Hem LjudHörlurar Test: HyperX Cloud Orbit S
hyperx cloud orbit s test senses Guld

Test: HyperX Cloud Orbit S

Tillverkaren Audeze är inte gammal i game:t (2008), men inom Hi-Fi-kretsar redan synonymt med hörlurar av högsta klass. Allt ifrån instegsmodeller på ett par tusenlappar, till referenslurar för över 40 000 kr erbjuds hugade audiofiler. Det amerikanska företaget – som bockar av nästan varje punkt på ”säljlistan” (Kalifornien, Ex-NASA etc) är kända för att endast köra Planar Magnetic-teknologi (magnetostater, egen filosofi) och har en gaming-hörlur också, som heter Audeze Mobius. Det är just denna modell man licenserat ut till HyperX, som ger oss sin version med namnet HyperX Cloud Orbit S. Med en något lägre prislapp, men också ett par funktioner bortplockade ställer vi oss frågan: Hur bra låter dessa 3 500 krs-spellurar?

Orbit S – The Look (and Feel)

Orbit S ser ganska mycket ut som Audeze Mobius; ”klassiska hörlurar” med plastram och memory foam samt skinn-imitation kring öronkåporna, som formar sig efter dina öron och din skallform (…med tiden). Lurarna känns till en början lite för tighta runt huvudet och pressande mot öronen – obekväma skulle vi nästan säga. Men så småningom ger dom med sig något (och man vänjer sig, dessutom). Kanske är vi alla lite för tjockskalliga på redaktionen, för de som provade dem höll med om att de satt för hårt. Det är därför inga hörlurar man gärna sitter en massa timmar i sträck med, lång ifrån komforten i HyperX Cloud Revolver S med andra ord.

tomte hockeymask marantz denon cloud orbit s på huvudet
Redaktionstomten klagade inte på komforten. Foto: senses.se

Orbit S – Välj en anslutning…

Du kan välja att koppla in Orbit S på vilket sätt du vill – utom trådlöst. Det är en funktion som skalats bort här, men som alltså finns på Audeze Mobius för 350 kr extra. Eftersom lurarna helt saknar Bluetooth så är det bara trådad inkoppling som gäller. Nu har vi inte testat Mobius, så därför är det svårt att säga om det är något annat än det som skiljer – men spontant är känslan att ett trådlöst alternativ skulle vara värt de 350 kr extra på denna prisnivå. Hursomhelst, avsaknaden av Bluetooth är ingen dealbreaker på gaming-lurar, eftersom man oftast sitter nära datorn, skärmen eller har spelkontrollern i handen (och spelar du Switch får du en lååååång USB-kabel att koppla in i dockan – eller till stationära datorn på golvet, smart att HyperX tänkt på det!). Lurarna har USB-C-anslutning, som väntat, och funkar prima med USB-C, USB-A-till-C-konvertern (den långa kabeln) eller 3,5 mm-klassisk, analog. Anslutningen du väljer begränsar dock Orbit S olika ljudlägen och funktioner.

Övertygande 3D-ljud

En av USP:arna med Orbit S är att de har ett 3D-ljud från Audeze. Detta räknar ut hur ditt huvud vrider sig och behåller ljudbilden exakt, som att du skulle sitta omgiven av fasta högtalare på riktigt. Det är något man ofta inte tänker på, men om en figur i ett spel talar med dig rakt framifrån och du vänder bort huvudet (med hörlurar på) så kommer talet ändå alltid komma framifrån – fast ju ingen står där. Här blir ljudet kvar där det kom ifrån ursprungligen, vilket underlättar inlevelse och precisionen i exempelvis äventyr och FPS-spel.

Trots att hörlurarna är trådade så kräver de ändå laddning. Varför? Jo, för att de har en inbyggd ljudprocessor som hanterar dels 3D-funktionen (som kan stängas av) såväl som de tre ljudlägena. Tar batteriet slut så kan lurarna inte förmedla något ljud alls, vilket är en nackdel då man kanske glömt ladda dem och ändå ”bara” vill ha vanligt ljud, som bör gå att få analogt via 3.5 mm.

