Hem Ljud Recension Steelseries Arena 3
Steelseries Arena 3 Närbild på högtalare och skrivbord

Recension Steelseries Arena 3

Det finns många högtalare designade för att leva sitt liv på ditt skrivbord och numera medföljer också ofta en baslåda för att få lite extra tryck i den media du konsumerar. Det är dock inte alla som har plats för, eller vill ha, en separat baslåda som tar plats. Men behöver man verkligen en baslåda för att kunna njuta av bra musik? Idag ska vi försöka svara på det när vi testar Steelseries Arena 3. Arena 3 är också det minsta högtalarpaketet som Steelseries erbjuder och det enda som inte kommer med en baslåda.

Steelseries Arena 3

I lådan får du två högtalare, en strömadapter och en 3,5 mm ljudkabel. På den högra högtalaren finns det ett volymreglage, en mute-knapp samt samtliga anslutningar. Steelseries Arena 3 går att ansluta via bluetooth eller kabel och du kan med fördel koppla ditt headset rakt in i högtalaren. Det första man slås av är hur stora de två högtalarna faktiskt upplevs när man packar upp dem ur lådan. Av någon anledning ser de mindre ut än de upplevs på diverse produktbilder. Låt heller inte våra bilder lura er då vår test-setup har en datorskärm på hela 32 tum. Men ska man klara sig utan en dedikerad baslåda måste ju själva högtalarelementet också vara lite större, och dessa element är på hela 4 tum.

Steelseries Arena 3 Närbild på högtalare

Designen

Designmässigt har Steelseries valt att hålla sig till sin beprövade designfilosofi. Nämligen produkter främst riktade till gamers som helst undviker galna färger, lampor eller design hämtad från en 14-årings vision av en framtidsrymdfärja. Arena 3 är inte en tråkig fyrkantig låda, men heller inte cyborginspirerade ting med metallvårtor på toppen (Razer Nommo Pro we’re looking at you). Arena 3 har en huvudsakligen matt, svart finish med detaljer i olika nyanser av grått. De är tillverkade i plast, men en plast som ger ett gediget och nästintill mysigt intryck. Formen kan närmast liknas landsmannen Henrik Thor Larsens äggformade fåtölj Ovalia från 1968, ett designval som känns allt annat än tråkigt i en tid av tråkiga lådor. En fördel med högtalarnas design är också att de med hjälp av sin fot går att rikta upp eller ner för bättre träffa lyssnarens öron. Fyrkantiga högtalare behöver ett stativ för att uppnå samma funktionalitet. Nackdelen med den rundade designen är dock att de som av exempelvis utrymmesskäl behöver lägga sina högtalare horisontellt för att få plats under en skärm inte kan det med Arena 3.

Ljudet

Nog om design och andra ytterst subjektiva bedömningspunkter. Högtalare köper man för att lyssna på. Hur låter då Arena 3? Direkt märker man att man inte kommer få någon rumsskakande bas från dessa svarta ägg. Beroende på vilken typ av musik man väljer att lyssna på framträder avsaknaden av en riktigt låg bas olika mycket. Där basen saknas mest är i riktigt dunkande pop såsom Hot N Cold av Katy Perry, där ljudet blir förvånansvärt burkigt. I Billie Eilishs Bad Guy däremot räcker basen konstigt nog gott och väl. Byter vi genre och årtionde och låter Under Pressure av Queen dundra på saknar man inte heller någon bas. Där Arena 3 briljerar är dock i akustisk musik med mycket stränginstrument och sång. Både i Bruce Springsteens Paradise och i Anne Sofie von Otters Baby Plays Around upplevs de båda vokalisternas röster helt magiskt och med löjligt mycket detaljrikedom. Här kan vi nästan höra hur de fysiskt formar orden i munnen. Spelar vi istället lite mer komplexa låtar – såsom Hans Zimmers Interstellar-soundtrack – som skiftar mycket mellan bas, mellanregister och diskant blir det lätt lite grötigt och svårt att urskilja de olika ljudspåren. Tyvärr är också den (ganska begränsade) basen även lite slö och kladdar därmed ner resten av registren. Kontentan här är att det krävs mycket pillande i equalizern för att få en låt att bli riktigt bra, något som man inte orkar göra varje gång man byter låt.

Gaming

Ljudbilden var något som positivt överraskade oss när vi testade Arena 3, den var hästlängder bättre än det gamla klassiska 2.1-systemet vi numera slängt ut. Trots att det bara var ett system med två kanaler var det inga problem med att lokalisera de enskilda instrumenten vid musiklyssnande eller fiendens fotsteg vid gaming. Här blir det återigen tydligt att Arena 3 är riktade till gamers snarare än audiofiler i och med fokuset på mellanregistret, där mycket av spelvärldens ljud huserar (och något som inte var helt oväntat från ett gaming-tillbehör-företag som SteelSeries). Du får inga kraftiga explosioner, men du kommer att höra dialog, skottlossning och fotsteg. Volymen är det inget fel på, de fyllde vårt relativt lilla testkontor utan problem redan på cirka 70% av full volym, utan att förvränga ljudet.

Slutsats – SteelSeries Arena 3

Vem är då Steelseries Arena 3 för? De är inte för de som huvudsakligen vill lyssna på musik med mycket bas eller komplex musik med mycket dynamik. Dessa är för konsumenter som kanske vill ta steget från att förlita sig på laptopens inbyggda högtalare, men samtidigt inte känner att de har plats för en separat baslåda. För den målgruppen levererar Arena 3 ett stilrent paket som likt en schweizisk armékniv kan göra lite av allt utan att vara bäst på något, till ett pris som dessutom är mycket konkurrenskraftigt.

Steelseries skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.