Hem Teknik / PrylarLeksaker Recension: Disney Infinity 2.0 – till evigheten och vidare (PS4)

Recension: Disney Infinity 2.0 – till evigheten och vidare (PS4)

När Disney förra året gav sig in i leksaker-och–spel-genren, som nu börjar bli trång med Nintendo på ingång, så var det redan då med dunder och brak. Activision’s Skylanders hade varit i princip ensamt i kategorin, men så kom nu ett av världens största underhållningsföretag med sina, klassiska figurer som varit älskade i snart 100 år. Vi letade skatter med Captain Jack Sparrow, busade med Sully i Monsters Inc på universitet och spelade nya play-sets som exemplevis The Lone Ranger.

disney infinity 2 avengers

Nu är Disney tillbaka med en stor uppdatering på konceptet, som man fyndigt valt att kalla just Disney Infinity 2.0 (istället för bara 2). Denna gång är det next-gen Wii U, PS4 och Xbox One som står för kanonerna, kombinerat med den breda erfarenheten och feedbacken som utvecklaren Avalanche fått från mängder med användare från förra spelet. Och: man har draghjälp av en armé serie-figurer som kan vara världens mest populära på film just nu – Marvel. Starter-kittet till Infinity 2.0 kommer med Marvels superhjältar Iron Man, Thor och Black Widow och givetvis med portalen, Avengers play-set och själva spelet i ett keep case, så att det passar snyggt in i hyllan med spelsamlingen.

Du som spelat Disney Infinity kommer att känna igen dig direkt. För dig som är ny så funkar det så här: Infinity är, precis som namnet antyder, en leksakslåda med oändliga möjligheter. Varje fysisk figur du köper till kan du lägga på portalen och sen få in i en virtuell version i spelet – lite som att leksaker får liv, kan man säga. I den så kallade Toy Box:en får din fantasi flöda helt fritt. Du kan bygga upp landskap, hus, berg, bilbanor och egna spel med egna regler och sen blanda alla Disney-figurer och spela antingen själv eller mot någon annan, lokalt eller online. Du kan även ladda ned andras världar och färdiga skapelser och tro mig när jag säger att det finns folk som är grymt imponerande byggare – de skulle göra Minecraft avundsjuka. Det finns pjäser som är genomskinliga och kallas play sets. Dessa innehåller specifika världar och uppdrag – exempelvis Avengers play-settet, som ingår, har en historia där du kan spela med dina tre Avengers direkt (även två spelare samtidigt). Här har man också direkt förbättrat konceptet mot förra Infinity där bara figurer från egna universumet kunde spela i ett visst play-set (ex Jack Sparrow kunde spela Pirates, men inte Monster Inc, eller vice versa). Nu får du dels tre figurer som alla kommer från samma ”universum”, så att du kan spela direkt med en vän eller familjemedlem, men du kan också låsa upp möjligheten att bjuda in andra Marvel-figurer (det är ju Marvel, alltihop) att delta. Exempelvis Rocket från Guardians of The Galaxy, där du kan du låsa upp förmågan att låta den lilla tvättbjörnen hjälpa till att plöja undan is-jättar i Avengers-historien.

Rocket blev snabbt en av redaktionens favoriter

Disney Infinity 2.0 är hisnande späckat med content. Det vore omöjligt att ens på 10 sidor text gå igenom allt. Du måste spela det för att uppleva varje bit innehåll. Man kan låsa upp nya enheter, leksaker till Toy Boxen och även uppgradera sin figur med nya krafter och special-attacker (som nu uppgraderas enligt ett skicklighets-träd – bonus är att alla dina gamla Infintiy-figurer också fungerar här och kan uppgraderas vidare). Samtidigt som Infinity 2.0 släpps så kan du också köpa extra figurer och play-set, bland annat just bioaktuella Guardians of The Galaxy och andra hjältar till exempel Spindelmannen och Hulken. Senare i år kommer också Disney-klassiker som Kalle Anka himself, Aladdin och Maleficent bland många andra.

Tekniskt sett är Disney Infinity 2.0 ett lyft från förra spelet. Givetvis är det delvis på grund av de kraftigt ökade resurserna i next-gen-konsolerna. Grafiken har lyft sig flera snäpp, främst i frame rate och här finns såväl snygga HD-texturer, som förbättrade animationer och ansiktsrörelser. Eftersom Infinity riktar sig brett till både barn och familjer så är detta inte spelet som kommer att putta ned Naughty Dog’s Last of Us från grafik-tronen, men det skapar tillräckligt mycket Disney- och serietidningkänsla för att glädja de flesta spelare.

disney infinity 2 gamora

Ljudet är även det kraftigt förbättrat. Det är en glädje att lyssna på surround-mixen och uppfatta alla små detaljer – vi kunde exempelvis höra en explosion exakt i rätt riktning i högtalaren bakom oss och det välkända Disney-temat känns som bomull för själen när man åker omkring på sin egen-byggda bilbana i Toy Box:en.

Det tillhörande play-settet i Starter Pack:en, Avengers, är inte det mest rafflande äventyr vi upplevt. New York känns lite öde och sterilt och uppdragen är ofta av ”fetch”-karaktär: åk dit, banka ned dom jättarna och upprepa. Stort lyft kommer direkt när vi drar på Guardians of The Galaxy play-settet (som säljs separat) med tillhörande figurer. Sommarens kanske bästa pop-corn film gör sig perfekt som Infinity 2.0-äventyr och här kommer du känna igen såväl story som situationer från filmen. Designen på banorna och uppdragen är mycket mer varierande och ger oss en god försmak av potentialen i 2.0-konceptet.

disney infinity 2 guardians

Disney Infinity 2.0 är perfekt som familjespel. Det är ingen hemlighet att svårighetsgraden och finessen i uppdragen är anpassat till att man som exempelvis förälder ska kunna spela med sitt barn och ändå ha roligt. Så det vore orättvist att jämföra det rakt av med ett plattformsspel som riktar sig uteslutande till vuxna. Här finns ingen övervåld och skvättande blod och väldigt lite allvarligt mörker, även om 2.0 är mer actionbetonat än ettan. Disney är jul, Disney känns som glädje och fantasi och om du vågar släppa loss barnet inom dig så kommer du ha oändligt med timmar av underhållning och skapande framför dig, att samla figurer, klara av nya play-set och bygga upp dina egna världar medan du spelar igenom andras. Och om det inte är definitionen på vad ett perfekt familjespel är eller det ultimata spelet för dig med barnasinnet kvar, så vet vi inte vad som är det.