3D-ljud orbit s

Just 3.5 mm-anslutningen funkar med i princip allt (förutom vissa smartphones, som saknar ingången sen ett par år tillbaka) men är också den mest begränsade. Här finns 3D-funktionen och inte så mycket mer. Men den kräver, som sagt, ändå att hörlurarna är laddade – vilket är lite märkligt Vi hade köpt att man får offra 3D:n och DAC:en utan laddning, men att inte kunna köra dem alls känns… onödigt. I och med att den analoga anslutningen heller inte kan ladda lurarna medan de används, så blir det ytterligare en grej att ha koll på laddningsnivån när du ska spela konsol.

Det är i USB-C-läge som hörlurarna verkligen skiner. Här både laddas DAC:en samtidigt som du lyssnar, men du låser också upp lurarnas fulla potential. Förutom 3D-ljudet och själva förstärkarförbättringen (som påminner om en alltid-på-version av Blue Microphones-lösning), så kan du nu även växla mellan tre ljudlägen: Hi-Res (högupplöst ljud), 2 channel (”vanlig stereo”) och 7.1 (8 kanaler, för surround). Detta innebär att du kan få högupplöst ström via Hi-Res (tänk på att köra högupplösta eller okomprierade källor som Tidal Hi-Fi då också, så du inte bara får en komprimerad ljudström högupplöst) och funkar fint på såväl PC som Mac (där du får välja lurarna som källa under Ljud-inställningar). PC-användare får även ett inställningsprogram som ger lite bättre översikt än att växla med att klicka hjulen för volym på hörlurar och mikrofon – det är lite pyssligt och oexakt.

cloud orbit s kablar som ingår
Du får ett par val (och kablar med). Men lurarna kan inte köras trådlöst. Foto: HyperX

Musik (lossless) låter suveränt i Hi-Res-läge; här snackar vi sann Hi-Fi-kvalitet i ett par gaming-lurar, väl i klass med dedikerade musik-hörlurar. Magnetostater är ett klart lyft mot dynamiska element (vilket du kan läsa mer om i vår Hörlursskola via länken), även om de inte är lika ”breda” i vad de lirar bäst. Väl-mixad och lugn musik låter bäst, även om vi bjuds djup bas i hip-hop också.

2-kanalsläget behövs egentligen bara om din källa inte stöder Hi-Res. Detta, ”vanliga” stereo-läge är du låst till på konsol (i dagsläget, mer om det nedan).

7.1 brukar vara mer eller mindre en plojgrej på hörlurar, en slags digital effekt som ska skapa känsla av omslutande ljud. Så är dock inte fallet här. Ställer du in din källan (datorn) rätt, så får du faktiskt 8 distinkta kanaler (eller 7 diskreta kanaler + LFE (subwoofer)). Och på filmer gör det stor skillnad, eftersom du hör ljudet så som det är tänkt och mixat av filmskaparna. 3D-audio-stödet ger också den extra fördelen att allt ligger precis rätt, oavsett din position, vilket gör detta till det närmaste du kan uppleva att sitta i en 7.1-hemmabio, fast bara du hör ljudet (i hörlurarna). Strålande!

hyperx cloud orbit s recension

En kul grej (som inget officiellt stöd nämns kring), är att vår Huawei P30 Pro kunde köra lurarna med Dolby Atmos-läget i telefonen, något som faktiskt gav en bra effekt även på ljudspår som inte var specifikt mixade för det. Om vi startar Netflix-appen så finns där gott om produktioner mixade i Dolby Atmos, exempelvis Altered Carbon. Nu kräver Atmos egentligen minst två kanaler som ska vara positionering (7.1.2), men detta med 4K, HDR och (nästan) äkta Dolby Atmos det närmaste du kommer en mobil-hemmabioupplevelse. Vi ser en rolig framtid på resan och hotellet (när vi nu får resa och bo på hotell igen, efter den här Corona-krisen…).

