Hem Ljud Test: Yamaha RX-A6A Hembioförstärkare
Yamaha RX-A6A recension senses Guld

Test: Yamaha RX-A6A Hembioförstärkare

av senses.se

Det är lite lättare att hänga med i ljud- än tv-svängen. Medan de flesta tv-tillverkare släpper nya modeller varje år, som oftast är mindre förbättringar av förra årets modell, så kan det gå tre till fem år mellan förstärkargenerationer. Och då mest på grund av yttre enheters tekniska anslutningsbehov, bra ljud är liksom bra ljud. Och givetvis har bra ljud till viss del med teknik att göra, kvalitet på D/A-omvandlar och så vidare, men mest beror det på valet av komponenter och själva kraften i förstärkaren (slutsteget). Kraft och välljud har länge varit Yamahas signum, åtminstone om vi talar om modeller i de högre ligorna. Deras AVENTAGE-serie är omtyckt av många hembiofantaster och förra flaggskeppsmodellen, A2080, var länge en referens i vår testrigg för film och spel. Rent ljudmässigt står sig A2080 bra än, men nu tillkommer kravet på HDMI 2.1-stöd, framförallt från de senaste spelkonsolerna och då behövs helt nya kretskort. Vi har därför hårdtestat Yamaha RX-A6A, företagets näst största flaggskeppsmodell just nu och delar ut betyg.

Hur bra låter Yamaha RX-A6A?

Låt oss få det viktigaste ur vägen – ljudkvaliteten. Liksom sin ”föregångare” A2080 så låter A6A helt fenomenalt. Här finns en slags mustighet i ljudet, en styrka och extrem precision i placeringen. RX-A6A hör inte till marknadens billigaste surroundförstärkare, men för prislappen får du premium-komponenter som ger hörbar skillnad. Där många konkurrenter i prisklassen strax under kör med billigare Klass D-slutsteg, så kör A6A med Klass A, som är det allra bästa. A6A har ett ljud som är både rymligt och ger pondus. Vi vågade inte höja mer än till drygt hälften av effekten som den klarar, då det redan blev påtagligt tryck i testrummet. Detta är helt enkelt suveränt ljud som låter ”mycket” och omslutande, utan att låta ”högt”.

Yamaha Aventage RX-A6A Front
Clean och väl tilltagen är två ord som poppar upp när man tittar på RX-A6A. Foto: Yamaha

Matar du förstärkaren med god ljudkvalitet, såsom okomprimerad musik på Tidal, kan du nästan återskapa känsla av live-spelning i rummet. Spel, som börjat stöda nymodigheter som Dolby Atmos-ljudspår låter medryckande och såväl musiken som motorsågarna i Gears 5 gav oss rysningar av o/välbehag, samtidigt som stärkarens alla 9.2 kanaler fick jobba för högtryck (du som behöver 11 diskreta kanaler kan kika på storebror, A8A eller bygga ut denna med två kanaler till). Film, som ju kanske blir huvudfokus i en hembioförstärkare, påminde oss ännu en gång om hur mycket bättre en hemmabio kan låta, jämfört med en vanlig biograf. Att köra UHD 4K-filmer med ordentliga ljudspår – exempelvis sparring-scenen i nya Dune eller scenen där Daniel Kaluuya går genom öknen och hästen blir orolig i den annars inte så lyckade Nope är bra exempel på hur A6A återger miljöljud med stort självförtroende, såväl stora som subtila. No Time to Die har en mästerligt ljudlagd scen nästan i början (vid kyrkogården) där Bond tillfälligt får dämpad hörsel av smällen och måste förlita sig på brummande förnimmelser. Kort sagt, man kan bli sittandes länge och bara fånle åt hur roligt det är med bra ljud (även i filmer som kanske inte är toppenbra i sig själva).

Teknik och utseende

Om vi ska titta lite på karossen och under huven så är Yamaha RX-A6A en rejäl pjäs, ett ännu större, svart monolitblock än sin föregångare. Designen är än mer stilren, med en stor vridvolym i mitten och en subtilt designad, nästan spegelblank front. Vi saknar en HDMI-ingång på framsidan, något som hade varit så smidigt att koppla in enheter tillfälligt i. A6A har fått en extra fot runt främre mitten på undersidan, för ökad stabilitet och eliminering av resonans som kan störa lyssningsupplevelsen. Effekten är 150 W i 8 Ohm och det borde räcka till de flesta behov och högtalare. Det är för övrigt samma effekt som i storebror A8A och ett ganska stort lyft från modellen under, A4A (110 W).

