Hem Teknik / PrylarLeksaker Recension: Skylanders Swap Force – oförskämt roligt (PS3)
skylanders swap force recension Silver

Recension: Skylanders Swap Force – oförskämt roligt (PS3)

Jag har aldrig spelat igenom ett Skylanders-spel förut. De har flashat förbi och man har tänkt ”men det där är ju bara för små barn”. Men när Skylanders SWAP Force landade på redaktionen så föll lotten på mig att spela och utvärdera det. Redan i presentationen så känner man hur välgjort det här är. Ljudet och musiken påminner om Pirates of The Carribean och grafiken är precis lagom gullig, smidig och snabb.

Historien är den om den magiska vulkanen, som fyller på Skylands magi. I generationer har SWAP Force skyddat den, men då ett kraftigt utbrott sker så delas väktarna och sprids ut över Skylands. Nu är du portalmästaren, som kan bestämma vilken Skylander som du spelar med (genom att lägga den på magic portal-plattan) och även hur den sitter ihop – alla SWAP Force-medlemmar kan nämligen byta över- och underdel med varandra och på så sätt kombinera sina förmågor på nya sätt.

SWAP Force är i princip ett isometriskt action-äventyr, med fast kameravinkel, där du utforskar världar, besegrar fiender, samlar bonus, pengar och erfarenhet som ökar din figurs level. Det fiffiga är att världen du befinner dig i är utrustad med olika utmaningar, där olika Skylanders gör sig mer eller mindre bra. Så t ex kan en Skylander från Eld-elementet vara starkare i en värld och en annan, från ex vatten, vara bättre lämpad i nästa. Samtidigt finns här också roliga special-utmaningar, ”challenges”, där du behöver en viss Skylander eller en viss kombination av två SWAP Force-medlemmar för att komma in. Kul, högt återspelarvärde (då startpaketet ger dig begränsad tillgång med de 3 medföljande figurerna) och givetvis, en mindre skräck för den som finansierar spelupplevelsen (oftast föräldrar kan jag tro). För vi har räknat fram att om du ska kunna spela igenom hela spelet och klara alla extra-områden så behöver du spendera i runda slängar 2500 kr på grundspelet och alla figurer som säljs löst.

Det som direkt slår en med Skylanders SWAP Force är hur omedelbart enkelt och kul det är att spela. Du förstår upplägget i ett nafs och även om fighten mot fiender är en stor del, så belönas också nyfikna, kreativa och tänkande spelare lite extra i alla minispel man spritt ut. Duktiga (och lite äldre) spelare bör köra på Hard för att få något sånär utmaning (dessutom extra XP och skatter, yeah!) och samtidigt är detta ett spel som kan avnjutas av föräldrar ihop med sina barn, då barnet – oavsett nivå – kan få göra det enkla och föräldern kan hjälpa till, ex på pussel-momenten.

Men mest av allt är Skylanders SWAP Force ett enormt genomarbetat, snyggt och underhållande spel. Det är faktiskt oförskämt underhållande, för även om man vet (och kanske känner på sin överlägsenhet) att man är lite för ”gammal”, så vill man ändå se vad som händer härnäst, hur nästa uppgradering ter sig och vilka ytterliggare kombinationer och utmaningar man kan låsa upp.

Och med den breda målgruppen, så är det svårt att se vem som inte skulle ha roligt med Skylanders SWAP Force. Möjligtvis finansiären dårå.

[script_20]