Denna hörlur är något moderna iPhone-användare (efter 7:an) inte kan använda sig av fullt ut (eller eventuellt alls), på grund av Apples envishet att påtvinga lightning-anslutning (även med adapter till USB-C vet vi inte vad lightning har för begränsningar i sig). Det finns heller ingen 3,5mm-ingång och då Bluetooth-stöd saknas i lurarna är det…tja, omöjligt att köra med exemplevis iPhone 11 (om du inte kör dongeln för 3.5mm med lightning, men det vore lite som läppstift på en gris). Det kan eventuellt fungera med nya iPad, som har USB-C. Vi får återkomma till det när Apple skickat oss ett recensionsexemplar på iPad Pro.

gamer hörlurar magnetostat

Oväntad brusreducering

Cloud Orbit S är relativt tunga och sitter som sagt åt ganska hårt de första 15-20 timmarna. En oväntad bonus av den något klämmande passformen blir dock att lurarna sluter om öronen tätt och stänger ute det mesta av miljöljuden runtomkring – utan att ha någon egentlig, aktiv brusreducering.

Mikrofonen ska vi säga något om också. Stort plus att den enkelt kan kopplas i och ur hörlurarna (när du inte använder den förvarar du den lämpligtvis med kablarna i bärpåsen, som ingår). Ljudupptagningen är helt OK; bra puff-skydd och aningens platt EQ, som varken tar upp djupaste basfrekvenserna eller återger ljud för gällt. Fullt godkänd för online-spel och allmänt små-surrande, men inget som ersätter en dedikerad USB-mick.

HyperX Cloud Orbit S – Slutomdöme

Det märks att ambitionsnivån varit skyhög för Cloud Orbit S. Det är en sann premium-produkt, med en tillhörande prislapp, som svider något men samtidigt inte är orimlig på något sätt. Motsvarande lurar för musik, med samma tekniska specifikationer kostar ofta det dubbla (se Blue Microphones Ella). Magnetostat är helt klart en klass för sig i fråga om ljudkvalitet, mot de annars dominerande och mer prisvärda dynamiska elementen (som istället brukar ha lite generösare bas). Samtidigt kompenserar Audeze detta med sin inbyggda EQ, som kan ge dig huvud-mosande bas om du vill, så man har verkligen tänkt på alla alternativ. I Hi-Res-läge med högupplöst musik och 7.1-läge med Dolby Atmos är hörlurarna helt lysande, på en helt egen nivå mot konkurrensen så här långt. För konsolspel låter det riktigt bra, men där blir Orbit S inte lika unika – Audio-Technica ADG1x låter ungefär lika bra i vanlig stereo, är bekvämare och kan drivas passivt på 3.5mm (samt är tusen spänn billigare). Så om du huvudsakligen spelar på konsol och inte dator, samt kanske har andra lurar för musik (trådlösa) eller inte ser film på resan, så är dessa lurar inte det mest prisvärda valet för dig.

hyperx cloud orbit s test senses

Behovet att alltid behöva ha lurarna laddade, den mediokra batteritiden och den lite obekväma passformen gör att toppbetyg inte kan delas ut. Men det är bra nära ändå. För gamers med USB-C (främst dator idag, men kommer även att finnas på kommande Playstation 5 och Xbox Series X) och filmtittare på språng (med rätt modell smarttelefon) så finns däremot inga bättre hörlurar på marknaden, i fråga om funktion och ljudkvalitet. Så enkelt är det. Däremot finns det bekvämare. Prioriteringen är din att göra. För oss är detta solklar ny referens på redaktionen, i klassen high-end, trådade gaming-hörlurar.

Och vi längtar att få ta dem med på nästa resa. När det nu blir.