Infinity 3.0:s release så kommer två playset – det tidigare nämnda Star Wars: Twilight of The Republic och Insidan Ut, baserat på den enormt charmiga Pixarfilmen som går på på just nu och som alla måste se. Man förstår också spelet mycket bättre om man sett filmen, annars känns det ungefär som Little Big Planet med feberyra. Det är färgglatt och underhållande plattform, men det är lite stressigt, tidvis svårstyrt och något utmanande för de allra minsta. Alla figurer från filmen är med – Glädje, Ilska, Rädsla, Avsky och Sorg och man har gett varje figur sin särskilda superkraft som gör att man enklare kan klara av banorna. Glädje kan till exempel glidflyga långa sträckor, Ilska är immun mot lava och Rädsla springer fortast av alla. Här finns också ett 3-i-rad-spel där du kan låsa upp fler banor och utmaningar från huvudkontoret.

Infinity 3.0 släpps samtidigt med ett gäng figurer som kan köpas var för sig: de två hjältarna från Tron, häftiga Mulan, underbara snögubben Olaf från Frost, Musse samt Mimmi. Vi hoppas såklart på fler playsets där vi får använda figurernas specialattacker och unika egenskaper att spela igenom en hel historia med.

star-wars-disney-infinity-darth-maul-obi-wan

Roligast hade både vi äldre och de yngre med Star Wars-playsetet, Twilight of the Republic. Du som är hardcore samlare kan köpa specialutgåvan med Boba Fett (han släpps också som stand alone-figur lagom till jul – men vill du vara först så…). Startpaketet innehåller denna gång endast två figurer, Anakin Skywalker och Ashoka Tano (från Clone Wars) och separata figurer som kan köpas vid release är Obi-Wan (McGregor-versionen), Yoda, Ezra Bridger, Kanan Jarrus, Sabine Wren och Zeb Orrelios. Kommande läckerbitar är vår personliga Sith-favorit Darth Maul, ikoniske Darth Vader och även Prinsessan Leia, Luke Skywalker, Chewbacca och allas favvo Han Solo. Figurerna är superhäftiga och pryder redaktionen lite överallt, när de inte sitter på portalen och levlar upp. Star Wars-universumet är otroligt rikt och perfekt att göra spel på – 2015 är dessutom verkligen Star Wars-året i modern tid, med en ny långfilm (Episode VII: The Force Awakens, i december på bio), ett stort FPS-spel från EA (Battlefront) och så givetvis första gången vi får spela med figurerna i Infinity-världen. Mycket av storyn kommer du att känna igen ifrån första prequelfilmen (Phantom Menace) och det är sjukt häftigt att få flyga genom hyperspace och kriga mot fiendeskepp, landa på kända planeter som Tatooine och Coruscant och träffa på bekanta ansikten som General Grevious, Jabba The Hut och Darth Maul. Utvecklarna Avalanche har fått putsa ytterligare på fightingsystemet med hjälp av Andy Serkis Ninja Theory-studio och lasersvärd-fighterna känns energiska och spännande, samtidigt som The Force skapar oväntade fördelar (för att inte tala om att lära sig att time:a in rätt blockering av laserstrålar, som studsar tillbaka på sina avsändare – grymt coolt!). Styrningen av flygfordon är tyvärr inte lika lyckad och det tog lite pillande med inställningar innan vi blev nöjda – spelet är ursprungligen inställt på att hjälpa dig med rörelsedetektor och då blev det kaos i våra hjärnor med styrspakarna. Lyckligtvis kan du stänga av det och invertera Y-axeln, vilket vi tycker känns som det enda rätta när man flyger i spel.

Twilight of the Republic är fyllt med sidouppdrag, de flesta i och för sig av ”fetch”-karaktär, hämta x eller släpp av Y där. Men i Star Wars-miljö känns det faktiskt helt OK och man stöter på sköna bikaraktärer man känner igen från filmerna och det skapar ett skönt leende på våra nördläppar. Detta var något som gick hem med besked hos såväl de minsta som de allra äldsta i recensionsgänget och trots mindre buggar och tidvis halvsega laddningstider så hoppas vi på väldigt mycket mer Star Wars framöver i Infinity 3.0. Det är en fantastisk värld med oändliga möjligheter och nu har man fått till det riktigt bra med story, genomförande och angelägenhet. Två ytterligare playset är redan bekräftade – Rise Against the Empire och The Force Awakens (såklart) och håller de liknande nivå ser vi mycket fram emot dom! Recension kommer såklart på senses.se framöver.

star-wars-disney-infinity-rise-against-the-empire

Playsetet Rise against the Empire handlar om originaltrilogin och släpps senare (datum ej bekräftat i skrivande stund)

Som helhet är Disney Infinity 3.0 det hittills klart bästa, mest strömlinjeformade och genomarbetade Infinity-spelet till dags dato. Framöver önskar vi att man på något fiffigt sätt löser så att vi kan spela tidigare playsets i de senaste utgåvorna (gamla 1.0 och 2.0-figurer fungerar med Infinity 3.0, men alltså inte playsetsen – och givetvis fungerar de nya 3.0-figurerna endast i denna version och framåt) och att Disney verkligen öser ur sitt fantastiska bibliotek av filmer och historier och låter oss spela dem. Tänk hur fantastiskt ett Mulan-playset vore? Eller varför inte Frost? Lejonkungen, Aladdin, Ringaren i Notre Dame – otroliga miljöer och berättelser som vi bara skulle älska att få spela och inte bara bygga och leka fritt i. När man gör det så kommer man vara helt ensam på toppen av toys to life-konceptet. Till dess har man flyttat fram positionerna ordentligt i och med Star Wars och Infinity 3.0.

Hösten är räddad.