Hem Spel3DS/2DS Recension: Skylanders Trap Team

Recension: Skylanders Trap Team

Årets upplaga av Skylandes är snyggare, kommer med fler tillbehör (att köpa) än någonsin förr och tävlar i en allt trängre spel-genre.

Det vore nog rättvist att säga att Acitivisions Skylanders var spelet som etablerade toys-come-to-life-konceptet. Första gången man tog en rolig plastfigur och ställde den på USB-plattan man har inkopplad till sin konsol och såg figuren dyka upp i spelet så tjöt man nästan av glädje (trots att man är 30+ idag). Kan ni fatta känslan som barn? När man lekt med sin Skylander i legoslottet så kan man faktiskt skicka in den i en digital dimension och besgra fiender, bossar och samla massa mynt och mumsiga bonusar. Skylanders är en snygg och spektakulär kreation som verkligen tilltalar alla sinnen. Det är inte särskilt svårt, utan riktar sig troligtvis till barn och yngre, samtidigt som en vuxen faktiskt kan ha riktigt kul med plattformselementen och specialutmaningarna också. Men det börjar bli trångt i facket leksaker + dataspel. Förra årets utgåva – Skylanders Swap Force – introducerade en smart kombo där man kunde blanda Skylanders med varandra och skapa nya figurer med unika blandegenskaper. I år är konceptet på sätt och vis ännu bredare. Och, om möjligt, ännu dyrare.

I Skylanders Trap Team så har du speciella Skylanders som är trappers (fångare). Dessa trappers kan besegra utvalda fiender och sen fånga dem i ett virtuellt fängelse. ”Fienderna” blir därefter tillgängliga för dig att spela med. Fängelset är del av den nya kraftportalen, som du kopplar in i din konsol, och förkroppsligas av en cell i form av ett stenfängelse med ståldörr, och en högtalare under. Därifrån kan du höra din fångade superskurk och på så vis uppleva denne ”digitalt”, istället för att den förkroppsligas i en fysisk figur. Kruxet är att du måste fånga olika skurkar med olika ”nycklar” eller fällor, som alla är av den klassiska fyra elementen-upplägget: vatten, jord, luft och liv. Men – du kan bara låsa en skurk till varje nyckel. Har du två jord-skurkar måste du alltså ha två jordnycklar, om du inte vill åka tillbaka till huvudbasen mellan varje byte. Två nycklar, av olika element, ingår i startpaketet, som också innehåller en Trapper från vattenelementet och en ”vanlig” Skylander från livselementet. Men sen är spelet i vanlig ordning utspritt med utmaningar som bara kan låsas upp med bara en viss typ Skylander – ELLER en viss typ av Trapper, nuförtiden. Lägg på det sen också en unik nyckel per skurk så kommer du snart inse att kombinationerna blir väldigt, väldigt många. Vi snackar tusenlappar om du vill kunna låsa upp allt. Den goda nyheter är att du kan återanvända dig av alla dina gamla Skylanders till detta spel, vilket kanske håller tillbaka kostnaden något, men du behöver alltså fortfarande investera i helt nya klasser av Skylanders och nycklar/fällor.

Storyn i Trap Team är att busen Kaos i vanlig ordning är tillbaka, men denna gång kämpar du också emot intergalaktiska skurkar, som Kaos släppt fria ifrån Cloudcraker-fängelset. När du fångat in dessa skurkar så kan du spela med dem och fortsätta kampen mot ondskan. Du kan till och med utföra ett uppdrag där varje skurk får göra bot för sina onda gärningar.

Skylanders: Trap Team har haft tid att utvecklas för nya hårdvaran på next-gen konsoler och resultatet är riktigt trevligt. Skylanders-världen har alltid varit färggrann och skojig att befinna sig i och de ökade resurserna i exempelvis PS4:an och Xbox One ger oss fantastiska ljusreflexioner i vatten, snyggare ytor och miljöer och ännu mer levande färger än förr. Ljud och musik är sig likt och här finns en humoristisk och lättsam ton med tecknad film-känsla som passar barn i alla åldrar. Tekniskt sett är Trap Team väl genomarbetat och håller avbrotten för laddning till ett minimum, samtidigt som det känns som man har fler storylines att följa än någonsin förr.

skylanders_trap_team_gusto_thumb

Oavsett om du spelat ett Skylanders spel innan eller inte så går det fort att komma in i matchen. Nytt för i år är bland annat ett spelläge där du ska träffa noter och även ett slags tower-defense-läge där du får sätta upp kanoner mot anstormade horder av fiender. Lite beroende på din ålder så kommer Trap Team kännas bäst i lagom doser åt gången och det går tyvärr inte att komma ifrån att hela spelet tenderar att bli lite upprepande i sina uppdrag.

Skylanders fokuserar på uppdrag och att följa en story, och man gör detta bäst i klassen. Men till skillnad från exempelvis Disney Infinity 2.0, så är spelet inte alls fokuserat på eget skapande av världar och fria spellägen. Det finns dom som e-mailar oss på redaktionen och undrar ”vilket ska jag köpa, vad är bättre – Disney Infinity eller Skylanders?”. Svaret är, ärligt talat, att det beror helt på vad du föredrar. Vill du, eller dina barn, spela fritt och skapa banor själva så är Disney Infinity det självklara valet. Disneys figurer är ju också väldigt svårslagna, med karaktärer vi lärt oss älska från filmklassikerna. Skylanders känns däremot mer komplett och genomarbetat som spelhistoria och du får följa en (eller ett par linjer) från början till slut, vilket är annorlunda från Infinitys kortare playsets. Så svaret är att du bör välja helt efter din smak och vad du gillar att göra – bygga fritt, á la Minecraft, eller spela igenom en längre story?

Skylanders: Trap Team är ett underhållande spel, precis som tidigare delar och det är tekniskt väldigt väl genomfört. Samtidigt dras det ned av en lätt oförskämd finansieringsmodell som känns på gränsen till skinnande. Starter-kittet är snålt – två figurer? Man kunde åtminstone fått tre, som förra året. Detta kan potentiellt bli en dyr affär för målsman som bekostar spelandet, men om föräldrar har disciplinen att säga nej till att man ska äga varenda leksak som finns på planschen (som du givetvis får med i startpaketet…) så finns här ett roligt och tillgängligt spel som passar såväl små som stora gamers.