Förutom komponenterna och klassiska Yamaha-inslag som den automatiska ljudkalibrering med mikrofon (YPAO, som även erbjuder multipunktsmätning) så har A6A stöd för alla tänkbara ljudformat. Dolby Atmos, DTS:X, Auro 3D och sitt egna Surround: AI, som genom beräkningar försöker ”optimera” ljudet. Sådant kan fungera vid behov, exempelvis vid lågt inspelad dialog, men lämnas helst av för oss som älskar den rena upplevelsen. Lägg ovanpå detta modernt stöd för anslutning och strömning, Wifi i både 2,4 och 5 Ghz, AirPlay, 2, MusicCast, nätradio och Bluetooth och du får en synnerligen komplett underhållningscentral. Utöver ljud så är en av förstärkarens stora ess i rockärmen att den mest kompletta växlaren i dagsläget för enheter och kan skicka vidare bildsignaler i 4K@120 Hz samt 8K@60Hz med fullt stöd för HDR, inklusive HDR10+ och Dolby Vision. Mest glädjande är stödet för HDMI 2.1 (på alla sju in- och tre utgångar), något som numera krävs i spel för maximal upplevelse. Här får vi det, såväl som ALLM och VRR-stöd samt kommande stöd för QMS och QFT (för att jämna ut bildfrekvens-växlingar, exemplevis i Apple TV. Observera att även din bildkälla behöver stödja tekniken för att det ska fungera).

Yamaha RX-A6A baksida
Baksidan är strukturerad och erbjuder gott om anslutningsmöjligheter. Enormt plus för HDMI 2.1-stöd på alla HDMI-in- och utgångar. Foto: Yamaha

HDMI 2.1… still loading

Den uppmärksamme läsaren noterar kanske att Yamaha RX-A6A släpptes redan våren 2021 och följaktligen är maskinen två år gammal nu. Detta stämmer bra och en av anledningarna till att vi avvaktat med test stavas HDMI 2.1. Denna standard har onekligen potential, när den väl blir färdigställd, men den har orsakat så mycket bekymmer sen sin alldeles för tidiga lansering 2020, då standarden ännu inte var spikad. Förutom att de första kretskorten behövde bytas ut (helt och hållet) så har funktionaliteten utvecklats peu en peu genom mjukvaru-uppdateringar. Funktioner har lagts till, ändrats och förbättrats, men det går långsamt och kommit med vissa kompromisser. Dels beror detta på att HDMI-konsortiet inte är helt klara med HDMI 2.1-standarden förrän 2026 (!), men också för att Yamaha är ett noggrant japanskt märke, som likt Panasonic sällan är först med det senaste, utan när de väl släpper något ska det fungera optimalt. Optimalt kan man dock inte säga att det fungerar nu.

I över ett år har vi testat och uppdaterat förstärkaren och med tiden har HDMI 2.1-stödet blivit bättre – men precis när ett problem blivit löst (ex fullt VRR-stöd i 120Hz på PS5) så kommer ett annat upp (handskakningsproblem med CEC). När det fungerar ger det strålande resultat, men det är inte helt smärtfritt idag. Detta är inte främst Yamahas fel, utan den krångliga HDMI 2.1-standarden, som när den är klar kommer att behöva en annan hårdvara än den som finns idag. Hur det ska fungera rent praktiskt återstår att se, men ändå är Yamahas AxA-serie den hittills bästa växeln för HDMI 2.1 eftersom ingen annan fungerar bättre och har fullt stöd på alla in- och utgångar. Likt många tv-tillverkare har Yamaha satt hastigheten till 40 Gbps i HDMI-portarna, när den fulla specifikationen egentligen är 48 Gbps. I dagsläget bedömer vi att detta inte kommer att spela så stor roll, den sista kapaciteten lär eventuellt bara påverka 8K-material, men samtidigt så blir det en liten begränsning på framtidssäkringen.

Så summa summarum – HDMI 2.1 finns (fullt ut idag) och det fungerar överlag bra. Räkna bara inte med att allt fungerar helt smidigt hela tiden.

Yamaha Aventage RX-A6A Front med fjärr och YPAO mikrofon
Fjärren och YPAO-micken är sig lika från förra generationen. Foto: Yamaha

Slutomdöme Yamaha RX-A6A

Det är svårt att inte imponeras av Yamaha RX-A6A. Det är en rejäl pjäs, med rejäl vikt (dryga 20 kg) och massor med premiumfunktioner och förstklass-komponenter (och lägg till det 5 års garanti). Ljudet är mustigt och samtidigt precist, möjligen spelar RX-A6A åt det något mer neutrala hållet än det varmare ljudet i A2080, men skillnaderna är, ärligt talat, inte enorma rent kvalitetsmässigt. Finess-mässigt är det dock ett stort lyft, här saknas i princip inget stöd du kan önska idag. Kvar har vi då prislappen, som ligger i det övre spannet för en hembioförstärkare i mellanklassen (runt 30 kakor) och HDMI 2.1-switchen, som inte fungerar riktigt så sömlöst som vi skulle önska, ens efter två års utveckling. Detta är inget man kan lasta Yamaha för, ingen konkurrent har till vår vetskap någon bättre lösning i dagsläget, men det är såklart ett visst smolk i bägaren när man köper en flaggskeppsprodukt. Och det fungerar ju bra större delen av tiden, så det är främst lite pillande med kontroll och småbuggar, som vi hoppas stryks ut med tiden.

Rent ljudmässigt har vi inte hört något som låter i närheten av lika bra i prisklassen och därför blir Yamaha RX-A6A en given tronföljare och referens i vårt primära hembiosystem vi dagligen testar film, tv och spel i.

Yamaha skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester.

Så här sätter vi betyg på Senses

Missa inte detta

Lämna ett svar

[script_22]

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.