Hem Ljud Test: Sharp Sumobox CP-LS100 (partyhögtalare)
sharp sumobox recension senses Silver

Test: Sharp Sumobox CP-LS100 (partyhögtalare)

När man packar upp Sharp Sumobox möts man av en stor, men på intet sätt inte klumpig, högtalare som har den där klassiska, stilrena men samtidigt avskalade designen av ett PA-system man känner igen från tiderna i bandet. Då väcks både nostalgi och välbehag. Sharp Sumobox CP-LS100 är en portabel ”party”-högtalare med batteri och bluetooth och en rad inkopplingsmöjligheter på baksidan som lär täcka de flesta behov.

Till skillnad från konkurrenten JBL, som kanske är större i segmentet ”partyhögtalare” och givit oss kreationer som både har RGB-ljus, handtag och hjul så kör Sharp på en no-nonsense musiker-stil. Högtalaren har varken hjul, lampor eller handtag, något man kan leva med när den väger dryga 12 kg och kan bäras i två rejäla handtag, men för den mindre välbyggde kommer det kanske kännas som ett minus.

Högtalaren laddas på ett vanligt el-uttag och har ett batteri, som du kan köpa till extra antal av (1500 kr styck ink laddare), som sägs hålla i runt 10 timmar. Detta är säkert beroende på volym såklart, men vi upplevde att det nog håller betydligt längre. Ett exempel, på en kräftskiva spelade vi hög musik non-stop i fyra timmar och inte en enda av batteriets fyra lysdioder släcktes (25%).

Sharp Sumobox exploded
Allt andas kvalitet och gummifötterna är toppen. Foto: Sharp

Det mesta på baksidan är självförklarande, men det hade ändå varit trevligt med en lite mer pedagogiskt manual. Denna är synnerligen kryptisk. Vet alla vad ”duckning” är till exempel, i högtalarsammanhang? Här finns rattar att balansera olika inkopplingar, men ingen EQ för att ställa in ljudbilden. Det enda du kan välja är ”inomhus” och ”utomhus”, något som blir ganska trubbigt då det är tämligen breda koncept. Appen som Sharp utvecklat är OK, men inte helt tillfredsställande. Du måste fortfarande koppla in högtalaren via Bluetooth och någon funktion att ansluta en hårddisk eller USB-minne med musik via USB finns inte, tyvärr. Här finns heller inte något stöd för populära AirPlay 2. Inga dealbreaker-grejor, men det påverkar ändå helhetsintrycket.

Sharp Sumobox LS100 utomhus

Sharp Sumobox – Ljudet

Så, hur låter Sharp Sumobox för storleken och prislappen då? Jo tack, riktigt bra faktiskt. Detta är en högtalare med resurser (kraft) och samtidigt har den teknik för att rikta ljud och undvika distortion. Genom samarbete med företaget Devialet så har man lagt in Speaker Active Matching (SAM) i Sumobox. Enkelt uttryckt är detta en teknik för att få förstärkaren att lira optimalt med just din högtalares element (läs mer på deras hemsida). Resultatet är övertygande: Sharp Sumobox är en allätare och trivs förvisso bäst med svängig rock eller röjig partymusik á la disco, tack vare en tight och mullrande bas, men den fungerar även för lugnare dieter såsom klassisk musik eller radio, alternativt tal på en fest via mikrofon.

Ingångarna på baksidan kan med fördel användas av musiker, en elgitarr kopplad till högtalaren låter så här när vi lät gitarristen Ulf Thärning från Shine On jamma loss:

Du kan koppla till ännu en Sumobox att spela stereo, trådlöst och faktiskt ännu fler än så, men då måste du använda kablar. Vi tvivlar på att behovet eller budgeten för någon normal användare kommer överskrida två enheter, som ändå blir 10 000 kr tillsammans.

Ett litet smolk är att volymen inte är helt intuitiv eller enkel att nå på baksidan, utan tanken är att du ska styra allt via appen. Sharp Sumobox kommer med schyssta, runda gummifötter som du kan skruva på i varje hörn (väldigt smidigt och pedagogiskt märkta) så att du dels får lite fallskydd, men även skyddar själva högtalaren från repor om du ställer den på hårda ytor. Även om här finns gummiflärpar att skydda ingångarna så är denna högtalare inte IPX-klassad, så du bör inte ha den ute i dåligt väder för då kan du bli ledsen. Du som behöver en mer robust pjäs kan kika på storebror LS2000, cirka 6500 kronor, som klarar duggregn (IPX4) och har 200W effekt.

Sharp Sumobox livespelning

Ljudmässigt har Sharp givit oss en partyhögtalare som spelar en bra bit över sin prislapp. På det lokala gymmet har vi en JBL Partybox 710, en högtalare som är mer än 50% dyrare (ca 9 000 kr) men inte 50% bättre. I ett blindtest skulle vi nog inte ens höra särskilt stor skillnad på dem. Och det är ett gott betyg,

Summering Sharp Sumobox

Sharp Sumobox CP-LS100 är en trevlig överraskning, som har mycket större användningsområde än man först kan tro. Det är kanske inget för vardagsrummet, med för dig som har en trädgård eller innergård och vill dra på med lite effekt så är det en mycket trevlig kompanjon för ändamålet. Du kan även ha den på repet med bandet, som DJ eller om du ska tala inför en stor samling människor i ett rum. Vi saknar en EQ och lite bättre app samt mer utförlig manual, men för pengarna så är det svårt att se att du kan göra mycket bättre affär på en partyhögtalare (såvida du inte måste ha RGB-ljus, hjul och handtag).

Rekommenderas varmt!

Sharp skickade recensionsexemplar för detta test. Utskickare av material har inget redaktionellt inflytande på våra tester, utan vi skriver alltid oberoende med er läsare och konsumenter i fokus.